Työttömyys ja tuet

Anonyymi-ap

Kävipä tässä sitten vielä kaikkien muiden taloudellisten vastoinkäymisten päälle niin, että jäin työttömäksi itsestäni riippumattomista syistä. Työsuhdetta oli ehtinyt kertyä kokonaiset pari kuukautta ja kyseessä ei ollut suinkaan kokoaikatyö, joten lopputili ei ollut hääppöinen. Tarkempia numeroita luettelematta sanonpa vain, että kuukausitulona melko huono tili, reilusti alle 2000 bruttoa. Noniin, onneksi sentään on ammattiliitto. Vaan sieltähän maksetaan soviteltua päivärahaa, joten nyt kun olen työtön ollut koko viime kuun, tässä kuussa en sitten tietenkään saa palkkaa mistään. Liitossa katsotaan tuo edeltävän kuukauden lopputili BRUTTONA, ja laskelmien jälkeen maksettavaksi minulle myönnetään alle 400e. Siinä minun tuloni tälle kuukaudelle. Puskureita ei todellakaan itselläni ole, ei ole ollut sellaisia mahdollista kerryttää ja aijempien vuosien taloushaasteet ovat ajaneet jo ottamaan velkaa sieltä sun täältä, joten eipä sellaiseen myöskään pysty nojaamaan. Toisaalta ymmärrän tämän työtuloihin suhteutetun systeemin millä perustein tukia maksetaan osa aika työntekijöiille, mutta nyt täytyy sanoa että olisihan se hienoa jos olisi tälläkin taholla jokin perusturva ihmisille kun huomioidaan, ettei tuloja ole nyt esim minun tapauksessa tulossa enää. Ei tarttis laittaa käsiä ristiin ja pelätä saako sossusta minkälaista apua. Kuka elää alle 400 eurolla kuukauden?

6

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis sähän olet saanut sen normaalin palkan ja lopputilin siihen päälle, eli et elä 400€/kk.

Mutta mene töihin tai ilmoittaudu työttömäksi

• Anonyymi

Kuten todettu, parin kuukauden työsuhdekertymällä plus osa aikatyötunneilla sitä palkkaa/lopputiliä kertyi tosiaan reilusti alle 2000, vähennyksien jälkeen käteen jäävä osuus oli hieman reilun tonnin. Tokihan ammattiliitolta kun olen saanut tuota soviteltua päivärahaa jo pidemmän aikaa osa aikatyöstä johtuen, sain sieltä myös sen muutaman satasen. Viimekuun tulot joka tapauksessa ihan tavanomaiset, eli aika haipakkaan välttämättömiin elämisen kuluihin mennytkin. Pointtina tässä oli, että kun ajatellaan että liitto turvaa toimeentulosi kun jäät työttömäksi, niin ei se nyt aina ihan näinkään ole esim nyt tässä minun tilanteessani. Ja tämä on myös hieman kurja puoli systeemissä, kun kyttäävät sitä rahasummaa mikä on bruttoa, ei sitä, mitä ihmiselle tulee käteen. Seuraavaa kuuta odotellessa, että ei ole työtulot vaikuttamassa tuen määrään, tai mahdollisesti jospa sitä sen työpaikan löytäisi ja saisi.

• Anonyymi

Liitto kerää jäsenmaksuja ja tuo ilmapalloja torille. Työttömyystukiasiat hoidetaan työttömyyskassan kanssa.

Miten jäädään työttömäksi vahingossa?

• Anonyymi

Ja toisaalta miksi et mene uudestaan töihin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja toisaalta miksi et mene uudestaan töihin

Onhan se hyvä jos on niin onnekkaita ihmisiä että senkun menee vaan.

• Anonyymi

Olen keikkaileva työntekijä koska minut irtisanottiin 54 vuotiasna. Uuden ammatin koulutus kesti vuoden ja vielä viime vuonna oli töitä ,mutta kun vuosi vaihtui ja kyselin töitä jopa 20 paikasta kenelläkään ei ollut tarjota edes viikon työtä. Te jotka olette vakituisia työntekijöitä ette todellakaan tiedä mitä on olla työtön. Tällä hetkellä Suomessa on 320.000 työtöntä joita on laitettu töistä pois taloudellisista syistä. Luepa lehden enemmän niin olet kartalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1505
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe