Onko joku kiinnittänyt huomiota, vaikuttaako lukkopolkimien kenkien käyttö kuinka paljon lenkin keskinopeuteen? Kuulemma ylämäet pääsis suuremmalla nopuedella ylös? Ja kaatumisesta sais varmemmin saikkua? Omat lenkkini eivät sijoitu maantieteellisesti pohjaanmaan lakeuksille, vaan mäkiä riittää.
Työmatkalla normaali keskinopeuteni on noin 32km/h (29km:n matkalla). Hyvällä myötäisellä enkat 36.3km/h...jäi vaan mietityttämään oisko 40km/h avg mahdollinen lukoilla. Pyöränä Avantin Blade.
lukkopolkimet ja keskinopeus
19
22242
Vastaukset
ainaski mie pääsen nopiampaa ko ompi nuo lukkopolkimet! Ylämäet menneepi keveämmin ku ei tartte painaa jalalla poljinta, senku vain nostelee menemään =) Ja ohan se tietty aluks niillä opettelua.. Tulipa tehtyä muutama jarrutus silleen että loppuhetkillä tajus olevansa polkimisa kiini mutta se oli jo myöhästä. Löysi ittensä kattelemasta ruohonjuuuritasolta =) Mutta ko tarpeeks monta kertaa kaatuu jalat kiinni ni kyllä sen sitte alkaa muistaan! Suosittelen lukkopolkimia! =)
- jokkek
Keskinopeuteen vaikuttamisesta en osaa sanoa, vaikutus tulee varmastikin pitemmällä aikavälillä pyöritystekniikan opittuasi. Elä siis heitä buutseja ja lukkola lepikkoon ekan työmatkan jälkeen ;)
Itse olen maantiellä kaatunut lukkisten kanssa (lukkojen vuoksi) yhden kerran, alkuaikoina lenkin lopulla väsyneenä unohdin lukituksen, enkä enää saanut vapautettua hallitusti. Mutta nykyään lukot kyllä aukeavat tilanteessa kuin tilanteessa tarvittaessa automaattisesti. Päivä päivältä harvemmin kyllä toisaalta tarvii räpylää maahan laskeakaan, kun tasapaino kehittyy...
Nykyään tuppaakin sattumaan ja tapahtumaan, kun jostain syystä onkin ollut tavallisilla kengillä polkemassa. Varsinkin maasturilla tulee vaistomaisesti ponnistettua vaikkapa katukivetykselle hyppyä, joka ei oikein lukitsemattomilla tassuilla pääty hyvin ;))
- Simo
Luulisin lukkopolkimilla keskarin olevan siinä 42,5km/h ja myötätuuleen vieläkin kovempi.
- Oho
En pääse edes mopolla tuollaisiin keskinopeuksiin. Täällä vauhdit paranee, kuin sika juoksuaan.
- Jokkek
Oho kirjoitti:
En pääse edes mopolla tuollaisiin keskinopeuksiin. Täällä vauhdit paranee, kuin sika juoksuaan.
Mukavahan se täällä on nimettömänä läppää heittää. Mutta tosiasiahan on, että jos työmatkalla pukkais yli neljääkymppiä yksikseen vetoavutta, niin kannattaa mennä SM-kisoihin ens vuonna pokkaan palkinnot pois ;)
- poika
Jokkek kirjoitti:
Mukavahan se täällä on nimettömänä läppää heittää. Mutta tosiasiahan on, että jos työmatkalla pukkais yli neljääkymppiä yksikseen vetoavutta, niin kannattaa mennä SM-kisoihin ens vuonna pokkaan palkinnot pois ;)
ainakin 50 ylämäkeen....
- paikkaansa
Väittäisin että keskari jää 42,2-42,4km/h.On vaan mun veikkaus.
- korvaamattomat
Lukkisten hyöty tulee pienellä viiveellä, sillä pyörittämiseen tarvittava lihaksisto ja tekniikka ei ole kehittynyt. Ei kannata heti odottaa mitään mullistavaa keskareitten nousua, kun on petaalit kiinni vääntänyt.
Edun saisi paremmin selville, jos aktiivi maantielukkismies tai nainen ajaisi tavallisilla petaaleilla ja sitten katsottaisiin keskarieroja.
Ei muuta kuin treenaamaan. Kun niihin on tottunut, ei ilman lukkiksia halua enää ajaakaan.
Kaupunkiliikenteeseen ei kannata ensiksi lähteä hajoittelemaan, vaikka siihenkin tottuu.- Säälittävä raukka
ajaa oman väittämänsä mukaan 27km työmatkan 30min eli 54km/h keskarilla. Aaamuliikenteessä liikennevaloineen. Inseran maasturilla. Säälittää nää "tosi harrastajat" jotka ei pääse lähellekään vuosien tahkoomisesta huolimatta... Miten kovaa sekin ajaisi jos saisi lukkopolkimet.
- Dekker
Säälittävä raukka kirjoitti:
ajaa oman väittämänsä mukaan 27km työmatkan 30min eli 54km/h keskarilla. Aaamuliikenteessä liikennevaloineen. Inseran maasturilla. Säälittää nää "tosi harrastajat" jotka ei pääse lähellekään vuosien tahkoomisesta huolimatta... Miten kovaa sekin ajaisi jos saisi lukkopolkimet.
Vaikka on kymmeniä vuosia tahkonnut ja tahkonnut, kiinnitellyt numerolappuja ja levitellyt linimenttejä, niin silti viidenkympin tempossa on keskari jäänyt alle 45. Työmatkoilla tosin hirmuisessa myötätuulessa on saavutettu "älyttömiä" nopeuksia, mutta niitä ei noteerata.
Näin lahjattomana sitä on joutunut treenaamaan; toiset ne huitasee hybriideillään meikäläisistä ohi ihan kylmiltään.(omien puheittensa mukaan) - Pyöräilijä
Dekker kirjoitti:
Vaikka on kymmeniä vuosia tahkonnut ja tahkonnut, kiinnitellyt numerolappuja ja levitellyt linimenttejä, niin silti viidenkympin tempossa on keskari jäänyt alle 45. Työmatkoilla tosin hirmuisessa myötätuulessa on saavutettu "älyttömiä" nopeuksia, mutta niitä ei noteerata.
Näin lahjattomana sitä on joutunut treenaamaan; toiset ne huitasee hybriideillään meikäläisistä ohi ihan kylmiltään.(omien puheittensa mukaan)Joku tässä nyt mättää joko pyörässä oleva ns.ajotietokone tai käyttäjän kello.
Mitä tulee itse lukkopolkimiin niin ne ovat erittäin hyvä lisävaruste pyörään,tilanne on sama pyörätyypistä riippumatta mutta minnekkään kilometrin mittaisille taipaleille noita tuskin kannattaa hankkia.
Täälläkin on ollut puhetta aiemminkin noista polkimista ja ns.sekasikiömalleista,omasta mielestäni ne pitäisi kieltää "lailla".noilla sekasikiöillä tarkoitan mallia joissa on toisella puolella lukko ja toinen ns.normaali "pedaali".Puolusteluna noille on kerrottu että jotkut kioskimatkat on mukavampi ajaa kun ei tarvitse laittaa varsinaisia pyöräilykenkiä.
Kokemuksesta voin kertoa että esim.10Km lukkopolkimilla varustetulla pyörällä ja normaali jalkineilla menee kuin tyhjää vain (jos tilanne nyt jostain syystä näin vaatii).Näin ainakin jos kyseessä on poljinmalli jossa on leveä häkkiösa ja tuollainen löytyy ainakin Shimanolta.
Noilla sekasikiöillä ja varsinaisilla ajokengillä ajaminen sitävastoin on yhtä tuskaa,poljin on aina vika asennossa ja pahin tilanne on se kun klossi jumittuu tuonne lukottomalle puolelle.
Hyvää pyöräilykesän jatkoa kaikille vaikka ilmat ovatkin olleet surkeat,no noita nopeuksianne voisitte tietenkin hieman tarkistaa. - Dekkerille
Dekker kirjoitti:
Vaikka on kymmeniä vuosia tahkonnut ja tahkonnut, kiinnitellyt numerolappuja ja levitellyt linimenttejä, niin silti viidenkympin tempossa on keskari jäänyt alle 45. Työmatkoilla tosin hirmuisessa myötätuulessa on saavutettu "älyttömiä" nopeuksia, mutta niitä ei noteerata.
Näin lahjattomana sitä on joutunut treenaamaan; toiset ne huitasee hybriideillään meikäläisistä ohi ihan kylmiltään.(omien puheittensa mukaan)Vaikka tuo viesti nyt meni vahinkossa tuon Dekkerin viestin alle niin vastaus ei ollut ensisijaisesti tarkoitettu hänelle vaan kaikille.
- DH mies
Pyöräilijä kirjoitti:
Joku tässä nyt mättää joko pyörässä oleva ns.ajotietokone tai käyttäjän kello.
Mitä tulee itse lukkopolkimiin niin ne ovat erittäin hyvä lisävaruste pyörään,tilanne on sama pyörätyypistä riippumatta mutta minnekkään kilometrin mittaisille taipaleille noita tuskin kannattaa hankkia.
Täälläkin on ollut puhetta aiemminkin noista polkimista ja ns.sekasikiömalleista,omasta mielestäni ne pitäisi kieltää "lailla".noilla sekasikiöillä tarkoitan mallia joissa on toisella puolella lukko ja toinen ns.normaali "pedaali".Puolusteluna noille on kerrottu että jotkut kioskimatkat on mukavampi ajaa kun ei tarvitse laittaa varsinaisia pyöräilykenkiä.
Kokemuksesta voin kertoa että esim.10Km lukkopolkimilla varustetulla pyörällä ja normaali jalkineilla menee kuin tyhjää vain (jos tilanne nyt jostain syystä näin vaatii).Näin ainakin jos kyseessä on poljinmalli jossa on leveä häkkiösa ja tuollainen löytyy ainakin Shimanolta.
Noilla sekasikiöillä ja varsinaisilla ajokengillä ajaminen sitävastoin on yhtä tuskaa,poljin on aina vika asennossa ja pahin tilanne on se kun klossi jumittuu tuonne lukottomalle puolelle.
Hyvää pyöräilykesän jatkoa kaikille vaikka ilmat ovatkin olleet surkeat,no noita nopeuksianne voisitte tietenkin hieman tarkistaa.Ei kai nyt kukaan DH polkimia käytä kauppamatkoilla tai maantieajossa ! Järjen vähyyttä ! Manntielle on keksitty oliko se nyt 324 malli Shimanolta, jossa ei noita ongelmia ole !!!!!
- Pyöräilijä
DH mies kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan DH polkimia käytä kauppamatkoilla tai maantieajossa ! Järjen vähyyttä ! Manntielle on keksitty oliko se nyt 324 malli Shimanolta, jossa ei noita ongelmia ole !!!!!
http://www.avantibikes.com/bikes_detail.asp?id=174&t=4
Tuollaisesta pyörästä oli käsittääkseni alunperin kysymys.
Shimano PD-M 324 ei ole "maantiepoljin" kuten ei edeltäjänsä PD-M 323 poljinkaan.
Kyseiset polkimet käyvät kyllä enm.pyörään sekä kaikkiin tuon tyyppisiin.
Oma suositukseni on kuitenkin PD-M 545 poljin ja perustelut ovat tuolla ylempänä.
Tuosta linkistä polkimia:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/products/family.jsp?FOLDER<>folder_id=2534374302029779&ASSORTMENT<>ast_id=1408474395181175&bmUID=1124009032182
Ja tuosta kenkiä:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/products/family.jsp?FOLDER<>folder_id=2534374302029778&ASSORTMENT<>ast_id=1408474395181175&bmUID=1124009032182
Valitettavasti tässä on vain yhden valmistajan tuotteita ja tuo on ehkä sääntöjen vastaistakin laittaa niitä tänne mutta, "minkä kirjoitin sen kirjoitin". - Ossi
Säälittävä raukka kirjoitti:
ajaa oman väittämänsä mukaan 27km työmatkan 30min eli 54km/h keskarilla. Aaamuliikenteessä liikennevaloineen. Inseran maasturilla. Säälittää nää "tosi harrastajat" jotka ei pääse lähellekään vuosien tahkoomisesta huolimatta... Miten kovaa sekin ajaisi jos saisi lukkopolkimet.
Eikö Mao Tse Tung, eli nykyisin Mao Tse Dong uinut melkein samaa vauhtia, kai se nyt fillarilla menee kevyesti 54 km/h.
Vai olisiko 54 km/2h...
- Dh-mies
Miten saat 324 :n polkimen lukottomalle puolelle klossin jäämään kiinni. Ei mitenkään ?! 545 polkimet ovat tehty vain DH-käyttöön, ei maantielle tai kioskimatkoille !!
- yksi pyöräilijä
Aika kovaa tuo 32km/h ja 29 kilometrin matka. Jaksat varmaan tehdä kovasti töitäkin siellä työpaikalla. Onko sulla sellaista mittaria joka näyttää myös keskinopeuden? 4 kympin keskinopeudella päästään jo hyville sijoituksille tempoajoissa.
Mulla ON sellanen mittari, joka näyttää keskinopuden. Ja lisäksi myös sykemittari, joka kertoo että keskimäärin työmatkalla palaa noin 750kcal. Eli ei loppujen lopuksi kovin paljon, vaikka keskinopeus on tuo 32km/h.
Kyllä siellä työpaikalla yllättävän hyvin jaksaa. Ekalla tauolla on vaan muistettava venytellä. Muuten paluumatka on aika tahmainen. Ja ennen ja jälkeen työmatkan (kotona) proteiinipitoinen palautusjuoma. Ekalla tauolla on yleensä aika kova nälkä, jostain ihmeen syystä....
Tulipa tuossa heitettyä mummolareissu vaihteeksi maastopyörällä. Alla Continentalin jotkut maastorenkaat (kunnon nappulat myös keskellä). Keskinopeudeksi tuli 66km:n matkalla 29km/h. Suurin osa oli tosin asfalttia, mutta reitti oli aika mäkistä maastoa. Oon kyl harkinnu, et vois tota tempoo käydä joskus kokeilemassa.
- Simo
Tänään tuli ajettua perinteinen Tour Tammisaari. Eli käytännössä, mökiltä kotiin. Matkaan meni 108km ja keskari 31km/h. Loistava, myötäinen keli.
Normaalisti ajetaan lenkki toiseen suuntaa, mutta nyt sai valita tuulen suunnan, onneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465787Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6042265Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821171Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61936- 61905
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778