Tiktok pitäisi kieltää lapsilta

Anonyymi-ap

Asensin itselleni Tiktok:n 14-vuotiaana tyttönä. Tykkäsin kaikkia melankolisia videoita ja sellaisia, missä on kauniita hoikkia tyttöjä.

Jo tunnin selailun jälkeen Tiktok alkoi näyttämään laihuutta ihannoivia sekä itsemurhaan liittyviä videoita lähes ainoastaan.

Tässä kymmenen videota:
1. Teksti: "Tiesin, että olen valmis, kun aloitan joka päivän mittanauhan kanssa." Videolla löysiin vaatteisiin pukeutunut nuori tyttö kiristää paitaa vyötäröllään osoittaen luonnottoman laihan vyötärön.
2. Kuva itkevästä tytöstä pimeässä huoneessa. Teksti: "Olen niin loppu. Olen saanut tarpeekseni kaikesta."
3. Meikkaus vinkkejä. (OK video)
4. Video puistosta (OK video)
5. Heburger video (OK)
6. Teksti: "Itkin niin paljon, että oksensin ja sä menit nukkumaan normaalisti" Videolla apeamielinen meikattu nuori tyttö laulaa
7. Outo tummiin meikattu tyttö osoittaa sormella sinua ja minua "Ollaan ystäviä. Sinä ja minä."
8. Video tytöstä jolla on outo meikki (aika OK)
9. Anoreksinen tyttö talvitakissa. "Minä, koska aivoni eivät ole koskaan tyytyväisiä vaa-an lukuihin olivatpa ne miten pienet tahansa."
10. Sängyssä itkevä tyttö meikit levinneenä. Teksti: "En välitä. Paniikkokohtaukseni ovat takaisin."

Edelliset videot olivat 10 videon sarja katsottuna peräjälkeen tämän kirjoituksen aikana.

Sitten niitä kamalimpia:
- Kuva pimeästä sateisesta kadusta: "Haluatko tappaa itsesi, hän kysyy. Ja se kysymys tuntui oudolta, koska kukaan ei koskaan kysy sitä oikeassa elämässä."
- Kuvaa pimeästä kadusta. Ääni sanoo: "Koska tämä on se hetki, jolloin ymmärrät, että jokin sisälläsi on rikki, ja sitä ei voi koskaan korjata."

Tiktok pitäisi yrityksenä saada vastuuseen tästä sisällöstä, mitä se näyttää pienille lapsille!!!

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

TikTokissa oli haaste:
      "Vedä huppari solmuun kaulan ympäri niin solmu aukeaa kun taju lähtee."

"Oululainen nuori poika menetti haastetta tehdessään henkensä"

• Anonyymi

Totta puhut. Netti on saastaa täynnä. Ei ole lasten tai nuorten terveellistä olla siinä. Vanhemmat ovat vastuussa. Pitää puhua lapsille ja huolehtia heistä. Ei heillä ole muuta suojelevaa tahoa. Asiat täytyy puhua ja käsitellä.

• Anonyymi

Masentunut nuori sulkeutuu - hän ei puhu. Vanhemmat eivät välttämättä ole tietoisia millaisia ajatuksia liikkuu nuoren päässä.

• Anonyymi

Myös tiedotusvälineet ovat heränneet Tiktokin vastuuttomuuteen:

Kaksi Ylen juttua aiheesta

"Masentava sovellus"

"Selvityksen loppupuolen sisältö saa Syömishäiriöliiton Katri Mikkilän hämmentyneeksi.
      – Vetää sanattomaksi. Jos algoritmi huomaa, että syömishäiriösisältö kiinnostaa katsojaa, hänelle pitäisi tarjota toipumista tukevaa sisältöä eikä tällaisia videoita.
      Mikkilä ihmettelee, miten Tiktokista voi löytyä videoita, joissa neuvotaan suoraan, miten syömistä voi estää."
      https://yle.fi/a/74-20059318
      "Tiktok on vuosia vakuuttanut suojelevansa nuoria. Yle testasi sovelluksen turvallisuustoimintoja 13-vuotiaan profiililla. Tulos asettaa yhtiön puheet hyvin kyseenalaisiksi."

"Vaatteisiin on piirretty punertavalla kynällä jälkiä. Aluksi jälkiä on vain muutamia, mutta vuosien vaihtuessa niitä on ympäri kehoa. Videon aihetunnisteissa toistuu sana sharp eli terävä."
      https://yle.fi/a/74-20134762

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3265
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3043
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1842
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1767
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1701
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1379
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe