en ymmärrä. kaikki alkoi pienestä käsien pesusta. "tuntuu vähän likaiselta, taidan pestä." noh, nyt kun on nähnyt miten esim. muu perhe käyttäytyy, ja miten huonosti he hygieniastaan huolehtivat, joku naksahtaa päässä ja tulee lähes paniikki, "pakko pestä kädet, pakko mennä kokonaan suihkuun".. pahimpia paikkoja ovat wc, lavuaarit ja tiskit. saan kunnon kohtauksen kun näen oksennusta tai sylkeä. miten ihmeessä pystyisin ajattelemaan "normaalisti", enkä miettimään esim. onkohan joku koskenut tätä ovenkahvaa rasvaisella kädellä? rasittaa ihan oikeasti.
epähygienia tekee sairaaksi
7
751
Vastaukset
- Nimetön
Kyseessä on pakkoneuroosi. Ilmeisesti oireesi ovat ilmaantuneet vasta aivan hiljattain? Käy lääkärissä. Oireet saattavan pahentua ja tuon puhdistautumispakon lisäksi voi tulla muitakin pakkoneuroottisia oireita. Puhun omasta kokemuksesta.
- she
mulla oli joku pari vuotta sitten vielä pakko-oireita, jotka kuitenkin ovat nyt "lähes" parantuneet, eli tarkoittaisiko tämä, että ne tulevat uudestaan?
- Sama nimetön
she kirjoitti:
mulla oli joku pari vuotta sitten vielä pakko-oireita, jotka kuitenkin ovat nyt "lähes" parantuneet, eli tarkoittaisiko tämä, että ne tulevat uudestaan?
Siltä minusta vaikuttaa. Pakko-oireisiin on kaiketi olemassa jokin syy, joka pitäisi käsitellä. En ole asiantuntija kuitenkaan. Joku tietävämpi voisi kertoa.
- Pesijä
Sama nimetön kirjoitti:
Siltä minusta vaikuttaa. Pakko-oireisiin on kaiketi olemassa jokin syy, joka pitäisi käsitellä. En ole asiantuntija kuitenkaan. Joku tietävämpi voisi kertoa.
Tietääkseni, jos kyseessä on pelkkä pakko-oire,
tehokkain hoitomuoto on vaiheittainen siedätyshoito.
Siinä vähitellen taltutetaan pakko-oire, mutta
se vaatii paneutumista ja oireen kanssa kamppailua.
Myös lääkitys voi auttaa.
Aiheesta on myös kirjoja, kuten:
Kerrasta poikki : vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista / Edna B. Foa ja Reid Wilson;
Pakkoneuroosien hallintaan : itsehoito-opas / Frank Tallis
- Anonyymi
"Rasvaisella kädellä" :D Voi kauhistus käsissä voi olla paljon pahempaakin kuin pelkkää rasvaa...
- Anonyymi
Toisaalta jos kaikki olisi aivan liian hygieenistä, ihmisiltä katoaisi vastustuskyky.
Mitä puhtaampaa ja steriilimpää olisi, kukaan ei kestäisi minkäänlaista epähygieniaa, ja bakteerit ja sairaudet pääsisivät valloilleen.
On ihan hyvä, että maailmassa, jossa liikumme, on myös jonkin verran pöpöjä. - Anonyymi
Bakteerit ovat hyödyllisiä ja hallitsevat elämää, ovat ystäviämme!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717