Etenkin suuremmissa veneissä ainoa tulevaisuus on sellainen, että moottorilla ladataan suurta akustoa, josta potkuria pyörittävä sähkömoottori ottaa virtansa.
Näin saadaan sekä käyttösähköä että liikuttavaa sähköä. Purjehtiessa virtaa tehdään potkurilla lisää, joskin sitä tulee niin vähän, ettei se riitä kuin käyttösähköksi.
Hybridi on tosipurjehtijan ainoa tulevaisuus
27
393
Vastaukset
- Anonyymi
Ja sitten akusto syttyy palamaan ja täyttää sisätilat HF-pitoisella savulla. Sitten syttyy sisätilan verhoilu ja laminaatti. Lopuksi palaa EPIRB ja pelastuslautta.
- Anonyymi
Purjeiden tilalle tuulimylly. Asiaa!👍
- Anonyymi
Eikös Balticin uusissa megajahdeissa ole jo tällainen listalta rastittavana?
- Anonyymi
En tiedä miten tämä tosipurjehtijoihin liittyy, mutta onhan sähkömoottori selkeä kehityssuunta nyt, kun akkuteknologia on kehittynyt tuohon pisteeseen. Lyhyitä reissuja sähköverkon lähistöllä tekevä ei tarvitse sitä generaattoriakaan, ja omavaraisuutta kaipaaville se on paljon parempi ratkaisu kuin veneen liikuttaminen isolla diesel-moottorilla, jonka onnettomalla apulaitelaturilla sitten yritetään saada muuhun tarvittava sähkö tuotettua.
- Anonyymi
Kyllä ison dieselmoottorin avulla on mahdollista käyttää myös isoa ja tehokasta "apulaitelaturia"!
- Anonyymi
Tuo onneton apulaitelaturi on vanhanakin versiona n. 60-65A tuottava. Katsoppa vastaavaan pystyvä verkkovirtalaturi.
- Anonyymi
Yanmar 1 GM 10 ei ole iso moottori. Se painaa 98kg, ja kuluttaa 1,5 litraa dieseliä tunnissa, kuljettaa venettä helposti tuntikausia myös vastatuuleen, vuosikymmeniä vain öljyt ja suodatin sekä sinkit vaihtamalla.
Lataa samalla käyttöakuston ja haluttaessa makeavesisarjalla myös käyttöveden.
Koko systeemi painaa täyden polttoainetankin kanssa alle 200kg.
Siihen ja vastaavaan huoltovapauteen ei pysty yksikään sähkömoottoriviritelmä.
Toisekseen - jo pelkästään niiden akkujen valmistus tuottaa enemmän CO2- (puhumattakaan muista) päästöjä kuin pieni dieselmoottori.
Se siitä ja sähköräpättimien autuudesta.
- Anonyymi
Pitää olla varovainen, kun puhuu ainoasta vaihtoehdosta.
Historia on yllättänyt. - Anonyymi
Näin täällä Ruottissa mielenkiintoisen sähkö-foili vesibussin M/S novan, on SL yhtiön koe kaniini. Kävin testaamassa ja hienosti menee.
https://youtu.be/5fqnbskTAjI?feature=shared - Anonyymi
Sähkö on varmasti yksi tapa liikuttaa.
Uskon, että tulee olemaan myös muita. Polttoaineet kehittyvät nollapäästöisiksi ja uusina polttoaineina tulee käyttöön ammoniakki ja vety.
Lisäksi polttokennosta tulee yksi vaihtoehto.
Tulevaisuuden liikkumisesta tullee monimuotoisempaa ja tehonlähde valitaan sopivaksi käyttökohteen ja energian saatavuuden perusteella.- Anonyymi
Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.
Katso otsikkoa: tulevaisuudessa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso otsikkoa: tulevaisuudessa
Eli urhaa lässytystä taas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin nämä "uudet" polttoaineet tulevat "normi veneilijöiden" saataville, tai siis "venepaketti" joka polttaa niitä.
E85 on jo nyt saatavilla, eikä sinä olevaa etanolia fossiilisista tehdä, vaan Suomessa biojätteistä. Toki se 15 %bensaa on fossiilista alkuperää.
Etanolin oktaaniluku on ainakin108, joten voi olla sekä ahdettu että korkea puristussuhde, eikä silti nakuta. Seurauksena korkea hyötysuhde, jota Flexfuelissa ei ole, koska niiden pitää toimia myös pelkällä bensalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E85 on jo nyt saatavilla, eikä sinä olevaa etanolia fossiilisista tehdä, vaan Suomessa biojätteistä. Toki se 15 %bensaa on fossiilista alkuperää.
Etanolin oktaaniluku on ainakin108, joten voi olla sekä ahdettu että korkea puristussuhde, eikä silti nakuta. Seurauksena korkea hyötysuhde, jota Flexfuelissa ei ole, koska niiden pitää toimia myös pelkällä bensalla.Dieseleihinkin saa HVO polttoainetta.
Ei ole pakko odottaa tulevaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieseleihinkin saa HVO polttoainetta.
Ei ole pakko odottaa tulevaisuutta."uusina polttoaineina tulee käyttöön ammoniakki ja vety."
Kysyinkin uusina polttoaineina näistä?
Saako vene asemilta hvo polttoainetta tai käykö normi perämoottori E 85 polttoaineella ongelmitta?
- Anonyymi
Nykyisessä setupissa ei ole mitään vikaa. Tuulen voimalla kuljetaan pitkiä matkoja, ja sitten välillä ajetaan koneella. Ihan on hyvä hybridi tällainen.
- Anonyymi
Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
- Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
- Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
- Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
- Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
- Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
- Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
- Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
- Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.Ja kaikki tuo lopulta tekee vehkeestä niin kalliin, ettei taviksella ole siihen varaa, saa aikaan mahdottoman määrän mahdollisia vikakohteita ja tekee ylläpidosta ja omistamisesta saatanallisen kallista.
Lisäksi tuollaista vehjettä ei käytettynä osta kukaan.
Akuston uusiminen 10 vuoden kuluttua maksaa enemmän kuin koko vene. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
- Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
- Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
- Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
- Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.Sarjahybridissä ei ole mitään etua rinnakkaishybridiin verrattuna. Jälkimmäisessä riittää hieman pienempi kone paremman hyötysuhteen takia, mutta se ero voi olla aika pieni jos akkuja ei samalla ladata eikä pureta. Akkujen hyötysuhde on koko systeemin toiseksi huonoin, heti polttovoimakoneen jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
- Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
- Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
- Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
- Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.Vetolaite/diesel paketin voi eristää akustisesti rungosta aivan yhtä hyvin kuin aggregaatin. Niin vain ei ole yleensä tehty, vaan halvempi asennus metelöi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan hyvä nykyinenkin, mutta kyllä sähköisellä voimansiirrolla päästään vielä parempaan.
- Purjeveneellä konetta tarvitaan usein vain muutamaksi minuutiksi lähtiessä ja rantautuessa. Sarjahybridissä nämä voisi hyvin hoitaa polttomoottoria käynnistämättä. Polttomoottori ei tykkää lyhyistä sykleistä.
- Pelkkään polttomoottoriin perustuvassa veneessä moottori joudutaan mitoittamaan mahdollisesti jossain pahassa paikassa joskus tarvittavan maksimitehon perusteella. Hybridissä voidaan mitoittaa matkatehon mukaan, koska lyhyisiin maksimitehoihin saadaan potkua akuista. Polttomoottori voi olla siis huomattavasti pienempi.
- Akkujen lataaminen polttomoottorilla käy paljon tehokkaammin varsinaisella generaattorilla kuin dieselmoottorin kyljessä olevalla laturilla.
- Moottori-generaattoripaketti voidaan eristää rungosta ihan eri tavalla kuin moottori, josta välitetään voimaa mekaanisesti pohjan toiselle puolelle. Hiljaista ja tärinätöntä.Mitähän ne lyhytaikaiset maksimitehoa vaativat tilanteet oikein ovat?
Itse olen käyttänyt maksimitehoja ainoastaan pitkäaikaisesti, esim vuorovesivirtapaikoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetolaite/diesel paketin voi eristää akustisesti rungosta aivan yhtä hyvin kuin aggregaatin. Niin vain ei ole yleensä tehty, vaan halvempi asennus metelöi.
Kyllä se eristetty diesel genu silti tuntuu ja kuuluu, kun sitä pöristää, vaikka onkin "hiljainen" itsellä sellainen northenlight merkkinen kolmisylinterinen matala kierroksinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän ne lyhytaikaiset maksimitehoa vaativat tilanteet oikein ovat?
Itse olen käyttänyt maksimitehoja ainoastaan pitkäaikaisesti, esim vuorovesivirtapaikoissa.Itselleni vuorovesivirtapaikat ovat vieraita, kuten varmasti valtaosalle tämän palstan lukijoista. Täällä Suomen rannikolla täyttä tehoa olen tarvinnut vain muutaman kerran puskiessani kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon. Ja nimenomaan hetkellisesti, kunnes pääsi sen turvalliseen kohtaan purjeiden nostamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselleni vuorovesivirtapaikat ovat vieraita, kuten varmasti valtaosalle tämän palstan lukijoista. Täällä Suomen rannikolla täyttä tehoa olen tarvinnut vain muutaman kerran puskiessani kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon. Ja nimenomaan hetkellisesti, kunnes pääsi sen turvalliseen kohtaan purjeiden nostamiseksi.
Vastatuuleen ja aallokkoon etenemiseksi ei paljoa tehoa tarvita, mutta voimaa tarvitaan. Ja sitä löytyy pienemmälläkin teholla kunhan propulsiohyötysuhde on korkea myös silloin.
- Anonyymi
Jos potkurissa on hydrauliveto, se ei paljoa poikkea sähköhybridistä. Molemmissa moottorin pyörimisnopeus voidaan pitää optimaalisena tehokkuuden ja sähkön tuotannon kannalta.
- Anonyymi
Hydrauli propulsio ei ole tehokastapa siirtää voimaa akselille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682580
- 622542
- 681752
- 241557
- 201480
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91420- 151352
- 381203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81147- 251076