Olen kai jotenkin "pakanoitumassa" mutta... :D (ehkä se johtuu seurasta)
Yogi Bhajanin motto: "If you can't see God in all, you can't see God at all".. Ja eikö se ollutkin juuri näin? Aivan kaikki, hyvä että paha on Jumalaa, ollaksemme oikeassa? Eli, eikö tämä ole tavallaan panteismia, sillä koko maailmankaikkeus on Jumala.. Tai Jumala= kaikkeus, miten päin tahansa... :D
Pfif Pfaf Pfuf *pox*
Panteismi
5
935
Vastaukset
- Kempiläinen
Ei se minusta pakanoitumista ole, että näkee Jumalan kaikkialla. Minäkin pidän itseäni edelleen kristittynä vaikka olen käytännössä panteisti. Franciskus Assisilaisen hymni veli auringolle on panteisimia. Keskiajan mystikoilla oli tapana sanoa, että maailmassa on kaikki hyvin. Minä uskon niin. Maailma on koulu, ja kaikki - sekä hyvä että paha - on läksyjä tai opettajia tässä koulussa. Koska kaikki on Jumalan luomaa ja luotu Jumalaan, niin Jumalan ulkopuolelle ei jää mitään.
Ei kai se hindulaisellekaan outo ajatus ole, että näkee Jumalan jokaisessa luodussa. Bhagavad Gitassakin on kohta, jossa Krishna näytti Arjunalle todellisen rajattoman olemuksensa - sitä minäkin hieman säikähdin. Meille on vain paljon helpompaa ajatella ja palvoa ihmisen kaltaista Jumalaa. - theologicus
"sillä hänessä [Jumala] me elämme ja liikumme ja olemme" (Ap.t.17:28)
"Sillä hänestä [Jumala] ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki" (Room.11:36)
"Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?" (Psa.139:7)
"Jumala on Henki" (Joh.4:24)
"Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra." (Jer.23:24)- ogelilainen
Nuo Raamatun kohdat ovat mielestäni enemmänkin panenteismia, joka näkee jumalan/jumalien sisältyvän kaikkeen. Kyse on kuitenkin persoonallisesta jumaluudesta. Panteismi ei tunnusta persoonallista jumaluutta, vaan katsoo, että koko maailmankaikkeus on jumalallista tai pyhää.
- HÖRHÖR
sanoi tähän juttuun: "sillä katso, taivasten valtakunta on sisäisesti teissä"
Luuk. 17: 21
katsoi - Qadesha
Nyt vasta huomasin että täällä on tämmöinen ketju.
Mitäpä tässä muuta kuin että samaa mieltä olen kuin kaikki muutkin vastanneet.
Tarkemmin mainittuna uskon sekä Jumalan olevan kaikki että sisältyvän kaikkeen. Ts. pidän materiaa ikäänkuin "Jumalan unena", hieman epätodellisempana kuin henkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717