Laillinen humuksen poisto mökkirannalta olisiko vinkkejä.
Ranta jyrkkä, kallioinen. Imuruoppaukseen ei ole läjitysaluetta. Saako lainmukaan vesipuhaltaa omalta rannalta. Oma ranta täynnä, naapureiden rannat puhtaat. 15 vuoden aikana emme ole heitä nähneet rantoja puhdistamassa.
Lisäksi osaan rantaa on ilmestynyt savea laattamaisena alueena. Keväällä rannallamme on 3-4 cm savea.
Humuksen poisto rannalta, vesipuhallus?
7
140
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmoitus suunnitelmasta ensin ELY-keskukselle. Ilmoituksen perusteella sitten katsotaan luvan tarve.
Ihan "omalla luvalla" tehtynä ei takuulla ole laillista.
Minulla oli asiakas, joka arveli, että ympäristöviranomaiset ovat höpöhöpö-ukkoja, ei ne mitään tiedä, ja niinpä hän ruoppasi.
Kyllä vaan tiesivät ja hintaa tuli uuden, hyvän henkilöauton verran (sen ruoppaustyön lisäksi). - Anonyymi
Perusta tiilitehdas, jos savi on puhdasta.
- Anonyymi
Ajat veneen keulan rantaa vasten ja sitten potkuri hetkeksi pyörimään täysillä. - Ja kas, ranta on puhdas,
- Anonyymi
... ja potkuri uusilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... ja potkuri uusilla.
Halpa hinta imuruoppaukseen nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpa hinta imuruoppaukseen nähden.
Riippuu vähän potkurista. Itse tehtynä imuruoppaus on helppoa ja halpaa.
Tarvitaan n. 5 hp pumppu (tuotto 600l/min.), letkua ja ejektori. Ejektorin voi tehdä viemäriputken osista, - jos ei ole ihan tumpelo.
Tällaista imulaitetta voi käyttää monta monituista kertaa, joten ajan myötä se tulee halvemmaksi, kuin joka toinen kesä ostettu uusi potkuri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu vähän potkurista. Itse tehtynä imuruoppaus on helppoa ja halpaa.
Tarvitaan n. 5 hp pumppu (tuotto 600l/min.), letkua ja ejektori. Ejektorin voi tehdä viemäriputken osista, - jos ei ole ihan tumpelo.
Tällaista imulaitetta voi käyttää monta monituista kertaa, joten ajan myötä se tulee halvemmaksi, kuin joka toinen kesä ostettu uusi potkuri.Googlehaku antoi ejektori haulla kullankaivajan välineitä. Tuohan olis hyvä peli. Jos möisi mökin ja ostasi oikein kunnon imukaivu vehkeet. Kesät lellettelis Lapissa kultaa imuroimassa. Oliskohan tuossa rannassa kultaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632644
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 371180