Valtavirran musiikiala ja sen todistettu korruptio

Haluaisin saada aikaiseksi jonkinlaisen keskustelun mihin saisi kaikki muusikot, musiikin tekijät, säveltäjät, sanoittajat, laulajat tai studiovelhot osallistua.

Mielestäni kaikilla artisteilla on nykyään joku narsismi kompleksi joka harvoin perustuu totuuteen tai siihen totuudenmukaiseen kuvaan omasta tekemisestä, joka on oikeasti hyvä / hyvää. Ajattelen tässä että objektiivinen validointi olisi tärkeässä roolissa logiikan suunnasta tätä tarkastellessa.

Jos menään suosittuihin pop-artisteihin. Hyvä ja suosittuhan ei aina kulje käsi kädessä, mutta keskusteluun pitäisi aina päästä vaikka artistit olisivatkin eri suosio-tasolla. Jotenkinhan se paikka sielä hierarkiassa on otettava. Eli sitten miettii sitä että kuka triggeröityy nyt mistäkin. Kiivetessä kun pakko tehdä siirtoja joista joku tykkää ja toinen ei. Siitähän se johtuu usein, että artistit ja polarisoivat sielut jakaa mielipiteitä. Eihän se yksi ja sama artisti oikeastaan ikinä ole kaikkien suosikki artisti.

Tuossa videossa yritän tätä justiin vähän hahmotella. Samalla puidaan vähän sitä että mikä on oikeastaan jonkun asian arvo.. Että siinä helposti mennään semmoisen näennäisen vääntelyn asteelle.

https://youtu.be/Ly6eARLNTnY?si=gTRUfxe5NWllijcD
-------------------------
Hei olen lukuisia kertoja kansainvälisestikkin palkittu tuottaja nimeltäni Markus "Edizon" Helenius. tuoreimpana isompana voittona tuli Kulttuuripalkinto. Olen yrittänyt tehdä paljon musiikkia ja usein kun teenkin jonkun työn ja vain kun lähetänkin sen johonkin kilpailuun tms. niin tekemisen laatu on sitä riittävää tasoa siihen, että lähestulkoon joka kerta sieltä tulee jonkunsorttinen palkinto. Mikä tietysti omassa mielessäni validoi sitä tekemisen arvoa. Isoimpia palkintoja ovat olleet n. 2000€ palkinto John Lennon biisikirjoituskilpailusta (JLSC).

Oma henkilökohtainen mielipide tällaisella 2000 biisin studiotuotannon tuottaman koemuksen ja sitä kautta sen kehittyneen hyvän maun kautta, jotenkin vedän aika jyrkästi nykyään sellaisen johtopäätöksen, että ihan kaikki musiikkialaan liittyvä on täysin korruptoitunutta. On raju väite ja sikäli myös toivoisin, että se ei olisi totta.

Itselläni on nämä palkinnot jotka listattu siihen sivun yläreunaan:
https://Edizonstudio.com/

Välillä näkee tästä ihan painajaisiakin. Sillä se tuntuu jotenkin pöyristyttävältä. Tarkoitan siis sitä juuri, että saattaa nähdä lehdessä jotenkin randomilla jonkin uutisjutun jostain uudesta artistista, jolta tuli ensimmäinen sinkku. Itselläni n. 80 virallista julkaisua Spotifyssa. YleX on soittanut ja olen voittanut remix kilpailun, joten miksauksen taso riittää. Olen myös ammatiltani tietysti tuottaja.

Pointti: Minulla ei ole yhtäkään lehtien kirjoittamaa uutisjuttua. Mikä on uutiskynnyksen ylittävä juttu edes? Miksi aloittelija artistin ensimmäinen surkea (jopa pahimmillaan) biisi, joka ei koskaan tule saavuttamaan mitään suosiota sen kynnyksen ylittää, mutta ei lukuisia kertoja palkitun konkarin tuotanto? Taisi paikallislehti kirjoittaa, mutta se on pientä kun aletaan vertaamaan esim. Aamulehteen, Turun Sanomiin, Helsingin Sanomiin... jne

Tavallaan nämä ja moni muukin asia alalta suuresti ihmetyttää. Se on jopa itsessäni aiheuttanut sellaisen reaktion, etten arvosta esim Emma palkontoa enää lainkaan. Se on vähän kuin käyettyä vessapaperia itselleni. Kun tajuaa että se perustuu siihen korruptioon ja suhteisiin. Tai johonkin muuhun mihin sen ei koskaan olisi pitänyt edes perustua. Ei siihen joka on objektiivisesti parempi. Se on vaan väärin minusta. Kehitystä pitäisi mitata kehityksessä ja siinä mikä oli tällä kertaa parempaa kuin viimeksi?

