Pitäisi olla tänäpäivänä hyvinkin yksinkertainen juttu, mutta ei olekkaan kun on koneita ja niiden koneiden käyttäjiä. Oikein kun menee huonosti tai käy kuten minulle eli murphynlaki toteutui se mikä ei pitäisi olla mahdollista tapahtui koko ajan. Asiassa oli oma luottamus katsastusaseman pakokaasu testeriin, siinä ei pitäisi olla vikaa kun kerran katsastetaan ajoneuvoja,mutta siinä se juju piilikin, kaikki ajoneuvot hylättiin koska pakokaasu arvot liian korkeat, eikun korjaamolle ja uudelleen korjaamon testilapun kanssa asemalle ja leima tuli. Tässä olikin se asian ydin eli kun asiakas jätti ajoneuvonsa korjaamolle, olisi voinut käydä siten että korjaamo olisi veloittanut asiakkaalta esim 500€ korjauksesta ja eikun lapunkanssa katsastukseen, mutta korjaus vain lumetta koska katsastusaseman testeri epäkunnossa voi perskele?Onneksi rehellinen korjaamo, ettei kokeillut mitä olisi voinut tehdä, eli opetuksena kun viet ajoneuvon katsastuspaikalta pakokaasun hylkäyksen johdosta korjaamolle, niin valvokaa että kone testataan, ennen kuin aloitetaan korjaus työtä???
Auton katsastus?
11
1511
Vastaukset
- lannenhunttari
'polkkypaat' voinut ajatella,etta jos kaikki autot
raakataan,vika vois ollakkin heidan 'vehkeissaan'?? - logiikallani
käytän autoni aina huollossa ennen katsastusta. Huollon pojat tekevät aina myös pakokaasumittauksen, joka hyväksytään katsastuksessa, eikä uutta mittausta katsastuksessa enää tehdä. Kiitti ihanille autokorjaamon miehille, jotka ovat jo yhdeksän vuotta pitäneet autoni kunnossa!
- Remmari
Ellen väärin muista, niin katsastus on halvempi, jos on näyttää todistus siitä, että pakokaasut on tarkistettu.
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että tulee halvemmaksi, jos katsastusinsinööri kertoo, mikä on vikana ja menee vasta sen jälkeen korjaamolle. Ei se ole mikään häpeä, jos löytyy korjataavaa, mutta vaivaahan se teettää. - takia
Remmari kirjoitti:
Ellen väärin muista, niin katsastus on halvempi, jos on näyttää todistus siitä, että pakokaasut on tarkistettu.
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että tulee halvemmaksi, jos katsastusinsinööri kertoo, mikä on vikana ja menee vasta sen jälkeen korjaamolle. Ei se ole mikään häpeä, jos löytyy korjataavaa, mutta vaivaahan se teettää.... käytän autoni huollossa, enkä jahkaa mikä keino olisi halvinta. Sovitan sen vain ennen katsastukseen menoa. Kun en ymmärrä autoista mitään, ja kun sitä kaikkitietävää ukkoa ei ole sitä korjailemassa, niin annan asiantuntijoiden hoitaa hommat. Logiikallani en pelaa niin että "ajan niin kauan kuin ajan, kunnes auto simahtaa..."
Eipä sitten ole koskaan vielä jättänyt mihinkään ja ikääkin sillä jo on... Kunnia sille, kelle kunnia kuuluu, eli huollon pojille!
- Remmari
...katsastumies kytki autoni - en tiedä minkä osan elektroniikkaa - omaan tarkistustietokoneeseensa. Hän pulasi koneen kanssa aikansa ja kysyi neuvoa toiselta katsastusinsinööriltä.
Lopulta hän sanoi: "Tämän auton ohjelmat eivät sovi medän ohjelmiimme" ja hyväksyi autoni.on niin vanha auto, että siinä on kaasutin. siitä mitataan päästöt vain tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnin seoksen osaan vanhana alan ammattimiehenä säätää oikeaksi korvakuulolta. Toisin sanoen käyntiääni riippuu seossuhteesta. Aina on kelvannut...
Kohtalon ivaa,sekä häpeää,mutta omakohtainen ja totta.
Joskus reilu kymmenen vuotta sitten menin neli-veto pic-up:pia katsastamaan tietysti viimeisenä päivänä,mitä laki salli.
Auto oli aina kelvannut ilman kummempia remppoja leimalle ja nytkin menin toivorikkaana ja omahyväisenä sitä "kylmiltään"tarjoamaan.
No siinä matkaan lähtiessä etupäästä kuului hiukan jarrusta kitinää ja varsinkin kääntäessä,mutta muuten ne tuntuivat aivan normaaleille,joten en sen enempää sillä mieltäni vaivannut.Olin kyllä ounastellut,että etupyörän laakeri saattoi olla lopuillaan,mutten sitä sen kummemmin tarkastanut.
Katsastusmiehen istuessa ratin taa,yritin vähän selitellä kiireisiin vedoten miksi katsastus tuppaa jäämään viimeiseen päivään ja kehuin,että tässä autossa ei ole ilmennyt mitään vikoja niin jarrujen kuin ohjauslaitteiden suhteen milloinkaan ja tunnustin,että en ole tehnyt(teettänyt)autolle mitään vaan nytkin olin samalla tarvikkeita noutamassa kaupungista.
Selitykseni loppuvaiheessa oltiin jo jarru dynamometrillä ja etujarrut oli päin pee-tä,ja hän niitä koetti useamman kerrankin,kun sanoin,että olis luullut,että noin suuri heitto pyörien jarrutustehossa pitäisi jo tuntua puoltona ohjauksessa ja todellakaan niin ei ollut tapahtunut.
No ei se tulos siitä muuttunut ja takapäässä oli toinen puoli aivan tehoton ja toinen normaaliarvossa.
Siitä sitten ulkokautta nosturihalliin ja koska olin sanonut,ettei jarrut puoltaneet normaalikäytössä,niin hänpä kokeili senkin ja niinhän siinä kävi,että ratti pyörähti käsistä oikein kunnolla ja saattoi arvata tuntemukseni,koska ikupäivänä niin ei itsellä ollut oikeestikaan käynyt ja kaikki"pohja työ"(selitykseni)oli tullut todistettua aivan tyhjänpäiväiseksi ja vääräksi.
Vielä kyllä koitin "ihmetellä",mikä voi saada moisen aikaan,kun menimme nosturille ja puin sanoiksi ajatukseni etupyörän laakerin kunnosta, jospa sieltä löytyisi väljää ja samalla syy jarrujen puoltamiseen.
Väljää kyllä löytyikin,mutta ei pyörän laakerista,vaan alatukivarren pää oli tiensä päässä,joten sekin visioni oli väärä ja häpeän tunne kyllä oli niin kova,että myös katsastusmiehelle sen sanoin.
Onneksi siihen aikaan sai vikalapulla ajaa kuukauden,edellyttäen tietysti,että viat piti ensin korjata kuntoon.
Siinä asemalta lähtiessäni kyllä heti ensimmäinen jarrutus sai ratin pyrkimään oikelle voimakkaasti ja syy selvisi heti verstaalle mentyä ja oli yksinkertaisesti vain käynyt niin,että jarrupala oli loppunut oikealta puolen ja jarrukaikan pintaan oli sen jälkeen leikkaantunut(tarttunut) jarrupalan metallia epätasaisesti,joten sen puolen jarru hiljaisesti pyöriessä(dynamo)oli kun hammaspyörä.joka oli heti jumissa,kun jarrua painoi.
Ja sen jarrupalan lopullinen loppuminen tapahtui matkalla(60 mk)katsastus asemalle ja finaali siinä dynamometrin pyörityksessä.
Joten ei voisi paljon sopivammasti vika tulla.
Täytyy kyllä antaa tunnustus ko.katsastajalle,koska hänen pokka ei pettänyt ja hän pysyi hyvin asiallisena koko katsastus session ajan.
No kaipa se on sama kuin poliiseilla,että niitä selityksiä, toinentoistaan huvittavampia ja uskomattomampia kuulleena, niitä ei sen kuummemmin rekisteröi,vaan ammattimainen ote säilyy ja vasta saunailloissa ja kahvitunneilla kerrotaan päivän parhaat työkaverien iloksi.- Autoilija
on tänään katsastus. Ei kyllä pelota, kun on uusi auto (tai melkein). Läpihän se menee mukisematta.
- nokivasara
Ettet vaan itse olisi säätöjä käynyt vääntelemässä.
ei ne "lakkuunan" pumpun syötöt itekseen muutu!
Oletko? - henttunen
saitko kuntoon vehkeesi.
- Kylmärinki
Olisit käynyt aidolla yksityisellä katsastusasemalla, ainakin tietävät enemmän kun ovat suomalaisia yrittäjävetoisia asemia.
Eikös tutut A ja K ole jossain neitsytsaaren pörssimiljonäärien omistuksessa?
Ensi kerralla menen aidolle yksityiselle leiman hakuun Ladaani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.26510692Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4042915Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei921668- 871661
- 791487
- 641409
Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau81369Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti581353Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa991276- 361186