Metodini on tämä.

En ole ylimielinen, en halua aliarvioida AA:ta, A-klinikoita, myllyhoitoa, Minnesotaa, sheriffiä enkä toisia kohtalotovereitani. Esitän vain subjektiivisen mielipiteeni siitä, miten mielestäni on suhtauduttava alkoholiin.
Katson, että lähtökohta on väärä, jos laskemalla lasketaan selviä päiviä, ja hammasta purren hoetaan itselleen, tänään olen selvä, tänään olen selvä - päivästä päivään. Tuolla tavalla ihminen itse palauttaa päivittäin mieleensä sen alkoholin ja tekee irrottautumisprosessin aina vain kireämmäksi ja vaikeammaksi. Tänäänolenselvä-mantran toistaminen ei mielestäni toimi, vaan saattaa mielialan niin kireäksi, että se laukeaa retkahduksena.
Kaikilla ihmisillä on taito sulkea epämiellyttäviä asioita, muistoja, tapahtumia pois tajunnasta. Eivät ne tietysti kokonaan mihinkään katoa, vaan jäävät alitajuntaan piiloon, kuin PC:n kovalevylle konsanaan. Mutta kun ne asiat eivät ole jatkuvasti tajunnassa, ne eivät myöskään häiritse.
Kun minulla viinapiru pyrkii ajatuksiin, niin aivan tietoisesti suljen sen pois mielestä, ja alan ajattelemaan aivan mitä muuta hyvänsä taivaan ja maan väliltä. Minulla se toimii oikein hyvin ilman mitään henkistä taistelua tai pakonomaisuutta.
En missään nimessä päivittäin laske selviä päiviä, ja en herää päivään tolkuttamalla itselleni jotain alkoholista. Yritän, ja otankin asian rennosti - en nytkään askaroi mielessäni sillä, montako kuukautta olen ollut selvä. Ei tarvitse, kun on terve olo.
En väitä, että minulla on absoluuttinen totuus asiassa, mutta alkoholin voi sulkea pois ajatuksista, ja silloin tajuntaa ei riivaa viinahimo. Se rento ote ilman aamukampaa ja mantrojen hokemista!
Pyydän, älkää ottako herneitä nenäänne, säästäkää herneet rokkaa varten, se on hyvää!

16

1015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mobiili

ja minä en yleensäkään tajua miksi ihmisen pitäisi olla niin ääripää kaikessa.

Ettekö ihmiset osaa käyttää alkoholia vähän ja kohtuudella?

Olin itse juuri kolmen päiävn Viron reissulla eikä mieleeni edes tullut vetää ns. lärvejä. Mitä iloa on olla humalassa jossain reissussa?

Olin kyllä alkoholia, mutta tyyliin laivassa menomatkalla kolme paukkua, viiniä ruuan kanssa hotellin ravintolassa ja hotellihuoneessa pari paukkua minibaarista. En todellakaan ollut edes humalassa.

Kirjoittelin tuonne "tipattomien" ketjuun jonkin aikaa, mutta edes se ei ole minun juttuni. Ei ole tarvetta mainostaa juonko vai enkö. Se on ihan minun oma asiani.Totta tosiaan hammasta purren toitotetaan pääivästä päivään, olen raitis. Kuinkahan moni on todella raitis???

Yhtä paljon kuin minä olen kaunis, hoikka ja rikas.

Tämä nettisysteemi kun ei paljasta promillemäärää.

• Elmo

Ilmisillä on tahto, mutta ei kykyä unohtaa ikävät.
      Alitajunnastaan ei pääse eroon vai pystytkä päättämään, mitä ajattelet.

"Kaikilla ihmisillä on taito sulkea epämiellyttäviä asioita, muistoja, tapahtumia pois tajunnasta. Eivät ne tietysti kokonaan mihinkään katoa, vaan jäävät alitajuntaan piiloon, kuin PC:n kovalevylle konsanaan. Mutta kun ne asiat eivät ole jatkuvasti tajunnassa, ne eivät myöskään häiritse."

• kirjoittelua seurannut

Aimo, toit esille asian, joka varmasti on muillakin mielessä, kun näitä erilaisia vakuutteluja on seurattu. Tietysti kaikki on sallittua, kun ylläpito ei siihen ole puuttunut.

Tulee mieleen sellainen ajatus, että nämä saman teeman toistajat eivät ole vapautuneet alkoholistisesta ajattelutavasta, kuten tuossa edellä kerroit, vaan alkoholi pyörii mielessä edelleen.

Luulisin, että monella olisi kerrottavana itsestään vaikka minkälaisia kokemuksia, joista voisi olla todellista apua muille ihmisille, jotka kamppailevat ongelmansa kanssa.

• Pessi

Ihan mielenkiinnosta voisit käydä joskus AA palaverissa... Ei ideasi uusi ole... Kuulisit kymmeniä variaatioita siitä ja satoja muita. Ei siinä porukassa ainakaan mielikuvituksen puutetta podeta mitä tulee ratkaisuyrityksiin juomahimon taltuttamiseksi. Valitetavasti ne useimmiten vaan ovat valuneet loppupeleissä tyhjiin.

Olisi minullakin kerrottavana miten kerran olin kolme kuukautta, pari kertaa puoli vuotta ja kerran kaksikin vuotta juomatta omin menetelmineni. En kuitenkaan katso niitä kertomisen arvoisikisi. Minulla oli paha olo vaikka selvinpäin olikin. AA:lle on nostettava hattua. Viides vuosi meneillään ja kiristykset ovat tipotiessään. En mistään hinnasta vaihtaisi nykyistä olotilaani entiseen juovaan elämääni.

Kyllä minä tuota "päivä kerrallaan" keskustelusysteemiä pidän paljon parempana kuin sinun ehdottamaasi menetelmää. Tuo alitajunnan muka manipulointi tuntuu lapselliselta sen rinnalla. Siinä ollaan ainakin rehellisiä eikä yritetä paeta niinkuin kuin sinä.

Eipä silti. Kyllä noita itsensäkusettamisia maailmaan mahtuu. Juovan alkoholistin elämä on usein pelkästään sitä.

• Eenokki.

Onko kohtuukäyttö mielestäsi mahdollista? Eikö sekin perustu mielen hallintaan?

• Pessi
        Eenokki. kirjoitti:

Onko kohtuukäyttö mielestäsi mahdollista? Eikö sekin perustu mielen hallintaan?

Mielestäni kohtuukäyttö ei perustu mielen hallintaan. Joskus kauan kauan sitten olin samaa mieltä. Silloiselle tytttöystävälleni joka joi liikaa sanoin usein tyyliin: "kyllä joka ihminen lärvit vetäisi vaikka joka päivä jos tekisivät niinkuin haluavat. Pitää hallita ottamistaan eikä ottaa jos tilanne sitä edellyttää." Niin sanoin ja myös itse toimin siten. Tahdonvoimalla pidin tilannetta hallinnassa. Pitkään. Kunnes...

Nyttemmin olen havainnut, että ajatteluni oli jo silloin täysin alkoholistinen. Olen huomannut että ns. normaalikäyttäjillä on tosissaan erilainen suhde alkoholiin kuin minulla; se ei merkitse heille samaa. Voivat ottaa koska haluavat ja lopettaa myös. Ilman ponnisteluja.

Minulla ei ole syömisongelmia. En minäkään mitään mielenhallintaa tai muuta tarvitse syödäkseni kohtuullisesti. Se tapahtuu luonnostaan ilman, että asiaan sen kummempaa huomiota kiinnitän.

• strong_coffee

Raittiushan on hengellinen termi, jossa ei puhuta alkoholista mitään. Näinhän meillä AA:ssakin, vaikka monilla ulkopuolisilla on kuva, että siellä ne puhuvat niitä juomastoorejaan.

Eräs jo edesmennyt vanha AA-jäsenemme kirjoitti kirjassaan, että ei meidän AA:ssa tarvitse edes itsestämme alkoholisteja tehdä. Pointti on se, että katsomme "tutkintomme jo suoritetuksi".
      Siis ei AA puhu alkoholista, vaikka ensimmäinen Askel meitä kehottaakin tekemään diagnoosin alkoholin suhteen ja piste. Siihen siis loppuu alkoholikysymys.

Ystävämme, viisas Tri Silkworth puhuukin juuri tuosta hengen taudista, ja hän jos kuka tiesi alkoholismisairauden fyysisen puolen. Hän sanoo myös, että alkoholismi olisi todella simppeli juttu, jos se olisi pelkästään fyysinen sairaus.
      Hänen mukaansa siihen liittyy "mielenterveydellinen komponentti" tuon epätavallisen fyysisen reaktion lisäksi, jota hän myös allergiaksi nimittää.

AA:n Askeleet syntyivät sadan ensimmäisen jäsenen kokemuksista, miten he elivät raittiina ja toipuivat alkoholismista, mikä kokemus kirjattiin teokseen: "Alcoholics Anonymous", suomennettu nimellä "Nimettömät Alkoholistit". Ratkaisuksi he löysivät "meitä itseämme suuremman Voiman". Koko AA-ohjelma on hengellinen ja niin on yhteisökin, vaikka koostuukin meistä mitä ihmeellisimmistä olioista.

Niille, jotka epäilevät teostamme teoriaksi, voisi olla apua tutustua IV Lukuun; "Me Epäilijät", joka oli suunnattu New Yorkin epäileville tuomaille.
      Alkoholismi on sinänsä helppo tunnistaa. Siihen tarvitaan silmäpari, peili ja aimo annos rehellisyyttä.

• Joka aamu mieleeni sen että
      sairastan alkoholismi nimistä sairautta, en myöskään ole hampaat irvessa kuivilla vaan nautin siitä että saan olla raitis "tänään"...päiviä en myöskään laske enkä
      tee edes raittiuslupauksia..ne kuuluivat "entiseen" elämääni. olen vapautunut
      alkoholin himosta.

• mirk*

on,elämä on ihanaa kun saan olla ilman
        viinaa,elän elämäni parasta aikaa,ihana
        lämmin syksyinen yö,teransilla juttuja
        kuunnellen ja jutella vesilasi kädessä.

ihanaa syksyä kaikille

• aahoohoo

pitää tuntosarvet pystyssä jokainen päivä - ei hampaat irvessä eikä rystyset valkoisena vaan että osaisin ajoissa huomata omat mielenliikkeet ja punnita esim nyt menemisiäni paikkoihin joissa ennen on tullut juopoteltua.
        Alkoholistin on tarkkailtava itseään hieman tarkemmalla suurennuslasilla kuin ns tavan ihmisten. Se on hoitoa.
        Minulla ainakin on toiminut hyvin joka aamuinen lupaus siitä, että jos jostain syystä juotattaa, niin olen valmis vaikka sitomaan itseni pariksi tunniksi katkon portin pieleen. Siksi aikaa, että tuntemus ehtii mennä ohi.
        Alkoholistille tämä päivä on se kaikkein tärkein ja juuri se mihin tulee keskittyä. Viikot, kuukaudet ja vuodet ovat jo liian suuri annos.

• pörri

Olen tyypillinen perjantai ottaja.Ja ihan vaan itseni takia viettelen näitä "tipattomia kuukausia.Olkaa muut mitä mieltä hyvänsä,niin jatkossakin jos mua huvittaa teen lupauksia kuukausi kerrallaan.Se ei minua mitenkään rassaa eikä tarvitse hampaat irvessä sen takia olla.Ei lisää mitenkään minun juomahimoani.Voisin yhtä hyvin kirjoittaa tonne ketjuun vaikka vaan perjantaisin(joka mulla oli se viinin ottopäivä)
      mutta mua nyt on sattunut huvittamaan se päivittäin kirjoittelu.En tiedä sitten kauanko huvittaaMinä yritän laittaa viestieni perään oman "pörri nimeni,niin voitte jättää viestieni lukemiset väliin.
      Onko se nyt keneltäkään poissa,jos tota ketjua pidetään?Minä ainakin olen siellä mukana osittain huumorimielellä ja samalla yritän edes vähän piristää sellaisia,joilla on taistelua se yhdestä päivästä selviytyminenkin.Onko siinä jotain pahaa???
      T lievästi ärsyyntynyt pörri.Varokaa voin pistää:)

• Hamara

Olen pitkälti samalla linjalla kun meidän Pörriäinen, Itse olen tyypillinen viikonloppu ottaja, eli ongelmani juomisen suhteen ei ole se että joisin joka päivä.

Alkoholi ei sovi kuitenkaan mulle koska juomiseni on erittäin humalahakuista, ja kun juon niin muistinmenetykset ovat enemmän sääntö kun poikkeus. Siksi pidän omaa juomista ongelmana.

Voisin kans kirjoitella tänne ainoastaan viikonloppusin jos tarkoitukseni olis ainoastaan viinahimoista ylipääseminen.
      Käyn kuitenkin tipattomien sivuilla lähes päivittäin, koska sielä on paljon mukavaa luettavaa joka ei koske alkoholia millään lailla.

• Tuju*

alkuperäisen kirjoittajan tekstissä on perääkin, kun vertaa nuoria poikia, että "se" aina mielessä ja vanhemmalla miehellä silloin tällöin.

Mielestäni alkoholi asiaa täytyy miettiä laajemmaltakin kannalta esimerkiksi AA- filosofiaa ajatellen, eli moni on raitistunut sen avulla, eli istunut tuntitolkulla samoja jaarituksia kuunnellen, eli herää kysymys miksi se toimii? Ehkäpä tämä tipattomien ketju toimii vähän samoilla periaatteilla ilman askelia ja teemoja, mutta pitää ottaa huomioon tälläisetkin seikat, kuin yhteenkuuluvaisuuden, yksinäisyyden, muuten vaan rupatellen ym.hyvät ominaisuudet.

Tietenkin pitää välillä ajatella muitakin asioita, eikä laskea aamukammasta selviä päiviä, mutta kaikki ei ole kohtuukäyttäjiä ja silloin pitää ajatella päivä kerrallaan teemaa. Mieleni tekisi sanoa niille, jotka ärsyyntyneenä lukevat tipattomien ketjua, että ajatelkaa muutakin kuin tätä ketjua, sillä saatte henkisiä vammoja, kun jatkuvasti päivä tolkulla avaatte tämän ketjun uteliaisuuttanne.

No, kaikella kunnioituksella alkuperäistä kirjoittajaa kohtaan ja herneet kuuluu rokkaan. t.Tuju* ja olen tänään jälleen selvinpäin.

• HÖRHÖR

sinun vuodatustasi.

Nyt kun laskin, en päiviä, vaan vuosia, niin 27 suvee on menny ilman viina ja talvet päälle.
      Minulta alkoholin pakkomielle ja raittiuden hokeminen jäi ensimmäiseen AA-kokoukseen muistaakseni vuonna 1979. Et taida tietääkään, että raittius on iloinen asia. Muillekin kuin minulle. Viinaton tilahan on ihmisen normaali olotila. Vaikka toki läheiseni arvostavat edelleen raittiuttani. Oli se semmosta menoo, että teekkaritkin jäivät toiseksi.

Mantran minä olen käynyt hakemassa satgurultani ja sitä yritän toistaa niin usein kuin mahdollista.
      Etenkin toistan mantraa meditoidessani. Samoin kuin muistan syntymäaikani kysyttäessä tai tarvittaessa, muistan myös raitistumispäiväni täsmälleen. On se vaan niin iso muutos. Se pakkomielteestä vapautuminen.

En vetänyt hernettä nenään enkä peukaloa perseeseen, mutta nykyisessä Suomessa et voi olla näkemättä viinaa. Jos se täytyy aina nähdessään työntää pois mielestä on pakkomielteen vallassa.

Minä en enää edes näe kalja- ja siiderikoreja tietoisesti, kun haen limua kaupasta tai pullaa puodista.
      Ne ovat saman arvoisia asioita kuin vihannestori tai leipätiskit. Minä valitsen mitä otan.

En myöskään hoe tai toitota koko ajan, että olen ollut pelaamatta rahapelejä yli kymmenen vuotta. Samalla 12 askeleen metodilla.

Edellämainitsemani asiat ovat ja pysyvät tässä maailmassa, mutta minun ei tarvitse niistä välittää.
      Olen vapautunut pakkomielteistäni. Kaitselmuksen avulla.

Minusta sinulla itsellä on runsaasti herneitä nenässä, pelko hivelee pers´reikää ja taitaa kateuden kakku pöyriä korvien välissä?
      Häh ?
      sano

Ps. Minustapötköönkirjoittaminennäillepalstoille on kuin ripulipaskan ruiskaiseminen. Toki on hyvä jos helpottaa.
      sano
      Ôm

• RÖHRÖH.

Vastaa tuohon. Luettu on juttujasi.

• RÖHRÖH.

Lukaisin henk.koht.kuvauksesi vasta niettuiluni, jälkeen. Älä edelleenkään vetäise hernettä nenään, tai sormea perseeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5787
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      604
      2265
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1171
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      936
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      905
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe