Kouluissa lauletaan suvivirttä, entäs työväenlauluja?

Anonyymi-ap

Työväenlaulut ovat suomalaista perinnettä siinä missä suvivirsikin, jota katsotaan kaikkien voivan kuunnella ja laulaa koulussa, koska se ei muka olekaan uskonnollinen, tunnustuksellinen laulu

Laulettakoon sitten ennen vappua kouluissa työväenlauluja. Nekin ovat oleellinen osa suomalaista perinnettä ja historiaa. Perusteluna samaan tyyliin kuin suvivirrelle. Työväelaulut eivät olekaan poliittisia, joten kaikki voivat niitä kuunnella ja laulaa täysin palkein.

21

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä pahoitan mieleni. Haluan että myös poliittiset laulut pitää kieltää. Voi lauleskella vaikka Mikki merihädässä. Vai onko siinäkin jotain uskonnollista, poliittista tai muuta ideologiaa?

• Mikki Hiiri on kunnon "heteromacho". Laulussa kun sanotaan että "Mikki Hiiri mättähältä mättähälle käy ja pikkujalka pilkahtaa".

• Anonyymi

Varmaan joku välimeren ylittäjä loukkaantuu siitä pahasti?

• Kouluissa tulisi laulaa reippaita uskonhenkisiä ylistyslauluja Jumalan kunniaksi!

• Anonyymi

matkaan aku ankka käy kikikii

• Anonyymi

Ei pidä myöskään unohtaa Allahin ja Vishnan ylistys lauluja joita pitää veisata yhtä reippaasti!

• Anonyymi

Se olisi hyvä työveänlaulu 20 rikkaimmasta suvusta, jotka hallitsee Suomea eikä poliittinen valta. Joskin nimiä vähän täytyisi muuttaa ja ehkä vähän tekstiä nykyaikaistaa, mutta siinä laulussa olisi ytyä.

• Anonyymi

Parasta olisi tietenkin että opettaja taluttaisi koko luokan jonkun vasemmistopuolueen puoluetoimistolle laulamaan työväenlauluja ja kuuntelemaan vappupuheita. Ihan samaan tyyliin kuin opettaja taluttaa koko luokan kirkkoon laulamaan suvivirttä ja kuuntelemaan papin saarnaa.

• Anonyymi

Luokka voisi sitten vierailua kunnioittaakseen kiekaista Kansainvälisen. Siinä sitä olisi perinteitä kunnioittavaa toimintaa. 🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳

• Anonyymi
    • "Laulettakoon sitten ennen vappua kouluissa työväenlauluja. Nekin ovat oleellinen osa suomalaista perinnettä ja historiaa. "

Tuo on aivan totta. Eivät kaikki työväenlaulut ole poliittisia, joten niistä voi valita.

• Anonyymi

Ehkäpä kelatursti voi loukkaantua siitä. Eihän se silloin ole yhdenvertaista jos vain työväenlauluja lauletaan?

• Mutta jos niitä lauletaan rinnakkain muiden laulujen kanssa?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Mutta jos niitä lauletaan rinnakkain muiden laulujen kanssa?

Pelle Miljoona, oon työtön? Irwin Goodman, henkipatto? Hausmylly, me ollaan "näkkäreitä"?

• Anonyymi

Enpä kyllä muista laulettiinko koulussa työväen lauluja ja jos niin mitä.
      Netistä löysin rimpsun, jotkut olen kuullut mm. Tämä maa ja Vapauden laulu

Proletaarit nouskaa (Workers of the world awaken), marssi (Joe Hill, san. Hannes Saari) ...
      Raatajan serenadi (A. Virtanen) ...
      Punavangin laulu (san. Jali Joutsenniemi) ...
      Tämä maa (Frank Lindros) ...
      Korven raatajille (John Doyle) ...
      Orjan kevät (Frank Lindros) ...
      Kerjäläisen laulu (Frank Lindros, san. ...
      Vapauden aamu, marssi (arr.

• Anonyymi

Onko Setalla omia lauluja vapaan rakkauden ihanuudesta?

• Anonyymi

Hyvä aatteen laulu olisi "laulu 20 perheestä". Se kuvastaa sitä että raha hallitsee eikä politiikka eikä kansanvalta. Kristiina Halkola laulaa sen vielä niin ihanasti että ei voi olla vaikuttamatta.

Tietenkin tähän aikaan käyvät voittoisat sotalaulut vaikka kaikki sodat onkin hävitty.

• Anonyymi

Jenni Vartiainen ainakin laulaa lesbouden ihanuudesta olematta sitä välttämättä itse.

Amerikan homojen ihanuudesta ei kukaan taida laulaa ja ehkä ansaitsevatkin herjansa kun ovat niin iljettäviä otuksia.

• Anonyymi

Onko mikään muu maa niin innoissaan hävityistä sodista kuin Suomi että niistä lauletaan kuin olisi voitettu ne kaikki aivan helposti.

Kaiken lisäksi kun vielä viime sodassa oli pyrkimys tehdä suur-suomi mutta pää osui karjalan mäntyyn

• Anonyymi

Tietenkin viime sodan häiviöön oli syynsä aatun nilkillä, joka ei osannut sotia, vaan poltteli vain juutalaisia, jotka eivät olleet edes sodan osapuoli. Ei niin sotia voiteta ja siksi mekin jäimme häviölle.

• ”Anonyymi” 2025-05-04 09:03:28 kirjoitti: ”Enpä kyllä muista laulettiinko koulussa työväen lauluja ja jos niin mitä.”

Ei taidettu laulaa. Olihan niissä aika vahvaa sanomaa.

Muistelen että itse tykkäsin muutamista, esim. ”Bella ciao”, jossa vastustettiin Mussolinin fasistihallitusta, ”Balladi toveri Viljasesta.” ja etenkin tämä kohta;
      ”Ei kutsu muisto Viljasen meitä verin kostamaan.
      Se kutsuu vanhan hautaamaan ja uutta rakentamaan.
      Se kutsuu Suomen työläisiä suureen rintamaan.
      Se kutsuu meitä rakentamaan paremman maailman.”

Sitten oli ”Laulu 20 perheestä”, ”Vapauden kaiho” ja ”Surumarssi”

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2308
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2103
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1515
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      122
      1395
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1065
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      934
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      896
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe