onko teistä sopivan verran antaa viikkorahaan 3e?Yhdet tuttava perheen lapset(heitä on kaksi (11v ja 13 v.))saavat viikossa 10e rahaa.Meidän lapset aina valittavat,että miksi he saavat niin vähän eli 3e,olen yrittänyt selittää,että siksi koska heitä on niin monta,eli neljä(7v.,9v.,11v.ja 13v.).Riittääkö teidän mielestä murrosikäiselle viikossa 3e?
Hei
24
2049
Vastaukset
- äippä3
pidä perhepalaveri lasten kanssa ja anna rajat paljonko max voit antaa viikkorahaa. Ja sitten räknäätte, missä iässä viikkoraha nousee euron tai kaksi jne. Esim. 12v asti 3e/ vk ja 13-14v 5e/ vk ja 15v .... Ja sitten pidätte sopimuksesta kiinni. Ja samalla voi sopia viikkorahan menetys- rangaistuksista. Eli pahanteosta lähtee raha pois ... Hyvää kesää teidän pesueelle!
- Lisa
Ei murrosikäiselle varmaankaan riitä 3 euroo! Hän haluaa ostaa itselleen jotain kivaa... mutta ei saa sitä pitkään aikaan, mutta siinä kolmessa eurossa viikossa on järkeäkin! He oppivat ymmärtämään, että tosielämässä (kun on muuttanut jo omaan kotiinkin) niin raha EI TIPU TAIVAASTA!
He oppivat säästämään ja silleen.. Mutta ei ole sitä yhtä ainutta oikeaa tapaa..jolla perhe toimii!!! Ostatko sitten lapsillesi vaatteet vai säästävätkö he itse? Ja jos he menevät esim. leffaan, annatko heille siihen rahaa?? Jos et niin sitten on syytä korottaa viikkorahaa.
Minulla on kyllä hyvä idea! Näin toimitaan meidän perheessä:
Kuukausiraha minulla on 30 euroa (vanhempani maksavat kylläkin kaiken, menot ja muut), mutta annat heille joillekin kuukausi rahaa!
Minusta 13 ja 11 vuotiaille voisit antaa kuukausirahaa noin 10-15 euroa ja silloin he voivat pistää rahaa säästöön tai ostaa sillä jotain "isompaakin" esim säästää cd;seen!
Silloin se raha ei menisi pelkästää johonkin karkkiin tai muuhun turhaan ainakaan!!!
Ja 9 ja 7 vuotiaille voisit antaa viikkorahaa sen 3-4 euroa... ei nuorille kannata liikaakaan rahaa antaa....he eivät muuten opi arvostamaan sitä! Kuukausiraha järjestelmä on minusta paljon kätevämpi ja he huomaavat, mitä silläkin jo tekee!- 14.w jätkä
minusta tuo 3e/viikossa on aivan liian pieni raha määrä 13.vuotiaalle joten anna mielummin hänelle jo 5-10e,jos annat noin vähän rahaa niin se menee aika varmasti pelkkään karkkiin ja jos aikoo ostaa jotain isompaa esim.sähkö-käyttösenb kuula aseen hintaa 340e niin tolla raha määrällähän siihen menee ikuisuuus"!!!!!
- -sana-
mun mielestä 3€ on sopiva 7 ja 9 vuotiaille mutta jo 11 ja 13 vaativat huikan enemmän.
minusta järkevintä olisi että viikko raha on 3€ mutta jos tekee jonkun työn tai vastaavan voisi teenata enemmän... ku lapsesi 11 ja 13 eivät ole enää niin pikkusii.. - kuikkis
ei todellakaan riitä kolme euroa. ja jos on monta lasta ni sähän saat lapsilisää enemmän. mulla on ittelläni rahaa 7 euroo päivää kohti,oon 14 wee mut sä voit ehdottaa et ne tekis sen rahan eteen jotain. mä käyn esim kesätöissä.
- wee
Mä oon 12.wee ja mulla on viikkoraha 10e...kyl siihen vähän työtäkin kuuluu..mut jos ei tee työtä nii se on 7.5e.... :)...Nii ja enpä usko että se 3e riittää 13 vootiallekkaan...mut toisaalta se oppis säästämään..Eihän mulla/meillä mitään vaikutusvaltaa siihen oo että tee miten parhaaksi näät..
- AimoRapula
Mitä saa kolmella eurolla? Pahan mielen korkeintaan!
- john holmes
ne onki köyhiä...
- niiskuneiti
Eli oon nyt 15v ja en oo eläissäni saanu viikko rahaa/kk rahaa. Töitä teen enemmän ku olis tarvis ja oon ainut lapsi (ja en TODELLAKAAN saa kaikkea mitä haluan). Mut suosittelen että niille vanhemmille lapsille olis hyvä käytäntö antaa vaikka 30e - 50e kuukausi rahaa joilla he esimerkiks maksaisivat myös oman puhelin laskunsa tai jotain vastaavaa.
- ...,,,...,,,...
minun mielestäni näin :7v:5e/vk 9v:8e/vk 11v:12e/vk ja 13v 15e/vk
- Ei kai sentään
...,,,...,,,... kirjoitti:
minun mielestäni näin :7v:5e/vk 9v:8e/vk 11v:12e/vk ja 13v 15e/vk
Enhän minäkään ole saanut viikkorahaa kuin vasta 10 vuotiaana jolloin vk-rahani oli 5 €. Mielestäni 7 vuotiaalle riittää 2 - 3 €/vk
12 vuotiaalle 7 €/vk ja 13-14 vuotiaalle 10 €/vk,
15 vuotiaalle 50 €/kk jne. Rahan tulon voi keskeyttää, kun lapsi saa rahaa muualtakin.
Tietysti jos vanhemmat ovat miljonäärejä voi lapselle antaa 20-50 € jo 5 vuotiaana...
- äiti
13 -ja 11-vuotiaat käyvät joka lauantai(10 kertaa yhteinsä)kesätöissä (perheyritys)ja saavat 10€ palkaksi,mutta se on siis vain kesäloman ajan ja sit tietty 3€(viikkoraha)päälle,eli yhteensä 13€ viikossa..Lapsien pitääkyllä saada saman verran viikkorahaa,koska se on muuten epäreilua,jos toisille annetaan enemmän,sillä kyllä 7 -ja yhdeksän vuotiaatkin käyvät yhtä usein kaupungilla itsekseen ja ostelevat vaikka mitä,ihan yhtä paljon heiltäkin siis kuluu rahaa kuin isommiltakin.Viikkorahan etee pitää petata joka aamu peti siististi(näin loma aikaa),käyttää koirat päivälenkillä sovittuina päivinä eli jokainen pari kertaa viikossa(seitsemän vuotias ei vielä käytä),siivota kirjoituspöytä ja huone siivouspäiväksi,siis ettei ole tavaroita yms.tiellä(vanhemmat kyllä pyyhkivät pölyt,imuroivat yms..)ja noudatta kodinsääntöjä,niin kuin esim.nukkuma-ajoista..Jos sääntöjä ei totella,lähtee viikkoraha pois!
- äiti
ja vielä yksi juttu unohtui..Eli mitä me vanhemmat maksamme ja mitä he maksavat itse.Karkkipäivä on kerran viikossa ja me kyllä maksamme karkit,vaatteita he saavat ostaa itse,saavat usein joulu -ja synttärilahjaksi lahjakortteja vaatekauppoihin,tietenkin sit,jos kengät ovat jääneet pieneksi me maksamme,samoin jos vaatteet,mutta "ylimääräisiä",ihan huvin vuoksi ostetut vaatteet(joita he eivät välttämättä tarvitse,mutta haluavat ostaa)he maksavat siis itse.Maksamme siis tietenkin kaiken tarpeellisen,niin kuin tietenkin ruuan(jos kaupungilla syövät maksavat itse yleensä)ja peseytymisvehkeet jne..Kännykkälaskun maksamme(saldoraja 15€),harrastukset maksamme,jos he menevät jonnekkin konserttiin maksamme ja annamme rahaaja annamme rahaa syömiseen,myös discot maksamme ja annamme rahaa syömisen,vanhemmilla hiusvärit maksamme,cd-levyt ostavat itse(me ostamme vain niitä joulu -,synttäri -ja nimipäivälahjaksi)meikit 13-vuotis ostaa itse(paitsi me ostamme siis semmoisia vain lahjaksi),bussimaksun he maksavat yleensä itse ellei ole jotain pakollista esim.hammaslääkäri,korvisreidät maksamme itse ensimmäiset korvikset,samoin ensimmäiset kännykät,jos haluavat uudet kännykät maksavat itse..Lisä rahaa he saavat myös synttäri,nimppari ja joululahjaksi(me emme anna,mutta jotkut muut esimisovanhemmat,kummit..)kesälomamatkoille isovanhemmat antavat paljon rahaa..Ai, niin myös kokeista he saavat rahaa:7- - 7 1/2->1€,8- - 8 1/2->3€ ja 9- - 10->10€,(pienimmillä nuo menevät:erinoaminen->10€,hyvä->3€ ja kohtalainen 1€)Todistuksissa pitää olla vähintään keksiarvo 7 niin saa 5€ ja pienimmillä hyvä niin saa 5€..Joskus (harvoin)ylimääräsistä töistä saa vähän rahaa..Ostelen myös joskus,kun käyn kaupungilla 11-vuotiaalle kirjoja(on kova lukemaan):)
- äiti
äiti kirjoitti:
ja vielä yksi juttu unohtui..Eli mitä me vanhemmat maksamme ja mitä he maksavat itse.Karkkipäivä on kerran viikossa ja me kyllä maksamme karkit,vaatteita he saavat ostaa itse,saavat usein joulu -ja synttärilahjaksi lahjakortteja vaatekauppoihin,tietenkin sit,jos kengät ovat jääneet pieneksi me maksamme,samoin jos vaatteet,mutta "ylimääräisiä",ihan huvin vuoksi ostetut vaatteet(joita he eivät välttämättä tarvitse,mutta haluavat ostaa)he maksavat siis itse.Maksamme siis tietenkin kaiken tarpeellisen,niin kuin tietenkin ruuan(jos kaupungilla syövät maksavat itse yleensä)ja peseytymisvehkeet jne..Kännykkälaskun maksamme(saldoraja 15€),harrastukset maksamme,jos he menevät jonnekkin konserttiin maksamme ja annamme rahaaja annamme rahaa syömiseen,myös discot maksamme ja annamme rahaa syömisen,vanhemmilla hiusvärit maksamme,cd-levyt ostavat itse(me ostamme vain niitä joulu -,synttäri -ja nimipäivälahjaksi)meikit 13-vuotis ostaa itse(paitsi me ostamme siis semmoisia vain lahjaksi),bussimaksun he maksavat yleensä itse ellei ole jotain pakollista esim.hammaslääkäri,korvisreidät maksamme itse ensimmäiset korvikset,samoin ensimmäiset kännykät,jos haluavat uudet kännykät maksavat itse..Lisä rahaa he saavat myös synttäri,nimppari ja joululahjaksi(me emme anna,mutta jotkut muut esimisovanhemmat,kummit..)kesälomamatkoille isovanhemmat antavat paljon rahaa..Ai, niin myös kokeista he saavat rahaa:7- - 7 1/2->1€,8- - 8 1/2->3€ ja 9- - 10->10€,(pienimmillä nuo menevät:erinoaminen->10€,hyvä->3€ ja kohtalainen 1€)Todistuksissa pitää olla vähintään keksiarvo 7 niin saa 5€ ja pienimmillä hyvä niin saa 5€..Joskus (harvoin)ylimääräsistä töistä saa vähän rahaa..Ostelen myös joskus,kun käyn kaupungilla 11-vuotiaalle kirjoja(on kova lukemaan):)
Siis pienemmät saavat erinomaisesta 5€,ei siis 10€,niin kuin isommatkin 9- - 10:stä 5€..
- Sophy
äiti kirjoitti:
Olen 15-vuotias ja saan kk rahaa 50€. Ennen se oli 10€ vkossa, mutta n. vuosi sitten se suureni. Maksan tällä viidelläkympillä puhelinlaskuni ja melkein kaikki mitä tarvitsen: meikit, vaatteet, leffaliput, junaliput, ruoat jos syön kaupungilla yms. Rahan eteen teen seuraavia kotitöitä: siivoon huoneeni, "tietokonehuoneen", toisen wc:n ja pyyhin/imuroin rappuset. Lisäksi joskus pyykkään ja useimmiten laitan tiskit ja ruokaa laitan harvoin. Rahasta ei olla kiistelty ollenkaan sillä nyt kun maksan itse suurimman osan menoistani niin opin rahan arvon ja mietin itse tarvitsenko tuota vihreää kulhoa huoneeseeni ja noita 60€ farkkuja.
Olen imuroinut ja pyyhkinyt pölyt varmaan ekalta luokalta asti joten eiköhän kannattaisi passittaa omat lapsesi myös "luuttuamaan". Niille kahdelle nuorimmaiselle voisi antaa 3-5€ ja vanhemmille 5-10€. Jos tulevaisuudessa murkkuikäisesi saavat vaikka viikossa 8€ se tekee 32€ kk jolloin he voisivat maksaa enemmän menojaan (puh.lasku) jolloin heidän kännykän käyttö rajoittuisi koska he tietäisivät että eivät saa sitä cd:tä jos puhelinlasku on iso jne..
Itse ainakin ajattelen niin että nuorille kannattaa pienestä pitäen antaa enemmän vastuuta raha-asioissa että he ymmärtäisivät että raha ei kasva puussa vaan sen eteen on tehtävä töitä. Kun tekee näin välttyy shokilta kun tulee työ-elämä vastaan :)
Kaikkea hyvää pesueellesi ja toivottavasti raha-asiat järjestyy !
meillä on neljä lasta. 4kk, 8v, mä oon 10v ja 13v onko se sopiva
- Dragon
Ehkä kannattaisi antaa ennemmin kuukausirahaa kuin viikkorahaa? Itselläni oli nuorempana (nyt 20-v ja asun jo omillani) kuukausiraha 25e (150mk) ja sillä kävin elokuvissa ja kavereiden kanssa kaupungilla, ym. Vanhemmiltani ei herunut lisärahaa pyytämällä, vaan rahaa piti oppia säännöstelemään niin että se riitti. Ja sehän riitti kun oppi olemaan ostelematta turhia. Ja ainahan lisää rahaa pystyi tienaamaan kesätöillä, tai isovanhemmilta sain aina silloin tällöin.
Lukioaikoina ostin myös suurimman osan vaatteistani itse, säästämilläni kuukausirahoilla ja kesätyörahoilla. Synttärinä ja jouluna toivoin lahjaksi usein vain rahaa, ja kävin sitten ostelemassa alennusmyynneistä haluamani tavaroita.
Mielestäni noille sun nuorimmille, 7&9-v, on aivan tarpeeksi tuo rahamäärä (itse en saanut sen ikäisenä vielä ollenkaan omaa rahaa, paitsi ehkä jouluna ja synttärinä), mutta uskon että nuo varhaisteinit kyllä tarvii jo enemmän. Itse aloin 11-vuotiaana saamaan sen 150mk/kk...
Ja kotitöistä ei tarvi maksaa erikseen mitään palkkaa! Meillä ainakin kotityöt piti tehdä kyselemättä, kyllä nyt sen verran voi tehdä kuukausirahan eteen! Asuimme omakotitalossa, ja minun ja veljeni oli imuroitava viikottain koko talo (toinen imuroi yläkerran ja toinen alakerran) ja siivottava omat huoneet (pölyt, ym), vietävä roskat äidin niin pyytäessä, ja muutenkin autettava pyydettäessä. Mielestäni ei kyllä paljoa jouduttu kuukausirahamme eteen tekemään, ja koskaan en enempää rahaa kaivannut. - tyytymätön
Mun mielestä kuukausi raha on parempi ku viikkoraha..
meitä saajia on 2 ..mä ja proidi..kummatkin saadaan 25 ekee..mun mielestä se on epäreilua että 3 vuotta nuorempi saa saman verran rahaa ku vanhempi. niinku joku tossa mainitsi että työllä sitä rahaa saa.. voit pitää sen 3 ekee rajana, mut kekkaat vaik jotain koti hommia esim.tiskaus,käpyjen kerääminen pihalta, siivoominen yms... - mie
meikä saa vain 5e kuussa joten repikää siitä. eivätpähän ainakaan ole tupakkaaa ostamassa, en miekään.
- ..........
3€/vk on sopiva raha jos sillä ei tartte ostaa kenkiä,vaatteita ym. sopiva pieni karkkiraha. minusta nykyajan pennut on tottunu liian helppoon rahan saantiin. tietty voitte neuvotella perheessä sopivasta rahasummasta esim. mattojen/ikkunoiden pesua tai marjastamista vastaan..
- Ely
Omasta mielestäni tuo on ihan hyvä määrä.. Kun kerran on lapsiakin aika monta niin hyvähän tuo on. Mie en ole koskaan saanut yhtään viikkorahaa ja hyvin olen silti pärjännyt enkä valittanut ollenkaan..
- äippä
Minusta kannattaa antaa eri ikäisille eri määrä viikkorahaa! Eihän ole reilua antaa 7 vuotiaalle sama raha määrä kuin 13 vuotiaalle!
- Makkamak
Tavallaan ymmärrän suo. Mutta 3e viikossa.. WTF? ostat yhden hampurilaisen niin se menee. Saat säästää pari kk ennenkuin saat esim paidan. Tai cd:seen melkein puoli vuotta :D Itse olen 15 ja saan 60e kuussa mutta sillä pitääkin maksaa bensat. Vaatteet ostetaan jne konsertit leffat.
- DUMB
Olen 16 vuotta ja tiedän että vanhempani eivät ole rahallisesti kovin huonossa kunnossa.. Isä tienaa hyvin jne. Ongelma on että se ei anna kuin 12e viikossa!! olen pitkän aikaa sanonut että tarvisin enemmän mutta tämä sanoo että 12e on paljon. Perusteluina hän sanoo että on monia jotka ei saa edes rahaa. ja että Suomi24.fi keskusteluissa on monia jotka saa 4euroa viikossa. Isäni ei vain älyä omaa tilannettaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038182- 1105733
- 2875158
- 535146
- 773803
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222538Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452471