Humuksen poisto rannalta, vesipuhallus?

Laillinen humuksen poisto mökkirannalta olisiko vinkkejä.
Ranta jyrkkä, kallioinen. Imuruoppaukseen ei ole läjitysaluetta. Saako lainmukaan vesipuhaltaa omalta rannalta. Oma ranta täynnä, naapureiden rannat puhtaat. 15 vuoden aikana emme ole heitä nähneet rantoja puhdistamassa.
Lisäksi osaan rantaa on ilmestynyt savea laattamaisena alueena. Keväällä rannallamme on 3-4 cm savea.

7

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ilmoitus suunnitelmasta ensin ELY-keskukselle. Ilmoituksen perusteella sitten katsotaan luvan tarve.
      Ihan "omalla luvalla" tehtynä ei takuulla ole laillista.
      Minulla oli asiakas, joka arveli, että ympäristöviranomaiset ovat höpöhöpö-ukkoja, ei ne mitään tiedä, ja niinpä hän ruoppasi.
      Kyllä vaan tiesivät ja hintaa tuli uuden, hyvän henkilöauton verran (sen ruoppaustyön lisäksi).

• Anonyymi

Perusta tiilitehdas, jos savi on puhdasta.

• Anonyymi

Ajat veneen keulan rantaa vasten ja sitten potkuri hetkeksi pyörimään täysillä. - Ja kas, ranta on puhdas,

• Anonyymi

... ja potkuri uusilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... ja potkuri uusilla.

Halpa hinta imuruoppaukseen nähden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halpa hinta imuruoppaukseen nähden.

Riippuu vähän potkurista. Itse tehtynä imuruoppaus on helppoa ja halpaa.
        Tarvitaan n. 5 hp pumppu (tuotto 600l/min.), letkua ja ejektori. Ejektorin voi tehdä viemäriputken osista, - jos ei ole ihan tumpelo.
        Tällaista imulaitetta voi käyttää monta monituista kertaa, joten ajan myötä se tulee halvemmaksi, kuin joka toinen kesä ostettu uusi potkuri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu vähän potkurista. Itse tehtynä imuruoppaus on helppoa ja halpaa.
        Tarvitaan n. 5 hp pumppu (tuotto 600l/min.), letkua ja ejektori. Ejektorin voi tehdä viemäriputken osista, - jos ei ole ihan tumpelo.
        Tällaista imulaitetta voi käyttää monta monituista kertaa, joten ajan myötä se tulee halvemmaksi, kuin joka toinen kesä ostettu uusi potkuri.

Googlehaku antoi ejektori haulla kullankaivajan välineitä. Tuohan olis hyvä peli. Jos möisi mökin ja ostasi oikein kunnon imukaivu vehkeet. Kesät lellettelis Lapissa kultaa imuroimassa. Oliskohan tuossa rannassa kultaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe