Tylyjen ihmisten kaupunki!

Turku on

Kylmiä naisia. Leuhkia miehiä. Tunteettomuutta ja haluttomuutta. Välinpitämätöntä suhtautumista. Mää itte vaan olen kaikkest tärkkiämppi. Sitä se meiän Turku on.

Oletko joskus saanut Turusta ystävän? Turkulaisesta, jota et ole ennen ollenkaan tuntent? Kerro meille, jos sellainen ihme on päässyt tapahtumaan.

Ne pienet yhteisöt ja kuppikunnat, sisäänpäin lämpiävä me-henki, umpinainen ilmapiiri. Tässä minun Turkuni. Olkaa hyvä ja nauttikaa.

36

7763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen tosin

asunut täällä Turussa vasta 21 vuotta. Turkulaiseksi muualta tullut katsotaan, kun hän on asunut Turus 50 vuotta. Minua kyllä varoiteltiin turkulaisista etukäteen, ja totta puhuivat. Olosuhteiden pakko voi ajaa ihmisen Suomesta Turkuun.

• tontuska

Olen kotoisin Pohjanmaalta, mutta löysin aviopuolison Turusta. Turkuun muutin vapaaehtoisesti.

Mieheni on "aitoturkulaisia", niitä oikeassa sairaalassa syntyneitä. Hän on ihana, ystävällinen, avoin. Mies on ottanut minut, sukuni ja ystäväni vastaan reilusti ja ystävällisesti.

Samoin ovat tehneet muut tapaamani turkulaiset. He eivät ole olleet tylyjä, leukoja tai kylmiä. Olen saanut hyviä turkulaisia ystäviä ja todella ystävällistä palvelua.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa?

• samaa mieltä
        tontuska kirjoitti:

Olen kotoisin Pohjanmaalta, mutta löysin aviopuolison Turusta. Turkuun muutin vapaaehtoisesti.

Mieheni on "aitoturkulaisia", niitä oikeassa sairaalassa syntyneitä. Hän on ihana, ystävällinen, avoin. Mies on ottanut minut, sukuni ja ystäväni vastaan reilusti ja ystävällisesti.

Samoin ovat tehneet muut tapaamani turkulaiset. He eivät ole olleet tylyjä, leukoja tai kylmiä. Olen saanut hyviä turkulaisia ystäviä ja todella ystävällistä palvelua.

Itse olen asunut jo vuoden ja voin sanoa, että iloisena itäsuomalaisena en ole saanut vastakaikua täkäläisiltä. Ovat nurkkakuntaisia, eivät halua keskustella muiden kuin turkulaisten kanssa, jos on se mahdollisuus...
        Lähden heti täältä pois, kun se mahdollisuus vain suodaan!

• tontuska
        samaa mieltä kirjoitti:

Itse olen asunut jo vuoden ja voin sanoa, että iloisena itäsuomalaisena en ole saanut vastakaikua täkäläisiltä. Ovat nurkkakuntaisia, eivät halua keskustella muiden kuin turkulaisten kanssa, jos on se mahdollisuus...

Harmi, jos olet törmännyt vain tylyihin täkäläisiin. Ikävä kuulla, ettet viihdy näin kauniissa kaupungissa.

Uskallan kuitenkin väittää, ettei muutamien kokemusten perusteella voi yleistää kaikkia turkulaisia tylyiksi ja kylmiksi ihmisiksi. Kuten sanoin, kyllä niitä ystävällisiäkin löytyy.

Yleistäminen on aina turhaa. Mitä sillä saavuttaa, että hokee kaikkien turkulaisten/tamperelaisten/itäsuomalaisten olevan sitä tai tuota, kun kaikki tietävät, että erilaisiakin ihmisiä löytyy?

• Pahci
        samaa mieltä kirjoitti:

Se on totta ettei sellaista ylirempseää ja kovaäänistä yltiötuttavallista kaveria ymmärretä turussa tai lähialueella sen paremmin. Se tulkitaan joku idiotismiksi tai ylimielisyydeksi. Hidasta vähän niin mukaudut vaivatta.

• tytteli
        tontuska kirjoitti:

Sama kokemus kuin Tontuskalla :)

• joku_

niin tottahan tuo aloittajan teksti on.. mutta onneksi turusta tulee kokoajan parempi paikka kun ihmisiä muuttaa muualta tänne. mutta tosin ei tuota kannata kuitenkaan ihan jokaiseen turkulaiseen yleistää, sillä loppujen lopuksi tuo on aika pieni osa. ja itse olen kyllä saanut useita ystäviä turusta, tosin en nyt tiedä kuinka näistä on ihan perusturkulaisia. lisäksi tunnen useita jotka ovat juuri näitä aloittajan mainitsemia tyyppejä ja ei tarvitse kauaa olla tälläisen seurassa niin tietää tämän olevan perusturkulainen..

• Täti-Turusta

ja aito Turkulainen siellä Heidekrenillä syntynyt on ylpeä juuristaan. Ne jotka eivät ole oikeita Turkulaisia vaan muualta tulleita leikkivät sitä ylpeää Turkulaista nykyisiä kaupunkiin muuttajia kohtaan. Aito Turkulainen on tosi ystävä ja hyväksyy kyllä muualta tulleet. Mutta aidon Turkulaisen vanhempienkin pitää olla siellä Heidekrenillä syntyneitä ja asua sile oikeal puolel jokke.

• Turussa syntynyt

Oma kokemukseni on, että kun olen pientä ikäluokkaa 1971, niin jo ala-asteella lähiössä suuri osa oli muualta muuttaneita.

Eli ei kai nyt ole niin, että muualta muuttanut ei tule toimeen toisen muualta muuttaneen kanssa? Turussa nimittäin lienee tietyissä paikoissa kuten vaikka YO-kylässä 90% muualta tulleita. Kiva siellä on sitten naapuria kyräillä ja haukkua Turkua, mutta tarina ei ole tosi.

• synnytyssairaalasta polkupy...
        Täti-Turusta kirjoitti:

ja aito Turkulainen siellä Heidekrenillä syntynyt on ylpeä juuristaan. Ne jotka eivät ole oikeita Turkulaisia vaan muualta tulleita leikkivät sitä ylpeää Turkulaista nykyisiä kaupunkiin muuttajia kohtaan. Aito Turkulainen on tosi ystävä ja hyväksyy kyllä muualta tulleet. Mutta aidon Turkulaisen vanhempienkin pitää olla siellä Heidekrenillä syntyneitä ja asua sile oikeal puolel jokke.

Siis olen samaa mieltä, että turkulaiset tuntevat taustansa, minun vanhempani ovat "Pakalta" ja synnyin Heidekenillä. Enää en asu Turussa, mutta AINA turkulaisuus on minun omakuvani. Kavereita on ollut aina joka puolelta. Opiskeluaikana tutut ihmettelivät, kun tunsin paljon paikallisia. Ei se mikään ihme ole, Turun kokoisessa kaupungissa tuntee myös naapurilukion väkeä.

Se kokemus mitä muualta asumisesta on kertynyt on osoittanut sen että muuallakaan ei ole itsestään selvää sopeutua paikallisiin.

• turust

Turkulainen on sosiaalinen, puhelias ja ystävällinen. Mutta meillä on omat tapamme ja emme ole samanlaisia kuin muualla suomessa. Kultuurierot ehkä aiheuttaa väärinymmäryksiä? Olen myös varma että liian suuret ennakkoluulot turkulaisia kohtaan vaikuttaa paljon. Ja sitten ne sosiaaliset kokemukset jotka joku on baarissa saanut voi jättää omaan arvoonsa.

• ...

Ei niit ystävii tuukkaa, jos lähtee tol asenteel liikkeel. Ja toiseks tää Suomi oon niin pieni maa, ettei eri kaupungissa asuvien ihmisten välillä ole varmaankaan kovin suurta eroa.

• ylläri

Olen itse itä-suomesta ja olin Turussa työkomennuksella kaksi viikkoa. Itsellänikin oli vahvat ennakkoluulot Turkulaisia kohtaan, mutta onneksi ne osoittautuivat vääriksi. Työkaverit olivat tosi mukavaa porukkaa ja iltaelämässäkin tapasin useita mukavia ihmisiä. Muutaman kanssa ollaan pidetty yhteyttä vielä sen jälkeenkin ja aion mennä Turussa käymään vielä työasioiden ulkopuolellakin.
        Kiitos Turku ja turkulaiset, että olin väärässä ennakkoluuloineni.

• ..................

Väärässä olet. Itse olen vuoden asunut ja ihka oikeita alkuperäisiä turkulaisia löytyy ystävinä monta! Itsestä se on kiinni, jos ei täältä löydä kavereita- mulla ei ole ollut mitään ongelmaa.
      Ihmisiä tapaa töissä, koulussa, harrastuksissa, kadulla, kaupoissa ja kahviloissa. Joten rohkeasti kansan joukkoon, hymyä kasvoille ja oikea asenne päälle, niin johan helpottaa!

• Pacce

Naiset on hiukka keskivertoa hankalampia viihdyttää, pitäis olla jokin kumma trendihirmu, mut sama se on hesassakin..turussatosin on paljon myös muualta tulleita..
      Omat kuppikunnat ne joka kaupungissa, kavereiden saaminen on muutenkin oma lukunsa, jota ei kannata asuipaikalla selitellä..

• entinen helsinkiläinen

En tiedä millainen ihminen itse mahdat olla ihmisenä tai ystävänä?
      Kylmä ja välinpitämätön varmaankin, jos et osaa ystävystyä kenenkään kanssa ja halajat sinne takaisin Lapin hillamaille ja äidin helmoihin?
      Suomessa on reilut 5 miljoonaa ihmistä, sama millä paikkakunnalla asut, kaupungeissa ja maalla vain on vähän eri fiilis.
      Minusta Turku on parempi paikka kun esim helsinki, siellä et saa ystäviä yhtä helposti kun täällä, ihmiset ovat kylmempiä ja tylympiä.
      Et kai odota, että sinua tervehditään kadulla, tuntemattomat moikaavat kuten kotipitäjän ainoan esson parkkipaikalla;))

• Johnnie83

Turkuun näin pari vuotta sitten muuttaneena helsingistä mua ihmetyttää suuresti nämä puheet turkulaisten kylmyydeestä ja puhuttamattomuudesta.

Itse olen nimittäin kokenut aivan päinvastaista, täällä mielestäni uskalletaan enemmän kuin helsingissä jutella tuntemattomille, bussissa voi jutella niitänäitä vieressä istuvan kanssa ilman että kaikki tuijottaisi niskaan, baareissa ei ryhmitytä ns. omiin porukoihin ja joku saattaa jopa kadulla tulla vastaan hymyillen mikä on erittäin harvinaista helsingissä.

• nakke

Mun mielestä ovat tosi mukavia nuo turkulaiset. Asuin siellä nelisen vuotta opiskelun vuoksi ja pelkästään hyviä kokemuksia. Sain lisäksi monia hyviä ystäviä alkuperäisistä turkulaisistakin. Minuakin etukäteen varoiteltiin heistä, mutta turhaan.

Sittemmin olen huomannut, että esimerkiksi Tampereelle Turku koetaan "vastenmielisempänä" kuin päin vastoin. Turussa ei Tampere-vitsejä kuulunut eikä muutenkaan Tamperelaisia haukuttu, kun taas Tampereella jatkuvasti Turusta puhuttaessa hiukan nälväistään.

• 666666

Turkulaiset naiset tuntuvat olevan tosi täynnä itseään.

• von Heidekenilta

Minulla on samanlainen kokemus, minulla on tamperelainen ystävä joka opiskeli Turussa. Olin hänen polttareissaan. Juhlan humussa kun juteltiin, niin hänen veljensä alkoi piikitellä turkulaisesta puhetavastani. Sanoin olevani Turusta, siitä se johtuu, tuo länsimurre. Minusta murteessa ei sinänsä ole mitään hävettävää ja minun korvassani tampereen puhe kuulostaa aika pahalta.

• turkulainen a la von heideken

Joku savolainen taitaa yrittää mollata. Vaikea sanoa kun olen itse Turusta ja kaikki kaverit ovat siellä jossain vaiheessa asuneet. Minä kuten moni muukin on muualle muuttanut, eikä ole yhtään helpompi muuallakaan tavata mukavia ihmisiä.

• savolaisia vastaan?

Höh, miksi arvelet että nimenomaan joku savolainen haluaisi mollata turkulaisia :) Tässä on sulle paljasjalkainen savolainen, tosin muualla pitkään asunut, joka ihailee yli kaiken kaunista Turkuanne ja on tavannut monia tosi mukavia turkulaisiakin. Tervemenoa ensi kesänä vaikkapa Savonlinnaan toteamaan, että myös siellä on kaunista ja ihan mukavia ihmisiä.

• htp2004
        savolaisia vastaan? kirjoitti:

Höh, miksi arvelet että nimenomaan joku savolainen haluaisi mollata turkulaisia :) Tässä on sulle paljasjalkainen savolainen, tosin muualla pitkään asunut, joka ihailee yli kaiken kaunista Turkuanne ja on tavannut monia tosi mukavia turkulaisiakin. Tervemenoa ensi kesänä vaikkapa Savonlinnaan toteamaan, että myös siellä on kaunista ja ihan mukavia ihmisiä.

Moi kaikille, syntyperäisenä turkulaisena haluan kiittää kaikkia muukalaisia ympäri suomea saamastani ystävällisestä kohtelusta ja lämpimästä mielenkiinnosta ensimmäistä kaupunkiamme kohtaan. Myös työskennellessäni ulkomailla (venäjä, usa, saksa, sveitsi) on Turku ollut tunnettu ja hyvässä maineessa. Etenkin saaristoamme kaikki haluaisivat päästä ihailemaan, samoin turun tyttöjä (vaikka monet näistä on syntyjään muualta).

Saamani muukalaiskaverit ovat olleet aivan yhtä ystävällisiä ja fiksuja kuin keskimääräiset turkulaisetkin. Ja Turussakin on paljon turisteja ja myös jonkin verran huono-osaisia (kuten valitettavasti kaikkialla), joten muutamasta happamasta ilmeestä ei kannata omaa mielenrauhaa järkyttää.

Kyllä täälläkin vitsaillaan Tamperelaisista, Raumalaisista, Hesalaisista (melkein sama kuin Rauma, koska Helsinki perustettiin pakkosiirretyillä Raumalaisilla), Porilaisista, Savolaisista jne, mutta se on hyväntahtoista ja oikeasti vieraat otetaan porukkaan useimmiten hyvin vastaan. Tamperelaiset yrittävät hyppimällä saada meitä mereen, mutta annamme heidän pomppia rauhassa, me kun tykätään merestäkin ja onpahan niillä jotain tekemistä ja siinä sivussa saamme kuunnella heidän hauskaa ja miellyttävää kommunikointikieltä.

Ymmärrämme hyvin sen, että kaikkialla puhutaan turkulaisista ja Turusta, puhutaanhan näistä jo paljon koulun oppikirjoissakin. Tiedämme, ettei Turkua tai turkulaisuutta voi käsittää, ellei ole asunut täällä, ellei sitten satu olemaan positiivinen iloinen avoin ihminen. Uskon muutaman vuoden opiskelunkin täällä jo avartavan mieliä.

Pääasia on, että puhutaan, jatkakaa... Hyviä jatkoja kaikille...

• veikko ulli
        htp2004 kirjoitti:

Moi kaikille, syntyperäisenä turkulaisena haluan kiittää kaikkia muukalaisia ympäri suomea saamastani ystävällisestä kohtelusta ja lämpimästä mielenkiinnosta ensimmäistä kaupunkiamme kohtaan. Myös työskennellessäni ulkomailla (venäjä, usa, saksa, sveitsi) on Turku ollut tunnettu ja hyvässä maineessa. Etenkin saaristoamme kaikki haluaisivat päästä ihailemaan, samoin turun tyttöjä (vaikka monet näistä on syntyjään muualta).

Saamani muukalaiskaverit ovat olleet aivan yhtä ystävällisiä ja fiksuja kuin keskimääräiset turkulaisetkin. Ja Turussakin on paljon turisteja ja myös jonkin verran huono-osaisia (kuten valitettavasti kaikkialla), joten muutamasta happamasta ilmeestä ei kannata omaa mielenrauhaa järkyttää.

Kyllä täälläkin vitsaillaan Tamperelaisista, Raumalaisista, Hesalaisista (melkein sama kuin Rauma, koska Helsinki perustettiin pakkosiirretyillä Raumalaisilla), Porilaisista, Savolaisista jne, mutta se on hyväntahtoista ja oikeasti vieraat otetaan porukkaan useimmiten hyvin vastaan. Tamperelaiset yrittävät hyppimällä saada meitä mereen, mutta annamme heidän pomppia rauhassa, me kun tykätään merestäkin ja onpahan niillä jotain tekemistä ja siinä sivussa saamme kuunnella heidän hauskaa ja miellyttävää kommunikointikieltä.

Ymmärrämme hyvin sen, että kaikkialla puhutaan turkulaisista ja Turusta, puhutaanhan näistä jo paljon koulun oppikirjoissakin. Tiedämme, ettei Turkua tai turkulaisuutta voi käsittää, ellei ole asunut täällä, ellei sitten satu olemaan positiivinen iloinen avoin ihminen. Uskon muutaman vuoden opiskelunkin täällä jo avartavan mieliä.

Pääasia on, että puhutaan, jatkakaa... Hyviä jatkoja kaikille...

paitsi turussa.

• Minni Kissa

Minua hämmästytti aikoinaan, kun n. 10 vuotta sitten Turkuun muutin, että on muuten kumma kaupunki kun juttu luistaa bussipysäkillä ihan ventovieraitten kanssa.

Tietysti, jos sinusta huomaa, että alta kulmain kyräilet, että tuossapa taas sellainen umpimielinen turkulainen, en kyllä sano sille mitään, niin ihan saat kyllä olla rauhassa.

• BeatGoesOnAndOn-M

Sulkekaa tämä thread (=muun suomen kielellä keskustelupalsta, foorumi) tämä ei johda mihinkään.....gsus....uskomantonta toimintaa...

• mmnn

Ei kai nyt kukaan järkevä ihminen voi oikeasti olla sitä mieltä, että jollain paikkakunnalla mukamas olisi mukavempia tai inhottavampia ihmisiä kuin jossain toisessa paikassa. Jos et tule jossain paikassa ihmisten kanssa toimeen, vika löytyy lähes aina peilistä, tai siitä henkilöstä kuka sieltä näkyy.

Minun mielestäni Turku on jotain mistä Suomi saa olla ylpeä ja sääli ettei moinen upea kaupunki ole enää pääkaupunki, paljon edustavampi olisi kuin Helsinki.

• narisija

Täällä ei oo yhtään tylyjä ihmisiä. Nasiset turhaan. Mee kotias.

• ihminen

Ootpas tyly ihminen.

• Jouli

Kerronpa nyt teille että olen saanut Turusta montakin hyvää ystävää. Ja mitä mahtaa aloittaja tarkoittaa:
      "Oletko joskus saanut Turusta ystävän? Turkulaisesta, jota et ole ennen ollenkaan tuntent?"
      Yleensä aina olen tavannut ihmisen edes muutaman kerran aiemmin ennen kuin voin sanoa häntä ystäväkseni, paikkakunnasta riippumatta?
      En siis asu Turussa, en lähelläkään, mutta käytyä tuli taas kesällä. Hienoa oli, kiitos vaan Turulle. Turku on ainoa Suomen kaupunki jossa on sellainen fiilis että olisi ulkomailla (joo joo mä tiedän että kuulostaa tyhmältä, mutta näin on!)...Samalla reissulla tuli ihailtua "hitaalla laivalla Tukholmaan" myös saaristoa. Ei hullumpaa...
      Summa summarum: Omia ihmissuhde/ sosiaalisuusongelmia ei kannata vierittää raa'asti yleistäen paikkakunnan kaikkien ihmisten niskaan...Ja kiitos, minä todella nautin!

• kaduille

Hesassa kukaan ei välitä kenestäkään, ihmiset kuolevat ratikkapysäkeille kenenkään välittämättä eikä edes insuliinishokkiin menossa ollutta pikkutyttöä auttaneet muut kuin pulsut...

• muuttanut

Olem hieman samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa. Itse olen kotoisin itä-Suomesta ja asunut Helsingissä noin 8 vuotta. Turkulaisiin on hankala ulkopuolisen tutustua stadilaisiinkin verrattuna.

Täällä ollaan jotensakin hirvittävän puhumattomia ja tosikkoja. Painotetaan ulkoisia asioita, kuten työtä,ulkonäköä, vaatteita ja autoa. Ehkä täällä on pieni trendsettereiden joukkio pannut alulle tämän pinnallisen juppitouhun, ja muut sitten pyrkivät jäljittelemään heitä.

Hyviä asioita Turussa on Helsinkiin verrattuna leppoisa työtahti ja kaunis ympäristö. Täkäläiset myös tykkäävät irrottelusta ja naiset ovat keskimäärin sieviä.

Minä nyt yritän vielä hymyillä näille turkulaisille vaikka kukaan ei takaisin hymyilekään.

• veikko ulli

mulkkujahan sikäläiset ovat. kuntarajan kun ylitää, muuttuvat ihmiset täysin.

• Turust

Pintaliito ihmiset on kaikkialla vaikeita. Tutustu aitoihin turkulaisiin. Pintaliitäjät ovat ihmisiä jotka on sisäisesti pilalla. Heitä on kaikkissa urbaaneissa yhteisöissä, koska he vihaavat asua maalla ja muuttavat heti pois. Sellaiset ihmiset haluis mieluiten asuu Nykissä tai Lontoossa. Heillä ei vaan kaikkilla oikeasti ole uskallusta sinne mennä. Mutta muistavat kuitenkin haukkua Suomen paskaksi junttilaksi milloin kerkiävät. Aito turkulainen ei ole tuollainen.

• Anonyymi

Aika osuva analyysi. MuttA OLISIKO KAIKKI KAUPUNGIT TARKEMPI vuodatus?, Sori kapsit.

• Anonyymi

Ihan outo piikkihän tämä on. Mutta keskiverto ideologia, on 90% "hankala selittää". Ja ketä kiinnostaa, niin se 10% on vaan "kaverit". Hyvää viikonloppua vaan sinne teillekin. Tai silee :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe