Millainen on suhteenne alkoholiin?

Nani65

ja millaista suhtautumista puolisoltanne toivotte alkoholiin?

Onko hyviä vinkkelä millä estää krapulan?

22

2066

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en nykyisin kipottele kuin 1-2kertaa vuodessa.
      ei onneksi tuo turhapurokaan ole mikään viinamaisteri,joten siinä meillä osuu hyvin yksiin.en kyllä jaksaisi katsella juopunutta ukkoa,sillä mikään ei ole kauheampaa,kuin
      kuunnella selvinpäin niitä kauheita örinöitä!

krapulan välttämiseksi kannattaa,ennenkuin menee nukkumaan,juoda paljon vettä.
      jotkut sanoo b-vitamiinin auttavan,en ole kyllä kokeillut.
      sen olen myös huomannut,että jos lantraan sen kirkkaan tuoremehulla,niin se on melko varma kooma seuraavana päivänä.
      pitäis myös muistaa syödä jotain siinä samalla,niin se voi vähentää kohmeloa...

• vastaus

En ole absolutisti, mutta en juo lainkaan, ja puolisoni toivoisin saaneen jo kiintiönsä täyteen. Paras keino välttyä krapulalta on olla ottamatta ensimmäistäkään paukkua.

• kysymykseen itsellä,sanoit vain sen niin mukavasti,että päätin "peesata".

Puolison alkoholin käyttö myös vähäistä ja koskaan emme ole pitäneet mitään"alkoholipoliittista"keskustelua omista tai lastemme alkoholin käytöstä.
        Sama tilanne aikuisikäisten lasten suhteen.Tytöt käyttävät hiukan,mutta poika on raitis,mutta ei varmasti myöskään absolutismi ole raittiina olemisen syy.
        Itse en ole vielä syntymähumalasta selvinnyt,siksi en ole myöskään krapulan hoidon asiantuntia.

• oma suhteeni alkoon on se että joskus saatan ottaa siiderin tai olusen, usein saunassa tai ehkä kauniina ja kuumana kesäpäivänä terassilla. humalaan join itseni viimeksi läksiäisjuhlissani heinäkuussa, kun muutin pois paikkakunnalta ja kokoonnuimme ystävieni kanssa piknikille helsingin puistoon josta jatkoimme ravintolaan. sitä ennen olin humalassa uutenavuotena.

En ole koskaan ollut viinan kanssa läträäjä enkä salli sitä myös kumppanillenikaan. Joka perjantaiset nollaukset ovat mielestäni jo oire alkoholismista, kyllä niiden nollauksien tarvetta tulisi pohtia ennemminkin sillä tasolla että miksi niin pitää tehdä ja koittaa sitten vaikka muuttaa jotain omassa elämässään -jos ei pää kerta arkea kestä. Jos vaikuttaa siltä että potentiaalinen kumppaniehdokas käy joka viikonloppu baarissa ja ehkä joskus viikollakin vetämässä lännenkännit, siirryn seuravaan alta aikayksikön. Sitä vastaan minulla ei ole kuitenkaan mitään että otetaan se yksi tai kaksi, jos se _todellakin_ jää siihen.

Mikään ei ole typerämpää kuin kännisen örvellys ja mokailu humalassa jota koitetaan sitten panna kännin piikkiin välttäen mukamas tekojensa seuraukset ihan vain sillä verukkeella että oli humalassa. se ei ole puolustus, se on erittäin laimea tekosyy. Toki sitä on itsekin tullut teinivuosina kontattua jossain, mutta aina on teoista vastuu kannettu...

• Laahustava

Tuli tuosta mieleen todella ihmiskuntaa parantava moraalisaarna ja itseään korostava tekopyhyys.
        Mutta voihan olla todellakin,että on ihmisiä jotka elävät noin kuin mainitsit siis ihan oikeasti.
        Rakkaudella jota riittää kaikille eläväisille iloista kesän jatkoa sinulle.
        Ps.Muista hymyillä pelkällä hymyllä pärjää elämänkoulussa ainakin toiselle luokalle

• Animus

...ei tarkoita örvellystä tai mokailua tai sikamaisuutta ollenkaan.

Mulla kunnon känni tarkoittaa joko hiljaista istuskelua pöydässä, syntyjä syviä keskustellen ja maailmaa parantaen ja sitten kotiin nukkumaan kun leuat meinaa mennä sijoiltaan haukotukselta. Tai sitten riehakasta tanssia (esim Frederikin Tsingis Khan, Titanic tms hassu) ja polvivaivoja loppuillasta.

Ei nelikymppinen nainen enää örvellä ja mokaile yhtään. Tai yleensä ei ;)))

• Animus kirjoitti:

...ei tarkoita örvellystä tai mokailua tai sikamaisuutta ollenkaan.

Mulla kunnon känni tarkoittaa joko hiljaista istuskelua pöydässä, syntyjä syviä keskustellen ja maailmaa parantaen ja sitten kotiin nukkumaan kun leuat meinaa mennä sijoiltaan haukotukselta. Tai sitten riehakasta tanssia (esim Frederikin Tsingis Khan, Titanic tms hassu) ja polvivaivoja loppuillasta.

Ei nelikymppinen nainen enää örvellä ja mokaile yhtään. Tai yleensä ei ;)))

ja velatkin tuntuu silloin saatavilta! :)

• Laahustava
        mii-su kirjoitti:

ja velatkin tuntuu silloin saatavilta! :)

On totta pikku huppelissa noi velatkaan ei ole ylivoimasia esteitä sille,että pysyy nauttimaan hyvästä seurasta täysillä tai siis edes pystyy hymyilemään aidosti.

• eeva-sisko
        Laahustava kirjoitti:

On totta pikku huppelissa noi velatkaan ei ole ylivoimasia esteitä sille,että pysyy nauttimaan hyvästä seurasta täysillä tai siis edes pystyy hymyilemään aidosti.

on tuurijuoppo - pakko myöntää ja hänen itsensäkin on se tunnustettava. Tänä kesänä lomakin meni törpötellessä ja minä harkitsin vakavasti eroa.
        Sitten taas kun "ilma raitis jälleen henkäili" , muutin mieleni ja jatkamme yhteiseloa. Tämäkin viikonloppu meni hyvin - ei viinan pisaraa, eikä edes sitä levottomuutta mikä näkyy hänessä aina kun alkaa olla halu mennä kapakkaan.
        Kotonamme hän ei juokaan, sillä sitä en kertakaikkiaan salli. En nalkuta, mutta viimeisen ryyppyperiodinsa jälkeen vaadin että keskustelemme ja hän myönsi olevansa alkoholisti!!!!Eikö asian itselleen myöntäminen ja tunnustaminen olekin askel toipumista kohti?
        Mies on kiltti ja fiksu ja minä typerys rakastan häntä ja luotan vieläkin, että hän saa joskus sellaisen etäisyyden juomiseen, ettei halua olla viinan kanssa missään tekemisissä.
        Omakohtaista rapulaa en ole koskaan kokenut, mutta avomieheni dagen efter- päivät ovat kauheita, henkis/fyysisiä pikku helvettejä.

• Laahustava kirjoitti:

Tuli tuosta mieleen todella ihmiskuntaa parantava moraalisaarna ja itseään korostava tekopyhyys.
        Mutta voihan olla todellakin,että on ihmisiä jotka elävät noin kuin mainitsit siis ihan oikeasti.
        Ps.Muista hymyillä pelkällä hymyllä pärjää elämänkoulussa ainakin toiselle luokalle

ei tuo nykyään niin mahdoton ajatusmalli ole. Aika luonnolliselta logiikalta tuo minusta kuulostaa; meikäläisenkin toveripiiristä löytyy itseni lisäksi monta tuontyyppistä juomakulttuuria toteuttavaa.

Sosiaalista juomista (?) olen harrastanut jo opiskeluajoista lähtien... no joo, ekana vuonna tuli vähän juopoteltua, mutta aika pian homma järkeistyi.

Suosittelen kohtuukäyttöä vähäisempää naatiskelua ainakin niille, jotka siihen vielä kykenevät. Olutkin tuppaa maistumaan sitä paremmalta, mitä harvemmin sitä juo :)

Alkkohoolihan se on (joissakin maltaisissa muodoissaan) elämän suola. Pitää vain muistaa, että liika suolankäyttö on hyvin epäterveellistä ja sitäpaitsi aiheuttaa saatanallisen janon. Siis viimeistään seuraavana päivänä ;)

• Laahustava kirjoitti:

tarkoitukseni ei todellakaan ollut saarnata, saati korotella itseäni mihinkään. kuhan kerroin simppelisti miten asia on.

Olen ollut lapsuudessani tekemisissä alkoholistien kanssa enemmänkin, tiedän mitä se tekee ihmiselle ja olen nähnyt ne tuskat kun sillan alla vedetty Lasol alkaa puskea ihon läpi myrkkykelloina -kun elimistökin alkaa hylkiä tavaraa. olen saanut seurata vierestä henkilöiden toipumisia ja toipumisyrityksiä, eikä minulla ole mitään, siis niin mitään mielenkiintoa tuoda sellaista, tai edes sellaisen alkuastetta ja oppimismallia kotiini kumppanini muodossa. kyseessä on siis ennemminkin oman kokemuksen kautta opittu ja itse itsekseen ajateltu asia. Olen myös ollut ravintoloissa/juottoloissa töissä, joten olen saanut nyt aikuisiälläkin nähdä aivan tarpeeksi selvänä ollessani kännisten ihmisten sekoilua, niin paljon ettei minun itseni tarvitse enää tehdä sitä. en väitä ettenkö niin tekisi joskus, toki teen, mutten nollaa itseäni joka viikonloppu, enkä edes joka toinen, en edes joka kuukausi.

ja kyllä, elän aivan oikeasti kuten sanoin. Hymy minulla on aina ollut herkässä ;)

lämmintä kesää myös sinulle!

• Aurora-30

Kumppanini ei tarvitsisi olla täysi absolutisti, mutta toivoisin ettei myöskään joisi, lukuunottamatta juhlissa tarjottavaa tervetuliaismaljaa. Siitä on hirvittävän hankala kieltäytyä, niin ettei joudu kuulusteltavaksi, tiedän sen kokemuksella. Itse otan tarjotun maljan nykyään vastaan, mutta hivutan lasin pikkuhiljaa jollekin sivupöydälle...
      Olipa tilanne tai juhlat mitkä hyvänsä, niin pidän itselläni maksimina kahta drinkkiä.

Krapulasta ei ole kokemuksia, joten en voi antaa vinkkejä sen ehkäisyynkään.

• sunmaid

Pienet paukut juodaan joskus iltaisin. Synttäreillä tms. "pienet pakolliset" myös. Mutta sen enempi ei maistu.
      Joku pieni päänsärkykrapula taisi olla tuossa kolkytvuotta sitten...

• Turha elämä

Olin tässä viitisen vuotta täysin absolutisti kun huomasin, että alkoi maistua liian hyvälle. Nyt alan kallistua sille kannalle, että kenelle minä tätä yksinäistä elämääni säästän ja varjelen. Jospa joisi itsensä täältä pois? En sitten olisi ainakaan muitten kiusana ja harmina. Itsellä ei ole mitään muuta odotettavissa kuin hauta. Mitä se haittaa, vaikka se tulisi jo nyt?
        Krapulaa ei minulle enää tule. Olen kai sen verran jo ehtinyt treenata kotiviinillä, että alkoholi toimii elintarvikkeena, tosin tuhoaa minut mutta ketäpä tuo haittaa. Kyllä täältä jo joutaa pois yksin kitumasta.

• mari

nuorena tuli kokeiltua känni ja krapula, eivät ole lajini. Puolisolta toivoisin lähes raittiutta. Saunaoluessa ei ole mitään pahaa, mutta tapajuominen ja kännit säännöllisesti, ei kiitos.
      Alkoholismi tullut tutuksi läheisten tautina, joskus melkein teki itsestäni absolutistin, mutta en ole näin jyrkkä enää.

• heli40

En juo juuri mitään minäkään,joten mari kirjoitti aivan kuin minun suullani olis sanottu kaikki. Mitäpä tuohon lisäis muutakuin, juominen ei ole aikuismaista,eikä ole tarvetta itselläni siihen humalahakuiseen tai että olis aamulla krapula ei onneksi.Miehelläni tulis näin ollen olla sama suhtautuminen alkoholiin,sillä en kestäisi katsella jos juominen olis jatkuva rapa vaikka ei edes humalahakuisesti,mutta kiitos ei.

• Animus

...niin otan sitten kunnolla. Kuten esim puolikas pussiviini ;)))

Mä saatan ottaa lasillisen erittäin terveellistä punaviiniä ihan iteksenikin, mutta pääasiassa mun juominen on humalahakuista ja sosiaalista, eli juon paljon kerralla ja yleensä kun kamujen kanssa juhlitaan jotain, mennään ulos tms. Mutta kertojen välissä voi olla kuukausiakin, eli en ole alkkis.

Sellanen aamusta alkanut koko päivän (tai vkl) kestävä tissuttelu on ärsyttävää. Se useinmiten sisältää myös telkkarin tuijotusta ja sohvaperunointia. Sitä en jaksa yhtään. Eli kun mies paljastuu olevansa taas tällainen kenkää tulee ja nopeesti...

• Animus

Niin se unohtui. Itellä ainakin toimii sääntö et mitä enemmän nukkuu sitä vähemmän huono olo. Pimennä makuuhuone ja viilennä jos mahd. Ota burana ja mee takas nukkumaan ekan heräämisen jälkeen.

Nykybaariaikatauluilla on kotona öbaut klo 4-5. Hirveetä!
      Eli nukkua pitäis lähelle puolta päivää...

• keskiyonkehraaja

Saatan kyllä kiskaista vaikka "lärvit"
      Onneks ei huvita usein.
      Ainoa keino jolla mä vältän krapulan on pysytellä selvin päin...

• vain iloon, suruun tai pahaan oloon en ole koskaan pystynyt viinaa ottamaan.
      Mutta hauskasti humalassa osaan olla ja sitä tänäkin kesänä terassilla harrastanut...)))
      En sorru yleensä alkoholisteihin, kierrän ne kaukaa.
      Joten suht samanlaisia ovat olleet juomatavoiltaan nuo kumppanit.
      Paras lääke krapulaan on ottaa kunnon annos jotain haponestolääkettä ennen juomista. Ja mennä nukkumaan ajoissa.....klo 5 viimeistään....)))))

• on suhde..

Dokattua kyllä tulee ainakin riittävästi jollei enemmänkin kuin tarpeeksi. Teini-ikään asti meni absolutistina, siitä huvittelukäyttäjänä kolmiin kymppeihin sitten dipsomaanina neliinkymppeihin, nyt olen siirtynyt assosiaalisen tissettulukerhon jäseneksi. No mikä lie ennuste... epäilen että joko alan dokaamaan kohtuuttomasti tai sitten joku paikka poksahtaa ja on pakko lopettaa.

Otan siis itsekseni kotona mitä otan. En muutenkaan enää erityisemmin välitä ihmisistä joten miksi pilata hyvää känniä jossain paarissa.

Jos on tekemistä ja töitä niin pysyn aika kuivilla .Samaten jos on jotain tärkeitä asioita niin aina on skraga suorassa ja silmä kirkkaana. Mutta monesti kotona tehdessä saa parhaat ideat nimenomaan iltasella parin piristävän jälkeen, tästä ollut selkeää hyötyä juuri töissä.

Joskus olen mielessäni kiitellyt että kasvoin maalla, ei siis tietoakaan huumeista. Koska pään sekoittamisestahan juopottelussakin oikeasti on kyse. Vissiinkin kyse on periaatteessa samasta mielihyvän tunteesta mikä tulee vaikkapa urheillessa, no joku hoitopuolen ihminen varmaan tietää tarkemmin. Ja selkeää riippuvuutta on ollut vuosikymmenet, aikoinaan pidin siitä kiinni että perjantai jaloviinan on työmies ansainnut...

Tokihan voisi laskea minkä verran sitä rahaa on mennyt haaskiin vaan sama kuin tupakankin kanssa, on tässä verojakin tullut roppakaupalla makseltua.

Kaikille nyt aina sattuu ja tapahtuu kännissä Kuitenkaan niitä iloisia hetkiä tai masiksen voittamista tai niitä keskusteluja tai miettimisen hetkiä tai vaikkapa yksinäisyyden karkotus tuokioita ei pidä laisinkaan väheksyä. Vaikka on ollut morkkiksiakin niin on ollut tullut myös mukavia muistoja. Monikohan loppujenlopuksi sai ekalla kertaa selvinpäin...

No mitäpä sitä aikuisen ihmisen asioihin on sanomista. Päasia että ei ole rapajuoppo ja juo omia viinojaan silloin kun juo :P

Krapulan välttämiseen on kaks varmaa konstia: 1. ei juo viinaa. 2. pysyy kokoajan kännissä.

Ja amatöörijuopoille neuvoksi että pitää muistaa syödä, nukkua, juoda ennen nukkumaan menoa paljon vettä, juoda muutenkin vettä, ottaa se burana nukkumaan mennessä, etenkin koittaa illalla välttää tupakansavua ja jos itse polttaa niin pitää polttaa heti aamusta että nikotiinin tuska ei lisää viinan aiheuttamaa tuskaa... kofeiinipillereitä tai kaffia... Vaan oikeesti kankkuseen ei auta kuin aika.. siis valvo niin pitkään kuin vaan jaksat ja sitten nutkut viinahöyryt pois päästä.

Nykyinen alkoholipolitiikka ihmetyttää. Viina on liian halpaa. Jos haluaa ottaa muutaman kaljan saunan päälle niin melkein samalla rahalla saa sixpäkin ja siihen euroja parit niin saa mäyräkoiran. Ja jos handeliin menee hakeen halpaa punkkua niin melkein samaan hintaan saa pullon kirkasta. Ja suomalainenhan toki tuntee euron arvon.

Julkijuopottelu on silmiin pistävää. Nuoriso vetää siidereitään kaduilla ja oudolta näytti kotikylillä kun paikallinen teini-osasto joi keppanaa kaupan takapihalla... omassa nuoruudessa mentiin kuitenkin jonnekin pois ihmisten silmistä.

Samaten suuresti kummastuttaa kun vanhemmat hakevat juomia alaikäiselle jälkikasvulleen. Se on mielestäni alkoholia suosivaa ja kasvatuksellisesti kyseenalaista. Sitäpaitsi rikollistakin koska laissa mainitaan vain ikäraja alkoholin ostamiseen ja välittäminenhän on rikos.

Tekopyhyydestä ("joskus siideri hyvässä seurassa") ei ole paljoakaan hyötyä kun viinasta puhutaan. Joka ei ole kussut housuihinsa kännissä ei välttämättä ole asiantuntija näissä kuvioissa :)

No tuli tämäkin taas... syynä kaiketi se kun lauantaina oli roketinrollia tampereella ja autollahan siellä piti käydä... noo parit virkistävät yömyssyt tässä ennen nukkumaan menoa, sentään sunnuntai... >;p

=DW

• lyhennetty pitkäveto

tiedän maailman varmimman avun aamurapulaan,jos ei illalla ota ei ole aamulla rapulaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe