Olisiko 20 vuotta sitten uskonut, että tämän päivän autoissa ei ole katalysaattoria?
Vuosimallin 2025 henkilöauto, ei katalysaattoria.
15
158
Vastaukset
- Anonyymi
Mihinkäs sitä katalysaattoria tarvittaisiin, kun ei ole pakoputkea?
- Anonyymi
Olisiko 20 vuotta sitten uskonut että nykyään jotlut autot tarvitsee tonnin painoisen akun liikkuakseen alle 1000km, muille riittää 50-100kg bensaa.
- Anonyymi
Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.
- Anonyymi
Paljons se polttomoottori + vaihteisto yms. voimalinja painaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla se 50-100kg bensaa jää matkalle, mutta se 500kg akku kulkee mukana koko auton iän. Siihen vain ladataan sähköverkosta sähköä, joka ei käytännössä paina mitään.
Sähkö painaa varastonsa verran eli noin tuhat kiloa vähintään jos haluaa ettei lopu virta kesken..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljons se polttomoottori vaihteisto yms. voimalinja painaa?
Bensa-autot ovat selvästi kevyempiä kuin akkulavetit, mitkä vaatii ison möhkälekorinkin.
- Anonyymi
Aiemmin autoista pyrittiin tekemään mahdollisimman kevyt nyt ne kumminkin painavat tuplasti eli kehitys mennyt takapakkia paino kun kuluttaa autoa kaikin tavoin
- Anonyymi
Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.
Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta jarrutusenergian talteenotosta on enemmän hyötyä vain jos kulkee pääosin kaupungissa. Maantiellä kulkiessa ei pahemmin jarrutella ja Suomessa ei ole paljon kovia mäkiäkään.
Et tiedä mitään. Jo plugarilla ajaessa maantiellä tuli paljonkin otettua energiaa talteen, alamäkien lisäksi tulee aika paljonkin hidastuksia, mm. risteysalueet jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton kulutus ei ole niin riippuvainen painosta kuin oli vielä polttisaikakaudella. Painavamman sähköauton vauhtiin kiihdyttäminen vaatii enemmän energiaa kuin kevyen, mutta jarrutuksessa tämä energia saadaan melko hyvällä hyötysuhteella talteen. Näin siis painon osalta. Usein painavampi auto on isompi ja ilmanvastus suurempi.
Ei lähellekään saa kaikkea takaisin ja liukkaalla kelillä ei voi edes käyttää. Painava ja tehokas auto kuluttaa myös renkaita paljon enemmän.
- Anonyymi
Kohta saamme ihmetellä miten ihmeessä ihmiset jaksoivat taistella latausjohtojensa kanssa ja kuinka autoilla pääsi vain 500km
- Anonyymi
On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.
Aika tylsää on elämä, jos ollaan vain kotona ja mökillä, tai näiden välillä autossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se 500 km kuitenkin paljon enemmän, kuin minun ensimmäisellä autolla 70- luvulla. Tankillisella pääsi naftisti Helsingistä Jyväskylään, kun oli jo pakko tankata. Silloin mentiin jo varatankilla. Nykyisellä sähköautolla pääsee samalla latauksella vaikka takaisinkin, kun lataa akun täyteen. Ja mikäs ladatessa, kotona ja mökillä on laturi valmiina odottamassa.
Nykyään pääsee monet bensa-autot jo yli 1000km ja helppo pitää vaikka kanisteria takakontissa, sähköauto jää siihen jos virta loppuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732855
- 642733
- 681802
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161610- 201580
- 161434
- 481287
- 381253
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91239