Tällähetkellä tienaan tosi hyvin kyllä esim. Content ID puolella. Sielä tulot on itselläni 100X perus striimeihin verrattuna. Minulla on yli 500 biisiä Content ID rekisterissä ja on useita tuhansia videoita, jotka ovat käyttäneet musiikkiani. Että eihän se minun ns. "pelaaminen" ole koskaan loppunut, että tätä korrutiota, joka on totta jäisin suremaan, mutta jokatapauksessa haluan realisoida sen olemassaoloa. Monella tasolla intohimostahan tätä tekee, mutta haluaisi sillä olevan se oikea merkitys varsinkin kun tehdään tämmöisiä kiinan muurin rakennukseen vertailukelpoisia työrupeamia, jotka päättyy tajunnan menetykseen haha...

yt. Edizon, pitäkää huolta itsestänne kaikenkarvaiset rokkarit

ps. Toivottavasti saadaan keskustelua aikaan. Ehkä jollain on joku kokeneempi oivallus tai tapa ajatella tätä. Kaikkihan tässä enemmän tai vähemmän kehittyneitä muusikoita ollaan!

9

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mä itte en ole ammattimuusikko vaan kotilaulaja lähinnä ja soitan täälä kotona vanhaa 93 vuojen nokkahuilua . Amatööri soittaja ja laulajana ihan jees., että noin karaoketasoa suunnilleen.

Oma mielpije on tämä noista asioista joita sää pohdit tossa että mistäköhän aloittaisin (yritän sepustaa asiani mahdollisimman lyhyesti)

1.Makuasia musamieltymykset

2.On olemassa kansalaisten kuuntelumieltymykset joijen pohojalta tulee ns kansansuosio

3.Kriitikoiden tykkäämä musa

4.Kriitikoiden valitut palkitut (joka vuos)

5.yleisöäänestyksellå valkatut palkitut musanimet

6.Musantekijöiden valitut palkitut musanimet

Mikä on musiikissa faktaa ? Aika vähän on mitään faktaa musiikissa että pääosin makujuttu mutta löytyy myös faktoja että virheet ja onnistumiset löytyy helposti minusta siinä miten livekeikoilla musanesittäjät onnistuvat tai eivät onnistu nii hyvin. Esim epävireisen soiton pystyy jopa heikohkonkin sävelkorvan omaava kuuntelija kuulemahan. Tai jos soittaa liian hittaasti nopeaa kohttaa mikä on yleinen virhe.

Sanoituspuolella on myös yleinen virhe se, että jos sulloo tekstiä liikaa tiettyyn melodiaan jolloin teksti ja melodia eivät kohtaa&svengaa ,,loppuu niinku ilima.
      Myös se että joskus voi sanoittaja panna liian vähän sanoja johonki kohtaan mikä ei kohtaa sen hetken melodiaa.

Akustiikassa livetilanteissa voi tehdä myös virheitä. Tai soitinten väärinvirittämiset.

Tai jos laulaa epäpuhttaasti ns epälaulamalla.

omat suosikit on yleensä niitä jotka ei ole tunnettuja kansan keskuuvessa. On myös tunnettuja musanimiä joist mää diggaan kuten esim kolomas nainen tahi Popeda tai vaikkapa maija vilkkumaa tai vaikkapa CMX.

Sitten on tuntemattomia nimiä joissa ihailen kykyä heittäytyä pois mukavuusalueelta että he jatkuvasti haastaa itteään eivätkä seuraa yleisten laajojen mieltymysten makumieltymyksiä vaan tekkee musaa omalähtöisesti semmosta musaa mitä ne itte haluaa eikä halua miellyttää muita ihmisiä.

Anna eriksson ja mikko alatalo tunnetuista musanimistä on kertoneet julkisuuvessa näistä asioista että anna jopa aika kärkkääseen sävvyyn tais sanua että hän arvostaa enemmän niitä jotka ei miellytä isoja massoja että anna Eriksson lähti poies massamusasta noin garden of love levyn aikoihin tai vähän sitä ennen, ehkä ihode levyllä oli jo niitä merkkejä olemassa.

