Ryssien "pyhimyksiä"!

Anonyymi-ap

Voisiko joku kertoa minulle, miksi Aleksanteri Nevski on pyhä?

Tai tsaariperhe?!

Miksi teillä on kirkkoslaavi käytössä?

1

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aleksanteri Nevski oli hurskas ruhtinas, joka omalla toiminnallaan ruhtinaana toimiessaan tuki ortodoksista kirkkoa, ja joka elämänsä lopulla otti vastaan myös munkkivihkimyksen.

Keisari Nikolai II perheineen olivat myös hurskaita ortodokseja ja heidät on kanonisoitu kärsimyksenkantajina, jotka nöyrästi ottivat vastaan kohtalonsa, ja antavat tällä esimerkkiä myös muille kärsiville.

Kirkkoslaavi on kaikkien slaavien yhteinen kirkkokieli, mutta joissain slaavilaisissa maissa on alettu käyttää kirkkoslaavin sijasta omia lähempänä kansankieltä olevia kielimuotoja. Kaikki slaavit kuitenkin ymmärtävät kirkkoslaavia kohtalaisesti. Suomessa käytetään pääosin suomea, koska kirkkokansa on pääosin suomenkielistä. Joillain paikkakunnilla on kuitenkin huomattavan paljon venäläisiä ja ukrainalaisia sekä vähäisessä määrin muita slaaveja, ja sen vuoksi palveluksissa käytetään myös kirkkoslaavia suomen lisäksi. Joskus palvelukset ovat näissä tapauksissa kaksikielisiä, joskus taas yksikielisiä. Kokonaan kirkkoslaavinkielisiä palveluksia on Suomessa harvoin ja harvoissa paikoissa. Ortodoksisessa kirkossa kirkossa käytettävä kieli on yleensä kansankieltä, eli se määräytyy sen mukaan, mitä kieltä kirkkokansa puhuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2855
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2733
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1802
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1610
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      16
      1434
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe