Uutena ja käytettyinä myydyistä ja käytettynä maahantuoduista autoista kaikki ovat pian ladattavia autoja. Pelkällä polttomoottorilla varustetuista autoista ei pidä enää antaa entisiä hyvityshintoja.
Tässä tilastofaktaa:
Maaliskuussa käytettynä maahantuoduista henkilöautoista 82 % ja helmikuussa 78,6 % oli ladattavia autoja.
82 %. Huh huh! Onpa suuri osuus.
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/010_yksmaah_tau_101.px/
Helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 55 % maaliskuussa 59 % oli ladattavia autoja. Sähköautojen osuus nousi siis helmikuusta maaliskuuhun eli yhdessä kuukaudessa peräti neljä prosenttiyksikköä.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kuukausittain/2025
Lisäksi Suomen suurin autojen markkinapaikka Nettiauto kertoo, että vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä sen sivustolla ilmoitettuja täyssähköisiä henkilöautoja on myyty 59 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/3327ba1c-295d-421e-b655-0241da85f9c4
Pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen arvo romahtaa tänä keväänä.
172
1120
Vastaukset
- Anonyymi
Hienoa! Minulla on Corolla 2001, sitten kun vaihdan niin rahaa kuluu moniaita tuhansia euroja vähemmän. Tosin en vaihda vielä tällä vuosikymmenellä kun sellaiseen ei ole mitään tarvetta. Viime vuoden katsastuskin meni taas kerralla läpi.
- Anonyymi
Älä saakeli vie vaihda. Aja loppuun ja se kestää.
Itseäni harmittaa suunnattomasti, kun oman corollan pistin vuosia sitten vaihtoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä saakeli vie vaihda. Aja loppuun ja se kestää.
Itseäni harmittaa suunnattomasti, kun oman corollan pistin vuosia sitten vaihtoon.Ilmoitin juuri että en vaihda tällä vuosikymmenellä!
- Anonyymi
Aloittaja N kantaa laitaa lotto sisään
- Anonyymi
Kumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia
🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
Paljonko sähköauto saastuttaa?
Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh
Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto
Äänestä SDP
- Anonyymi
Eipä tuo Volvo pudota enää hintaansa ja miksipä sitä vaihtaisi kun on maksettu ja hyvin toimii.
- Anonyymi
Ei kai se voi pudottaa hintaansa jos arvo on nolla, ellei sitten tarvise alkaa maksamaan ongelmajäte maksua.
- Anonyymi
Hah hah haa... Edelleenkin prosenteilla pelaava älykääpiö höpöttää. Todellisuudessa polttisten arvo pysyy ja jopa nousee, koska uusien autojen myynti on kuolemassa. Prosenteilla ei ole paskankaan väliä kun määrät lähestyvät nollaa.
Ja edes maahantuoduilla käytetyillä autoilla ei ole suurempaa merkitystä, kun noin 95% käytetyistä autoista ostetaan Suomessa. Käytettyjen autojen maahantuonti on vähäistä.
Ja mitä tuo Nettiauton kertoo on vain se, että myynnissä olevien sähköautojen määrä on kasvanut. Sähköautojen myynnit on toki kasvanut 59%, mutta silti myynnit ovat pieniä verrattuna polttomoottoriautojen myyntiin. Esimerkiksi Nettiauton viime vuoden top 20 -listalla ei ollut yhtäkään täyssähköautoa. Ei ainuttakaan.- Anonyymi
Tässä on oikaisu tekstiisi:
Miksi sinä et ymmärrä että noiden prosenttien takan on tuhansia ladattavia autoja?
Määrät eivät lähesty nollaa vaan uusien autojen rekisteröinnit nousivat helmikuusta maaliskuuhun . Helmikuussa myytiin 4.784, mutta maaliskuussa 6 .173 henkilöautoa.
Maaliskuussa maahan tuotiin 3,724 henkilöautoa, joista 3.028 oli ladattavia. Se ei ole vähäistä.
Tammikuussa myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 44.500 käytettyä autoa. Käytettyjen täyssähköautojen myyntikään ei ole siten vähäistä.
Se siitä älystä. - Anonyymi
Sinullako on autoliike täynnä takapihoineen pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on oikaisu tekstiisi:
Miksi sinä et ymmärrä että noiden prosenttien takan on tuhansia ladattavia autoja?
Määrät eivät lähesty nollaa vaan uusien autojen rekisteröinnit nousivat helmikuusta maaliskuuhun . Helmikuussa myytiin 4.784, mutta maaliskuussa 6 .173 henkilöautoa.
Maaliskuussa maahan tuotiin 3,724 henkilöautoa, joista 3.028 oli ladattavia. Se ei ole vähäistä.
Tammikuussa myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 44.500 käytettyä autoa. Käytettyjen täyssähköautojen myyntikään ei ole siten vähäistä.
Se siitä älystä.Ja silti vuoden 2024 maaliskuussa rekisteröitiin enemmän autoja ja luvut ovat edelleen 90-luvun tasossa. Kun Suomessa on noin 2,8 miljoonaa autoa niin
Ja autojen rekisteröinneissä on suurtakin kausivaihtelua, joten pitäisi katsoa vähän pidempää aikaväliä kuin yhtä kuukautta. Varsinkin kun monia automalleja tuodaan yhdellä rahtilaivalla kerralla satoja ja seuraavassa kuukaudessa samaa automallia ei tuoda Suomeen yhtäkään. Eli kuukausittainen vaihtelu on siitäkin syystä valtavaa.
Tänä vuonna ollaan ensirekisteröinneissä edelleen alle vuoden 2024 lukemien. Eli nyt ollaan automyynneissä 90-luvun laman lukemissa edelleen. Jos haluttaisiin vaikka pysäyttää autojen keski-iän kasvu niin uusia autoja pitäisi myydä keskimäärin noin 12.000 kpl kuukaudessa. Nykyinen autojen myynti tarkoittaa, että autokannan keski-ikä kasvaa nopeasti.
"Tammikuussa myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 44.500 käytettyä autoa. Käytettyjen täyssähköautojen myyntikään ei ole siten vähäistä."
Ja noista käytettynä myydyistä autoista ylivoimainen valtaosa on polttiksia. Nettiautonkaan viime vuoden top 20 -listalla ei ollut yhtäkään sähköautomallia. Ei yhtäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on oikaisu tekstiisi:
Miksi sinä et ymmärrä että noiden prosenttien takan on tuhansia ladattavia autoja?
Määrät eivät lähesty nollaa vaan uusien autojen rekisteröinnit nousivat helmikuusta maaliskuuhun . Helmikuussa myytiin 4.784, mutta maaliskuussa 6 .173 henkilöautoa.
Maaliskuussa maahan tuotiin 3,724 henkilöautoa, joista 3.028 oli ladattavia. Se ei ole vähäistä.
Tammikuussa myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 44.500 käytettyä autoa. Käytettyjen täyssähköautojen myyntikään ei ole siten vähäistä.
Se siitä älystä."Maaliskuussa maahan tuotiin 3,724 henkilöautoa, joista 3.028 oli ladattavia. Se ei ole vähäistä."
Verrattuna kotimaassa myytäviin käytettyihin autoihin tuo on vähäistä. Yli 90% suomalaisista ostaa autonsa kotimaassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on oikaisu tekstiisi:
Miksi sinä et ymmärrä että noiden prosenttien takan on tuhansia ladattavia autoja?
Määrät eivät lähesty nollaa vaan uusien autojen rekisteröinnit nousivat helmikuusta maaliskuuhun . Helmikuussa myytiin 4.784, mutta maaliskuussa 6 .173 henkilöautoa.
Maaliskuussa maahan tuotiin 3,724 henkilöautoa, joista 3.028 oli ladattavia. Se ei ole vähäistä.
Tammikuussa myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 44.500 käytettyä autoa. Käytettyjen täyssähköautojen myyntikään ei ole siten vähäistä.
Se siitä älystä.Juuri uutisoitiin, kuinka yksityisten autokauppa on lisääntynyt. Miksiköhän? Itse olen myynyt ja ostanut netistä yksityisiltä ja vain yhden (1) auton liikkeestä. Parhaimmat kulkupelit on yksityisten pelit. Toki, jos tarvitsee, niin ymmärrän myös ostoksieni laadun, jonkun verran osaan laitella ja viatkin kuulee ja perstuntuma on hyvä, jos mitään autoista ymmärtää. Liikkeestä ostaa vain ne, jotka ei ymmärrä autoista mitään ja sitten käräjöidään...
Tuossa yks ilta katselin telkkaa ja sieltä tuli jonkun auton mainos, en vaivaudu muistamaan edes merkkiä, mutta hinta oli +80k. Mietin vain, että voi jumalauta, tuolla rahalla saisi jo hyvän kodin itselleen. Toki se on suhteellista, mihin haluaa satsata, mutta itselleni on tärkeintä katto pään päällä. Yleensähän ja pääsääntöisesti uusi auto on velkarahalla ostettu tai työnantajan. Harvalla sitä on omasta takaa lyödä nippua seteleitä tiskiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on oikaisu tekstiisi:
Miksi sinä et ymmärrä että noiden prosenttien takan on tuhansia ladattavia autoja?
Määrät eivät lähesty nollaa vaan uusien autojen rekisteröinnit nousivat helmikuusta maaliskuuhun . Helmikuussa myytiin 4.784, mutta maaliskuussa 6 .173 henkilöautoa.
Maaliskuussa maahan tuotiin 3,724 henkilöautoa, joista 3.028 oli ladattavia. Se ei ole vähäistä.
Tammikuussa myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 44.500 käytettyä autoa. Käytettyjen täyssähköautojen myyntikään ei ole siten vähäistä.
Se siitä älystä.Jos tuodaan maahan se ei tarkoita että myytiin.
- Anonyymi
Vähän ajettuja sähköautoja tuodaan Suomeen noin kymmenkertaisesti uusina myytyihin verrattuna. Siksi niiden osuus kasvaa nopeasti autokannassa. Sähköautoista on tullut normaali osa liikennettä, eikä enää aiheuta ihmetystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän ajettuja sähköautoja tuodaan Suomeen noin kymmenkertaisesti uusina myytyihin verrattuna. Siksi niiden osuus kasvaa nopeasti autokannassa. Sähköautoista on tullut normaali osa liikennettä, eikä enää aiheuta ihmetystä.
Hyvin hitaasti, koska nykyisellä tahdilla sähköautot eivät ole enemmistössä edes 30 vuoteen. Tuo maahantuonti on muutenkin lähinnä pienen porukan harrastelua, yli 92% käytetyistä autoista ostetaan kotimaasta.
Ja ladattavat hybridit eivät edelleenkään ole sähköautoja, koska niissä on polttomoottori. Ja jos autossa on polttomoottori niin on täysin varmaa, että tuota polttomoottoria myös käytetään usein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän ajettuja sähköautoja tuodaan Suomeen noin kymmenkertaisesti uusina myytyihin verrattuna. Siksi niiden osuus kasvaa nopeasti autokannassa. Sähköautoista on tullut normaali osa liikennettä, eikä enää aiheuta ihmetystä.
"Vähän ajettuja sähköautoja tuodaan Suomeen noin kymmenkertaisesti uusina myytyihin verrattuna. "
Suomeen tuodaan ylipäätään vähemmän käytettyjä autoja ulkomailta kuin uusia myydään, joten tuo väite on puppua. Käytetyt autot ostetaan lähinnä kotimaasta, ei ulkomailta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin hitaasti, koska nykyisellä tahdilla sähköautot eivät ole enemmistössä edes 30 vuoteen. Tuo maahantuonti on muutenkin lähinnä pienen porukan harrastelua, yli 92% käytetyistä autoista ostetaan kotimaasta.
Ja ladattavat hybridit eivät edelleenkään ole sähköautoja, koska niissä on polttomoottori. Ja jos autossa on polttomoottori niin on täysin varmaa, että tuota polttomoottoria myös käytetään usein.Kannattaa ottaa tuollaisessa ennusteessa huomioon se että säköautojen myynnin lisäys on tähän mennessä eksponenttiaalista. Et voi siis lineaarisesti vain extrapoloida nykyisen kasvunopeuden mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinullako on autoliike täynnä takapihoineen pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja?
Miksi sitten kaikki ei osta ongelmäjötee koboltti Lithium akku autoo
Jos ne on niin hyviä
Mutta kuitenkin niitä pitää banammaismistaa kokoajan
Koska vastaavan hintainen koboltti pommi on akjom omisnaisuiksitaan pakon heikompi ja peinempiiin vastaava bensa hybriidi joka ei saastuta edes niin paljon
- Anonyymi
Olipas taas tärkeä ja jännä aloitus !!
- Anonyymi
Aivan. Siinä on rankka tilastoihin perustuva tieto nipussa.
- Anonyymi
Perustakaa näkemyksenne tosiasioihin ja tilastoihin, kuten ketjun aloittajakin on tehnyt. Ne kertovat tulevaisuuden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustakaa näkemyksenne tosiasioihin ja tilastoihin, kuten ketjun aloittajakin on tehnyt. Ne kertovat tulevaisuuden.
Tilastot kertovat, että uusien autojen myynti on romahtanut ja on todella surkeaa ja autokanta vanhenee nopeasti. Nykyiset uudet autot eivät kelpaa kotitalouksille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustakaa näkemyksenne tosiasioihin ja tilastoihin, kuten ketjun aloittajakin on tehnyt. Ne kertovat tulevaisuuden.
Tilasto, tilasto, emävale. Tämä ei ole miksikään muuttunut vuosien saatossa. Outoa kaikenkaikkiaan on se, että tämän tästä kuitenkin uutisoidaan, "ei kauppa käy" ja varmaan sinäkin olet huomannut, kuinka päivä päivältä jää vähemmän rahaa elämiseen?
- Anonyymi
No mitä siitä sitten??
- Anonyymi
Siitä se, että sinun polttomoottoriautollasi ei ole tulevaisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä se, että sinun polttomoottoriautollasi ei ole tulevaisuutta.
Minulla on polttomoottoriauto jolla on tulevaisuus. Pidän sen kunnossa ja ajelen sillä kaikki ajoni. Autoni on maksettu, huollettu ja jos jotain on tarvinnut laittaa/vaihtaa se on tehty. Autoni on hyvä ja toimii eikä tarvitse sovelluksia, latureita, roikkia kun lähtee reissuun. Kun käyn huoltoasemalla joskus tankkaan juon ehkä kahvin enkä jonottele puhelin kädessä jossain takapihalla töpseliin joka ei ehkä olekkaan käytössä. Jos joku haluaa ajella ja latailla kallista maailmanpelastavaa kuljetinta niin siitä vaan, minä ajelen sen mukaan kun itseä huvittaa. Auto ei määrää missä pysähdyn ja odottelen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä se, että sinun polttomoottoriautollasi ei ole tulevaisuutta.
Heh heh, etanolilla ajetaan vaikka tuhat vuotta.
- Anonyymi
No että pitää äkkiä vaihtaa polttis sähköautoon, niin kauaan kun saa vielä vaihtohyvityksen.
- Anonyymi
Taitaa olla niin, että polttis on vielä monia vuosia todella haluttu käytettyjen autojen markkinoilla.
- Anonyymi
Sinä, et näköjään lue noita aloitustekstin prosentteja, jotka kertovat aivan muuta kuin sinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä, et näköjään lue noita aloitustekstin prosentteja, jotka kertovat aivan muuta kuin sinä.
KÄYTETTYJEN markkinoilla polttis on rrautaa, aina vaan halvempi hankkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä, et näköjään lue noita aloitustekstin prosentteja, jotka kertovat aivan muuta kuin sinä.
Aina löytyy provopetterille sopivia juttuja kun tarpeeksi kaivaa, mutta todellisuus on sitten toimen juttu.
Nyt ei ainakaan kannata vaihtaa polttista pois jos se on itselle riittävän hyvä ja luotettava, sillä sähköauto kehittyy kokoajan ja niiden heikkouksia parannellaan ja hinnat laskevat kun Trumpin talousopit pitää kulutuksen minimissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina löytyy provopetterille sopivia juttuja kun tarpeeksi kaivaa, mutta todellisuus on sitten toimen juttu.
Nyt ei ainakaan kannata vaihtaa polttista pois jos se on itselle riittävän hyvä ja luotettava, sillä sähköauto kehittyy kokoajan ja niiden heikkouksia parannellaan ja hinnat laskevat kun Trumpin talousopit pitää kulutuksen minimissä.Aloituksessa ei ole mitään provoa, vaan siinä on todeksi todistettu totuus.
Siinä ei ole mitään ilmaan heiteltyä vaan aito totuuus todistettuna tilastoilla. Siinä ei kuvitelmat auta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina löytyy provopetterille sopivia juttuja kun tarpeeksi kaivaa, mutta todellisuus on sitten toimen juttu.
Nyt ei ainakaan kannata vaihtaa polttista pois jos se on itselle riittävän hyvä ja luotettava, sillä sähköauto kehittyy kokoajan ja niiden heikkouksia parannellaan ja hinnat laskevat kun Trumpin talousopit pitää kulutuksen minimissä."todellisuus on sitten toimen juttu."
Aloituksessa todellisuus on todeksi todistettu. Kuvitelmissasiko elät? - Anonyymi
Jo vain. Eikä sähköllä ajeta tukkeja, tulee puolet painosta akuista. Niin, onhan myös erittäin puhdas polttoaine E85. Ranskassa, kun ovat aika viisaita, sitä saa puolelta. Sitä on parjattu jos millä keksityillä jutuilla. Itse olen ajanut sillä lähes 200 000 km, no problems.
Ranskassa litra hinta 70 - 80 senttiä. Täällä poliitikot jossain lataus nirvanassa. Ei sen vertaa ymmärrystä että miten fossiilisia päästöjä vähennetään nopeimmin. Tai jos luetaan rivien välistä, he eivät halua menettää päästömaksujen tuloja ihan niin nopeasti. Siis hallinto on itse kehityksen jarrukahvassa. Ikävää eikö totta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksessa ei ole mitään provoa, vaan siinä on todeksi todistettu totuus.
Siinä ei ole mitään ilmaan heiteltyä vaan aito totuuus todistettuna tilastoilla. Siinä ei kuvitelmat auta.Ihan hyvä mutta yksi ongelma, pitää olla koko vertailu tieto, ei mitään osatotuuksia.
Taidat olla poliitikko.
- Anonyymi
Sähköauto on erinomainen sijoituskohde, koska ensin on kymmeniä tuhansia Euroja kiinni autossa ja sitten on lisäksi kymmeniä tuhansia Euroja kiinni lattiassa ??
Tämä jälkimmäinen on valitettavasti omistajan tietämättä ?? - Anonyymi
Kyllähän nuo tämän ketjun aloituksen prosentit ja muutokset kertovat suuresta ja nopeasta muutoksesta. Sitä ei voi kukaan kieltää.
- Anonyymi
Todellakin, ne kertovat totuuden. Turha taistella vastaan.
- Anonyymi
Mitkä prosentit. Tilastoon kuuluu kokonais vertailumäärät. Kyllä kauran jyvästäkin 50% on paljon jos toista jyvää ei näy. Mutta loppujen lopuksi markkinat menee hintojen mukaan.
Faktaa on kuitenkin se että litium akun päivät ovat pian ohi. Lukekaapa kaikki uusi tieto Teslan kehittämistä jutuista. Ilman uusinta tietoa olette ostamassa sikaa säkissä.
- Anonyymi
Jep olemattomiin räjähtää. Nyt puskee laatu kiinalaista sillä tahdilla suomeen että kaikille riittää halpoja sähkäreitä.
- Anonyymi
Osta iso nippu varasulakkeita samaan kauppaan. Takaan että tulee käyttöä.
- Anonyymi
Hyvä jos romahtaa. Voi ostaa paremman halvemmalla.
- Anonyymi
tärkein ominaisuus sähköautossa: saako ovet auki sisäpuolelta mekaanisella vivulla eli oven kahvasta ilman sähköä.
- Anonyymi
Käsittääkseni sähköautoissa on aina myös mekaaninen varajärjestelmä auton sisäpuolella. Ainakin Tesloissa oven saa ilman sähköäkin auki. Toki monet Teslalla ajavat eivät ole tienneet tätä asiaa.
- Anonyymi
Kaikissa sähköautoissa saa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa sähköautoissa saa.
Koska tuo taidetaan monissa maissa vaatia. Mutta monet sähköautolla ajavat eivät tiedä, että tuo varajärjestelmä on olemassa, koska he ovat avanneet oven aina napista.
Ja suuri ongelma on, että autoa ei aina saa helposti avattua ulkoa päin ja siellä ei mekaanista vaihtoehtoa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni sähköautoissa on aina myös mekaaninen varajärjestelmä auton sisäpuolella. Ainakin Tesloissa oven saa ilman sähköäkin auki. Toki monet Teslalla ajavat eivät ole tienneet tätä asiaa.
Ei tietenkään kun sisäpuolella on kahva. No toiseksi mihin meinaat lähteä jos oven pitää avata avaimella mutta akku on tyhjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni sähköautoissa on aina myös mekaaninen varajärjestelmä auton sisäpuolella. Ainakin Tesloissa oven saa ilman sähköäkin auki. Toki monet Teslalla ajavat eivät ole tienneet tätä asiaa.
Käsittääksesi--- siis luulet vaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääksesi--- siis luulet vaan
Teslassa myös oikeasti on mekaaninen varajärjestelmä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään kun sisäpuolella on kahva. No toiseksi mihin meinaat lähteä jos oven pitää avata avaimella mutta akku on tyhjä.
Oven saa auki sähköautossa vaikka akku olisi tyhjä. Et taida siis tietää mitään mistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään kun sisäpuolella on kahva. No toiseksi mihin meinaat lähteä jos oven pitää avata avaimella mutta akku on tyhjä.
Edelleenkin kaikissa sähköautoissa on mekaaninen varajärjestelmä. Joten ovet saa auki vaikka sähköä ei olisi. Vaikka akku olisi tyhjä niin ovet silti avautuvat sähköautossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa myös oikeasti on mekaaninen varajärjestelmä.
Polkimet varmaan. jos sattuu akusta virta loppumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa myös oikeasti on mekaaninen varajärjestelmä.
sä voi jopa tietää
- Anonyymi
Usassa kuoli neljä opiskelijaa oli vuokrattu Tesla,joutui kolariin syttyi palamaan eivät osanneet avata ovia
- Anonyymi
Toistaiseksi vain sähköautojen hinnat rommaa.
- Anonyymi
Käytetty bensa auto on paras. Kulut olemattomat ja auton hinta kymmeniä kertoja matalampi. Ei tule koskaa edes 1000e vikaa. Omissa autoissa on tullut ehkä 200e huolto. Kerran 10 vuoteen.
Ei järkeä maksaa Käyttöautosta enempää.- Anonyymi
Tuo ei oikein vastaa todellisuutta. Vanhojen autojen kanssa on aina kuluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei oikein vastaa todellisuutta. Vanhojen autojen kanssa on aina kuluja.
Ja meinaat että sähkäriin ei tarvitse tehdä mitään, takuu ei kata jos ei kuljeta joka huollossa että pysyy voimassa. Kuluja on aina, mutta jos ajaa tosi vähän vuodessa, taksi on halvin.
- Anonyymi
Otan osaa. Litium ioni akut ovat pian historiaa. Nyt on jo menossa kolmas sukupolvi akuista. On tullut Pii Hiili akku ja sen jälkeen Grafeeni Alumiini akku. Joten kuka huolii tai antaa noista vanhoista sähköautoista mitään? Jo nyt esim Tesla siirtyy Grafeeni Alumiini akkuihin. En sinänsä ole sähköä vastaan mutta ei sekään ole valmistuksen ja hiilijalan jäljen suhteen ole puhtoinen tapaus. No herra Trump jarruttaa kovin joten ei noita tänne ihan helposti tule.
Viime uutinen sähköajoneuvojen suhteen on muuttanut fysiikan lakeja.
AB kortilla saa ajaa yli 4000kg painavaa sähkökuorma-autoa, siis polttomoottorinen 3500kg painaa enemmän. Miten tätä voidan perustella liikenneturvallisuuden kannalta?
Tämä on sel vää syrjintää ja vailla em. turvallisuus perustetta. Brysseliin menee.- Anonyymi
Kehityksen alla vielä sähköautoihin. Ei ole kovinkaan pian käytössä.
Litium-ioni on noissa pii/hiili -akuissa mukana.
"Vaikka yhtiö puhuu pii-hiili-akusta, ainut todellisuudessa muuttunut asia on käytetty anodi, muutoin akku perustuu edelleen litium-ioneihin."
https://www.io-tech.fi/uutinen/honor-esitteli-maailman-ensimmaisen-pii-hiili-akun-puhelimiin/
"Samsung Galaxy S26 sisältää pii-hiiliakkuja, mikä parantaa kapasiteettia ja autonomiaa.
Uusi teknologia mahdollistaa 10-15 prosentin energiatiheyden lisäämisen perinteisiin akkuihin verrattuna.
Galaxy S26 Ultra voisi tarjota jopa 5.750 XNUMX mAh:n akkuja, mikä ylittää nykyiset mallit.
Tukea jopa 65 W:n nopealle lataukselle odotetaan, mikä on merkittävä edistysaskel Samsungille."
https://fi.androidayuda.com/uutiset/android/samsung-galaxy-s26-vallankumouksellinen-hiilipii-akkutekniikka/
"Uutuuspuhelimessa on erittäin suuri 6000 milliampeeritunnin akku, joka perustuu uuden sukupolven pii-hiili-teknologiaan. Uusi teknologia mahdollistaa akun pienemmän koon, mutta kapasiteetin kasvattamisen. Verrattuna perinteisiin grafiittianodiakkuihin, uusi teknologia lisää huomattavasti akun litiumionipitoisuutta ja lisää akun energiatiheyttä."
https://suomimobiili.fi/nyt-se-on-varmaa-oneplus-13-saa-massiivisen-6000-milliampeeritunnin-akun-seka-100-watin-pikalatauksen/
https://etn.fi/index.php/13-news/9207-piianodi-pidentaa-akun-ian-5-kertaiseksi
"Akkuteknologian tulevaisuus: piianodit, grafeeni, alumiini-happiakut jne."
https://www.vet-china.com/fi/news/the-future-of-battery-technology-silicon-anodes-graphene-aluminum-oxygen-batteries-etc/ - Anonyymi
Määrittele mitä tarkoitat tässä yhteydessä sanalla "pian".
- Anonyymi
Bensakoneella varustetut Yarikset menee kuin kuumille kiville, koska vähemmän ajavat eivät hyödy uudesta tekniikasta mitään. Akut hajoaa ennen aikojaan, kun kilometrejä tulee vähän.
- Anonyymi
On selvää ettei kukaan enään halua ajaa lämpövoimalalla jolla on surkea hyötysuhde ja joka haisee kuselle.
- Anonyymi
Näin se on. Bensa- ja dieselautot ovat mennyttä maailmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on. Bensa- ja dieselautot ovat mennyttä maailmaa.
Sitä todistaa se , että tammi-maaliskuussa ulkomailta tuotiin vain 1.330 bensalla toimivaa ja 847 dieselillä toimivaa henkilöautoa. Autoja tuotiin yhteensä kaikkiaan 10.601.
- Anonyymi
Mitä ihmettä.... onko sähköautossa ovankahva sisällä ..... miksi ??
Eikö se toimikkaan sähköllä ?? - Anonyymi
Aloitus on kovaa luettavaa huoltoaseman pitäjän pojalle.
- Anonyymi
Sähköauto on erinomainen sijoituskohde, koska ensin on kymmeniä tuhansia Euroja kiinni autossa ja sitten on lisäksi kymmeniä tuhansia Euroja kiinni lattiassa ??
Tämä jälkimmäinen on valitettavasti omistajan sitä tietämättä ??- Anonyymi
Ajaminen onkin sitten ilmaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajaminen onkin sitten ilmaista.
Niinkö, kun pohjassa rapsahtaa niin lasku on 40000€ ?
Onnea ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö, kun pohjassa rapsahtaa niin lasku on 40000€ ?
Onnea !...lasku rapsahtaa pohjassa...joo, hyvä tästä tulee.
- Anonyymi
Totuus on ollut kova. Tämä sähköautojen yleistymisvauhti aihuttaa tuskaista itkun tuherrusta.
- Anonyymi
Koko aloitus on naurettavan typerää paskaa. Polttomoottoriautojen arvot pysyvät vielä vähintään 20 vuotta vaikka mielisairaat sähköautofanaatikot kuinka itkevät.
- Anonyymi
Arvo vaan nousee ja palataan vanhaan aikaan takaisin. Oikeita moottoreita.
- Anonyymi
En ole muita koskaan ostanutkaan kuin käytettyjä bensa- autoja joiden hinnat ovat jo vuosikymmenien ajan sopivasti "romahtaneet"...
10000- 12000 Eurolla saa hyvän käytetyn jos vähänkään osaa autojen arimmat riskinpaikat itse kartoittaa, 8-12 vuotta kerrallaan on mennyt juurikin tuon hintaluokan autoilla ja osasta on saanut vielä pari- kolme tonnia niistä luopuessa, en ymmärrä miten ko. hintaluokan autojen hinnat ylipäätään voisivat sanan varsinaisessa merkityksessä "romahtaa", aloittaja varmaan kertoo mielellään..?- Anonyymi
Kyllä ne pian romahtaa. Ootellaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne pian romahtaa. Ootellaan.
Jos ostaa autonsa käytettynä niin silloin romahtamisella ei ole paljon merkitystä. Ja lähes kaikkien autojen arvo on aina romahtanut ajan myötä. Sellainen joka ostaa autonsa käytettynä ja ajaa sillä kauan ei ole paljon merkitystä kuinka nopeasti arvo romahtaa. Eikä ole välttämättä uudenkaan auton ostajalla, jos autolla ajaa kymmeniä vuosia.
Arvon "romahtamisella" on merkitystä vain, jos ostaa autonsa uutena tai vähän käytettynä ja vaihtaa sen jo muutaman vuoden jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne pian romahtaa. Ootellaan.
Mutta kerrotko vielä mitä se "romahtaminen" sinun mielestäsi tarkoittaa eli mitä odotellaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kerrotko vielä mitä se "romahtaminen" sinun mielestäsi tarkoittaa eli mitä odotellaan?
Odottelen yhä vastausta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Odottelen yhä vastausta...
Se tarkoittaa sitä, että sellaisista vaihtoon tarjottavista autoista ei vaihdossa enää hyvitetä entisenlaista hintaa, koska ne eivät mene enää kaupaksi, kuin paljon edullisemmalla hinnalla. Kukaan ei osaa sanoa romahduksen suuruutta, mutta se vaikuttaa tilastojen perusteella suurelta.
- Anonyymi
Toistaiseksi eniten hinnat näyttävät pudonneen ns. hybrideiltä ja täyssähköautoilta, aloitus siis ei oikein osu...
- Anonyymi
Tuo ei ole ollenkaan totta. Hybridit etenkin ovat arvossaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole ollenkaan totta. Hybridit etenkin ovat arvossaan.
Katsopa tarkemmin ja vertaa käytettyjen hybridien hintoja niiden hintoihin siihen millä ne on uusina myyty: (Pyynti)hintaluokassa 12000- 16000 € on myynnissä suuri määrä 70000- 130000 km ajettuja 3- 6 vuotta vanhoja hybridejä joiden hinta uutena oli 30000- 45000 €...ei niin mitään arvonalenemaa...
Hybridien arvonalenema on suurempi kuin polttomoottoriautojen joiden kesken niilläkin on omat eronsa siten, että dieselvehkeiden hinnat ovat laskeneet bensasellaisia enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsopa tarkemmin ja vertaa käytettyjen hybridien hintoja niiden hintoihin siihen millä ne on uusina myyty: (Pyynti)hintaluokassa 12000- 16000 € on myynnissä suuri määrä 70000- 130000 km ajettuja 3- 6 vuotta vanhoja hybridejä joiden hinta uutena oli 30000- 45000 €...ei niin mitään arvonalenemaa...
Hybridien arvonalenema on suurempi kuin polttomoottoriautojen joiden kesken niilläkin on omat eronsa siten, että dieselvehkeiden hinnat ovat laskeneet bensasellaisia enemmän.Vaihtelua on varmasti auton iän ja tyypin mukaan, mutta omien havaintojen mukaan ainakin jonkun vuoden vanhojen bensanelivetojen hinnat ovat pompanneet taivaisiin, eikä niitä ole kovin paljoa tarjolla. Itse vaihdoin tuollaisen 6-vuotiaan pois noin 1,5 vuotta sitten uudempaan täyssähköautoon, ja noiden bensanelikkojen pyyntihinnat ovat edelleen aivan samaa tasoa, tai jopa enemmän vaikka autoihin on tullut ikää lisää se 1,5 vuotta. Vastaavia autoja taas sitten dieselinä tai (etuveto)hybridinä löytyy vaikka kuinka paljon ja suhteessa aika edulliseen hintaan.
- Anonyymi
Pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen arvo romahtaa tänä keväänä..........Se tulee olemaan vain tilapäinen notkahdus, odota vain !!
- Anonyymi
Eli nyt kannattaa ostaa sano sulo! Kun halvalla saa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli nyt kannattaa ostaa sano sulo! Kun halvalla saa!
Tiputtamalla hintaa yritetään saada vanhanaikaiset romut kaupaksi.
- Anonyymi
Mutta kesällä taas nousee...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kesällä taas nousee...
Ei nouse enää ja se nähdään pian. Mennyt aika on mennyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nouse enää ja se nähdään pian. Mennyt aika on mennyttä.
Kun Trump pakottaa EU:n perumaan päästövaatimukset autoille ja päästömaksut muutenkin niin sitten taas valmistetaan normaalisti polttiksia kuten ennenkin.
- Anonyymi
Mä olen elämäni aikana ostanut vain yhden (1) auton liikkeestä, kaikki muut yksityisiltä. Siitä ei vissiin ole tilastoja tehty, että näkis sen todellisuuden autokaupoista ja kuinka paljon yksityiset myy ja ostaa ilman autokoijarikauppoja.
Enin osa suomalaisista ei pysty tai ei halua "sijoittaa" uusiin autoihin rahaa. Eläminen tässä maassa on niin kallista, että auto on typerintä "sijoitus"toimintaa, mitä tiedän.- Anonyymi
Monelle nousukkaalle uusi auto on maailman tärkein asia Dressmannin puvun jälkeen.
- Anonyymi
Pakkohan sen hinnan on alentua, kun kukaan ei ole ostamassa polttomoottoriautoa.
- Anonyymi
Ostin just bensakoneella olevan auton. Kun koko autokanta huomioidaan, verrataan ja suhteutetaan määriin, eniten myynnissä on ns. hybridejä ja eniten ovat laskeneet juuri niiden hinnat sillä juuri niitä kukaan ei osta kun tietoon on tullut jo niin paljon niiden lastenvikoja.
- Anonyymi
Auto on vain kulkuväline pisteestä A pisteeseen B ja jos ei sitä käteisellä voi ostaa ilman lainoja niin turhaa prameilua sitten koko ajokki. 3-5000€ auto kulkee siinä missä 100 000€ ajokki ja jos se hajoaa ei muuta kuin hakemaan uusi muutaman tonnin ajokki käteisellä tietenkin. Itse suosin pakuja nyt ja vain alle 2001 koska sen jälkeen tuli ABS jarrut jotka aina tutuilla hajalla. Omassa ei ole muuta elektroniikkaa kuin stereot ja 7 vuotta leimasta mennyt läpi tekemättä yhtään mitään sille ajokille.
- Anonyymi
Mulla on 27 v .Opel ja arvot ei paljoa paina.
- Anonyymi
Sepä hyvä että polttomoottoriautojen hinnat romahtaa voikin ostaa halvalla kunnon auton
- Anonyymi
Mutta kun sinulle ei siitä jonka sinä annat vaihdossa hyvitetä paljon mitään niin väliraha on yhtä suuri kuin ennen romahdustakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sinulle ei siitä jonka sinä annat vaihdossa hyvitetä paljon mitään niin väliraha on yhtä suuri kuin ennen romahdustakin.
Ei suinkaan, nääs mitään romahdusta ei ole tapahtunut. Jos ehdottomasti halutaan "romahduksen" kohteita etsiä niin niitä ovat 3-5 vuotta vanhat ns. lataushybridit ja 2016- 2020- vuosien minimoottoriset polttomoottoriautot 0,9- 1,2 litran(turbo) koneilla. Noista kaikista suht vähän (60000- 140000 km) ajetuista vinguttimista väki pyrkii pääsemään eroon miltei hinnalla kuin hinnalla, eli halvalla, jostain syystä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sinulle ei siitä jonka sinä annat vaihdossa hyvitetä paljon mitään niin väliraha on yhtä suuri kuin ennen romahdustakin.
Jos on ajanut autonsa lähes loppuun muutenkin niin väliraha pienenee vaikka auton arvo olisi lähellä nollaa.
- Anonyymi
Siitä mitä ostetaan näkyy selvästi se, että pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen arvo romahtaa. Vain ladattavat autot menevät kaupaksi.
- Anonyymi
Siitä millä hinnalla myydään ja ostetaan nähdään onko jotain "romahtanut"...Kun katsotaan esim. 1000 myynnissä olevan käytetyn auton pyyntihintaa suhteutettuna niiden hintoihin uutena, huomioiden myös ajokilsat ja ikä ym. prosentuaalisesti ylivertaisesti eniten ovat pudonneet ns. lataushybridien hinnat, niitä on myös myynnissä eniten kun suhteutetaan myynnissä olevien määrä yhteensä myytyjen lataushybridien määrään. Toisena tulevat pienenpienillä koneilla olevat polttomoottorivehkeet.
Asioita pitää tarkastella tieteellisesti ja tosipohjaisesti mutu- tuntemusten sijaan varsinkin silloin kun tietoa on niin hyvin saatavilla kuin tässä asiassa sattuu olemaan.
nim. Suurta romahdusta turhaan odotteleva
- Anonyymi
Alle 5000 e maksavia hybridejä on Suomessa myytävänä parikymmentä.
- Anonyymi
Joo, ja alle 2000 Euroa maksavia vielä vähemmän. Mutta entä sitten, en ole ostamassa ikivanhaa romukunnossa olevaa autoa enkä sellaisia kommentissani klo 09:50 tarkoittanut. Mutta koskaan Suomessa myytyjen hybridien määriin suhteutettuna hämmästyttävän paljon on myynnissä 2-5 vuoden ikäisiä noin 70000- 130000 km ajettuja hybridejä 8000- 14000 € hintaluokassa. Siis miltei uudenkarheita vähänajettuja autoja joiden pyyntihinnatkin ovat enää noin kolmannes niiden hinnoista uutena. Jos on pakko puhua hintojen "romahduksesta" niin juuri näiden autojen hinnat ovat sen kokeneet...Lähes sama toki pätee 0,9- 1,3 litraisilla vingutinkoneilla varustettuja polttomoottoriautoja...mutta sellainenkaan ei kiinnosta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ja alle 2000 Euroa maksavia vielä vähemmän. Mutta entä sitten, en ole ostamassa ikivanhaa romukunnossa olevaa autoa enkä sellaisia kommentissani klo 09:50 tarkoittanut. Mutta koskaan Suomessa myytyjen hybridien määriin suhteutettuna hämmästyttävän paljon on myynnissä 2-5 vuoden ikäisiä noin 70000- 130000 km ajettuja hybridejä 8000- 14000 € hintaluokassa. Siis miltei uudenkarheita vähänajettuja autoja joiden pyyntihinnatkin ovat enää noin kolmannes niiden hinnoista uutena. Jos on pakko puhua hintojen "romahduksesta" niin juuri näiden autojen hinnat ovat sen kokeneet...Lähes sama toki pätee 0,9- 1,3 litraisilla vingutinkoneilla varustettuja polttomoottoriautoja...mutta sellainenkaan ei kiinnosta...
Jos hakee hybridejä vm. 2020-2023, ja hintavälillä 8-14 k€, niin nuo autot kyllä ovat lähes kaikki erilaisia kevythybridejä, eli käytännössä puhtaita polttomoottoriautoja koska noilla ei sähköllä voi ajaa metriäkään ja monella merkillä nuo ovat juuri niitä normaaleja bensamalleja. Jokunen ladattava hybridikin tuonne mahtuu, mutta niissä hintaa selittää ajomäärä (yli 200 tkm).
Pikkuturboja taas löytyy markkinoilta paljon ihan siksi että niitä on jokunen vuosi sitten uusinakin myyty paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos hakee hybridejä vm. 2020-2023, ja hintavälillä 8-14 k€, niin nuo autot kyllä ovat lähes kaikki erilaisia kevythybridejä, eli käytännössä puhtaita polttomoottoriautoja koska noilla ei sähköllä voi ajaa metriäkään ja monella merkillä nuo ovat juuri niitä normaaleja bensamalleja. Jokunen ladattava hybridikin tuonne mahtuu, mutta niissä hintaa selittää ajomäärä (yli 200 tkm).
Pikkuturboja taas löytyy markkinoilta paljon ihan siksi että niitä on jokunen vuosi sitten uusinakin myyty paljon.Ei vaan pikkuruikkuja löytyy myynnistä vähänajettuina ja halvalla niin paljon siksi että niistä halutaan eroon ennen kuin ne hajoavat ja myös siksi että ne ovat oikeasti ihan hengettömiä vehkeitä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan pikkuruikkuja löytyy myynnistä vähänajettuina ja halvalla niin paljon siksi että niistä halutaan eroon ennen kuin ne hajoavat ja myös siksi että ne ovat oikeasti ihan hengettömiä vehkeitä...
Vai hengettömiä, et vaan osaa ajaa...
- Anonyymi
Sehän onkin hyvä juttu, pian saa halavalla ostaa uudehkon bensavehkeen
- Anonyymi
Jep, varsinkin jos ehdottomasti haluaa ahdetun moponmoottorin jolla saa joka hetki olla sydän syrjällään että milloin se turbo hajoaa ja tarjoilee tonnien rempan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, varsinkin jos ehdottomasti haluaa ahdetun moponmoottorin jolla saa joka hetki olla sydän syrjällään että milloin se turbo hajoaa ja tarjoilee tonnien rempan?
Sekin on 90 % halvempaa kuin vaihtaa sähkösuristimeen patteri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, varsinkin jos ehdottomasti haluaa ahdetun moponmoottorin jolla saa joka hetki olla sydän syrjällään että milloin se turbo hajoaa ja tarjoilee tonnien rempan?
Vaparilla mennään, mihin turboa edes tarvitaan. Urpot tarvitsee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaparilla mennään, mihin turboa edes tarvitaan. Urpot tarvitsee
Ei 0,9 litran koneella saa autoa liikkeelle ellei siinä ole ahdettua moottoria, suurilla kierroksilla vinguttamalla ja ahtimen avulla auto jaksaa ylipäätään liikahtaa. Suurilla kierrosluvuilla toimivat koneet sopivat kilpavehkeisiin joissa niiden tulee kestää se yksi kisa kerrallaan...
- Anonyymi
Mutta siitä vaihdossa antamastasi et saa hyvää hintaa joten väliraha on suuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta siitä vaihdossa antamastasi et saa hyvää hintaa joten väliraha on suuri.
Mutta kun minulla ei nyt edes ole autoa...
- Anonyymi
Hybridiä ei kenenkään kannata ostaa. Ennemmin täyssähkö ja agrekaatti tavaratilaan. Paljon varmatoimisempi ja halvempi ratkaisu.
- Anonyymi
Se on vaoin sinun ja hybridien vastustajan näkemys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on vaoin sinun ja hybridien vastustajan näkemys.
Ei ole tarvis olla minkään vastustaja, voi olla vaan realistisesti ja loogisesti ajatteleva!
Ns. hybridit olivat ja osin ovat vain ylimenokauden välineitä sille nyt jo taaksejäävälle ajalle jolloin ei vielä kyetty valmistamaan riittävän suuren latauskyvyn omaavia akkuja jotta olisi voitu siirtyä suoraan täyssähköautoihin. Hybridit olivat sähköautoilun kokeiluvaiheen välimuoto.
Kuljin viimeksi eilen sekä sähköbussilla että sähkömoottoritaksilla, bussikuskilta hiljaisella haja- asutusalueen reitillä kysäisin että miten iso on lataus akustossa, hän ei osannut suoraan kWh- lukuja kertoa mutta sanoi että kyllä sillä yhdellä latauksella 500- 600 km voi ajella. Kyse oli siis täysikokoisesta linja- autosta jossa matkustajapaikkoja päälle 40.
- Anonyymi
Tieto on, että polttomoottorit romahtavat. Kuvitelmat ovat sitten eri asia.
- Anonyymi
Mutta et kuitenkaan osaa kertoa siitä "tiedosta" yhtään sen enempää, se on vain se kuuluisa mutu- tuntuma sinun päässäsi.
- Anonyymi
Mitä sitten vaikka myyntiarvo romahtaakin. Käyttöarvo vaan nousee nousemistaan.
- Anonyymi
Kiitos tiedosta, en tosin tee sillä mitään, koska se ei vaikuta minun tekemisiini
- Anonyymi
älä puhu paskaa..
https://www.is.fi/autot/art-2000010339559.html - Anonyymi
Se ei tarkoita, että sähköautot olisi jotenkin parempia tai ekologisempia kuin polttomoottoriautot. Ja niitä onneksi palaa ja romutetaan vilkkaasti, kuten ne uudet sähkö Jaguaarit Norjassa. Yli sata akkuvikaista uutta autoa meni prässiin. Ja mitä tulee sitten arktisiin oloihimme, niin polttomoottoriautoihin voi kyllä luottaa ja pääsee perille. Toisin on sähköautojen laita, joita lobataan kiihkeästi myös näillä foorumeilla ilman todellista realismia ja faktatietoa. Ja vielä pitää muistaa, että akkukin on patteri pohjimmiltaan ja kun ne "patterit" loppuu, on auto käytännössä romua. Niin kalliita ne ovat erikseen hankkia. Eli johtopäätös: täysin hyödyttömiä kulkupelejä, varsinkin Suomen kaltaisissa maissa. Ja "tankkausaikakin" ihan kohtuuttoman pitkä aika nykyihmisen kalenteriin sopimisen kannalta.
- Anonyymi
Otetaan nyt väliin pieni määrä ihan faktatietoa: Sähköautojen määrä maailmassa lisääntyy kaiken aikaa! Kaikissa uusissa tekniikoissa on alkuun omat lastenvikansa, niin sähköautoissakin, mutta viat ja puutteet korjataan. Hämmästyttävän paljon herkästi vikaantuvia osia ja konstruktioita tehdään yhä monien polttomoottoriautojen esim. moottoreihin vaikka polttiksia on valmistettu aika kauan...
Tänään kun taas lähden bussikyydeillä poikkeamaan kaupoilla noin 9 km päässä niin todennäköisesti auto on sähkömoottoriauto. Hyvin ovat pelanneet jo ainakin parin vuoden ajan eikä kertaakaan ole tielle jääty...
- Anonyymi
Toivottavasti romahtaisi! Pääsisi vähän uudemman auton puikkoihin, nykyisestä kun ei saa tänäänkään juuri mitään vaihdossa.
- Anonyymi
Koska useimmat suomalaiset ostavat autonsa käytettynä niin oikeasti he hyötyisivät vain hintojen romahduksesta. Vaikka omankin auton arvo laskee niin väliraha pienenee ostettaessa.
- Anonyymi
Suruvaippakin jo pihalla lenteli ja sitruunaperhosia oli ensimmäisen kerran lähes kuukausi sitten, kyllä se nyt vaan on kevät. Se siinä vaan kun vakuuteltiin että keväällä polttisten hinnat romahtavat ja sitä hetkeä sitten olen kytännyt kuin kuuta nousevaa mutta mitä vielä: Hintaluokassa noin 9000- 13000 € olleiden hinnat ovat yhä ko. hintaluokassa, ei romahduksesta tietoakaan.
Minkä vuoden keväällä sen hintaromahduksen olisi tarkoitus tapahtua?- Anonyymi
Pian kukaan ei halua ostaa pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pian kukaan ei halua ostaa pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa.
Pian tarkoittaa yli 30 vuoden päästä.
- Anonyymi
Ehkä hauskin avaus aikoihin jossa ei pelkästään wi..tuilla.
Että juuri se on juuri tämä kevät kun käytetty polttomoottori menettää arvonsa, hihii!
Melkoinen tietäjä ja asiantuntija on katsonut hieman sumeaa kristallipalloaan jälleen uudelta suunnalta tai ehkä jopa hieman perjantai illan huuruissa? - Anonyymi
Outoa kiinnostusta sähköautoihin, koska akusto on edelleen suuri pulma ja rasite niissä ?
Akustoon on sitoutunut pääomaa 15000-40000€ !?
Ei ole järkeä ostaa autoa jossa yhdessä osaryhmässä piilee noin iso kulu !?- Anonyymi
Outoa vihaa sähköautoilua vastaan!
Ei ole mitään syytä tuntea moista vihaa vaikka itsellä eivät varat oikein riitäkään sähköautoon...ai niin, polttomoottoriautoissa moottoriin ja vaihdelaatikkoon on ja "sitoutunut" turhan paljon rahaa, ei mitään järkeä ostaa sellaista... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa vihaa sähköautoilua vastaan!
Ei ole mitään syytä tuntea moista vihaa vaikka itsellä eivät varat oikein riitäkään sähköautoon...ai niin, polttomoottoriautoissa moottoriin ja vaihdelaatikkoon on ja "sitoutunut" turhan paljon rahaa, ei mitään järkeä ostaa sellaista...Asia korjaantuu sen jälkeen kun akusto on pienentynyt, keventynyt ja halventunut !!
Ei ennen !!!!!!!! - Anonyymi
Autoon sitoutuu pääomaa, eli mikä akustossa on se ongelma kun jokaisessa voimalinjassa on omat kalliit osat. Akusto on kuitenkin yksinkertainen ja nykyään jo korjattavissa ja kestää tutkimusten mukaan keskimääräisellä ajosuoritteella helposti 20 vuotta menettämättä merkittävästi tehoaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia korjaantuu sen jälkeen kun akusto on pienentynyt, keventynyt ja halventunut !!
Ei ennen !!!!!!!!Se paino tai koko ei ole mikään ongelma, hyvin autot kulkevat ja ovat tukevia ajoltaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se paino tai koko ei ole mikään ongelma, hyvin autot kulkevat ja ovat tukevia ajoltaan.
Mutta, ei se paljon naurata kun akustossa on pääomaa kiinni, 30000€ !?
Tai enemmän ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta, ei se paljon naurata kun akustossa on pääomaa kiinni, 30000€ !?
Tai enemmän ?Maksoin sähköautostani noin 40000, minua ei kiinnosta käytöstä poistetun pennin vertaa onko siitä rahasta mikä osa missäkin auton osassa kiinni. Kun polttomoottoriautoilla liikuin, en silloinkaan vaivautunut miettimään paljonko sen arvosta muodostivat esim. moottori ja vaihdelaatikko, tiedän toki että pelkkä jakohihnan katkeaminen aiheuttaa monissa automerkeissä 4000- 6000 € vahingon, nauretaanko sille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksoin sähköautostani noin 40000, minua ei kiinnosta käytöstä poistetun pennin vertaa onko siitä rahasta mikä osa missäkin auton osassa kiinni. Kun polttomoottoriautoilla liikuin, en silloinkaan vaivautunut miettimään paljonko sen arvosta muodostivat esim. moottori ja vaihdelaatikko, tiedän toki että pelkkä jakohihnan katkeaminen aiheuttaa monissa automerkeissä 4000- 6000 € vahingon, nauretaanko sille?
Pitäisikö kiinnostaa ?
Perus matikkaa !
Sähköauto maksoi 40000€. Jos akusto pamahtaa ja sen vaihto maksaa 30000€, niin eikö tunnu hiukan korkealta jos takuu tai vakuutus ei korvaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö kiinnostaa ?
Perus matikkaa !
Sähköauto maksoi 40000€. Jos akusto pamahtaa ja sen vaihto maksaa 30000€, niin eikö tunnu hiukan korkealta jos takuu tai vakuutus ei korvaa ?Sama ongelma tapahtuu, jos auton vaihdelaatikko tai moottori hajoaa mitä silloin tällöin tapahtuu. Ja moottori maksaa joskus myös useita kymppitonneja. Eikä sitäkään takuu korvaa, jos takuuaika on ohi. Ihan samanlainen lasku voi tulla polttikseenkin. Olihan tässä vähän aikaa sitten yksi uutinen, jossa täysin uuden Toyotan korjauslasku olisi ollut yli 38 000 euroa. Eikä takuu korvannut sitä (vaikka kyseessä oli uusi auto), koska kyseessä oli Toyotan mukaan vaihtovirhe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö kiinnostaa ?
Perus matikkaa !
Sähköauto maksoi 40000€. Jos akusto pamahtaa ja sen vaihto maksaa 30000€, niin eikö tunnu hiukan korkealta jos takuu tai vakuutus ei korvaa ?Mutta entä JOS se ei PAMAHDA ja entä JOS sen korjaus ei maksa 30000 Euroa?
Huomaatko itsekään millaisessa jos-maailmassa elät? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta entä JOS se ei PAMAHDA ja entä JOS sen korjaus ei maksa 30000 Euroa?
Huomaatko itsekään millaisessa jos-maailmassa elät?En JOS akku ei hajoa ja entä JOS sen korjaus ei maksa 30000 euroa? Aivan kuten suurimmassa osassa sähköautoja ei tapahdu. Tuo akkujen hajoaminen aikaisin ei ole yleisempää kuin moottorin hajoaminen. Eikä kaikissa sähköautoissa akun vaihtaminen maksa läheskään noin paljon. Aivan kuten moottorien vaihdon hintakin niin akkujen vaihtokin ei ole vakiohintainen.
Sinä se sähköautoja vihaavana kateellisena älykääpiönä elät jo-maailmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En JOS akku ei hajoa ja entä JOS sen korjaus ei maksa 30000 euroa? Aivan kuten suurimmassa osassa sähköautoja ei tapahdu. Tuo akkujen hajoaminen aikaisin ei ole yleisempää kuin moottorin hajoaminen. Eikä kaikissa sähköautoissa akun vaihtaminen maksa läheskään noin paljon. Aivan kuten moottorien vaihdon hintakin niin akkujen vaihtokin ei ole vakiohintainen.
Sinä se sähköautoja vihaavana kateellisena älykääpiönä elät jo-maailmassa.Anteeksi, luin hieman liian nopeasti joten kommentoin väärin. Kuvittelin että kommentoivani eri henkilölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En JOS akku ei hajoa ja entä JOS sen korjaus ei maksa 30000 euroa? Aivan kuten suurimmassa osassa sähköautoja ei tapahdu. Tuo akkujen hajoaminen aikaisin ei ole yleisempää kuin moottorin hajoaminen. Eikä kaikissa sähköautoissa akun vaihtaminen maksa läheskään noin paljon. Aivan kuten moottorien vaihdon hintakin niin akkujen vaihtokin ei ole vakiohintainen.
Sinä se sähköautoja vihaavana kateellisena älykääpiönä elät jo-maailmassa.Asian ydin on se, että yhteen osaryhmään on sitoutunut pääomaa kymmeniä tuhansia Euroja !
Eli, Akustoon !
- Anonyymi
Tietysti hinnat romahtavat kun kukaan ei halua ostaa niitä.
- Anonyymi
Kevät etenee hyvää vauhtia eikä aikaakaan kun on jo kesä...polttomoottoriautojen hintojenhan piti romahtaa viimeistään keväällä mutta mitä tämä on, ei mitään olennaista hintojen putoamista saati romahdusta...
Eli milloin se "tietysti"- romahdus tapahtuu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevät etenee hyvää vauhtia eikä aikaakaan kun on jo kesä...polttomoottoriautojen hintojenhan piti romahtaa viimeistään keväällä mutta mitä tämä on, ei mitään olennaista hintojen putoamista saati romahdusta...
Eli milloin se "tietysti"- romahdus tapahtuu?Eikä tule romahtamaankaan. Jos uusia polttiksia ei myydä, käytettyjen haluttavuus ei ainakaan laske.
Vaan kun uusia polttiksia myydään edelleen hyvää vauhtia joten kyllä käytettyjäkin riittää.
Myynnin siirtyminien töpseliautohin pikkuhiljaa vaikuttaa hyvin hitaasti koko autokantaan ja sitä kautta käytettyjen haluttavuuteen ja hinta-tasoon.
Ainoa mikä voisi romahduttaa polttisten arvon olisi verotekninen muutos mikä nostaisi CO2 pohjaista vuosiveroa dramaattisesti j ajos lisäksi bensa+diesel veroa nostettasiin vaikka 100%.
Mutta näin ei tule käymään joten ollaan rauhassa. Isoja muutoksia ei tule. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä tule romahtamaankaan. Jos uusia polttiksia ei myydä, käytettyjen haluttavuus ei ainakaan laske.
Vaan kun uusia polttiksia myydään edelleen hyvää vauhtia joten kyllä käytettyjäkin riittää.
Myynnin siirtyminien töpseliautohin pikkuhiljaa vaikuttaa hyvin hitaasti koko autokantaan ja sitä kautta käytettyjen haluttavuuteen ja hinta-tasoon.
Ainoa mikä voisi romahduttaa polttisten arvon olisi verotekninen muutos mikä nostaisi CO2 pohjaista vuosiveroa dramaattisesti j ajos lisäksi bensa diesel veroa nostettasiin vaikka 100%.
Mutta näin ei tule käymään joten ollaan rauhassa. Isoja muutoksia ei tule.Siinä automyyjä valehtelee. Uskoa ei tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä automyyjä valehtelee. Uskoa ei tietoa.
Sinulla on siis hyvääkin tutkimustietoa polttomoottoriautojen hintakehityksestä, se siinä vaan että puhut yhtenään tiedosta mutta jätät tietosi kertomatta...
- Anonyymi
No, sähköautomiehet !
Pelottaako akuston vaihto ??- Anonyymi
Ei pelota, eikä kukaan usko valheitasi.
- Anonyymi
Vaikea sanoa kun ei sellaista vaihtotarvetta ole ollut!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pelota, eikä kukaan usko valheitasi.
Lattiassa on 40 tonnia rahaa kiinni ja mies on tietämätön ??
- Anonyymi
Niin kauan kuin on hybridi-autoja voi ajaa myös polttomoottoriautolla. Hybridi on vain välivaihe. Autot on oltava tulevaisuudessa päästöttömiä.
- Anonyymi
Pelkät polttomoottoriautot eivät mene enää kaupaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkät polttomoottoriautot eivät mene enää kaupaksi.
Kyllä ne menevät, kas niissä ei ole 40 tonnia lattiassa kiinni !?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkät polttomoottoriautot eivät mene enää kaupaksi.
Mutta kauppoja kuitenkin koko ajan tehdään, miten sen selität, eikö tässä ole jokin ristiriita?
Minäkin suunnittelen polttomoottoriauton ostamista, enää odottelen vain sitä kuuluisaa keväällä tapahtuvaa hintaromahdusta...vai onko sitä odoteltava kesään vai ehkä syksyyn tai talveen asti tai...
- Anonyymi
Joko se romahdus on tapahtunut, vai odotanko vielä kuukauden jolloin alkaa kesä?
- Anonyymi
Mene tarjoamaan sitä polttomoottoriautoasi vaihdossa niin tiedät, että onko se tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene tarjoamaan sitä polttomoottoriautoasi vaihdossa niin tiedät, että onko se tapahtunut.
Mutta kun minä olen OSTAMASSA eikä hintaromahdusta ole tapahtunut vaikka tälläkin sivulla niin lupailtiin että keväällä polttomoottoriautojen hinnat romahtavat...
- Anonyymi
Näin varmasti on, koska ladattavien autojen uutuudenviehätys on vielä voimissaan. Katsotaanpa asiaa hieman laajemmin, etenkin kustannusten osalta. Ajoakku voi pasahtaa jo muutaman vuoden iässä. Viidentoista tonnin sähköauto voi vaatia kahdeksan tonnin akkuremontin.
Auton painon vuoksi rengaskulut ovat kalliimmat. Käyttövero on pieni, mutta tulevaisuudessa aletaan verottaa jarrujen hiukkaspäästöistä. Kun jarrut tulevat sähköisiksi, tulee vero renkaiden hiukkaspäästöistä. Näillä mennään, koska auto on erinomainen verotuskeino jo hankintahinnassaan.
Polttomoottoriautot tulevat säilymään vielä pitkään. Vanhat luotettavat merkit kannattaa ajaa loppuun ja etsiä sen jälkeen uudempi kuluttajaystävällinen menopeli.
Omani on Seat Toledo 1,2. 2016. Aukoton huoltokirja. Käyttövero 131 € v. Keskikulutus 4,7. Liikenne- ja laajakaskovakuutus 352 €. / v. Tällä meinaan ajella seuraavat 10 v. Hankintahinta 2 v. sitten 6300 €.
Sähköautolla en (jo hankintahinnan vuoksi) pääsisi koskaan näin halvalla, joten onnea vaan ladattavaa ylistävälle.- Anonyymi
Sinun autoilusi hinta ei kuitenkaan ole tämän sivun varsinainen aihe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun autoilusi hinta ei kuitenkaan ole tämän sivun varsinainen aihe.
Eli pitäköön sähköautofanaatikotkin turpansa tukossa autoilunsa kustannuksista.
- Anonyymi
Kannattaa muistaa, että sen uuden 50000 euroa maksavan sähköautonkin oikea arvo on vain 40000 euroa, kun siinä on 10000 euroa ALVia.
- Anonyymi
Tarkoitatko nyt autoveroa?
Oikea hinta tuotteessa kuin tuotteessa on se hinta jonka ostaja joutuu maksamaan, muita oikeita hintoja ei ole olemassa.. Jos esim. bensan hinta on 1,8 € niin se on oikea hinta vaikka hinnasta iso osa koostuu verosta. - Anonyymi
Varsinainen talousnero. Kyllä se auton arvo on se mitä siitä joutuu maksamaan.
- Anonyymi
Vedetään välillä vähän happea ja katsotaan missä mennään. Euroopassa on noin 250 milj henkilöautoa, josta vain 2 % on täyssähköjä. Ei julisteta vielä polttisautoja hylätyiksi.
- Anonyymi
Tosi hyvä uutinen ! Minulla on vuoden 2000 Corolla ja jos vaihdan sen tällä vuosikymmenellä 10 vuotta nuorempaan niin se kuulemma onnistu 1000 euron hintaan. "Ja voittoa tuli hienosti.
- Anonyymi
Ei tuo Audi A6 nyt kovin halvalta vaikuta johonkin sähköautoon verrattuna. Se on ihan oikea henkilöauto, joka ei kärsi sähköauton alustasta. Eihän sitä edes saa patterikäyttöisenä.
- Anonyymi
Minusta taas TUO Audi A6 vaikuttaa halvalta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041831
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151601- 1441589
- 1031539
- 801447
- 1191259
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2811236Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241090- 691081
- 381032