MTV vaalikeskustelu 3.4.25 Vanhusten hoito. Koulujärjestelmä. Siinä kaikki ?
Vaalikeskustelu mtv
11
152
Vastaukset
- Anonyymi
Onko SOTE alueiden ainoa ongelma vanhukset ? Onko kuntavaalien ainoa teema koulujärjestelmä ?
- Anonyymi
Puhutaan budjetin raameista. Hyvä että puolustukseen löytyy rahaa. Miksi ei terveydenhoitoon löydy rahaa ? Kuinka paljon olisi karsittavaa kaiken maailman kerho ja ry-toiminnoista ym. muista, joilla ei ole mihinkään minkäänlaista vaikutusta. Vähävaraisten lomaliittotoiminta on korruptoitunutta ja valtion tukema toiminta on harkinnanvaraista ja hakijat ovat muutamien henkilöiden valittavissa. Etuuteen oikeutetut hakijat on hylätty ja sääntöjen vastaisia ( taloudelliset kriteerit tai karenssivuosien puuttuminen ) on suhteiden perusteella valittu valtion verovaroin lukemiin lomaviikkoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaan budjetin raameista. Hyvä että puolustukseen löytyy rahaa. Miksi ei terveydenhoitoon löydy rahaa ? Kuinka paljon olisi karsittavaa kaiken maailman kerho ja ry-toiminnoista ym. muista, joilla ei ole mihinkään minkäänlaista vaikutusta. Vähävaraisten lomaliittotoiminta on korruptoitunutta ja valtion tukema toiminta on harkinnanvaraista ja hakijat ovat muutamien henkilöiden valittavissa. Etuuteen oikeutetut hakijat on hylätty ja sääntöjen vastaisia ( taloudelliset kriteerit tai karenssivuosien puuttuminen ) on suhteiden perusteella valittu valtion verovaroin lukemiin lomaviikkoihin.
Ja kaiken mailman kerhorahoja jaetaan eduskunnan muutenkin etuja nauttiville, suurelta osin kykenemättömille dätkynuleille. Ystävyys kaupunki avustuksia jaetaan niille jotka osaavat hakea. Juu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaiken mailman kerhorahoja jaetaan eduskunnan muutenkin etuja nauttiville, suurelta osin kykenemättömille dätkynuleille. Ystävyys kaupunki avustuksia jaetaan niille jotka osaavat hakea. Juu
Huisin hienoo että saadaan ry- rekisteröinnin kautta ja omien sääntöjen mukaan tehdä verovapaata bisnestä omalle sisäänlämpiävälle porukallemme. Päästään sitten ulkomaanreissuille tai ostaan sisäpiirin tarvitsemia yhteisiä koneita kuten ajoleikkureita, vannesahoja sun muita.
- Anonyymi
Miksi Alue eli Sote-vaalien ainoa puheenaihe oli vanhusten hoito. Miksi ei puhuttu alueiden eriarvoisuudesta hoitoon pääsyn suhteen ? Miksi ei puhuttu hallituksen verovarojen ohjaamisesta yksityispuolelle, kun itkettiin rahojen puutetta julkiselle puolelle. Miksi koko Sote-järjestelmän uusimisen ongelma peiteltiin vanhusten hoitoon.
- Anonyymi
Orpo, Harkimo ja RKP:n Puh. joht. kertoivat herra ties kenen mielipiteisiin vedoten omia mielipiteitään. Mitään sisältöä ei puheissa ollut. Orpo ei ole ajan tasalla ja uudet silmälasit on varmaan ostettu tarjouksesta. Harkimo vois jäädä eläkkeelle ettei käy kuin Kekkoselle. Hurri herra on tyhjän panttina.
- Anonyymi
Anonyymi-ap mainitsee 1. Vanhustenhoidon 2. Koulujärjestelmän . Ne ovat juuri ne alueet, joita minäkin seuraan ja ajattelen. Ne ovat mielestäni pahasti hakoteillä nykyaikana. Muutamia ajatuksia:
1. Vanhustenhoito. Se on surkeassa tilassa. Omalla hyvinvointialueella ainakin se on karmeassa tilassa. Oma kokemus: Minulla on ollut hyvä perusterveys. 75 vuotiaana minua alkoi kovasti väsyttää, oire oli siis väsymys. Kävin monella lääkärillä, moni ei tehnyt mitään, osa määräsi jotakin halpaa peruslääkitystä, ja kotiin. PSA oli 105-106 ja Urologi arvioi, että se on normaali tässä iässä ja sanoi että se ei ole syöpä, jota minä epäilin. "Jos se olisi syöpä olisi PSA jotain 100. Näin sanoi tuo urologi. Vajaa viikko myöhemmin menin toiselle lääkärille. Se oli nainen. Hänkin oli lähettämässä minut kotiin mutta sitten huomasi, että minä olin laihtunut. Hän mittautti painoni ja huomattiin minun laihtuneen viime aikoina. Hän muutti mieltään ja määräsi minut monenlaisiin tutkimuksiin, mm veri ja virtsa. Viikon kuluttua
hän soitti minulle ja ilmoitti , että Teillä on Syöpä. Se oli verisyöpä. Lähete hyvälle syöpälääkärille. Siellä aloitettiin kova lääkekuuri. Sairaalaan ja letkuihin. Syötettiin verenkiertoon lääkettä ja lisäksi syötettiin lääketabletteja. Aluksi ei tapahtunut mitään, mutta sitten nopeasti esim. trombosyytit nousivat 28 --> 243
Se oli julma muutos. Hoito kesti puoli vuotta. Sitten tunsin itseni suunnilleen terveeksi. Tauti jää tällaisessa tapauksessa piileväksi loppuiäksi.
8 vuotta myöhemmin tunsin itseni sairaaksi jälleen, oireet samanlaiset, mm väsymys ja yöhikoilu. Nyt menin jälleen sen saman urologin vastaanotolle, yleislääkäri määräsi. Tämä sama urologi oli nytkin samaa mieltä. Ei mitään vakavaa. Kun olin pukeutumassa hän oli kirjoittanut papaerilapulle: "Yöhikoilu + Masennuslääkkeen nimi sellaisenaan - ja siitä kahden vuoden annos kerralla. Lisäksi hän oli poistunut paikalta . Minulla oli tarve kysellä lisäohjeita. Tämä kuvaus on totta. Huomaatte millainen arvostus oli lääkärin taholta omaan potilaaseensa. Nyt eri yksityislääkäri teki diagnoosin, eikä se ollut "Yöhikoilu" vaan tämän ikäiselle hyvin tavallinen tauti, johon on hoitoa ja lääkkeitä saatavissa. Tämän urologin mielestä masennuslääke oli oikea lääkitys, mutta onneksi se yksityislääkäri teki diagnoosin ja määräsi oikean lääkityksen. Kyllä potilas saa tästä sen kuvan, että tuo urologi toimii jonkun muun henkilön toivomusten mukaan, eikä tavoite ole normaali lääkärin tavoite vaan joku muu tuntematon tavoite, Ehkä se oli säästäminen tai joku muu. Kertomani on ehdottomasi totta. Minulla ei ole varaa eikä halua valehdella. Olen ollut palkkatyössä opettajana noin 40 vuotta ja muissa töissä noin 5 vuotta. Olen eläkkeellä. Tällaista tapahtuu Sote - alueilla. Minulla on arvio miksi? Minun arvioni mukaan hallinto panostaa lääkäreitä "säästämään".
Minusta näyttää siltä, että hallinto tosiaan painostaa lääkäriä säästämään Hyvinvointialueen hyväksi tällä tavalla. Tämä on arvioni! Uskon, että nykyisiin vaivoihini olisi myös olemassa hoitoa ja lääkitystä saataville. Eihän ikä saa olla este asialliselle hoidolle ja lääkitykselle. Sellainen ei ole hyväksyttävä eikä riittävä peruste. Tällaisessa tapauksessa sellainen voisi olla kuolemantuottamus ja rumemmallakin nimellä sitä voitaisiin ehkä kutsua. Eihän säästäminen saa ottaa tällaisia muotoja. Ensimmäinen säästöyritys oli jo 9 vuotta sitten! Kerron omalta kohdaltani tämän tapauksen, On mahdollista että näitä olisi runsaastikin. Minusta näyttää siltä, kuin tämä hallitus aiheuttasi "tällaista säästämistä!" Tietysti olen tässä koettanut kuvata asiaa mahdollisimmin lyhyesti ja oikein. Muuhun minulla ei ole tässä varaa. Ei ole ihme, jos toivon hallituksen vaihtuvan! Koulujärjestelmästä minulla olisi myös mielipiteitä ja havaintoja. Olen ollut opettajana noin 40 vuotta. - Anonyymi
Lisään vielä mielipiteitä opettajan näkökulmasta. Kun valmistuin opettajaksi oli kouluissa vielä hyvä järjestys. Mm. Kännyköitä ei ollut. Kylillä opettajia arvostettiin. Yleensä kansakouluissa oli hyvä kuri ja hyvä opetusrauha luonnostaan. Ainahan sattuu kuitenkin jotakin pientä. Sitten astui kuvaan koulun kehittäminen ja uudistukset. Kansakoulu muuttui peruskouluksi. Kansakoulujen aikana oli Apukoulut, erinomaiset koulut, joissa oli hyvän erikoiskoulutuksen saaneet apukoulu opettajat. Minäkin tuurasin jotakin opettajaa apukoulussa. Oppilaan olivat mahdottoman kilttejä. Heillä oli erinomainen vakinainen opettaja. Apukoululaiset kuuntelivat hyvin tarkkaan mitä minä sanoin. Olivat kilttejä. Eniten hermostuin minä, kun oppilaat eivät aina heti tajunneet ja oppineet. Siellä perille menevä opetus oli opettajalle vaikeaa. Mutta sitten, koulua uudistettiin. Ne apukoulun tasoisetkin siirrettiin tavallisiin luokkiin. Se oli uudistus, Mutta oli erittäin huono uudistus. Se pilasi tavallisen peruskoulun. Ne apukoulun tasoiset eivät pysyneet opetuksessa mukana, eivät oppineet, hakivat menestystä muiden silmissä muulla tavoin - häiriköiden monilla tavoin. He sotkivat ja häiritsivät opetusta. Se oli suuri virhe. Kun on apukoulutasoinen, on paljon parempi, että heille on apukoulu tai vastaavia erityisluokkia, ja siellä heille sopiva ja taitava erityisopettaja. Se on oikea ja tehokas tapa. Ei perus suoritustaso - älykkyystaso muutu vaikka siirretään lahjakkaiden sekaan. Heikot sortuvat siinä seurassa ... he ALKAVAT HÄIRIKÖIDÄ tullakseen huomioiduksi. Niin siinä käy. Tämän olen kokenut kantapään kautta. Apukoulut tai vastaavat luokat ja niihin erikoiskoulun saaneet opettajat ovat tarpeen. ...
- Anonyymi
Vastaan vielä kysymykseen - Onko SoTe alueella ainut ongelma vanhukset.
Ei tietysti ole! SoTe laki antaa kyllä perussuunnan, mutta sitä' ei noudateta. Koko laki sorrettiin suohon - tallattiin maahan - sen toteutusvaiheessa. On joku elin, joka myöntää rahat Sote alueille. Siellä päätetään niin kuin huvittaa. Rahaa ei annetakaan niin kuin olisi tarpeellista ja laki määrää tason. Siitä seuraa, että koko laki "torpetoidaan " hylyksi. Miten toimeenpanet kun rahaa ei ole. Ei mitenkään. Nyt sitten ihmetellään, kun ei olekaan rahaa tarpeeksi, niin että lakia voitaisiin toteuttaa.
Se on tarkaan harkittu ja huolellisesti suoritettu operaatio, joka tekee lain noudattamisen mahdottomaksi. Niin siinä kävi. Laki ei auta, jos rahaa ei anneta. Lisäksi mitä kunnallisella puolella on tehty, näyttää siltä kuin sen olisivat tehneet apukoululaiset - eivät ymmärrä tarpeeksi mitä pitäisi tehdä ja miten tehdä. Nettikin on mahdottoman monimutkainen, vaikeasti luettava ja sekava. Siitäkin asiantuntemus on kouluarvosanalla 5 korkeintaan tehty. Kuin heikon aloittelijan teko. Netti on "SUSI". Siis erittäin heikkotasoinen. Se pitäisi olla yksioikoisen selkeä, vaareille ja mummoille tehty, jotka paljon käyttävät näitä palveluja. Siis tuo SoTe uudistus epäonnistui täydellisesti. Ja se on edelleen rampa. Ei toimi niin kuin pitäisi - siis osoitettuna vaareille ja muoreille - helposti ymmärrettävästi. Se pitää uusia ja erityisesti netin osalta. Älkää antako niitä tehtäväksi poropeukaloille!
Yksityisellä puolella on netti suunniteltu erittäin huolella. siellä se on rahan hankkimisen mielessä tehty viimeisen päälle tarkasti ja oikein! Sieltä voisi ottaa mallia. Kouluarvosanat; Yksityinen puoli 9 - Kunnallinen puoli 5-. Tässä nettiasiassa pitäisi katsoa mallia yksityiseltä puolelta, Siellä on netti tehty hyvin. Asiat menevät sujuvasti! Nykyinen Sote on fiasko! Vähän vihjaten voisi sanoa, että kunnallisella puolella "ehkä keskitytään suuriin kokouspalkkioihin ja pieniin kuluihin itse päätyössä, eli sairaiden hoidossa ja muissa tärkeissä asioissa. Itse kannatan Hallituksen vaihtoa. Tämä hallitus on mielestäni niin heikkotasoinen! Valitettavasti.- Anonyymi
Tuossa lukee ÄÄNESTÄ ! Jos nyt jotain tuohon sanoisi Orpon johtama kokoomus on mielestäni pahasti epäonnistunut. Kyllä sen näkee, kuulee ja tajuaa, että tämä nykyhallitus on epäonnistunut. Sama koskee perussuomalaisten puheenjohtajaa Purraa. Tämä kaksikko ei ole paras mahdollinen johtamaan Suomen hallitusta. Ainakin minä toivon, että valta vaihtuisi, ja ainakin tämä johtokaksikko vaihdettaisiin. Nämä kaksi puoluetta, naillä puheenjohtajilla varustettuna eivät ole saaneet mitään hyvää aikaiseksi. Aina vain syöksytään syvemmälle. Näitä en kyllä äänestä. On mahdollista, että eri SoTe alueilla tilanteet vaihtelevat. Tänään kuuntelin sitä keskustelua ja käsitykseni vain vahvistui. Ainakin tällä SoTe alueella eläkeläisten sairaiden hoito ja terveydenhoito on sattumanvaraista ja todella heikkotasoista. Tämä lienee sitä Orpon säästölinjaa. Ikääntyneet eläkeläiset ovat ja elävät vaikeissa olosuhteissa tällä hyvinvointialueella, Ikäänkuin se olisi oikein ja "normaalia". Ei se ole oikein. Myös vanha eläkeläinen on oikeutettu terveydenhoitoon ja sairauksien hoitoon aivan kuten muutkin. Ei se iästä riipu. Myös vanha eläkeläinen on oikeutettu saamaan asiallista hoitoa. Ei se saa riippua iästä! Se olisi syrjintää!
- Anonyymi
Pitkälti on myös kysymys siitä kuinka terveyspalvelut tullaan toteuttamaan. Kokoomuksen pitkä aikainen haave on ollut terveyspalveluiden yksityistäminen. Muutama vuosi takaperin lupailivat kovasti palveluiden parantamista lääkäripalveluiden yksityistämisellä. Nyt lähinnä nuo tarinat saavat jatkoa kun hallitusvastuussa ollessa mätkäsivät miljoonia kela korvauksiin.
Tuon pohjata on kyseessä kuinka hoidot tulee toteutumaan pitkä jaksoisesti. Puhtaan omalääkäri mallita, mutta yksityisellä vaihtuvat Kela korvaus lapun saaneella lääkärit joten hoito kokonaisuus puheet on lähinnä tuossa suhteessa tuuleta temmattuja ,kuten palvelujen paraneminen ,sillä yksityinen maksaa aina enemmän kuin kunnallinen jolloin se raha joka on laittaa terveyspalveluihin ei riitä niin kattavasti kuin silloin kuin palveluja tarjottaisiin kunnallisesti omakustannushintaan, eikä voiton tavoittelevan yrityksen kautta jolloin aika on rahaa ja se myös vaikuttaa palvelun tasoon kun kela korvauksella hoitoa haetaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903235
- 883033
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191832- 281732
- 211691
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi331355- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319