Au pair-mummeliksi?

Uskaltaisitteko lähteä piikomaan ulkomaille saadaksenne uusia vaikutteita ja mahdollisuuden tutustua vieraaseen maahan paremmin kuin tavallisena turistina?

Asunto ja ruoka vähän taskurahaa. Matkat saisi itse maksaa.

Itselläni on alkanut tällainen idea itää.
Uskon että minun ikäiseni olisi turvallisempi vaihtoehto au pairina, kuin joku nuori tyttö.

12

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelias

se sun ikäs sitten on?
      Itse ottaisin juuri luotettavuuden ja elämänkokemuksen takia vanhemman lastenvahdin mutta en mielellään yli 45 vuotiasta.

• ja töitä olisi tiedossa juuri sen takia että olen mummeli-ikäinen, 65 v.
        Joissakin maissa annetaan arvoa, ettei au pair ensimmäisenä kysele missä on lähin disco :-D
        (Nitrodiscoissa en ole vielä koskaan käynyt.)

Saanko kysyä miksi et haluaisi yli 45 vuotiaan olevan lastenvahtina?

• MUMMELI1
        MdK-MdK kirjoitti:

ja töitä olisi tiedossa juuri sen takia että olen mummeli-ikäinen, 65 v.
        Joissakin maissa annetaan arvoa, ettei au pair ensimmäisenä kysele missä on lähin disco :-D
        (Nitrodiscoissa en ole vielä koskaan käynyt.)

Saanko kysyä miksi et haluaisi yli 45 vuotiaan olevan lastenvahtina?

Koko ajan oma poikani perhe patistelee minua tulemaan nannyksi Kanadaan. Olin siellä viime talvena 8 viikkoa ja hyvin meni. Silloin perheeseen syntyi vauva ,jotta nyt olisi enemmän työtä. En ole kuitenkaan innokas lähtemään kun ajattelen viime talvea ,että koville joutuisin yksin 2 lapsen kanssa ,vaikka isompi jo olisi jonkun päivän tarhassakin.
        Sanoin ,että omat lapseni olen hoitanut nyt ,en jaksa.
        Muuten eri maa tai olosuhteet eivät peloita,senverran sain kokea viime talvena (vaikka siellä ei ulkoilutetakaan lapsia ,puhumattakaan vauvoista ulkona talvella,siitä sai koea monet päivittelyt)
        Au pairiksi varmasti olisi vanhemmista kysyntää olisko lähtijöitä?
        Mitään estettä en asialle näe ,mutta mikään järjestö ei varmaan asioita järjestä niinkuin nuorille au paireiille

• sarkikala
        MUMMELI1 kirjoitti:

Koko ajan oma poikani perhe patistelee minua tulemaan nannyksi Kanadaan. Olin siellä viime talvena 8 viikkoa ja hyvin meni. Silloin perheeseen syntyi vauva ,jotta nyt olisi enemmän työtä. En ole kuitenkaan innokas lähtemään kun ajattelen viime talvea ,että koville joutuisin yksin 2 lapsen kanssa ,vaikka isompi jo olisi jonkun päivän tarhassakin.
        Muuten eri maa tai olosuhteet eivät peloita,senverran sain kokea viime talvena (vaikka siellä ei ulkoilutetakaan lapsia ,puhumattakaan vauvoista ulkona talvella,siitä sai koea monet päivittelyt)
        Mitään estettä en asialle näe ,mutta mikään järjestö ei varmaan asioita järjestä niinkuin nuorille au paireiille

lähteä au-pairiksi jos on yli 50-vuotias nainen. Ja yleensä siinä iässä on suurimmalla osalla jo lastenlapsia kotimaassaan.

• sarkikala kirjoitti:

lähteä au-pairiksi jos on yli 50-vuotias nainen. Ja yleensä siinä iässä on suurimmalla osalla jo lastenlapsia kotimaassaan.

pitäisi olla, jos vielä haluaa ulkomaille, jos on terve ja muutenkin vireä.
        Itselläni ei ole lapsenlapsia, eikä luultavasti tule koskaan olemaankaan, joten siinä mielessä olen vapaa lähtemään ja hoitamaan toisten lapsia.

• Kerrotko,
        MUMMELI1 kirjoitti:

oliko se vain teidän perheessänne vai yleinen tapa siellä?

• Kokemuksia on

On muitakin mahdollisuuksia "au-pair´iksi" kuin lastenhoito. Euroopassa ikääntyneet henkilöt hakevat varttuneenpia henkilöitä apulaisiksi.

Mitä sitten työsopimus pitää sisällä siitä on syytä ottaa selvää etukäteen. Jos kerran intoa on sinne vain uusia kokemuksia etsimään. Usein onnistaa, olla seurustelu-, ulkoilu"upseerina" yksinäiselle.

• ellumari

asuminen vieraitten ihmisten kodissa ja vielä palvelijana.
      Olin nuorena kolme ja puoli kuukautta Englannissa piikomassa ja kokemus oli erittäin epämiellyttävä.
      Perheessä olin "Miss" joka oli läpinäkyvä tai mitään huomiota ansaitsematon, muuloin kuin silloin kun olin tehnyt jotain väärin tai huonosti.
      Menin kieltä oppimaan ja unohdin melkein aijemmin oppimanikin.
      Perhe oli sen verran yläluokkainen, että puheesta ei ymmärtänyt kuin suunnilleen puolet.
      He puhuivat sitten varmaankijn jotain aataminaikuista Shakespearen kieltä - ainakin Margaret Thatcherin ja Englannin kuninkaallisten tapaan.
      MDK-MDK, sinusta tulisi luultavasti perheenjäsen Au-pair paikassasi, tai ainakin perheen hyvä ystävä, sillä taidat olla sitä ihmistyyppiä.
      Itse pysyn tälläisenä "nuorena" kapinallisena lopun ikäni.

• ajattelin että nuorena olisin saattanut sanoa emännälleni että "haista kukkanen" jos olisi tullut kovin pikkumaisesti minua ojentelemaan!

Tänä päivänä, kun olisin luultavasti perheen äidinäidin ikäinen tai vanhempikin, niin minulla voisi olla enemmän vaikutusvaltaa ja vapauksia hoitaa tehtäväni kuin joskus nuorena tytönhuitukkana! :-D

• Itsekäs muija

Ihan sivistymättömänä pidän ideaa kun uskovainen pariskunta muutti isompaan asuntoon ja ajatteli että minä, siis minä, muutaisin yhteen huoneeseen heitä passaamaan! Siis talousapulaiseksi.

Minulle riitti, lopetin ystävyyden hyvää päivää tasolle! En ole kenenkään piikana ollut tähän päivään saakka, toivottavasti ei tarvitse tulevaisuudessakaan joutua joidenkin papusopan keittäjäksi. Tulen hyvin toimeen omillani.

Samaten eräs varakas ukkeli uskotteli itselleen että menisin hänen äkseerattavakseen ja vielä ehdotti moista. Kaikkea sitä tapahtuukin. Ukkeli laskee osinkojaan päivittäin ja minun olisi pitänyt niitä tarkistaa ja tietenkin se muu isompi asia vielä, kaikkinainen huonepalvelijana toimiminen??????

Onko jollekin muulle sattunut vastaavanlaisia ehdotuksia tai harha-askeleita?

• ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

ajattelin että nuorena olisin saattanut sanoa emännälleni että "haista kukkanen" jos olisi tullut kovin pikkumaisesti minua ojentelemaan!

Tänä päivänä, kun olisin luultavasti perheen äidinäidin ikäinen tai vanhempikin, niin minulla voisi olla enemmän vaikutusvaltaa ja vapauksia hoitaa tehtäväni kuin joskus nuorena tytönhuitukkana! :-D

minäkin nyt pikkuisen säyseämpi ja kärsivällisempi - toivoakseni.
        Kuitenkaan en uskoisi pystyväni asumaan kenenkään toisen kodissa.
        Sinun tyyppisesi ihmisen voin kuvitella asuvan vaikka Marsissa. Olet niin...vahva.
        Itse kartan täysin vieraita ihmisiä ja olosuhteita. Kaikki täytyy olla aivan varman päälle ,turvallista.
        Sinusta tulisi mainio taloudenhoitaja johonkun Etelä - Ranskalaiselle viinitilalle esm.

• Mummelille

Hei MdK-MdK!

Minusta ideasi on tosi hyvä. Minä olen ollut ulkomailla vapaaehtoistöissä ja muistutan myös niistä. Lähtisin niihin vielä uudestaankin, mutta työelämä ja elämän vakiinnuttaminen muutenkin kutsuu. Sinunlaiselle elämänkokemusta omaavalle ihmiselle on taatusti kysyntää maailmalla.

Minusta sinun kannattaisi lähteä liikkeelle siitä, että mitä itse tahtoisit ja onko sinulla jotain rajoitteita. Eli millaista työtä haluaisit tehdä, miten pitkän aikaa, mitä kieliä puhut, mitä sinä osaat ja mistä kulttuureista olet kiinnostunut. Mahdollisia rajoitteita voivat olla sairaudet, erityisruokavalio, erityistoiveet jne.

Au paireja toivotaan paljon Ruotsiin ja Ahvenanmaallekin. Sinne pääsisit myös lyhytaikaisesti kokeilemaan siipiäsi. Englannin ja muun kielisissäkin maissa on toki au paireille kysyntää sekä suomenkielisissä että vieraskielisissä perheissä. Lyhyiksi ja pitkiksi ajoiksi. Au paireina on ollut kymmenkunta ystävääni ja heidän kokemukset ovat olleet vähän semmoisia, että ovat tykänneet joko hirveästi tai sitten on ollut ongelmia. Yksi ongelmia aiheuttanut juttu on ollut lasten kasvatustavat. Voisitko suostua siihen, että sinun tulee päivittäin vahtia pienen lapsen shakki- tai soittoharjoituksia parin tunnin ajan? Joissain maissa pienien lasten elämä on jo hyvin ohjelmoitua, koulu aloitetaan Suomea huomattavasti aiemmin ja muitakin kulttuurieroja löytyy. Kulttuuriahan toki menisitkin tutkimaan :) Tarkoitan vain sitä, että se voi olla oleskelun puolesta rankkaakin.

Vapaaehtoistöissä on tarjolla hirmuisen paljon erilaisia tehtäviä. Minä olen ollut ohjaamassa lastenleirejä sekä vapaaehtoistyöntekijänä lastenkodissa. Olen tosi tyytyväinen kokemuksiini. Paikoissa oli ollut paljon vapaaehtoisia, joten siellä oli "paikka valmiina". Säännöt, työajat, majoituspaikka, ruokasysteemit ja muut asiat olivat selviä. Etukäteen sain paljon informaatiota ja yhteydet jäivät elämään. Molemmissa paikoissa oli myös muita vapaaehtoisia ympäri maailmaa, joten nyt minulla on kavereita siellä sun täällä. On olemassa myös paikkoja, joissa ei ole kuin yksi tai pari vapaaehtoista.

Katso nämä linkit:
      http://www.kvtfinland.org/
      http://www.kepa.fi/toiminta/etvo
      http://maailmanvaihto.fi/text/list/?id=26

Lahden Diakoniasäätiön Viipurissa katulapsille ylläpidetty Dikoni on myös ottanut Suomesta vastaan vapaaehtoistyöntekijöitä, käsittääkseni lyhyiksikin ajoiksi.

Kibutseista olen kuullut, ettei tällä hetkellä vapaaehtoisia Suomesta sinne lähetetä ja kristillisyys olisi vapaaehtoisille tärkeää.

Työvoimatoimiston vapaissa paikoissakin on usein näitä au pair paikkoja. Monet suosittelevat järjestön kautta menoa, mutta itse kyllä uskaltaisin mennä ainakin Pohjoismaihin ja Ahvenanmaalle työkkärin kautta. Kannattanee tutustua ainakin siihen, mitä siellä haetaan. Netistä löytyy hirveästi kertomuksia au paireina tai vapaaehtoistyössä olleiden kokemuksista. Eli ei muuta kuin lukemaan niitä ja haaveilemaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe