Yritin tuossa aiemmin selvittää, että en vaan ajattele viinaa, niin se auttaa..Perään tuli kommenttia, että kusetan itseäni, en ole rehellinen, pakoilen todellisuutta..jne. Jäin ihmettelemään suu auki, että ahaa, AA:n kannattajan mielestä minun pitää tahkota sitä viina-asiaa mielessäni ja muiden kanssa jatkuvasti. Tunnen itseni tyhmäksi, kun en tajua, mitä teen väärin?
Vilkaisin toista aloitusta. Siellä on käynnissä kunnon sota AA:n organisaatiorakenteesta. En sitäkään oikein tajunnut, mistä siellä soditaan? Mikä se nyt on tärkeintä? Juoppojen raitistaminen vai AA itsessään järjestönä, ja kuka sitä hallinnoi?? Meneekö heillä puurot ja vellit sekaisin?
Sitten vilkaisin sivun yläreunan mainosta, ja siinä vilkkuu isoin kirjaimin "Alkoholismi ei ole seurausta juomisesta,.." Häh, mitä? Eikö se menekään niin, että jos Jeppe juo kohtuudella, hän ei sairastu alkoholismiin? Niin minä olen luullut. Nyt tämä asia kääntyi jotenkin päälaelleen? Sitten tuli perään "Alkoholisti ei ole vastuussa sairastumisestaan,.." Mitä mitä? Kuka sitten? Naapurin äijäkö se on pitänyt lutkusta kiinni, ja lorottanut väkisin viinaa kurkkuun, ja on siten syypää toisen alkoholismista?
Muutaman viikon palstaa lueskelin, mutta nyt täytyy pitää lukutaukoa, kun täällä asiat jotenkin heittävät häränpyllyä, ja asiat hämärtyvät vain lisää.
On tämä ihmeellistä touhua..
10
802
Vastaukset
- Pessi
Tulipa jutustasi elävästi mieleen menoni ensimmäisiin AA palavereihini. Outoja juttuja kuuli... Täysiä paradokseja usein. Asiat tosiaaankin heittivät häränpyyllyä entiseen ajatteluuni nähden. Kyllä minäkin kyseenalaistin väitteitä - ja teen sitä edelleen jatkuvasti. Mutta jokin hiljensi. Ne vanhat dokut pysyivät selvinpäin vuodesta toiseen. Kun taas minä omine menetelmineni oli epäonnistunut aina.
"Riidat" AA:n sisällä koen sikäli marginaalisiksi jutuiksi että ei niitä AA ryhmissä käydä. Kyllä ihmiset ovat keskittyneet omiin ongelmiinsa. Ollessaan läsnä. Täällä netissä riitely on yleisempää kun ei tarvitse samalla tavalla vastata huutoihinsa. Eikä se mikään ihme ole... Jos entiset nöyristelevät juujuu ihmiset alkavat pikku hiljaa saada itseluottamustaan takaisin ja alkavat ajatella omilla aivoillaan ylilyönneiltä ei aina voida välttyä. Eikä tarvitsekaan. Kuuluu elämään. - Sipe
"Alkoholismi ei ole seurausta juomisesta,.." Näin näkisin kohdallani. Olin jo ennen juomistani poikkeuksellisen herkkä ja alkanut ujoudestani ja pelokkuudestani mm. johtuen suhtautumaan ympäristöön vähemmän terveesti. Alkoholista löysin lääkkeen tähän tautiin.
"Alkoholisti ei ole vastuussa sairastumisestaan,.." Näin koen. Ei syöpäään sairastunutkaan ole vastuussa sairastumisestaan. Toki myös sairas on vastuussa teoistaan luonnollisesti.
Miksi kirjoittamasi kiellät... Kyllä siitä eittämättä tuli tunne, että sinä siivoat lakaisemalla roskat maton alle. Hyvä jos se auttaa sinun kohdallasi..siis ei ajattele viinaa..ei ole olemassa yhtä ja ainoaa konstia tämän asian suhteen..minäkin muistaakseni kirjoitin siihen ketjuun mutta tarkoitukseni ei ollut loukata. Ja sitten tuosta AA-sodasta..kyseessä on kaksi eri ryhmittymä..siis Suomen AA ja Anonyymit/Bill W -läiset...älkää hermostuko..otan pois sen lähiaikoina.
- Martti.Mutteri
Hyvä Mika. Ketju, jonka aiot poistaa, alkaa vastauksella kaverisi Joonatanin toisaalla esittämään kysymykseen. Tätä vastausta täydensi Joonatanin kysymän sivuston ylläpitäjä. Aiotko poistaa sen siksi, että vastaukset eivät sinua ja Joonatania miellyttäneet? Tallensin jo ketjun paikallisesti ja lähden sen kanssa kysymään ylläpidolta lisää.
- Pörinä
Martti.Mutteri kirjoitti:
Hyvä Mika. Ketju, jonka aiot poistaa, alkaa vastauksella kaverisi Joonatanin toisaalla esittämään kysymykseen. Tätä vastausta täydensi Joonatanin kysymän sivuston ylläpitäjä. Aiotko poistaa sen siksi, että vastaukset eivät sinua ja Joonatania miellyttäneet? Tallensin jo ketjun paikallisesti ja lähden sen kanssa kysymään ylläpidolta lisää.
Löysää.... On nyt mutteri turhan tiukalla. Munaat aatetoverisi moisella kireällä pingottamisellasi. Kysy vaikka vaimolta helpotusta. Ei sieltä hameen alta aina pulloa löydy.
Martti.Mutteri kirjoitti:
Martti. En poista sitä ketjua sen vuoksi etteikö se miellytä minua tai Joonatania..vaan sen vuoksi että tämä palsta on (keskustelua alkoholin vaikutuksesta kehoon ja alkoholismi)..voit toki kysellä ylläpidolta mitä haluat mutta muista että sinä aloitit ko. ketjun.
- Martti M
raitis kirjoitti:
Martti. En poista sitä ketjua sen vuoksi etteikö se miellytä minua tai Joonatania..vaan sen vuoksi että tämä palsta on (keskustelua alkoholin vaikutuksesta kehoon ja alkoholismi)..voit toki kysellä ylläpidolta mitä haluat mutta muista että sinä aloitit ko. ketjun.
Me alkoholistit olemme herkkää väkeä ja minun aloittamani ketju on minulle henkilökohtaisesti tärkeä asia.
Martti M kirjoitti:
Me alkoholistit olemme herkkää väkeä ja minun aloittamani ketju on minulle henkilökohtaisesti tärkeä asia.
"Joku" Martti.M vai itse Martti.Mutteri?
- Martti Mahtisaari
raitis kirjoitti:
"Joku" Martti.M vai itse Martti.Mutteri?
Pistinpä nyt koko nimeni... Vaan saanee sitä käyttää nimimerrkiä tai lyhennettyä nimeä kun on näin henkilökohtaisista jutuista kyse.
Mikä on muuten seriffin liksa? Tarvisin tietyistä syistä vähän käteistä. On tässä suunnitelmissa Mutterin pojan ja herra Kutterin kanssa syrjäyttää sinut ja tehdä Mahtisaaresta uus isäntä Martti Mahtisaari kirjoitti:
Pistinpä nyt koko nimeni... Vaan saanee sitä käyttää nimimerrkiä tai lyhennettyä nimeä kun on näin henkilökohtaisista jutuista kyse.
Mikä on muuten seriffin liksa? Tarvisin tietyistä syistä vähän käteistä. On tässä suunnitelmissa Mutterin pojan ja herra Kutterin kanssa syrjäyttää sinut ja tehdä Mahtisaaresta uus isäntäSyrjäyttää..olen ajatellut itse
sanoa itseni irti tästä hommasta
lähiaikoina..sitten on virkapaikka vapaana..
kärsivällisyyttä!?..ainiin valitettavasti
tästä hommasta ei saa palkkaa. Joten rahatilanteesi ei kohene ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465837Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6082296Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778