Miten parannetaan verenpaine

Anonyymi-ap

Ainut konsti parantaa korkea verenpaine on lopettaa kokonaan karkin syöminen.
Minulla nousi yläpaine lukemaan 140-145 pitsanyömisen seurauksena.
Sain sen parannettua puoli vuotta sitten parissa viikossa lopettamalla kokonaan karkkien syömisen ja aloittamalla uudestaan liikunnan harrastamisen.

Olen syönyt karkkia nyt noin 5 kuukautta noin 150 grammaa joka päivä,siitä on osa ollut myös salmiakkia.Tuon määrän olen syönyt sitä noin 55 vuotta + muut sokerit päälle mikä tekee 100 g lisää.
Päivän sokeriannos 200 g ja virallinen VHH suositus on vain 25 g sokeria päivässä.

19

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Kylläpä se tableteilla laskee.
      Sen lisäksi tietenkin liikuntaa
      sopivasti
      ei verenmaku suussa

• Anonyymi
        UUSI

Minä olen saanut sen pois aina pelkästään ruokavaliolla.
        Välillä on mennyt enempi aikaa ja välillä vähemmän.

Silloin kun siinä on mennyt kauan,ei ruokavalio ole ollut niin hyvin kohdallaan,eli on syönyt epäsopivaa ruokaa vaikka ei olisi saanut.

• Anonyymi
      UUSI

Kysyin tuosta asiasta tekoälyltä,siinä on tosiaan syyhteys vaikka olen sitä epäillyt.

Jos syitä gooklettaa syyksi sanotaan vain ylipaino ,salmiakki ja suola

Tekoälyn vastaus

Ei ole olemassa tarkkaa gramma- tai määrärajaa, jonka ylittäminen välittömästi nostaisi verenpainetta, mutta tutkimusten perusteella säännöllinen runsas lisätyn sokerin saanti — jo 50–100 grammaa päivässä — voi ajan mittaan lisätä verenpainetta, erityisesti jos siihen liittyy painonnousua tai muuta epätervettä elämäntapaa.

Karkkien osalta tämä tarkoittaa:

n. 50 g karkkia (esim. 1 pieni karkkipussi tai ~10 kpl irtokarkkeja) sisältää noin 40–50 g sokeria.

Jos tällainen määrä syödään päivittäin pitkään, se voi olla liikaa ja nostaa verenpainetta epäsuorasti.

Mitä tutkimukset sanovat?

WHO suosittelee, että lisätyn sokerin saanti olisi alle 10 % päivän energiansaannista, mielellään alle 5 % (n. 25 g sokeria/päivä).

Säännöllinen sokerinsaanti yli 50 g/päivä on yhdistetty mm. kohonneeseen verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitautien riskiin ja metaboliseen oireyhtymään.

Yhteenveto:

Jos syöt päivittäin yli 50 g karkkia (n. 250 kcal), se voi pitkällä aikavälillä olla liikaa verenpaineen kannalta — varsinkin jos ruokavalio ja liikunta eivät ole tasapainossa.

Kerta-annokset harvoin ovat vaarallisia — mutta säännöllinen päivittäinen herkuttelu voi ajan mittaan vaikuttaa haitallisesti.

• Anonyymi
      UUSI

Hedelmien ja marjojen syöminen edes välipaloina olisi se parempa keino. Tätei kukaa kuitenkaan uso - lähdeveden juominen jo helpottaisi.

• Anonyymi
      UUSI

Paljot karkit voi korvata myös etikalla.Se panee lihakset ihan hapoille.

• Anonyymi
        UUSI

Sinun pitäisi laittaa omaan pílluusi etikkaa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin sanottu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen jo laittanut,Pílluni on ihan hapoilla ja veitsenterävät vatsalihakset.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen jo laittanut,Pílluni on ihan hapoilla ja veitsenterävät vatsalihakset.

Sinun kannattaisi keskustella tästä asiasta tukihenkilösi kanssa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko jo laittanut omaan pílluusi etikkaa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Naisvihaaja havaittu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Naisvihaaja havaittu.

Toiselta nimeltään Massiivikalorihöpöttäjä.

• Anonyymi
      UUSI

Hyvin runsas karkin syönti on epäterveellistä kaikille. Tavallisin haitta on hampaiden reikiintyminen.

Muutama karkki viikossa on sopivaa, jos pitää makeasta.

Karkin syönnin kokonaan lopettaminen hyvin harvoin ratkaisee verenpaineongelmaa.

• Anonyymi
        UUSI

Sokerista pitäisi olla periaatteessa varoituskyltit tuotteiden kylässä,sitähän käytetään niissä erittäin paljon.
        VHH mukaan lisättyä sokeria saisi syödä vain 25 g päivässä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sokerista pitäisi olla periaatteessa varoituskyltit tuotteiden kylässä,sitähän käytetään niissä erittäin paljon.
        VHH mukaan lisättyä sokeria saisi syödä vain 25 g päivässä.

Leivät pullat,hedelmät on sokeria.

• Anonyymi
      UUSI

Karkin syönnin lopettaminen ei ole ainut konsti alentaa verenpainetta. On paljon muutakin ja tehokkaampaa.
      Karkeista pois lakritsimakeiset ja salmiakki! Suolan vähentäminen syötävästä auttaa myös paljon.
      Tärkein kaikista on verenpainelääkkeet!

Unohdat tai et tiedä, että korkeaa verenpainetta on myös ihmisillä, joiden ruokailu- ja elintavat ovat hyvät. Silloin ei auta muu kuin verenpainelääkkeet. Et usko vai? Ei se uskon asia olekaan, vaan oikeaa tietoa tosielämästä.

Toivottavasti sinä saat verenpaineesi pysymään hyvissä lukemissa korkeaan vanhuuteen asti pelkästään karkkia karttamalla. Kaikkia se ei auta.

• Anonyymi
        UUSI

Aloittaja suhtautuu verenpainelääkkeisiin epäluuloisesti vaikkei niissä ole sivuvaikutuksia.

• Anonyymi
      UUSI

Verenpaine lähtee pullollisella etikkaa.Lihakset menee ihan hapoille.

• Anonyymi
      UUSI

En tiedä muista karkesista, mutta lakritsi ja salmiakki nostavat verenpainetta. Tätä on tutkittu ja jutun lääkäri sanoi ettei tästä syystä söisi edes pientä määrää salmiakkia.
      Minulla ei tätä ongalmaa ole, mieluumminkin päinvastoin. Mittasin tänään verenpaineet ja mittari näytti 90/58, pulssi 54. eli voisin ihan turvallisesti syödä salmiakkia. ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      95
      3313
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3063
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1883
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1882
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      32
      1809
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1721
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1409
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1329
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    Aihe