Uutisten mukaan viime vuoden lokakuu...joulukuu aikana Suomessa lopetti toimintansa kaikkiaan 16.000 yritystä. Valtaosa näistä oli yksinyrittäjiä. Syynä tähän ovat Marinin hallituksen aikana korotetut YEL-maksut.
https://yle.fi/a/74-20158482
"Vaikka siinä maksuissa on hyvä suojasääntö, ettei saa kerralla nostaa
maksua paljon, niin nostot ovat jo ajaneet yrittäjiä vaikeuksiin ja tuhansien
lopettamisiin ja konkursseihin, kuvaa tilannetta Mikro- ja
yksinyrittäjien etujärjestön toiminnanjohtaja Liisa Hanén."
Vuoden lopulla lopetti 16.000 yritystä. Liian korkeat YEL-maksut syynä
17
261
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo on totta. Jää kaikki hyvät ideat tulematta kun ei ole enää ideoijia. Tuo byrokratia olisi pitänyt pitää kaukana pienyrittäjistä ja sellaiseksi haluavista. Mutta sdp vihaa ihmisiä jotka tekevät jotain ja "saattavat joku päivä rikastua" ja tuoda Suomeen tuloja.
Tuo sorvattiin sdp kaudella. Tyhmät naiset ja niiden tyhmät miehet. - Anonyymi
Ennenkaikkea tästä varoiteltiin yrittäjien puolelta. Mutta ei, kyllä politiikot tietää mikä on parhaaksi.
- Anonyymi
Tuon lain junaili kasaan Marinin hallituksen Vasemmistoliittolainen terveysministeri Hanna Sarkkinen. Sarkkinen toteaa, että kaikki kritiikki tätä lakiuudistusta kohtaan on aiheetonta.
https://www.ku.fi/artikkeli/4763431-yel-esitys-raivostuttaa-vaarinymmarryksia-asiaan-liittyen-on-ollut-liikkeella
"Väärinymmärryksiä asiaan liittyen ollut liikkeellä. Lakiesityksen
tavoitteena on vahvistaa yrittäjien sosiaali- ja eläketurvaa sekä
tasapainottaa kilpailuasetelmia." - Anonyymi
Älä viitsi höpöttää.
Lopettamisien syy on se että talous sakkaa ja pahasti.
Esim. rakennusalalla toimiva erikoishommia tekevä yritys on kusessa kun rakennusfirma teetättää työt omilla miehilä.
Sama juttu varmaan metallialalla ja varmaan monella muullakin alalla esim. siivoojien palkkauksessa ja käytössä.
Olen vuosikausia kirjoittanut että kun suunnitellaan yritystä ja määritellään yrityksen tuotteen/palvelun hintaa on siihen otettava huomioon kaikki kustannukset.
Jos yelliä ei ole budjetoitu tuotten/palvelun hintaan on toiminta jo lähtökohtaisesti väärin budjetoitu.
Kyseessä on ihan sama kuin työntekijöiden vakuutus ja eläkemaksujen laiminlyönti tai verojen laiminlyönti, yellin kanssa on vain voinut pelata mutta nyt on tullut stoppi siihen.
Itse olen myös yrittäjä ja aiemmin maksoin yelliä 32 000€ vuositulon mukaan mutta nyt yel on 0€.
Ei ollut mitään ongelmaa määritellä yelli nollille kun tunteja tulee niin vähän ettei yelraja ylity, ihan sama juttu jos yrityksen toiminta hiipuu niin silloin hiipuu myös yel maksut.
Tuo yellin muutos oli helppo, kirjauduin eläkeyhtiön sivuille ja muutin yel vuosisumman, ei sen kummepaa.
Se että jos ei haua eikä osaa tehdä kyseistä opetaatiota niin kannattaako silloin olla edes yrittäjänä? - Anonyymi
Juurikin noin, jos työtunnit 0 vitustako maksat yelliä? Se on eriasia jos 200tuntia kk .
- Anonyymi
Ennenkaikkea YEL määrättiin pakonomaisesti mediaanien, työtulojen ja liikevaihdon mukaan.
Ja uusi yrittäjä joutuu maksamaan ne täysimääräisen heti alusta lähtien.
Eli YEL maksu voi olla vaikka sen 1000k/kk, koska mediaani palkka on ollut luokkaa X, työtuloksi on laskettu luku X ja uusi yrittäjä on arvioinut liikevaihdon olevan tilikauden jälkeen luku X.
Ja voi olla hyvinkin, että kaikki 3 kriteeriä on -50% arvioidusta.
Hyvä vertaus olisi, onko palkan maksaja valmis maksamaan saman kadunvarren mediaanipalkan mukaista eläkettä. Jos oma palkka on 3000 ja mediaani sattuukin olemaan 5000€, niin saat eläkemaksut sen 5000€ mukaan.
Tietysti on aina niitä hyvätuloisia, jotka palkitaan nykyjärjestelmässä. Mutta pienituloiset taas saa mustan pekan kouraan.
Olisi ihan mukava saada nyt tutkimus paljonko yelin aiheuttamat konkurssit lisäävät verotaakka. Kuinka moni työllistyy ja kuinka moni jää työttömäksi.
Uskallan väittää, että moni jää laakereille makaamaan, kun tämä: On lottovoitto syntyä Suomeen valtio on aiheuttanut konkurssin tai lopettamispäätöksen. - Anonyymi
Mulla on työtunteja viikossa ehkä 5, eli jää alle yellin alarajan joten yel 0€
Jos yrittäjä on niin saamaton ettei osaa muuttaa sitä yeltuloa oikeaksi niin saa mennäkkin konkurssiin.
Yelhän määrätään sillä perusteella mitä tulisi palkaksi jos työntekijä tekisi sinun työt.
0 tuntia x 17€ = 0€ , osaatko tuon verran laskea?
Yel ei aiheuta konkursseja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennenkaikkea YEL määrättiin pakonomaisesti mediaanien, työtulojen ja liikevaihdon mukaan.
Ja uusi yrittäjä joutuu maksamaan ne täysimääräisen heti alusta lähtien.
Eli YEL maksu voi olla vaikka sen 1000k/kk, koska mediaani palkka on ollut luokkaa X, työtuloksi on laskettu luku X ja uusi yrittäjä on arvioinut liikevaihdon olevan tilikauden jälkeen luku X.
Ja voi olla hyvinkin, että kaikki 3 kriteeriä on -50% arvioidusta.
Hyvä vertaus olisi, onko palkan maksaja valmis maksamaan saman kadunvarren mediaanipalkan mukaista eläkettä. Jos oma palkka on 3000 ja mediaani sattuukin olemaan 5000€, niin saat eläkemaksut sen 5000€ mukaan.
Tietysti on aina niitä hyvätuloisia, jotka palkitaan nykyjärjestelmässä. Mutta pienituloiset taas saa mustan pekan kouraan.
Olisi ihan mukava saada nyt tutkimus paljonko yelin aiheuttamat konkurssit lisäävät verotaakka. Kuinka moni työllistyy ja kuinka moni jää työttömäksi.
Uskallan väittää, että moni jää laakereille makaamaan, kun tämä: On lottovoitto syntyä Suomeen valtio on aiheuttanut konkurssin tai lopettamispäätöksen.Älä höpötä mistään mediaaneista.
Eläkevakuutusyhtiö voi ehdottaa jotakin mediaani summaa mutta kun esittää laskelmat niin laskelmien mukaan mennään.
reilu vuosi sitten pudotin yellin nolliin kun olin aiemmin maksanut 32 000€ vuositienestin mukaan.
Kukaan ei kysellyt perään, tuli vain vahvistus että yel 0€.
Jotenkin tuntuu että nyt syytetään yelliä kun itse on ryssinyt asiat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä höpötä mistään mediaaneista.
Eläkevakuutusyhtiö voi ehdottaa jotakin mediaani summaa mutta kun esittää laskelmat niin laskelmien mukaan mennään.
reilu vuosi sitten pudotin yellin nolliin kun olin aiemmin maksanut 32 000€ vuositienestin mukaan.
Kukaan ei kysellyt perään, tuli vain vahvistus että yel 0€.
Jotenkin tuntuu että nyt syytetään yelliä kun itse on ryssinyt asiat.Mitenkäs aloittelevat yrittäjät? Kun eläkeyhtiö mainitsee, että tarkastellaan tuloksia ensimmäisen tilikauden jälkeen. Kerro toki, miten tällaisen keissin saa muutettua eläkeyhtiön kanssa, kun ehtona muutokselle on yhden tilikauden lukemat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs aloittelevat yrittäjät? Kun eläkeyhtiö mainitsee, että tarkastellaan tuloksia ensimmäisen tilikauden jälkeen. Kerro toki, miten tällaisen keissin saa muutettua eläkeyhtiön kanssa, kun ehtona muutokselle on yhden tilikauden lukemat.
"Mitenkäs aloittelevat yrittäjät? Kun eläkeyhtiö mainitsee, että tarkastellaan tuloksia ensimmäisen tilikauden jälkeen."
Ilmoitat eläkeyhtiölle, ettei ensimmäisellä tilikaudella tehdä voittoa yhtään ja ei pysty maksaa yel-maksuja. Että katsotaan tilikauden jälkeen... ei ne mitään ala laskuttaa.
Ite ilmotin kun ne pyysi arvioita liikevaihdosta, että ensimmäisen tilikauden liikevaihto on 10 000 euroa, no ne urpot lähetti 10 000 euron työpanoksen mukaisesti yel-maksut.
Soitin sinne ja sanoin että jos liikevaihto on 10 000e ja menot on 9 000e niin ei voittoa ja työpanosta tule kuin noin 1 000e /vuodessa, niin ne oli sitä mieltä että "joo...toiminta on niin pientä ettei tarvitse maksaa mitään"
- Anonyymi
Yllättää kuinka avuttomia muutamat yrittäjät tuntuvat olevan tämän YEL:nsuhteen, yrittäjältä nyt uskoisi enemmän…. Vaikea uskoa menestykseen yrittäjänä, jos on noin vaikeaa jo pelkästään itsensä lakisääteisen vakuuttamisen osalta.
Jos vakuutusyhtiö esittää ehdotuksen, joka perustuu puhtaasti ko yrittäjän alan keskimääräisiin liikevaihtoihin, niin jo ollaan pistämässä pellejä pussiin.
Saahan palkansaajatkin veroehdotuksen ja sitä on palkansaajan mahdollista täydentää/korjata/lisätä tarvittaessa.
Tuo YEL-työtuloehdotusta pitää ilman muuta korjata vastaamaan paremmin todellisuutta ja sehän onnistuu lähinnä ilmoitusmenettelyllä kun perustelut ovat olemassa. Miksi se nyt koetaan niin ylivoimaiseksi? - Anonyymi
Mun tulot 2000e vuodessa ollu jo 5 vuotta putkeen eli 10.000e 5 vuodessa. Ei vaan ole töitä ja kukaan ei huoli töihin toiselle.
- Anonyymi
Tuohan ei liity mitenkään YEL:iin…
- Anonyymi
+ Joo maksa ny yelliä
- Anonyymi
Eipä tuo yel ketään kaada vaan joku muu asia. Jos firma kaatuu muutaman satasen pakolliseen maksuun, niin se ei ole elinkelpoinen.
- Anonyymi
Ei luoja täällä huudellaan 10k liikevaihdon kanssa että yel menee niinkuin pyytää, ei mene... toki menee varmasti isolla osalla mutta liikaa tulee aivan sairaita niinkuin juuri oli raksayrittäjä joka myi miljoonan liikevaihdon vuoteen jokusella duunarilla mutta läpilaskutus luokkaa 2/3 ja kate yrittäjän palkan kanssa yhteensä 50k, eläkeyhtiö arvioi 130k tulos ja eläkkeet sen mukaan eli palkasta ja katteesta piti 60pros antaa eläkeyhtiölle ja EI korjattu vaikka tehtiin selvityspyyntö ja oma selvitys esitettiin... meillä on alalla noin 5 yritystä suomessa 300k-800k kaikkien myynti ja tunnen jokaisen tj:n itse, meidän yritys myi 450k liikevaihdon 2 yrittäjän ja 2 ulkopuolisen kanssa ja kate n.10pros palkat siinä 40k joskus 50k ennen kriisejä 1vuoden ja kysellyt muilta tämän yel takia niin aika samoissa mennään mutta eläkeyhtiö kertoi meille että 75k pitäisi tienata eli meidän voitoera 35pros heille, valitus ja selvityspyynnöt ei auttanut euroakaan ei vaikka kerroin että selvitin ettei kukaan edes isommissa alamme yrityksissä tienaa tuonne päinkään... ulosottouhkainen vaade.. joten oikee nyt vithu hiljaa jos on vain hikinen perstuntuma, ihan älytön kasa erialojen yrittäjiä kertoo samaa eikä se muutu jos joku sivutoiminen pelle sai 0yelin läpi tai duunari joka ei sitäkään vähää tiedä.. konkurssit kertoo jotain ja ne on kyllä nyt viimekauden päätösten ja suhdanne tilanteen vika, ei missään nimessä nyky hallituksen.. nyt vasta alkaa heidän ensimmäiset toimet vaikuttaa.
- Anonyymi
Voisi sanoa että paskaa puhut.
Et ole perustellut yeltasoasi oikein jos perustelusi ei ole mennyt läpi.
Itse olen parhaillaan raksahommissa saanut 1,2 miljoonan likevaihdon ja 3v sitten oli liikevaihto vielä 600 000€.
En ole yli vuoteen maksanut euroakaan yelliä kun perustelin etten tee töitä yli yelrajan.
Jos sulla on läpilaksutusta niin todista se, jos työpanoksesi on pieni niin todista se.
Jos arvaan oikein niin olet vain haistatellut ja tingannut että ei noin paljon ilman mitään todisteita.
Jos 2/3 on läpilaskutusta niin sehän näkyy kirjanpidossa ulkopuolisina palveluina, pirun helppo todistaa.
Myös palkat, jos yrittäjä painaa haalarit päällä töitä ja maksaa työntekijälle 50 000€ palkkaa ja väittää että itse tekee vain 10 000€ edestä töitä niin uskooko kukaan tuollaisia satuja?
Vapaamatkustajat ovat vituttaneet minua aina ja yrittäjä joka ei ole tähän saakka maksanut oikeaa yelliä on vapaamatkustaja siinä missä sosialipummitkin.
Pahimmillaan he saavat järjestymään oman eläketurvan mutta ottavat yhteiskunnalta lisäksi takuueläkkeen kun oma eläke on pieni.
Asia olisi ok jos sosialituista pytyisi kieltäytymään sopimuksella, ei saa kuolla nälkään jos ei ole onnistunut itse järjestämään eläketurvaa.
Voisin muuten sanoa että yli puolet yel maksuissa luistavista yrittäjistä kuolisi eläkkeellä ilman sosialitukia tai he kuolisivat saappaat jalassa kun ei ole varaa jäädä eläkkeelle.
Jos jostakin kumman syystä eläkevakuutusyhtiö ei usko dokumentteja yeltulosta niin vaihtakaa yhtiötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753082
- 732954
- 681852
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191782- 271691
- 241667
- 211651
- 481317
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi321306Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91299