Harva ihminen ymmärtää, kuinka vähän on 3 % tai tarkalleen ottaen 3,33 %. Se on kovin vähän. Mistä tahansa asiasta 3,3 % on pikkuruinen siivu. Viikoittaisesta työajasta 37,5 tuntia 3,33 % on 1h 15min. Koko kalenterikuukaudesta se on 5 tuntia. Viisi tuntia kuukaudessa ei ole paljon.
Tällä viittaan siihen, kuinka vähän työaikaa isännöitsijällä on allokoida yhtä taloyhtiötä varten. Jos yhdellä isännöitsijällä on vastuullaan 30 kpl taloyhtiöitä, niin yhteen taloyhtiöön voi käyttää työajastaan vain 3,33 %. Tämä tulee nopeasti täyteen hallituksen jäsenille näkymättömistä töistä. Riittää, että joku tilaa isännöitsijän todistuksen ja joku toinen pyytää penkomaan sähköpiirustuksia tai pankki pyytää toimittamaan nipun asiakirjoja riskienhallintaansa varten. Hups, isännöitsijä onkin käyttänyt koko viikon yhden taloyhtiön osuuden työajastaan, vaikka ei ole tehnyt mitään näkyvää työtä.
Yksi tunnin mittainen pihakatselmus (matkoineen 1h 30min) polttaa enemmän kuin koko viikon työmäärän sen yhden taloyhtiön osalta. Harva taloyhtiö tai taloyhtiön hallitus hahmottaa kuinka pieni osa he ovat isännöitsijän kakusta. Moni tuntuu kuvittelevan, että yhdellä isännöitsijällä on tyyliin 2 kpl taloyhtiöitä hoidettavanaan ja tuntitolkulla tai jopa täysin rajattomasti aikaa kullekin taloyhtiölle ihan joka viikko.
Asia ei valitettavasti ole ihan näin. 30 kpl taloyhtiöitä hoitava isännöitsijä ei voi käyttää tuntitolkulla aikaa kunkin kanssa joka viikko. 3 h per taloyhtiö tarkoittaisi 90 tunnin työviikkoa. Tätä hallituksen puheenjohtajat ja hallituksen jäsenet eivät osaa hahmottaa. He ovat kuin isännöitsijän ainoat asiakkaat.
Toki isännöintihommissa pätee sama 20/80 lainalaisuus kuin monessa muussakin asiassa eli 20 % taloyhtiöistä vie todellisuudessa 80 % isännöitsijän työajasta. Jos saisi antaa muutamalle "työllistävälle yhtiölle" potkut, saisi omasta työajasta nopeasti puolet pois. Tätäkään moni ei tule miettineeksi.
On historian typerintä myydä isännöintiä kuukausiveloituksella, kun kaikille osapuolille reiluinta olisi, että kaikki isännöitsijän ja isännöintitoimiston tekemä työ olisi tuntiveloitettavaa. Maksat juuri sen, mitä kulutat. Kaikki työ pitäisi olla tuntityötä.
3 % isännöitsijän työajasta on vähän
9
94
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Keskimääräinen taloyhtiöiden määrä isännöitsijää kohti on alle 20 kappaletta.
- AnonyymiUUSI
Hymyilen asialle, ettei helsinkiläinen isännöitsijä aavistakaan, millainen taloyhtiömäärä pääkaupunkiseudun ulkopuolella yhdellä isännöitsijällä oikeasti on. Minulla on ollut useamman vuoden ajan 30 kpl taloyhtiöitä. Jokainen ymmrätää, mitä se tarkoittaa. Yli 300 tuntia ylitöitä vuodessa ja yli 100 kpl iltakokouksia vuoden aikana.
Joku isännöitsijä, joka hoitaa 15 taloyhtiötä, ei osaa edes kuvitella, milllainen on kaksinkertainen työmäärä. Se on paljon. Pienemmillä paikkakunnilla ympäri Suomea 20-25 taloyhtiötä on nylyään ihan normimäärä. Pari vuotta sitten keskiarvo tuntui olevan 30 kpl. Ihan oikeasti. Keskiarvo oli 30 taloyhtiötä yhdellä isännöitsijällä.
P.S. Nykysin minulla on vastuullani vain 26 kpl taloyhtiöitä, joukossa "käsin poimittu" isännöintitoimistomme hankalimmat ja työllistävimmät taloyhtiöt. Ketjun avaus on siis täysin realistinen kuvaus todellisuudesta. - AnonyymiUUSI
Luulisin, että 15 asiakastaloyhtiötä on pääkaupunkiseudulla keskiarvo. Mikäli määrä nousee tuota isommaksi, silloin taustatiimin resurssit ovat yleensä keskimääräistä isommat.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hymyilen asialle, ettei helsinkiläinen isännöitsijä aavistakaan, millainen taloyhtiömäärä pääkaupunkiseudun ulkopuolella yhdellä isännöitsijällä oikeasti on. Minulla on ollut useamman vuoden ajan 30 kpl taloyhtiöitä. Jokainen ymmrätää, mitä se tarkoittaa. Yli 300 tuntia ylitöitä vuodessa ja yli 100 kpl iltakokouksia vuoden aikana.
Joku isännöitsijä, joka hoitaa 15 taloyhtiötä, ei osaa edes kuvitella, milllainen on kaksinkertainen työmäärä. Se on paljon. Pienemmillä paikkakunnilla ympäri Suomea 20-25 taloyhtiötä on nylyään ihan normimäärä. Pari vuotta sitten keskiarvo tuntui olevan 30 kpl. Ihan oikeasti. Keskiarvo oli 30 taloyhtiötä yhdellä isännöitsijällä.
P.S. Nykysin minulla on vastuullani vain 26 kpl taloyhtiöitä, joukossa "käsin poimittu" isännöintitoimistomme hankalimmat ja työllistävimmät taloyhtiöt. Ketjun avaus on siis täysin realistinen kuvaus todellisuudesta.Kuulostaa hurjalta työmäärältä. Meillä on työajan seuranta, ja kertyneet saldot on pakko pitää vapaina. Käytännössä työaikani on 37,5 tuntia viikossa ja iltakokoukset päälle.
Minulla on 15 asiakastloyhtiötä ja iltakokouksia nykyisin 70-80. Aloittaessani nykyisessä toimistossa minulla oli neljä asiakastaloyhtiötä, joilla oli hallituksen kokouksia 12-18 kpl/vuosi. Olen tehnyt selväksi, että minä osallistun vain sellaisiin hallituksen kokouksiin, joihin vaaditaan isännöitsijän valmistelua ja erityistä juridista osaamista. Taloyhtiöiden talkoita ja muita juoksevia asioita käsitteleviä kokouksia hallitus voi pitää keskenään, ja toimittaa minulle työlistan asioista, jotka jäävät isännöitsijän hoidettavaksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
P.S. Nykysin minulla on vastuullani vain 26 kpl taloyhtiöitä, joukossa "käsin poimittu" isännöintitoimistomme hankalimmat ja työllistävimmät taloyhtiöt. Ketjun avaus on siis täysin realistinen kuvaus todellisuudesta.Ne kuuden asunnon rivitalot työllistävät rankasti. Etelä-Suomen sadan huoneiston talot eivät siihen verrattuna paljoakaan. Onneksi olet siellä pikkukylässä. Pärjäile!
- AnonyymiUUSI
Mielenkiintoinen aloitus, ja jossain määrin ajatus isännöitsijän työajan rajallisuudesta pitää paikkansa. Tuossa kuitenkin unohtuu se, että isännöintityö on tiimityötä ja palveluita tuottavat hallinnolliset isännöitsijät, tekniset isännöitsijät, kiinteistösihteerit, kirjanpitäjät, vastikevalvojat ja asiakaspalvelu. Noista kiinteistösihteerit, kirjanpitäjät, vastikevalvojat ja asiakaspalvelu tekevät jokaiselle asiakastaloyhtiölle työtä päivittäin.
Hallinnollisen isännöitsijän työ on pääasiassa toimistotyötä, jossa asiakastaloyhtiöiden asioita hoidetaan rutiininomaisesti kaikkina työpäivinä. Tosiasiallisesti jokaisen asiakastaloyhtiön asioita hoidetaan joka viikko useamman tunnin ajan, isännöinti vain ei ole osakkaille näkyvää työtä.- AnonyymiUUSI
Minulla oli yli 20 vuotta yhden miehen isännöitsijätoimisto eli tein kaikki työt itse.
- AnonyymiUUSI
Kovin täällä isännöijät valittaa työnsä ja vaivojensa määrää. Aikaa valittamiseen ainakin löytyy.
Onkohan isännöinti alalla työ tehokasta. Mihin ne tunnit kuluu. - AnonyymiUUSI
Kyllä. Harva ymmärtää. Kiitos, että kerroit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284