Alatalo on kertonu siitä että hän haluis esittää keikoilla niitä biisei joista itte tykkää mut jos hän esittäis niitä nii yleisö juoksis karkuun&pois paikalta jolloin leipä /työ loppuis.

kirjoittaja Juha pohjola

• Tosi mukavalla pensselillä rustasit ja pääsen kyllä aika hyvin komppaamaan kaikkea sanomaasi. Kiitos ja arvostus kannanotosta ja kommentista.

Ehkä jollain tavalla mietin tässä sitä, että joskus on jopa sellainen tunne että kun voitinhan tuon pienen skaalan äänestyksen 35 -5... voihan se olla että äänestys on siinä mielessä ei validi koska siinä oli paljon tuttuja osallistujia. Mutta kuitenkin siinä otoksessa onnistuin voittamaan äänestyksessä sellaisen biisin joka on käytännössä ollut lista ykkösenä. Niin sitten jos jostain tämmöisesti obejektiivisesta kulmasta sitä katsoo, niin silloinhan se on sitä ns. "suosittua" musiikkia. Niin lähden tässä viemään sitä hypoteesia siihen suuntaan, että on tunne että nämä portin vartijat määrittää mistä se yleisö tykkää.

En tiedä sanooko ruotsalainen Avicii sinulle mitään? Väitän jotenkin ettei ole sattumaa, että raidalleni päätyi Avicii - Seek Bromance-biisille laulanut Amanda Wilson. Silti siinä on jäänyt sen median huomiotta kokonaan. Eli mistä se voi johtua?

Minäkin teen täysin oman näköistä musiikkia. Olen tosi kapinnallinen sielu yli 23 vuotisella kitaran soiton kokemuksella ja aina kapinoinut muiden mielipiteitä vastaan jos minulla on ollut mielestäni itselleni, artisti-minälleni tärkeä tai jollain tavalla uniikki visio. Paljonhan tässä KAI on kyse siitä mikä erottuisi joukosta jollain artistisesti uudella ja toimivalla tavalla. Se voi olla mitä vaan mihin mielikuvitus riittää tietysti. Puhumattakaan noista asioista.

Tavallaan puhut siitä että miten vie sen viestin perille kun puhutaan soittotaidosta, virelaulusta, tulkinnasta ym. Eli komppaan niitä täysin. Mutta ehkä yritän ilmaista jollain tavalla tämän olevan vain epäreilua, että miksi lehdistö kirjoittaa jonkun tuntemattoman artistin sinkusta. Mutta ei esim. palkitun tuottajan yhdestäkään tuotannosta.

Miksi minut on palkittu johtuu siitä, että itse hain aina logiikan validaatiota siihen, mikä perustelee tuotannon laadun asiakkaalle. Eli siihen tavoitteeseen tietysti pääsin. Sisäinen kunnianhimo vain kuitenkin haluaisi testata sen mitä se laajempi yleisö siitä musiikista sanoo. Siihen uskoisin että uutisilla, medialla, lehdistöllä, radiolla ym. siihen ne keinot ja isompi ylettyvyys löytyy. Vai löytyykö?

Ihan pelkästään kehityksen ja inspiraation vuoksi ne risutkin olisi ihan kiva kuulla. Ihminen, soittaja tai artisti kun voi aina kehittyä ja oppia uutta!

Kiitos tosi paljon Juha sinun vastauksesta. Se oli huippu!

-Edizon
        https://Edizonstudio.com/

• Anonyymi

Valtamediassa 99 % näkyvyydestä saavat viihdejättien Sony, Universal ja Warner artistit. Muille jää paikallisesti vain murusia, joten valtaosa kuluttajista ei tiedä heistä. Kaikki viiihdealan gaalat ovat viihdejättien markkinointia kuin myös mm. euroviisut. Hittilistat ovat luonnollisesti samassa jamassa.

Kuluttajana mielenkiintoni hiipui aikoja sitten, jo ennen netin soittolistamaniaa. Esim. Youtubesta on työn ja tuskan takana löytää mitään uutta ja kiinnostavaa. Radio ja tv lojuvat tyhjän pantteina. Antoisinta on istuskella ajatustensa parissa seuraamatta mitään.

• Kiitos anonyymille taas yhdestä hyvästä näkökannasta.

No tykkäsin bäkökannastasi kyllä. Jotenkin alkanut uskomaan, että cd:t tulee varmaan takaisin. Itse olen miettinyt että tekisi vaan cd-levyiksi oman matskun ja ne ketkä haluaa niin kerää ne levyt.

Kaupan ei tarvitse edes käydä sillä laittaisin kaiken musiikkini royalti vapaasti jakoon. Content ID tuottaa minulla oikeastaan ainoana paikkana selkeästi plussaa. Edes teosto ei jostain syystä maksa kovin hyvin. Tuntuu että siellä olisi 90% rahoista jumissa jossain, koska striimejä on todella paljon. Minulla on siis sellainen valtava content id kirjasto jo muutenkin olemassa...

Että ei minua tuommoinen sisäsiittoinen korruptio ringissä menestyminen sinänsä edes koskaan ole kiinnostanut. Mutta tavallaan tieteen kautta olisin vaan halunnut nähdä miten ihmiset reagoisi siihen musiikkiin. Koska onhan se heille tehtyä materiaalia. Mutta jossei media näytä vihreää valoa. Niin olkoot sitten. Ihan sama kaikkien häviöhän se on kun se musiikin evoluutio pidetään semmoisena steriilinä.

Aina voi toki yrittää, mutta välillä tuntuu kyllä hyödyttömältä. Kaikki syyt useammille radio-soitoille yms on kyllä varmasti annettu ja suvereenisti vielä. Mutta olkoon sitten näin. Ainakin tiedätte taas vähän enemmän sen korruption olemassaolosta ja siitä on turha pahoittaa kenenkään mieltään, mutta auttaa antamaan sille main steam musiikille sen arvoisensa sisäsiittoisen arvon.

Itsellä on sellaista henkistä toipilaisuutta tästä heidän ja systeemin valheellisuudestaan. Koska uskoin kovan työmoraalini riittävän. Kyllähän se myös riittikin. Nyt se jää vaan näistä valheista uupumaan. Mutta kyllä minä sen hyväksyn. Pääasia että totuudesta on keskusteltu ja voin tehdä tämän homman omalla tyylillä.

-Edizon

Ps. Hyvä alahan tämä musiikki on kunhan keskittyy vaan siihen musiikkiin eikä tähän politiikkaan. Onhan ne euroviisu esiintyjätkin ollu nyt viime vuosina enemn poliittisia kannanottoja kuin, että menisi musiikki edellä. Käärijän Cha Cha Cha oli kyllä hyvä omasta mielestäni, mutta kyllä siinäkin vähän muihin asioihin meni huomio haha..

• Anonyymi

niin ja unohdin mainita ammattikriitikot jotka tekkee työkseen arvostelemalla levyjä. Esim soundi ja rumba tunnetut sivustot joissa musakriitikot arvioi musaa. Tulee luettua paljon eri paikkojen levyarvosteluja.

Oon hieman eri mieltä teidän kanssanne mutta toisaalta kirjoitatte molemmat kyllä ihan asiaa.

terveisin Juha pohjola

• Anonyymi

musariitikot usein tykkää tuntemattomien musiikista paljon enemmän kuin ns suuri yleisö
        lisään vielä tämän tähän viestini loppuun.

• Nuo lehdet voisi vielä yrittää. Jos saisi edes jotain risuke sieltä. Kiitos Juha.

• Tietysti on vaikea sanoa mikä vaikuttaa mihinkäkin? Itse olen ollut palkittu henkilö jo pitkään. Tavallaan joskus mietityttää miksi minut on edes palkittu? Välillä toivon, etten koskaan olisi ollut niin etevä, enkä olisi saanut yhtäkään palkintoa, sillä ihan kuin se olisi joku kirous,

Siinähän on joku paradoksi, että kaikki kilpailut mihin osallistun käytännössä menestyn. Sitten seuraus on silti, ettei saa mitään median huomiota tai vastauksia. Miksi joku "vähäpätöinen artisti" saa? Mielestäni ei voi vedota etteikö minun materiaali olisi tarpeaksi hyvää jos se palkitaan toisaalla kokoajan? Omassa päässäni se palkitseminen vie sen spekulaation pois. Sitten jos vielä kuunnellaan / verrattaan pääsin tuohon äänestystulokseen listamusiikkia vastaan 35 -5 voitin 40 äänestäjän otoksessa. Aiemmin olen runnannut jotain 20 ihmisen voteja. Eli pieniä ja sitä kautta tavallaan mitättömiä, mutta olen onnistunut voittamaan niitä 20-0 jopa, että oma musiikkini on paremman kuuloistakin kuin listoilla. lol Olisiko se nyt se paradoksi 2.0 xD

Siinä on sellainen aika henkisesti raskas juttu. Miksi toinen osasto palkitsee ja toinen osasto yrittää syrjii niinkuin mitään ei olisi? Toisaalta eräs teoria minkä ystäväni keksi oli sellainen, että jos minut mainittaisiin tiedotusvälineissä, niin siitä suvereeniudesta kuulemma voisi seurata jokin, että muut artistit syrjäytyisi ja jyräytyisi sen alle. Se veisi liian ison kakun muiden muusikoiden markkinasta. En tiedä uskoisiko ihan tuohon, enkä minä mitään sellaista halua. Itse olen vain yrittänyt olla mahdollisimman etevä ja ahkera. Se on kantanut hedelmää, mutta mielestäni laadukkain hedelmäkin pitäisi näyttää kansalla. Sillä kansa ansaitsee parasta!

TOISAALTA:

Ihan kuin ne palkinnot ei nyt sitten olisikaan minkään arvoisia? Miksi sitten jokin Ghetto Masan Rapin SM menestys on nostettu esille parrasvaloissavaikka moni näistä omista palkinnoistani on PALJON harvinaisempia ja vaikeampia saavuttaa!!! Näissä minun pakinnoissa mm. Maailmanennätys Unreal Gold peliin, John Lennon Songwriting contest voittaja sertifikaatti ensimmäisenä suomalaisena huom. tuhansien joukosta. Onko Rap sm kisoissa edes kymmentä osallistujaa? haha ...

Koko lista https://Edizonstudio.com/

Ei ole sattumaa että olen hyvä. Mä harjottelin tätä koko elämäni puhumattakaan siitä, että mä tuotan ja sävellän kaiken musiikin itse. Lisäksi soitan kitaraa UBER levelillä. Ei kukaan noista mein stream artisteista suomessa osaa kuin maksimissaan soinnuilla soittaa jotain tylsää ja yksitoikkoista. haha... En tiä mitä pitäis tehdä. Totuus on myös se että ei voi olla niin, että kansan mielipide on yhtäkkiä taantunut paskan kuuloiseen musiikkiin, että se olisi nyt varteenotettavaa ja suosittua jotenkin yhtäkkiä. Joku portinvartija ääliö on vaan määrittänyt niin tajuamattaan sen seurauksia.

Mutta totuus on se, että totuus kyllä voittaa pitkään juoksuun ja tuolla valheella missä he mielesäni tämän perusteella elävät on kauvaskantoiset jäljet. Tarkoitan että se että yrittää olla oikeassa ollessaan väärässä (valehtelee), sillä on kallis hinta. Niinkuin videossa sanoin se on semmoista narsistista egoilua että esittää ollevansa jotain silloin kun ei ole sitä. Minä tiedän mitä se korkea taso vaatii (todisteena ne palkinnot). Useimmat noista artisteista eivät ole koskaan edes aloittaneet sitä grindiä eivätkä saaneet YHTÄKÄÄN palkintoa :D

-Edizon

ps. En nyt halua kuulostaa arrogantilta.. En, mutta uskon että ihminen saa mitä ansaitsee siksi tässäkin se totuus voittaa. Pitää vain malttaa. Minulla on pullat hyvin uunissa. Hinta on maksettu jo. Loput on sitä että näyttää / antaa sen lahjan ihmisille.

Minulla on uusi Royalty Free Music kirjasto tuolla sivustollani. Niitä sivuja saa ladata vapaasti ja käyttää YouTube videoissaan. Listaan tulee joku 300-400 biisiä kun kerkiän lisäilemään!

• Anonyymi

Kannatan Edizonia! Edizon presidentiksi! Hänellä on loputtomasti energiaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1581
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1539
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      100
      1470
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1397
    6. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      21
      1270
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1249
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      276
      1168
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1051
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1015
    Aihe