Luterilainen katekismus v.1948 Artikkeli: Sapatti ja sunnuntai. Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta TÄYSIN lauantaisen sapatin vieton.
Kaikki eivät syrjäytä sapattia. Esim. Presidentin Mauno Koiviston isä Juho Koivisto piti uskoon tultuaan Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä.
Eräs 20-luvulla syntynyt hoksasi kansakoulussa, että lauantai on sapatti. Niinpä hän aikuistuttuaan piti sapatin pyhänäpäivänä elämänsä loppuun saakka.
Eräs mies 60-luvulla uskoon tultuaan pyysi työpaikalla sapattia vapaaksi, työkaverit estelivät, mutta korkeimmalta taholta sanottiin: Mies tunnetaan, saa lauantain vapaaksi.
Jumalan pyhittämä päivä
35
232
Vastaukset
- Anonyymi
Hieman on historian kirjat sekaisin.
Sapatti loppui Johannekseen ja siihen kun Jeesus joutui sapatin rikkomisesta ristille.
Siihen loppui uuden liiton kristittyjen sapatin viettäminen. Juutalaiset tosin jatkoivat se vuoksi heidän vainoamistaan siihen asti kunnes Rooman kirkko otti kristinuskon omakseen ja pelasti sen sapatistien vainolta. He olisivat kieltäneet Jeesuksen ja uuden Hengen liiton.
Rooman kirkko ei tosin omaksunut uutta liittoa oikein, siitä tuli valtion uskonto, mutta sen ansioista kristinuskon tietoisuus levisi kaikkialle maailmaan ja Raamatun sanoma Jeesuksesta levitettiin eikä Jeesus hyljäytty kuten juutalaiset olisivat tehneet.- Anonyymi
Jumala muistuttaa sapatista "MUISTA", Siis muista, älä unhoita.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala muistuttaa sapatista "MUISTA", Siis muista, älä unhoita.
1234567---1234567------ älä sitten unohda, vaan muista sinä.
siksi älä unohda, ja jätä sapattina turhat kirkkomatkasi tekemättä, jos toisten työpalvelua siihen tarvitset...
Pitkäkö matka sinulla on kirkkoosi ja kirkkoväellä. Asuvatko he kirkon ympärillä, että sapattimatka ei ole liian pitkä.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567------ älä sitten unohda, vaan muista sinä.
siksi älä unohda, ja jätä sapattina turhat kirkkomatkasi tekemättä, jos toisten työpalvelua siihen tarvitset...
Pitkäkö matka sinulla on kirkkoosi ja kirkkoväellä. Asuvatko he kirkon ympärillä, että sapattimatka ei ole liian pitkä..aloitatko 1234567---- sapattisi pe-illalla- klo 18 ts. perjantaina ja lauantainasi se päättyy ..
18.oo
muistahan kynttilöiden kanssa oikea-aikaisuus.
Varoitus: Sapattikynttilät on sytytettävä ennen auringonlaskua. Kynttilöiden sytyttäminen auringonlaskun jälkeen on sapatin häpäisemistä.
Shabbat-kynttilän sytytysajat ovat 18 minuuttia ennen auringonlaskua, mutta varaathan itsellesi riittävästi aikaa suorittaa tämä aikaan sidottu mitsva ilmoitettuna aikana; älä odota viimeiseen hetkeen.
- Anonyymi
Onneksi sentään israelilaiset muistavat tappaa sapattina ja noudattaa niin käskyä että ne pitää tappaa, jotka eivät vietä sapattia. Kun käsky on voimassa niin tietenkin on rangaistuskin. Mitä käsky se sellainen on että jos ei muista, niin hälläväliä, siinäpä et muista, vaan kun käsky on voimassa, niin on rangaistuskin aivan kuin maallisissa laissa. Ei niillä olisi mitään merkitystä jos niiden rikkomisesta olisi rangaistusta. Siksi Israel on lain mukaan oikeassa kun tappaa niitä, jotka eivät vietä sapattia. Joskaan ei koskaan siinä pääse lopulliseen päämäärään kun niitä on liian paljon jotka eivät muista.
- Anonyymi
Jeesus ei rikkonut Raamatun sapattia, mutta kylläkin fariseusten sapatin, olivat itse keksineet, että sapatina ei saanut parantaa eikä syödä tähkäpäitä eikä sapatina munittua kananmunaa ja niin edespäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei rikkonut Raamatun sapattia, mutta kylläkin fariseusten sapatin, olivat itse keksineet, että sapatina ei saanut parantaa eikä syödä tähkäpäitä eikä sapatina munittua kananmunaa ja niin edespäin.
Tämä palsta käsItteee helluntailaisuutta. Katekismus ja sen sisältö kuuluvat luterilaisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuules- sapatisti- Pyhä Henki ja armolahjat on yhtälö Herran kansalle.
Käsky- käskynpäälle, ja läksy- läksynpäälle johtuu siitä, että liha johtaa srk.taa.
ja siinä on unohdettu armolahjat, --- PYHÄN HENGEN armolahjat, siis
mitkä?
PYHÄN ---- HENGEN---- ja mitä? Armolahjat...
olisiko aika palauttaa ne mieleen ja kaivella haudasta--- Elleniltä--- profetoimisen armolahja..???
Sen jälkeen varmaan seurakunnan luut- erämaassa saa lihaa ympärille, sekä jänteet, sekä elämän...
alkaa elämä, ja siten Jumalan tahto-- seurakuntahan on morsian-
morsiamen elämä --- Elämänmerkitys- siinäpä sinulle miettimistä.
Siitä alkaa hokaamiskoulu ---Rakkaus lakina, laki rakkautena ...
voip olla- että siinä Pyhä Henki vie morsiamen ---häämatkalle.---
avioliittokertomus-- Ahaa! toteat varmaankin..
muutoin ollaan omalla tiellä, ilman Pyhän Hengen rakentamaa srk. yhteisössä- irstaudessa.
käskytys- henki iskee hengettömällä tavalla sielussa.
Sillä sinun Tekijäsi on sinun aviomiehesi; Herra, Kaikkivaltias, on hänen nimensä..
sapatti rakentuu sieltäkäsin.
"Palatkaa takaisin, te uskottomat", sanoo Herra, "sillä minä olen teidän aviomiehenne." (3:14)
ts. etsikää armolahjat- ne ovat Pyhän Hengen työkaluja- ihmisen -uskovaisuuden elämässä ja sielussa.
kaivele Ellenin hauta- ettei profetoimisen armolahja vain hänellä ollut ja sitä sanoissanne palvotte... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsky- käskynpäälle, ja läksy- läksynpäälle johtuu siitä, että liha johtaa srk.taa.
mitkä?
olisiko aika palauttaa ne mieleen ja kaivella haudasta--- Elleniltä--- profetoimisen armolahja..???
Sen jälkeen varmaan seurakunnan luut- erämaassa saa lihaa ympärille, sekä jänteet, sekä elämän...
muutoin ollaan omalla tiellä, ilman Pyhän Hengen rakentamaa srk. yhteisössä- irstaudessa.
Sillä sinun Tekijäsi on sinun aviomiehesi; Herra, Kaikkivaltias, on hänen nimensä..
"Palatkaa takaisin, te uskottomat", sanoo Herra, "sillä minä olen teidän aviomiehenne." (3:14)
ts. etsikää armolahjat- ne ovat Pyhän Hengen työkaluja- ihmisen -uskovaisuuden elämässä ja sielussa.
kaivele Ellenin hauta- ettei profetoimisen armolahja vain hänellä ollut ja sitä sanoissanne palvotte...Saapipa nähdä- alkaako aavikolla tapahtua --- elämäänpäin?
Aavikko- ei kenenkään maa.... erämaa- ei Ellenin maa.
Aavikolla tapahtuu--- luut saavat jänteet lihan, sydämen elämän jne.
Siellä syntyy kansa- Jumalan elämää ja Hengen ylläpitämä Pyhän Hengen armolahjojen täyttämä matka.
Tulee se terve- elämänlaki- perustuslaki- Jumalan vallan Hengen täyttämä laki. jne.
Tulee Jumalan Pyhän Hengen- Kristuksessa täyttämä identtiteetti sydämeen.
MINÄ OLEN... se- mikä MINÄ OLEN.
Morsian on vielä matkalla- kohti luvattua maata- siis Hengen antama laki- ei kultaisen vasikan, vaikka Ellenin laki- haudattu armolahjat. Hengen armolahjojen laki sydämessä ---
on ainutlaatuinen ilmiö elämässä. Profetian Henki- armolahjana sitten paljastaa seurakunnassa sen, että kun vieraana tulee sisään, tulijalle selviää- mikä sydämessä on ja mitä pitäisi korjata. Morsiamen hääpuku- se on henkilökohtainen.
Elämänkirjassa nimi ja Herra tuntee -- kenestä on kyse---
Se on täytetty! se on hallinnon laki- koska eivät tiedä, mitä ovat olleet tekemässä.
Pyhä Henki ilmaisee asian, se on armolahja.
Ei lihallinen läksy- läksynpäälle puheet--
Lailla on selviytymisopit- Hengen voimassa toteutuvana.
Kansan Hengessä elämänatapa- on armolahjan kautta Hengen tuote. Jumala- Hän luo uutta.
Se on Sanankautta uudestisyntymisen veren voiman tulos. Se on täytetty.
Golgatan veressä voima on.
Liitto on voimassa ja se on Jumalantyö- Pyhässä Hengessä ja Hengestä.
Se on yhteys- Ylkään ja Morsian- hän tietää Hengessä- Lunastajani elää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saapipa nähdä- alkaako aavikolla tapahtua --- elämäänpäin?
Aavikko- ei kenenkään maa.... erämaa- ei Ellenin maa.
Aavikolla tapahtuu--- luut saavat jänteet lihan, sydämen elämän jne.
Siellä syntyy kansa- Jumalan elämää ja Hengen ylläpitämä Pyhän Hengen armolahjojen täyttämä matka.
Tulee se terve- elämänlaki- perustuslaki- Jumalan vallan Hengen täyttämä laki. jne.
Tulee Jumalan Pyhän Hengen- Kristuksessa täyttämä identtiteetti sydämeen.
MINÄ OLEN... se- mikä MINÄ OLEN.
Morsian on vielä matkalla- kohti luvattua maata- siis Hengen antama laki- ei kultaisen vasikan, vaikka Ellenin laki- haudattu armolahjat. Hengen armolahjojen laki sydämessä ---
on ainutlaatuinen ilmiö elämässä. Profetian Henki- armolahjana sitten paljastaa seurakunnassa sen, että kun vieraana tulee sisään, tulijalle selviää- mikä sydämessä on ja mitä pitäisi korjata. Morsiamen hääpuku- se on henkilökohtainen.
Elämänkirjassa nimi ja Herra tuntee -- kenestä on kyse---
Se on täytetty! se on hallinnon laki- koska eivät tiedä, mitä ovat olleet tekemässä.
Pyhä Henki ilmaisee asian, se on armolahja.
Ei lihallinen läksy- läksynpäälle puheet--
Lailla on selviytymisopit- Hengen voimassa toteutuvana.
Kansan Hengessä elämänatapa- on armolahjan kautta Hengen tuote. Jumala- Hän luo uutta.
Se on Sanankautta uudestisyntymisen veren voiman tulos. Se on täytetty.
Golgatan veressä voima on.
Liitto on voimassa ja se on Jumalantyö- Pyhässä Hengessä ja Hengestä.
Se on yhteys- Ylkään ja Morsian- hän tietää Hengessä- Lunastajani elää.MINÄ OLEN.
Tähän käykin Adventisti ylifariseus_1:sen uskoon tulotodistus, hänen kirjoituksestaan.
Olin noin kolmivuotias kaivaessani lusikalla kuoppaa tien vieressä, kuten sen ikäisillä on tapana leikkiiessään. . Olin ajatuksiini uppoutuneena, kun kuulen selvän äänen, joka keskeyttää työni.
Merkillinen ilmoitus "MINÄ OLEN" tulvii tietoisuuteeni niin voimakkaana, että juoksen lusikka kourassani äidin luo kysymään, äiti mitä "MINÄ OLEN" merkitsee ? johon äiti ei osaa vastata.
Menikin lähes kymmenen kertaa kolme vuotta, ennen kuin tämä sanoma selveni minulle täysin.
Seinällämme on vaimoni tekemä käsityö, jossa pieni Samuel rukoilee kädet yhteen liitettyinä ja PYHÄ HENKI laskeutuu hänen päällensä.
Varmaan pieni Samuel kuuli samanlaisen äänen, Jumalan kutsuessa häntä, kuin minäkin tuntematta Jumalaa.
MINÄ OLEN se, joka MINÄ OLEN vastasi Jumala Moosekselle.
On vaikea soveltaa sitä itseemme ja olemukseemme, vaikka Hänessä me olemme ja liikumme. Tämä aihe oli vaivannut minua vuosikymmenet kehitysopillisine selityksineen.
Pastori Onni Peltonen saarnasi Adventtikirkossa samasta aiheesta JUMALA ON----jyrisee Onni Peltonen, pysäyttäen minut sanojen alkuun.
Sinä yönä kokouksen jälkeen herään, ja tietoisuus JUMALA ON, valtaa mieleni, ja käyn kuin tulimeren läpi siinä humauksessa, jonka koin ja luulin kuolevani, mutta heräsin uuteen elämään.
Sen jälkeen Jumalan Pyhän Hengen säteily tuli yö yön jälkeen niin voimakkaana, että rukoilin, ettei Jumala niin suuresti antaisi Henkeänsä ja rakkauttaan minun koettavakseni, sillä en sitä kestäisi.
Näkyni alkoivat Pyhän Hengen laskeutuessa päälleni yöllä, ja heräsin valveille, jonka jälkeen temmattiin näkyjen maailmaan, jossa valoitettiin hengellistä vaellustani, ja opillisia opetuksia.
Näkyjen ja opettavien unien jälkeen Pyhän Hengen sinetti laskeutui päälleni, ja jäin miettimään näkyjeni merkitystä, niin kuin vieläkin.
Mietin usein mihin minun pitäisi kiinnittää huomioni seuratessani hengellistä elämääni.
Yöllä kohtasin Jeesuksen, joka näkytilani aikana katsoi minua totisin silmin, ja sanoi: Se on sinun luonteesi. Mieleeni nousi herätessäni, HÄN ON USKOLLINEN JA TOTINEN.
Koskaan ei Pyhä Henki ole minulle sanonut, että olet riittävän vanhurskas, vaan päinvastoin.
Eräänä yönä näin näyssäni suuren ja kauniin huoneen, jonka yksi seinä oli puhtaan valkoinen, ja sillä seinällä oli suuri taulu, johon oli kuvailtu hyvin vääristyneet Jeesuksen kasvot. Kysyin enkeliltä, kuinka kukaan on voinut panna niin vääristyneen Jeesuksen kuvan parhaalle paikalle seinässään.
Enkeli kysyy minulta: Kenenkä seinällä olet sen nähnyt ? Omaltani
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä palsta käsItteee helluntailaisuutta. Katekismus ja sen sisältö kuuluvat luterilaisuuteen.
Luterilaisille on aina kuulunut katekismus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mitkä?
kaivele Ellenin hauta- ettei profetoimisen armolahja vain hänellä ollut ja sitä sanoissanne palvotte...>>>Kuules -sapatisti- Pyhä Henki ja armolahjat on yhtälö Herran kansalle<<<.
Adventisti ylifariseus_1:sen kirjoitus hänen näystään.
KENELLE EVANKELIUMIA TULEE JULISTAA ?
Tullessani uskoon ajattelin kenelle evankeliumia tulee julistaa. Saamani näkytilat valaisivat tätäkin asiaa.
Eräänä päivänä kotiini tuli matkasaarnaaja, joka kysyi minulta lähtisinkö hänen kanssaan Suolahden kunnalliskotiin pitämään hartaushetken.
Olin kiinnostunut asiasta koska edellisenä yönä olin nähnyt näyn rakennuksesta, jota en ollut koskaan nähnyt, ja samassa yhteydessä näin sisälle kokoontuneet vanhukset istumassa penkkiriveissään.
Näky toteutui kirjaimellisesti, sillä etummaisella penkkirivillä istui vanha nainen, jonka kasvot olivat epämuodostuneet, ja josta hän oli kärsinyt koko elämänsä ajan. Myöskin rakennus oli juuri sellainen kuin olin nähnyt ennalta.
Se mikä oli ihmeellistä oli se, että näyssäni kysyin enkeliltä tuliko minun julistaa evankeliumia myöskin tuolle rujolle naiselle ? Enkeli vastasi puhu, ja katso sitä vanhusta, ja minä puhuin.
Puhuessani tuon naisen olemus alkoi muuttua, ja ikäänkuin valoisaa usvaa alkoi ympäröidä häntä, ja hän alkoi nuorentua ja kaunistua, ja pian edessäni oli kaunein naisen olemus, jota maan päältä ei voi löytyä.
En kertonut tätä näkyä tuolle naiselle, sillä halusin tietää oliko Jumalan tarkoitus todellakin se minkä näin.
Meni lähes vuosi kun samainen saarnaaja tuli kotiini ja pyysi jälleen minua kanssaan samaiseen kunnalliskotiin.
Menimme sinne ja pidimme tilaisuuden ja lähdimme pois, mutta ulko-ovella tuo rujo nainen löi minua olkapäähän ja sanoi: Älkää menkö vielä pois, sillä minulla on teille asiaa. Kysyin häneltä mikä sinun on, mitä haluat tietää ? Vanhus vastaa, sanokaa minulle onko minun sielullani sama arvo, kuin muillakin ihmisillä ?
Vastasin hänelle, että hänen sielunsa arvo oli arvokkaampi kuin kaikkien niiden sielujen arvo, jotka eivät usko Kristukseen.
Samalla oli aika kertoa hänelle näkyni edelliseltä kerralta, ja kerroin hänelle millainen hänen olemuksensa olisi siinä täydellisyydessä, minkälaiseksi Jumala oli hänet suunnitellut ilman synnin turmelusta, joka on vielä meissä näkyvillä.
Hänen valoruumiinsa kertoi minulle näyssäni kenelle evankeliumia tulee julistaa, emmekä saa katsoa henkilöön.
1234567---
- Anonyymi
Luther opetti, että 10 käskyä on voimassa.
- Anonyymi
atventistilla alkoi taas sapattihuolet, -aivankuin- Raamatussa olisi vain sapatti...
Hokaa, että Uudessatestamentissa on yli 1033 käskyä ja kehotusta.
sapatin voi kotona levätä- ja viikon ensimmäisenä päivänä käy vaikka siellä luterilaisessa kirkossa korvakuulolla olemassa.
Ei se kiellettyä ole. - Anonyymi
Vapunpäivä ei ole mikään sunnuntai.
- Anonyymi
Silloin pitää tehdä töitä käskyn mukaan tai on laittomuuden tekijä.
Ei voi käyttää sitä muiden herjaamiseen että ovat laittomuuden tekijöitä vaikka itse kanattaa fallostelua ja sotarikoksia.
>>Varoitus: Sapattikynttilät on sytytettävä ennen auringonlaskua. Kynttilöiden sytyttäminen auringonlaskun jälkeen on sapatin häpäisemistä.>>
Jos asut Nuorgamissa saatat syyllistyä sapatin häpäisemiseen, paitsi siinä tapauksessa että Maa on lätty ja aurinko laskee ja nousee joka paikassa.
😊😊😊😊😊>>Jeesus ei rikkonut Raamatun sapattia, mutta kylläkin fariseusten sapatin, olivat itse keksineet, että sapatina ei saanut parantaa eikä syödä tähkäpäitä eikä sapatina munittua kananmunaa ja niin edespäin.>>
Ja kädet pitää pestä ennen ateriointia.
Myös tämä on niitä fariseusten perinnäissääntöjä.
😊😊😊😊😊- Anonyymi
Sapatin muistaminen on tänä päivänä sitä, että puolustetaan fallostelua ja sotarikoksia.
Sehän on synnistä suurinta ja laittomuuden huippua. - Anonyymi
Sapatista on tehty korvausteologinen oppi.
- Anonyymi
Uususkonnollisilla sapattifariseuksilla ei ole synnintuntoa koska he uskottelevat noudattavansa sapattilakia toiset jopa ylpeillen. Paremmin kuin juutalaisuudessa.
- Anonyymi
Ääriliikkeessä uskotaan että sunnuntai olisi pedonmerkki.
Ääriliikkeeseen kuuluu myös oppi uudestikastamisesta.- Anonyymi
Sunnuntaihan on pedonmerkki. Ei tarvitse olla ääriliike.
- Anonyymi
Olen törmännyt myös sapaisteihin jotka syövät kasvisruokaa, puhuvat kielillä ja rukoilevat polvillaan.
- Anonyymi
Tampereen seudulla sapatistit pyhittivät muovaivaha fallosta.
- Anonyymi
Puhutko siitä helluntailaiseta murhamiehestä, joka tappoi kadulla raskaana olevan naisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhutko siitä helluntailaiseta murhamiehestä, joka tappoi kadulla raskaana olevan naisen.
Helluntaihenki käski tämän uudestisyntyneen uudestikastetun tappaa ?
- Anonyymi
Sapattikiihkoilijat voivat olla vaarallisia.
2. Moos. 35:2
Kuutena päivänä viikossa tehkää työtä, mutta seitsemäs päivä pitäkää pyhänä. Se on sapatti, Herran pyhä lepopäivä. Jokainen, joka sinä päivänä tekee työtä, surmattakoon.
Mark. 2:27
Ja Jeesus sanoi heille: "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
[2. Moos. 23:12]
Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin orjasi saavat virkistäytyä.- Anonyymi
Saarn. 9:7
Syö siis leipäsi iloiten ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi. - Anonyymi
Pelottaako ?
- Anonyymi
Uususkonnollisuudesta sikiää puolitotuuksia ja monenlaista eksytystä ja henkeä.
Viisas karttaa heitä. - Anonyymi
Fallostelun henki on tosiaan sotakiihkon ja herjaamisen henki. Sitä kannattaa välttää koska se tarttuu helposti muihinkin. Ääirimmäisen helposti.
- Anonyymi
Joissain lahkoissa on painotetaan fallos sanomaa.
Niinkuin apostolinne Olsen. - Anonyymi
Herra armahda meitä !!
- Anonyymi
En armahda.
-Saunatonttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682560
- 612506
- 681742
- 211522
- 201470
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91410- 151332
- 381193
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81137- 251066