Yle: "Autoilijoiden Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille tekemät ilmoitukset yllättävistä tilanteista, joissa auton järjestelmät ovat toimineet odottamattomasti, ovat lisääntyneet. Ajoneuvo on esimerkiksi alkanut yllättäen hidastaa nopeutta kesken ajon.
Jos kuljettaja kokee ajoavustimen haitaksi tai riskiksi, on se luvallista ja mahdollista kytkeä pois päältä omasta autosta, Traficomista kerrotaan. Vaihtelee automalleittain, miten monen painalluksen takana auton valikoissa poiskytkentä on."
Etenkin ohitustilanteissa auton jarruttelu antaa mielenrauhaa?
Kivoja nämä uudet älyautot
32
249
Vastaukset
- Anonyymi
Keskeneräisiä kikottimia.
- Anonyymi
Todella turvallista näpelöidä sitä infotainment-näyttöä etenkin auringon paistaessa näyttöön. Näytössä pitäisi olla lukitus, ettei säädöt toimi auton liikkuessa yli 10 km/h.
- Anonyymi
Näyttö täynnä rasvaisia sormenjälkiä, yök.
- Anonyymi
Kyllä ja suomessa sakotetaan kännykkään puhumisesta ja siinä on kuitenkin katse eteenpäin koko ajan, mutta auton näyttö vie katseen alas ja liikenteen seuraaminen ei ole sillä tasolla, kun kuuluisi olla.
- Anonyymi
Ja miettikääs että näitä paskoja avustettuja apukoululaisten autoja on vasta 5% autokannasta. Nämä kun lisääntyy niin alkaa tapahtumaan.
- Anonyymi
Ihmisten kädettömyys näkyy jo autoissakin.
- Anonyymi
kommentistasi päätellen kuulut juuri siihen ryhmään, jolla ei tulisi olla ajo-oikeutta ilman huippuvarusteltua autoa.
- Anonyymi
Nämä samat avustimet ovat myös uusissa polttomoottoriautoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä samat avustimet ovat myös uusissa polttomoottoriautoissa.
Kuka on väittänyt että on vain sähköautoissa.??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on väittänyt että on vain sähköautoissa.??
Ja jos kyse on kaikista autoista niin miksi aloitus on sähköautopalstalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos kyse on kaikista autoista niin miksi aloitus on sähköautopalstalla?
Siitä huomaa sähköpellen ajatuksenjuoksun
- Anonyymi
Uudet autot on täysin kuolleina ja sieluttomina syntyneitä muovisia rämpylöitä lähes kaikki. Jokainen auto johonka tarvitsee sähköjohdon jotta sillä voi ajaa jää kauppaan jatkossakin.
- Anonyymi
Totaalisen totuudenmukaisen tyhjentävästi sanottu. Vanhukset ja muut rajoitteiset tarvitsee avustimia. Autoihin ne ei kuulu kuin ei myöskään tietokoneet ja kosketusnäytöt.
- Anonyymi
Sähköautojen ja älyautojen välillä on selvä korrelaatio, ja vihaltani sähköllä kulkevia kohtaan minulla kesti jonkin aikaa oppia muistuttamaan itseäni siitä, että nämä äly- ja piipitys- ym. kiusaamiset vaivaavat uusia automalleja käyttövoimasta riippumatta. Ymmärrän, että tämä keskustelu on osoitettu sähkö- ja hybridiosastolle, mutta pelkäänpä, että tässä meillä on sellainen laajempi ongelma, jota emme voi kiertää hankkimalla bensa- tai diesel-koneilla varustettuja uusia automalleja. Audin uusimmista malleista näemme, että valmistaja tietää, että polttomoottorille on kysyntää jatkossakin varsinkin ylellisemmissä kategorioissa, mutta se on laiha lohtu, jos sieltä kuitenkin tulee elektroniikkaorjuutuspainajaista sitä väkevämpänä, mitä ylellisemmässä luokassa liikutaan. Eihän millään noilla uusilla autoilla -edes polttiksilla- ole kiva lähteä ajamaan, jos keinotekoisia esteitä ja rajoittimia ja aistiharhoja ja hämäyksiä ja maton vetämistä jalkojen alta tarjoillaan joka ilmansuunnasta nimenomaan silloin, kun olisi tarkoitus keskittyä ajamiseen.
- Anonyymi
Autonvalistajien pitäisi keksiä jokin tunnus, jonka voisivat lätkäistä automallin nimen perään, joka kertoisi sellaisesta, että paperilla tekniset tiedot, suorituskykyarvot, eivät ole aivan yhtä hyviä kuin rinnakkaismalleilla, mutta kyse on siitä, että konepellin alla on käytetty pitkäikäisempiä rakenteita. Ja että älyhimmeliä on tahallaan vähemmän ja sen sijaan on taas panostettu arvokkaampiin sisustusmateriaaleihin.
Että tulisi taas autoja, jotka miellyttävät silmää ja tuntoaistia ja joita voi ajaa rauhassa ja jotka eivät leviä tien sivuun ennen 200 tkm tai kuole johonkin naurettavaan softapäivitykseen.
Ja jotka kiihtyvät hitaammin, koska massaa ei ole pienennetty panemalla rikkoontuvaa muovia moottoriin tai päätymällä turhan heppoisiin ripustuksiin, mutta ne ovatkin taas vaiheeksi luotettavampia ja pitkäikäisempiä.
Pelkään, että tämä vaatisi jokinlaisen uuden käsitteen tai tunnuksen - lupa valmistaa laadukasta teknisten suoritusarvojen kustannuksella.
- Anonyymi
Äly autoissa lisääntyy käyttövoimasta riippumatta ja kaikki lisää lopulta turvallisuutta. Samaa vastustusta oli kun ensimmäiset abs-jarruilla ja myöhemmin ajovakaudenhallinnalla varustetut autot tulivat markkinoille. Nykyään ylinopeudessta varoittavassa on kiusallisinta sen perusttuminen mittarinopeuteen, joka on pienempi kuin todellinen.
Samaa vastutusta esiintyi kuulemma aikoinaan lentäjilläkin kun automaatio yleistyi. Simulaattoritestit automatiikan avsutuksella ja pelkällä lentäjän taidoillla karsivat nämä ennakkoluulot tylysti ihmisen tappioksi. Nykyiset liikennekoneet ovat huippuatuomaattisia eikä hävittäjälläkään tekisi mitään ilman huipputeknologiaa.
Autojen hätäjarrutus on jo estänyt satoja ihmiseen törmäämisiä ja hirvikolareita heikoissa näkyvyysolosuhteissa. Itsekin olen kiittänyt auton nopeaa reagointia pimeässä ja sumussa tiellä seisoneeseen hirveen.- Anonyymi
Entäs, kun joka viikko alkaa jokin anturi hajoamaan ja herjaamaan vanhemmissa autoissa ja voi keskeyttää koko matkan. Paaliinko vain?
- Anonyymi
Ainakin ID4:ssa nopeusvaroittimen säädettyä hälyttämään vasta 5-10 ylinopeudesta. On sen verran pieni "plim" ääni, ettei se edes häiritse. Muiden uudempien autojen varoittimista ei ole kokemusta.
Oikeastaan kaikki avustimet ja varoittimet ovat ok, mutta ei se ***keleen kaistavahti. Ainakin Suomen talviolosuhteissa sen tulisi osata poistaa itsensä käytöstä automaattisesti.
- Anonyymi
Tunnottomia pulkkia uudet autot. Ei mitään tietuntumaa monessakaan. Niillä on turvallinen autoilu kaukana.
- Anonyymi
Sata syytä pysyä erossa autoista, joissa ei ole takuuta jäljellä tai jonka korjaus menee omasta kukkarosta.
- Anonyymi
Kaikki tuo passka on EU-vostoliton syytä. Perrkeleen ajoavustimiset ym. kura tehty vain autonvalmistajien ja autoilijoiden kiusaksi.
- Anonyymi
Ei liity vain sähköautoihin, myös polttikset ovat täynnä kaiken maailman "avustimia". Kaistavahti on niistä pirullisin keksintö vallankin talviolosuhteissa.
- Anonyymi
On niitä toimiviakin kaistavahteja, joiden herkkyyttä hälytellä ja pelotella voi säätää.
- Anonyymi
Oikeesti avustimet autoissa on tehty cepareille ei niitä muuten tarvii.
- Anonyymi
huom..nämä ovat uusia ,,,mites käytetyt..on siinä köyhällä riesaa tulevaisuudessa..
- Anonyymi
vastamelukuulokkeet on keksitty...ja näkyy osa jopa ajavan ne päässä..,,vaikkei ole sallittua...ja lisäksi vielä puhelin kourassa.. äly hoi
- Anonyymi
vaarallista liukkaalla jos auto jarruttelee äkisti..
- Anonyymi
Eu apinoi jenkkien uusavuttomuutta ja kaikkeen pitää sötköttää joku viritys ja avustin. Saadaan autonpaskasta ylihintaa ja tuote niin rimpulaksi ettei sitä helpolla eikä halvalla pysty korjaamaan. Saadaan myytyä uusi.
- Anonyymi
Mun mielestä noista pitäisi saada kaikki nämä neljägeet ja muut geet pois ja ilman vakoilua pitäisi pystyä autoa ajamaan.
- Anonyymi
Nörttien ei pitäisi olla ollenkaan mukana kun autoa sunnitellaan.
Esim pierutyyny teslassa on nörtin keksintö, onko tarvetta ??? - Anonyymi
suomen talven keli, että suola syö sitten sähkö laiteita hapetukseen,
- Anonyymi
Suolakeli on itse aiheutettua, ei ole talvikeli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197