Teilhard de Chardin?

50 vuotta kuolemasta

voisi olla muistamisen paikka. Karl Rahnerin juhlavuosi tuossa menikin, samoin Cusanuksen, onneksi Birgittaa sentään juhlittiin heidänkin edestään. Henrik ja Teilhard de Chardin mahtuvat ihan sopuisasti samaan vuoteen. Omasta puolestani järjestäisin kansainvälisen ekumeenisen symposiumin yleisötilaisuuksin täydennettynä. Eli konvergoituuko kaikki mikä kohoaa?

Kysymys on niin mielenkiintoinen, että kannattaisi järjestää symposiumi, vaikka ei nyt sattuisikaan olemaan juhlavuosi (en ole edes varma noista vuosiluvuista).

10

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M-LS

      luonnontutkija, paleontologi pikemmin kuin filosofi tai teologi. Huomasin, että minulla on hänen postyymina ilmestynyt teoksensa Tapaus ihminen (Le phenomene humain)lukemattomana hyllyssä. Nyt juhlavuoden kunniaksi voisin ottaa sen kesälukemiseksi. Hyvää kesää kaikille! Lukekaa hyviä kirjoja!

    • Ignatius

      Onpas hyva tietaa etta siella periferiassakin luetaan isa Pierre'n teksteja... Hymni universumille tarjoaa hienoja lukuhetkia monille, ja vaikka Ilmio Ihminen onkin kokolailla... poikkeava, on sekin tietyssa mielessa mielenkiintoinen. Pitakaa kuitenkin Katekismus lahella jos uskoa jarkyttavia kysymyksia heraa, silla voi olla varma etta Kirkon 2000-vuotinen auktoriteetti on eritavalla uskottava kuin eras ranskalainen paleontologi... Mutta ehdottavan mielta avartavia kirjoitukset ovat. Eras luennoitsijani tosin on vahvasti sita mielta, etta mieli voi olla joskus niin avoin, etta aivot putoavat lapi. Joten olkaa varovaisia.

      Terveiset Helsingin uudelle Teilhard de Chardin-faniklubille,

      Ignatius

      • M-LS

        muuttuu koko ajan. Varmasti paleontologian alallakin on tullut paljon uusia tutkimustuloksia sen jälkeen, kun isä Pierre oli Pekingin ihmistä ylös kaivamassa. Juuri siksi tieteellinen tieto ei minusta ole uskolle vaarallista. Tiede on inhimillistä ja rajallista ja sen tulokset muuttuvat koko ajan, mutta uskon totuudet ovat ikuisia.


      • Ignatius
        M-LS kirjoitti:

        muuttuu koko ajan. Varmasti paleontologian alallakin on tullut paljon uusia tutkimustuloksia sen jälkeen, kun isä Pierre oli Pekingin ihmistä ylös kaivamassa. Juuri siksi tieteellinen tieto ei minusta ole uskolle vaarallista. Tiede on inhimillistä ja rajallista ja sen tulokset muuttuvat koko ajan, mutta uskon totuudet ovat ikuisia.

        Ehdotanpa etta luet "Ilmio ihminen"-nimisen kirjan. Sen paatelmat uskostamme ovat ristiriidassa ilmoitetun totuuden kanssa, ja nama paatelmat isa Pierre asettaa 'tieteellisten' totuuksien paalle. Paljon ajattelemisen aihetta...


      • kuka suomentaisi
        Ignatius kirjoitti:

        Ehdotanpa etta luet "Ilmio ihminen"-nimisen kirjan. Sen paatelmat uskostamme ovat ristiriidassa ilmoitetun totuuden kanssa, ja nama paatelmat isa Pierre asettaa 'tieteellisten' totuuksien paalle. Paljon ajattelemisen aihetta...

        Täytyyhän yleistietoutta päivittää ja tämä on klassikko. Sekä koti- että ulkomaisessa kirjallisuudessa (luonnontieteen, teologian, yhteiskunta- ja ihmistieteiden...) tulee viittauksia thän ja lainauksia. Jospa joku tarttuisi toimeen.


      • Päivi Tystä
        kuka suomentaisi kirjoitti:

        Täytyyhän yleistietoutta päivittää ja tämä on klassikko. Sekä koti- että ulkomaisessa kirjallisuudessa (luonnontieteen, teologian, yhteiskunta- ja ihmistieteiden...) tulee viittauksia thän ja lainauksia. Jospa joku tarttuisi toimeen.

        Kiitos seriffi jos poistat.
        Ensimmäisessä taisi olla joku kirjoitusvirhe?


      • M-LS
        Ignatius kirjoitti:

        Ehdotanpa etta luet "Ilmio ihminen"-nimisen kirjan. Sen paatelmat uskostamme ovat ristiriidassa ilmoitetun totuuden kanssa, ja nama paatelmat isa Pierre asettaa 'tieteellisten' totuuksien paalle. Paljon ajattelemisen aihetta...

        Pierre Teilhard de Chardinin teos Le phenomene humain on suomennettu nimellä Tapaus ihminen. Kirjayhtymä. Helsinki 1963. Kirjoittaja varoittaa tekijän alkulauseessa, että teosta ei saa lukea metafyysisenä tai vielä vähemmän teologisena tutkielmana, vaan yksinomaan tieteellisenä muistiona.

        En tiedä Teilhard de Chardinin mahdollisesta harhaoppisuudesta mitään. Ehkä papin ei tuohon aikaan vain sopinut olla luonnontieteilijä tai kannattaa evoluutioteoriaa. Itse en näe siinä mitään kristinuskon vastaista. Minusta tiede ja uskonto käsittelevät eri asioita. Jos ajattelee, päätyy kyllä helposti harhaoppiseksi. Näin kävi monille kuuluisille kirkkoisillekin.

        Ortodoksisuus palstalla on nyt meneillään kekustelu kolminaisuusopista, mutta en uskalla osallistua siihen, koska kolminaisuusoppia selittäessään helposti tulee lausuneeksi sellaista, mikä ei ole kirkon opetuksen mukaista.


      • Fides et ratio
        M-LS kirjoitti:

        Pierre Teilhard de Chardinin teos Le phenomene humain on suomennettu nimellä Tapaus ihminen. Kirjayhtymä. Helsinki 1963. Kirjoittaja varoittaa tekijän alkulauseessa, että teosta ei saa lukea metafyysisenä tai vielä vähemmän teologisena tutkielmana, vaan yksinomaan tieteellisenä muistiona.

        En tiedä Teilhard de Chardinin mahdollisesta harhaoppisuudesta mitään. Ehkä papin ei tuohon aikaan vain sopinut olla luonnontieteilijä tai kannattaa evoluutioteoriaa. Itse en näe siinä mitään kristinuskon vastaista. Minusta tiede ja uskonto käsittelevät eri asioita. Jos ajattelee, päätyy kyllä helposti harhaoppiseksi. Näin kävi monille kuuluisille kirkkoisillekin.

        Ortodoksisuus palstalla on nyt meneillään kekustelu kolminaisuusopista, mutta en uskalla osallistua siihen, koska kolminaisuusoppia selittäessään helposti tulee lausuneeksi sellaista, mikä ei ole kirkon opetuksen mukaista.

        Tiede ja usko eivät ole mitään vastakohtia tai vaihtoehtoja, vaan molemmat tarvitsevat toisiaan. Molemmista tietomme on puutteellista ja se on syynä mahdollisiin ristiriitaisuuksiin.

        Usko inspiroi tutkimaan luontoa ja itse asiassa koko nykyisen tieteen perusta on uskovien ihmisten luomaa (noin grosso modo) jopa Euroopassa, puhumattakaan vanhemmista sivilisaatioista ja niiden tieteistä.

        Mielenkiintoista, mitä enemmän todellisuutta tutkii sitä oudommalta se vaikuttaa.


    • Päivi Tystä

      Teilhard de Chardinin mainittu teos on klassikko, jota lainataan ja johon viittauksia näkee jatkuvasti eri alojen kirjallisuudessa. Ajankohtaisella esipuheella varustettuna ansaitsisi tulla laajempien piirien tietoisuuteen.
      Inspiroiva kirja ainakin.

    • Hän kehoitti ihmiskuntaa kehittämään superorganismin ja tulevaisuuteen sijoittuvan " taivaan", josta superorganismi pääsisi nauttimaan?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2550
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      59
      2492
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1732
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1512
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1450
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1400
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1312
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1183
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1127
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1056
    Aihe