Poliisin saama valtakunnallinen lisärahoitus toi Pirkanmaalle uuden koulupoliisin. Tarvetta on ollut, sillä koulupoliisin kalenteri on täyttynyt hurjaa vauhtia.
Koulupoliisi luennoi kouluilla yhdessä työparinsa, Tampereen eteläisen seurakunnan päihdetyöntekijän kanssa ympäri Pirkanmaan kouluja.
Syvässä päihdekierteessä vuosia ollut Yö-yhtyeen entinen rumpali toimii nykyään kokemusasiantuntijana kertoen nuorille huumausaineista ja niiden konkreettisista vaaroista omilla kasvoillaan.
Vaikka huumausainevalistus on peruskauraa kouluissa, uusia, vakavia ilmiöitä ovat jo alakouluissakin esiintyvä vapetus ja väkivaltainen käytös.
”Nyt kakkos- ja kolmosluokkalaisilla näkyy vapen käyttöä, makunesteiden diilausta ja velanperintää”, päihdetyöntekijä kertoo.
Ennaltaehkäisy on sana, jota koulupoliisi toistaa tarkoituksella usein. Nuorison pahoinvoinnin ja arkisten ongelmien ratkaisemiseksi olisi paljon tehtävissä, jos kotiasiat olisivat kunnossa ja ongelmiin puututtaisiin kotona sekä koulussa ennen kuin ne leviävät käsiin.
Kahden lapsen isänä koulupoliisi nostaa esille perhekeskeisyyden merkityksen: ”Koti on ykkösvetovastuussa nuoresta, ja jos siellä alkaa voimat ehtyä, niin ongelmat näkyvät heti lapsissa. Varhain alkaneet perheiden ongelmat heijastuvat lapsissa heti melkein jo esikouluiässä, viimeistään ykkösluokalla”.
Vakavaa puhetta koulupoliisilta
14
197
Vastaukset
- Anonyymi
Toi on kumma juttu että huumevalistusta jatketaan koska se on täysin väärä tie! Vielä yhteiskunnan varoilla. Eikö tulokset jo kerro omaa tarinaansa. Mitä enemmän valistusta, sen enemmän käyttäjiä.
ONKO SIELLÄ YHTÄÄN AIKUISTA OLEMASSA JOKA SYOJELISI LAPSIA???- Anonyymi
Jotkut haluavat kieltää kaikenlaisen valistuksen ja pitää yllä luulotodellisuutta ja salaliittoteorioita.
- Anonyymi
On niitä näköjään väärinajattelijoita. Huumevalistus on huumeiden haittojen esiin tuomista eikä suinkaan mitään huumeiden mainostamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut haluavat kieltää kaikenlaisen valistuksen ja pitää yllä luulotodellisuutta ja salaliittoteorioita.
Kaikenlaisia hiihtäjiä löytyy valitettavasti.
- Anonyymi
Copy/pastailijalta jäi lähde eli Aamulehti mainitsematta. Nyt häkki heilahtaa...
- Anonyymi
Just joo. Sekö oli sinun tärkein pointtisi tähän asiaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just joo. Sekö oli sinun tärkein pointtisi tähän asiaan?
Rikoksesta seuraa rangaistus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta oliko sinulla itse AIHEESEEN jotain mielipidettä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta oliko sinulla itse AIHEESEEN jotain mielipidettä?
Kyllä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti vain, jos jää kiinni.
- Anonyymi
Mitä enemmän mamuja sitä enemmän koulu ongelmia. Seuraavaksi kouluihin tarvitaan metallinpaljastimet ja huumekoirat.
- Anonyymi
Persuehdokaskin puukotti viisikymppistä naista eikä ole mamu.
Muistan koulusta, että oli ihan hyvä, että huumeista valistettiin. Ei tullut mieleenkään kokeilla mutta kai se on jokaisen kohdslla persoonaan liittyvä asia.
- Anonyymi
niin perheiden ongelmat näkyvät seuraavassa sukupolvessa 🤣 tää poliisi on nero 🤣🤣🤣🤣 kulkee arvoisessan joukossa seurakuntien pähdetyöntekijä 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Tietenkin oikeistopöljä pilkkaa hyviä pyrkimyksiä. Itse tuskin onneksi on enää koulussa muita kiusaamassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018053- 1075657
- 2795003
- 494943
- 763727
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422358