Allekirjoitin viime viikolla vakituisen työsopimuksen erään keskisuuren ohjelmistoyrityksen kanssa.
Osaamisalueeni on lähinnä Java/C ja erityisesti Symbian, ja viimeksimainitun ansiosta myös työllistyin.
Täällä on paljon valiteltu, ettei töitä löydy. Mutta itsestä se on myös paljon kiinni. En väitä etteikö minulla olisi käynyt myös tuuri, mutta ilman omaa aktiivisuutta erityisesti Symbianin opettelussa tuskin olisin töissä tällä hetkellä.
Työllistyminen edelleen mahdollista
11
3066
Vastaukset
- Per Saukko
Nyt kaikki joukolla Symbiaa opiskeleen.
- idea
Perustetaan symbian -yliopisto ja amk, joka suoltaa pihalle 10 000 uutta symbiaattia joka vuosi...
- koodari
Tuossa on sellainen ongelma, että Symbian-osaajia on tällä hetkellä niin vähän, että yritysmaailma haluaa heidät kaikki palvelukseensa. Opettajiksi asti ei heitä taitaisi riittää, ainakaan päteviä sellaisia.
Valmistuin AMK:sta viime keväänä, ja ainakin siellä Symbian-kurssi oli täyttä tuubaa, josta en suoraan sanottuna oppinut mitään. Kurssin opettaja tuntui olevan vähän pihalla, tai jos jotakin osasi, niin ei ainakaan pystynyt tietoa oppilaisiin siirtämään.
Kun viime keväänä minut saneerattiin yrityksestä jossa työskentelin (opiskelin ja olin töissä yhtä aikaa), päätin samalla että opettelen Symbianin kunnolla, koska sen osaaminen on tällä hetkellä varmin tapa työllistyä IT-alalla. Kuukaudessa opin lähinnä netistä etsimäni tiedon avulla Symbianin alkeet siinä määrin, että töitä irtosi.
Pointti on se, että jos Sympparin haluaa tällä hetkellä oppia kunnolla, niin ainakaan AMK:ssa se ei omien kokemusteni mukaan onnistu. Minulle vaihtoehto oli opetella se itsenäisesti nollapisteestä lähtemällä. - DI3
koodari kirjoitti:
Tuossa on sellainen ongelma, että Symbian-osaajia on tällä hetkellä niin vähän, että yritysmaailma haluaa heidät kaikki palvelukseensa. Opettajiksi asti ei heitä taitaisi riittää, ainakaan päteviä sellaisia.
Valmistuin AMK:sta viime keväänä, ja ainakin siellä Symbian-kurssi oli täyttä tuubaa, josta en suoraan sanottuna oppinut mitään. Kurssin opettaja tuntui olevan vähän pihalla, tai jos jotakin osasi, niin ei ainakaan pystynyt tietoa oppilaisiin siirtämään.
Kun viime keväänä minut saneerattiin yrityksestä jossa työskentelin (opiskelin ja olin töissä yhtä aikaa), päätin samalla että opettelen Symbianin kunnolla, koska sen osaaminen on tällä hetkellä varmin tapa työllistyä IT-alalla. Kuukaudessa opin lähinnä netistä etsimäni tiedon avulla Symbianin alkeet siinä määrin, että töitä irtosi.
Pointti on se, että jos Sympparin haluaa tällä hetkellä oppia kunnolla, niin ainakaan AMK:ssa se ei omien kokemusteni mukaan onnistu. Minulle vaihtoehto oli opetella se itsenäisesti nollapisteestä lähtemällä.Mitä työantajien mielestä tarkoittaa Symbianin osaaminen?
Tutustuin aiheeseen pari vuotta sitten, ja asia oli lähes 40 vuoden ATK-kokemuksella kertalukemalla selvää kauraa, paitsi että systeemit oli täynnä erilaisia poikkeuksia, virityksiä tai oikeammin virheitä. Olisiko Symbian-osaaminen sitä että osaa nämä kilkkeet ulkoa? DI3 kirjoitti:
Mitä työantajien mielestä tarkoittaa Symbianin osaaminen?
Tutustuin aiheeseen pari vuotta sitten, ja asia oli lähes 40 vuoden ATK-kokemuksella kertalukemalla selvää kauraa, paitsi että systeemit oli täynnä erilaisia poikkeuksia, virityksiä tai oikeammin virheitä. Olisiko Symbian-osaaminen sitä että osaa nämä kilkkeet ulkoa?Symbian maailmassa dokumentointi on kirosana, joten ulkoa osaaminen on etu. Yritäppä saada s60 sdk dokumetoinnista jotain hyödyllistä irti...
Yksi mikä on erilaista "symbian osaajilla" on se, että ajatuksen ovat muokkautuneet mobiilimaailman tarpeisiin. Siinä on kun ihan omia jippoja miten asiat tehdään "oikein" verrattuna PC maailmaan. Tuonkin omaksumiseen menee oma aikansa.
Ja kyllähän symbianissa on monet muissa kielissä triviaalit asiat tehty käsittämättömän vaikeasti, kuten stringien käsittely.- on liikaa
koodari kirjoitti:
Pointti on se, että jos Sympparin haluaa tällä hetkellä oppia kunnolla, niin ainakaan AMK:ssa se ei omien kokemusteni mukaan onnistu. Minulle vaihtoehto oli opetella se itsenäisesti nollapisteestä lähtemällä.Ja saatte Symbiootit kenkää.
Turha tulla tänne retostelee että työllistyminen
oli helppoa. Niin se on ollut monellakin uran jossain vaiheessa. Sitten toisessa vaiheessa se onkin ollut vähän eri asia.
Kunhan parta alkaa sullakin kasvaa niin samalla kai järkikin. - jep jep
on liikaa kirjoitti:
Ja saatte Symbiootit kenkää.
Turha tulla tänne retostelee että työllistyminen
oli helppoa. Niin se on ollut monellakin uran jossain vaiheessa. Sitten toisessa vaiheessa se onkin ollut vähän eri asia.
Kunhan parta alkaa sullakin kasvaa niin samalla kai järkikin.ilmeisesti, et vaan osaa
- Jop Jop
jep jep kirjoitti:
ilmeisesti, et vaan osaa
Ilmeisesti olet vasta oppinut jotain kun tulet sitä tänne jonain suurena guruna hehkuttamaan
- työntekijä
jep jep kirjoitti:
ilmeisesti, et vaan osaa
Symppariosaajien pula kestää noin 3v. Tämän jälkeen ko.osaajia pusketaan joka oppilaitoksesta kovalla tahdilla.
Ja intialaiset ja venäläisetkin ovat sympparinsa siihen mennessä oppineet -> päästään taas irtisanomisvaiheeseen tällä yt-alalla. - Nämä "pullat"
työntekijä kirjoitti:
Symppariosaajien pula kestää noin 3v. Tämän jälkeen ko.osaajia pusketaan joka oppilaitoksesta kovalla tahdilla.
Ja intialaiset ja venäläisetkin ovat sympparinsa siihen mennessä oppineet -> päästään taas irtisanomisvaiheeseen tällä yt-alalla.Aina välillä joku palkkaa muutaman Symbian osaajan, mistä syntyy muutaman viikon "pula" kyseisessä yrityksessä.
Tosin "Oy Keskisuuriyritys Ab" tuntuu kovin epämääräiseltä tapaukselta, josko sitä on olemassakaan. - epätietoinennnn
Nämä "pullat" kirjoitti:
Aina välillä joku palkkaa muutaman Symbian osaajan, mistä syntyy muutaman viikon "pula" kyseisessä yrityksessä.
Tosin "Oy Keskisuuriyritys Ab" tuntuu kovin epämääräiseltä tapaukselta, josko sitä on olemassakaan.No, mikäs tilanne nyt on, montako vuotta symbian irtisanomisiin?? Kannattaako enää edes aloittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565430Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141637
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2391620- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3241150Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241136