onko sallittua töiden teko sunnuntaina?

yx-hellari

Onko sunnuntaina töiden teko sallittu,esimerkiksi onko esimerkiksi käsitöiden teko sunnuntaina?
Toki sairaalassa saa olla töissä ja muu pelastustoimi ja muut pakolliset on tehtävä sunnuntainakin.

37

3027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode'

      hyväksi teet virkkuu-tai muita puhdetöitä, niin hyväksytään. muuten ei.

      • Sim-son

        Sinäkö se tuomari olet?


    • Hellarimies

      Mielestäni aika hyvä määritelmä on tämä:

      lepopäivänä saa tehdä sitä, minkä omatunto ja kristillinen lähimmäisenrakkaus sallii.

      Ihmisen Poika on sapatin Herra, sanoi Jeesus. Sapatti on ihmistä, eikä ihminen sapattia varten.

      Lepopäivänä on todella syytä levätä arjen ei-pakollisista töistä. Näkisin, että esim. päivät kirjoituspöydän takana istuvalle esim. kotipihan puutarhanhoito on lepoa.

      Kantaani saa ja pitääkin arvioida/arvostella.

      Lepopäivän pitää erottua arjesta ja siihen olisi hyvä sisällyttää seurakunnan tilaisuudessa käyminen, mikäli mahdollista.

      • Ritari009

        määritelmä.
        Koska uudenliiton aikakautena,uskovaislla ei ole sabatti pakkoa,Jeesus katkoi tähkiä ja söi jyvät,vaikka ei lainmukaan olisi missään tapauksessa saanut niin tehdä.

        Jos autoni on rikki,ja sitä tarvitaan ,niin korjaan sen kyllä olkoon mikä päivä tahansa,mutta tietenkin pitäisi pyrkiä "pyhittämään"=eroittamaan sunnuntai Herran kanssa neuvotteluun= Sana lukemiseen,rukoukseen, kokouksissa käymiseen,ja sellaista kevyttä menoa ja ennenkaikkea pitää levätä. Jeesuskin sanoi: "Levähtäkää vähän"!
        Ja Jeesus sanoi myös: "Isä ja Minä,teemme yhäti työtä" ! Ei mainittu päiviä!
        Pakkoa ei ole tässäkään,harkintaa,toisaalta ei saisi olla ahne,että lisäansioiden takia tekisi töitä,jos muuten ei tarvitse mennä sunnuntaina töihin,jos taas työ vaatii myös sunnuntaityötä,silloin pitää mennä.
        "Olkaa alamaiset isännillenne"!

        Edellinen oli nyt lähinnä työssä käyvän näkökulma. Eläkeiässä on jokainen päivä lepopäivä,jos nyt sattuu jotain tekemistä sunnuntaille,niin teen sen kyllä,pidän sitten lepopäivän joku toinen päivä,ei ole uskomme päiviin sidottu ,eikä mihinkään muihinkaan aikoihin eikä tekemisen aikoihinkaan !

        Siellä missä on Herran Henki,siellä on vapaus.
        Vapauteen Herra meidät vapautti,eikä johonkin uus-orjuuteen.
        Jos on Hengen johdossa,tietää kylä nämä asiat,vaikka kyllä sielunvihollinenkin tietää,ja syyllistää,jos ei ole valppaana sen metkuilta !


      • Hellarina maailmassa

        Aika kovasti toisenlaista näkemystä on adventistien piireissä. Heillä on sellainen tulkinta että sapattikäsky sitoo uudenliiton uskovia. Perustavat asiansa myös Jeesuksen sanoihin
        "ettei ole tullut kumoamaan käskyjä" ja ne mitkä vain kuomoutu ovat seremonia lait.
        Onkin ollut aika kiivasta väittelyä "herätysliike" palstalla näistä asioista. Minunki mielestä sapatti on enemmän varjo tulevasta kuin sen noudattamista uudessa liitossa.


      • huusi
        Ritari009 kirjoitti:

        määritelmä.
        Koska uudenliiton aikakautena,uskovaislla ei ole sabatti pakkoa,Jeesus katkoi tähkiä ja söi jyvät,vaikka ei lainmukaan olisi missään tapauksessa saanut niin tehdä.

        Jos autoni on rikki,ja sitä tarvitaan ,niin korjaan sen kyllä olkoon mikä päivä tahansa,mutta tietenkin pitäisi pyrkiä "pyhittämään"=eroittamaan sunnuntai Herran kanssa neuvotteluun= Sana lukemiseen,rukoukseen, kokouksissa käymiseen,ja sellaista kevyttä menoa ja ennenkaikkea pitää levätä. Jeesuskin sanoi: "Levähtäkää vähän"!
        Ja Jeesus sanoi myös: "Isä ja Minä,teemme yhäti työtä" ! Ei mainittu päiviä!
        Pakkoa ei ole tässäkään,harkintaa,toisaalta ei saisi olla ahne,että lisäansioiden takia tekisi töitä,jos muuten ei tarvitse mennä sunnuntaina töihin,jos taas työ vaatii myös sunnuntaityötä,silloin pitää mennä.
        "Olkaa alamaiset isännillenne"!

        Edellinen oli nyt lähinnä työssä käyvän näkökulma. Eläkeiässä on jokainen päivä lepopäivä,jos nyt sattuu jotain tekemistä sunnuntaille,niin teen sen kyllä,pidän sitten lepopäivän joku toinen päivä,ei ole uskomme päiviin sidottu ,eikä mihinkään muihinkaan aikoihin eikä tekemisen aikoihinkaan !

        Siellä missä on Herran Henki,siellä on vapaus.
        Vapauteen Herra meidät vapautti,eikä johonkin uus-orjuuteen.
        Jos on Hengen johdossa,tietää kylä nämä asiat,vaikka kyllä sielunvihollinenkin tietää,ja syyllistää,jos ei ole valppaana sen metkuilta !

        ja sanoi ...tulkaa minun tyköni..niin minä annan teille levon....

        Lepo Jeesuksessa pitäisi olla jokapäiväistä...joka päivä pitäisi pyhittää Jeesukselle...

        Hebrealaiskirje puhuu sapatinlevosta joka on varma jokaiselle joka on Jeesuksessa....(joka päivä)

        teemme työtä Jumalalle...näin pitäisi olla...jakaa varoistamme tarvitseville eikä kerätä itsellemme maallisia aarteita...

        kuitenkin Jeesus sanoi ettei hän tullut lakia kumoamaan....koska rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa niin lepopäivä on suotava kaikille lähimmäisilleen...

        olisihan melkoista piiskurintouhua vaatia palkkalaisia tekemään ruumiillista työtä ilman lepopäiviä...siinä väsyisi kuka tahansa..


      • hellarimies

        Mielestäni aika hyvä määritelmä on tämä:

        lepopäivänä saa tehdä sitä, minkä omatunto ja kristillinen lähimmäisenrakkaus sallii.
        sanoo hellarimies.
        Niin, omatunto sallii lihanhimot, ja täyttää siinä lähimmäisenrakkautta kun ystäväkin haluaa.
        Kiva kun kaikki on näin avointa, omatunto mittarina.


      • Ritari009
        huusi kirjoitti:

        ja sanoi ...tulkaa minun tyköni..niin minä annan teille levon....

        Lepo Jeesuksessa pitäisi olla jokapäiväistä...joka päivä pitäisi pyhittää Jeesukselle...

        Hebrealaiskirje puhuu sapatinlevosta joka on varma jokaiselle joka on Jeesuksessa....(joka päivä)

        teemme työtä Jumalalle...näin pitäisi olla...jakaa varoistamme tarvitseville eikä kerätä itsellemme maallisia aarteita...

        kuitenkin Jeesus sanoi ettei hän tullut lakia kumoamaan....koska rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa niin lepopäivä on suotava kaikille lähimmäisilleen...

        olisihan melkoista piiskurintouhua vaatia palkkalaisia tekemään ruumiillista työtä ilman lepopäiviä...siinä väsyisi kuka tahansa..

        on vapautta laintöistä,synnin orjuudesta,omavanhurskaudesta,osallisuus Jeesuksen vereen,lahjavanhurkauteen,syyttömäksi julistus,vapauttaa omantunnon,avaa tien taivaaseen,antaa hengellisen elämän,antaa voiman tehdä Jumalan valtakunnan työtä,siunaa lähtemiset ja tulemiset,antaa mahdollisuuden täyttyä Pyhällä Hengellä,voi saada terveyden,voi herättää kuolleista,avaa mahdollisuuden päästä osalliseksi Jumalan ihmeistä! Ja paljon paljon muuta hyvää,ja vain hyvää,suojaa saatanan hyökkäyksiltä,on kilpi pahaa vastaan,taivaan avaruuksissa vallitsevia voimia ja valtoja vastaan,hallituksia vastaan,syntiä vastaan.
        On uskonelämän peruskallio,Jeesuksen Golgata,meidän hyväksemme.

        ""ja sanoi ...tulkaa minun tyköni..niin minä annan teille levon.... "" TOTTA !

        ""Lepo Jeesuksessa pitäisi olla jokapäiväistä...joka päivä pitäisi pyhittää Jeesukselle..."" TOTTA !


        ""Hebrealaiskirje puhuu sapatinlevosta joka on varma jokaiselle joka on Jeesuksessa....(joka päivä) "" TOTTA !

        ""teemme työtä Jumalalle...näin pitäisi olla...jakaa varoistamme tarvitseville eikä kerätä itsellemme maallisia aarteita...""
        Kyllä,mutta,myös joskus kovaakin työtä elääksemme,ja elättääksemme perheemme. Siinä voi väsy fyysisesti silloin tarvitaan lepoa,ettei saatana pääse fyysisen huonon kunnon "portista"sisään.

        ""kuitenkin Jeesus sanoi ettei hän tullut lakia kumoamaan....koska rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa niin lepopäivä on suotava kaikille lähimmäisilleen..."" TOTTA!

        Mutta,ei siksi ollut kummoamatta,että uskovaisen tulisi se täyttää,ei edes sapattia,että pitäismme lain niin vaatiessa sabatin.
        Jeesus on meidan sabattikin,siinä meillä on lepo,ei siinä,että "pidämme" sen juuri sunnuntaina! Sabatin lepo on sydämessämme Jeesuksessa Kristuksessa!

        olisihan melkoista piiskurintouhua vaatia palkkalaisia tekemään ruumiillista työtä ilman lepopäiviä...siinä väsyisi kuka tahansa..

        Tuohon en sano,että totta,koska se on ylikarrikoitu,nykyään ei ole orjia,eikä orjapiiskureita.
        On työnantajia,on määrätyt työ ajat,lailla määrätyt.
        Mutta työnantja voi tarvita tilapäis apua ,esm. vaikka sunnuntaisin,näin ollen työnantajan pyytäessä "ylitöihin" sunnuntaiksi,voimme mennä puhtaalla omallatunnolla,aivan vapaasti,työsuhde pysyy hyvänä,ilmapiiri työmaalla säilyy positiivisena ja työt tulee hoidettua,ja kaikilla on hyvä mieli. Ja se on lainkirjaimen täyttämistä palon tärkeämpi asia,Jeesus on sabatinkin HERRA !


      • hese
        hellarimies kirjoitti:

        Mielestäni aika hyvä määritelmä on tämä:

        lepopäivänä saa tehdä sitä, minkä omatunto ja kristillinen lähimmäisenrakkaus sallii.
        sanoo hellarimies.
        Niin, omatunto sallii lihanhimot, ja täyttää siinä lähimmäisenrakkautta kun ystäväkin haluaa.
        Kiva kun kaikki on näin avointa, omatunto mittarina.

        on vain arviointifoorumi tai vaaka, jos se on parempi metafora.Toisella puolella teot toisella, mitä?Kristityllä pitäisi olla Kristus, mieluummin ristiinnaulittuna.Jotkut pitävät siellä 10 käskyä, jotkut ns. luonnollisen ihmisen lakia, moraalikäsityksiä, kuka mitäkin.


    • uskova työmies

      Itse olin tänään töissä koska teen vuorotöitä teollisuudessa. Olen paljon miettinyt teenkö oikein? Nämä asiat eivät ole niin selviä kaikille. Minä en ainakaan ala vuorojani muuttelemaan mihinkään. Olenkos oikeassa jos ajattelen näin?

      • Hellarimies

        Ole rauhassa ja tee työsi sunnuntainakin, jos vuorolistassasi niin lukee. Sitten kun Sinulla se lepopäivä on, lepäät. Vaikka torstaina. Niin tekee moni muukin vuorotyöläinen.


      • Totuuden torvi
        Hellarimies kirjoitti:

        Ole rauhassa ja tee työsi sunnuntainakin, jos vuorolistassasi niin lukee. Sitten kun Sinulla se lepopäivä on, lepäät. Vaikka torstaina. Niin tekee moni muukin vuorotyöläinen.

        taikauskoisten kalenteri.

        Jeesuksen ajan Palestiinassa oli käytössä 2 ajanlaskua. Essealaiset noudattivat aurinkokalenteria, jonka mukaan vuodessa oli 363 päivää (7x52). Kuukaudessa oli 30 päivää. Vuosi alkoi keskiviikkona, koska aurinko luotiin silloin!

        Fariseukset ja saddukeukset seurasivat kuukalenteria, jolloin heidän vuodessa oli 12 kuunkiertoa ja 354 päivää (29.5x12).

        Kuten UT:n teksteistä ilmenee Jeesus seurasi aurinkokalenteria ja joutui siksi usein syytetyksi fariseusten ja saddukeusten osalta sapatin vieton laiminlyönnistä (esim. Luuk 6:1-2), heidän sapattinsa kun yleensä sattuivat eri viikonpäiville.

        Jos siis haluat "seurata Jeeusta" niin siirry sinäkin aurinkokalenterin käyttöön.


      • uskova työmies
        Hellarimies kirjoitti:

        Ole rauhassa ja tee työsi sunnuntainakin, jos vuorolistassasi niin lukee. Sitten kun Sinulla se lepopäivä on, lepäät. Vaikka torstaina. Niin tekee moni muukin vuorotyöläinen.

        Kiitos! vahvistuksesta:)


      • Hellarimies
        Totuuden torvi kirjoitti:

        taikauskoisten kalenteri.

        Jeesuksen ajan Palestiinassa oli käytössä 2 ajanlaskua. Essealaiset noudattivat aurinkokalenteria, jonka mukaan vuodessa oli 363 päivää (7x52). Kuukaudessa oli 30 päivää. Vuosi alkoi keskiviikkona, koska aurinko luotiin silloin!

        Fariseukset ja saddukeukset seurasivat kuukalenteria, jolloin heidän vuodessa oli 12 kuunkiertoa ja 354 päivää (29.5x12).

        Kuten UT:n teksteistä ilmenee Jeesus seurasi aurinkokalenteria ja joutui siksi usein syytetyksi fariseusten ja saddukeusten osalta sapatin vieton laiminlyönnistä (esim. Luuk 6:1-2), heidän sapattinsa kun yleensä sattuivat eri viikonpäiville.

        Jos siis haluat "seurata Jeeusta" niin siirry sinäkin aurinkokalenterin käyttöön.

        On syytä huomata, että 10:stä Mooseksen kautta tulleesta käskystä Jeesus vahvisti yhdeksän sellaisenaan, mutta sapattikäskyä hän hieman rukkasi paremmaksi. Siitä kun oli ihmisten soveltamana tullut orjuuttava, ei virkistävä seikka.

        Tiukasti Mooseksen lakia noudattava ei meidänkään päivinämme saa kovallakaan pakkasella esim. sytyttää tulta takkaansa, sanoohan Mooseksen laki näin:
        "Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." 2.Moos. 35:2

        Siinä sanotaan nimenomaan "missä asuttekin". Silloin ei uskova saisi sytyttää tulta Nuorgamissa tai Äkäslompolossa 44 asteen pakkasessa, jos on lepopäivä...

        Onneksi Mooseksen lain 613 käskystä ja kiellosta vain muutama velvoittaa meitä kristittyjä. Jeesus täytti koko lain puoleamme.


      • katseleva
        Hellarimies kirjoitti:

        On syytä huomata, että 10:stä Mooseksen kautta tulleesta käskystä Jeesus vahvisti yhdeksän sellaisenaan, mutta sapattikäskyä hän hieman rukkasi paremmaksi. Siitä kun oli ihmisten soveltamana tullut orjuuttava, ei virkistävä seikka.

        Tiukasti Mooseksen lakia noudattava ei meidänkään päivinämme saa kovallakaan pakkasella esim. sytyttää tulta takkaansa, sanoohan Mooseksen laki näin:
        "Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." 2.Moos. 35:2

        Siinä sanotaan nimenomaan "missä asuttekin". Silloin ei uskova saisi sytyttää tulta Nuorgamissa tai Äkäslompolossa 44 asteen pakkasessa, jos on lepopäivä...

        Onneksi Mooseksen lain 613 käskystä ja kiellosta vain muutama velvoittaa meitä kristittyjä. Jeesus täytti koko lain puoleamme.

        Kyllä miedän pitää itse vastata lain edessä. Ei me voi ratsastaa toisen kustannuksella. Vastuu on meillä. Meinaatkos että Jeesus on täyttänyt lain edestämme eikä meidän tarvi mitään tehdä.
        Kyllä 10- käskyt kaikki on saman arvoisesti noudatettavia. Etkös tee väärin jos itse alat valikoimaan ja poistamaan Jumalan asettamia pyhiä käskyjä. Sinähän mitätöit käskyjä!


      • soltanto

        Oikeassa.
        Jumalan sana opettaa meitä tekemään työtä
        ja myös lepäämään sillä Hän tuntee luotunsa.
        Tämäkin käsky on vain meidän parhaaksemme.
        Ei Jumala meitä orjuuta ja pakoita, kuten muut uskonnot.
        Jumala on elävä, siis Jeesus Kristus, mutta muut jumalat ovat kuolleita jumalia.

        Emmehän palvele sääntöjä vaan säännöt, käskyt on annettu, että me voisimme hyvin.

        Jumalahan tahtoo meille vain hyvää, vai kuinka?

        Jokainen tehköön omantuntonsa mukaan, kuten joku tuolla jo toisessa vastauksessa sanoi.

        Tämä on minun mielipiteeni ja itsekin teen töitä sunnuntaisin ja arkena jaksan paremmin hoidella asioita ja antaa aikaa Jumalallekin, sen vähän mitä koen antavani.

        Jumalalle riittää se mitä meillä on, eikä Hän odota että antaisimme sitä, mitä meillä ei ole.


      • Hellarimies
        katseleva kirjoitti:

        Kyllä miedän pitää itse vastata lain edessä. Ei me voi ratsastaa toisen kustannuksella. Vastuu on meillä. Meinaatkos että Jeesus on täyttänyt lain edestämme eikä meidän tarvi mitään tehdä.
        Kyllä 10- käskyt kaikki on saman arvoisesti noudatettavia. Etkös tee väärin jos itse alat valikoimaan ja poistamaan Jumalan asettamia pyhiä käskyjä. Sinähän mitätöit käskyjä!

        Toistan: "Onneksi Mooseksen lain 613 käskystä ja kiellosta vain muutama velvoittaa meitä kristittyjä. Jeesus täytti koko lain puoleamme."

        Suurin osa Mooseksen lain velvoittavuudesta kristittyjä kohtaan kumottiin Jerusalemin vanhinten kokoonkutsumassa kokouksessa (Ap.t. 15:29-). Päivänselvää on, etteivät he pohtineet sitä, kumotaanko 10 käskyä. Ei niitä kumottu. Sapattikäskyä tai pikemminkin sen käytännön sovellusta Jeesus kuitenkin oli jo muotoillut paremmaksi (Matt. 12.luku, Mark. 2:27).

        Jos ystävä hyvä et tätä tunnusta, ala sitten vaatia Mooseksen lain pitämistä täysin. Voit aloittaa sen saarnaamisella, ettei sapattina saa missään tapauksessa sytyttää tulta, ASUI SITTEN MISSÄ HYVÄNSÄ.

        Siihen tuskin kuitenkaan ryhdyt, Kristuksen armoliiton osallinen kun olet?


      • katsova
        Hellarimies kirjoitti:

        Toistan: "Onneksi Mooseksen lain 613 käskystä ja kiellosta vain muutama velvoittaa meitä kristittyjä. Jeesus täytti koko lain puoleamme."

        Suurin osa Mooseksen lain velvoittavuudesta kristittyjä kohtaan kumottiin Jerusalemin vanhinten kokoonkutsumassa kokouksessa (Ap.t. 15:29-). Päivänselvää on, etteivät he pohtineet sitä, kumotaanko 10 käskyä. Ei niitä kumottu. Sapattikäskyä tai pikemminkin sen käytännön sovellusta Jeesus kuitenkin oli jo muotoillut paremmaksi (Matt. 12.luku, Mark. 2:27).

        Jos ystävä hyvä et tätä tunnusta, ala sitten vaatia Mooseksen lain pitämistä täysin. Voit aloittaa sen saarnaamisella, ettei sapattina saa missään tapauksessa sytyttää tulta, ASUI SITTEN MISSÄ HYVÄNSÄ.

        Siihen tuskin kuitenkaan ryhdyt, Kristuksen armoliiton osallinen kun olet?

        Jos ei 10- käskyä kumottu. Silloin on 4 käsky voimassa. Silloin on levättävä!. Muuten olet käskyjen rikkoja. Ja mitä tulee viikonpäivään niin on osoitettu että raamatullinen oikea lepopäivä tulisi olla lauantaina eikä pakanallinen sunnuntai päivä. Emme voi alkaa syrjäyttämään Jumalan tahtoa elämässä.
        Raamatussa sanotaan että meidän tulee pitää Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt!


      • Hellarimies
        katsova kirjoitti:

        Jos ei 10- käskyä kumottu. Silloin on 4 käsky voimassa. Silloin on levättävä!. Muuten olet käskyjen rikkoja. Ja mitä tulee viikonpäivään niin on osoitettu että raamatullinen oikea lepopäivä tulisi olla lauantaina eikä pakanallinen sunnuntai päivä. Emme voi alkaa syrjäyttämään Jumalan tahtoa elämässä.
        Raamatussa sanotaan että meidän tulee pitää Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt!

        Vastaa nyt jo, ystävä hyvä, että saatko Sinä sytyttää sen tulen sapattina ("Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." / 2.Moos.35:3) vaiko et saa! Ihan helppo kysymys, eikö vain?

        Minä en todellakaan vastusta lepopäivänä lepäämistä. Siitä, mitä tekee normaalisti, on syytä levätä. Herrakin itse lepäsi seitsemäntenä päivänä "kaikesta työstä, mitä oli tehnyt". Mutta jos lepääminen Sinulle on sitä, ettei edes normaalisti fyysisesti helppoja kirjoituspöytätöitä tekevä saa lepopäivänäänkään nostattaa hikeä pintaansa vaikkapa juoksulenkillä, vaan sillonkin on vain huilattava, niin olen eri mieltä kanssasi.

        Sapatti/lepopäivä ON ihmistä varten, ei hänen haitakseen annettu!


      • katsova
        Hellarimies kirjoitti:

        Vastaa nyt jo, ystävä hyvä, että saatko Sinä sytyttää sen tulen sapattina ("Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." / 2.Moos.35:3) vaiko et saa! Ihan helppo kysymys, eikö vain?

        Minä en todellakaan vastusta lepopäivänä lepäämistä. Siitä, mitä tekee normaalisti, on syytä levätä. Herrakin itse lepäsi seitsemäntenä päivänä "kaikesta työstä, mitä oli tehnyt". Mutta jos lepääminen Sinulle on sitä, ettei edes normaalisti fyysisesti helppoja kirjoituspöytätöitä tekevä saa lepopäivänäänkään nostattaa hikeä pintaansa vaikkapa juoksulenkillä, vaan sillonkin on vain huilattava, niin olen eri mieltä kanssasi.

        Sapatti/lepopäivä ON ihmistä varten, ei hänen haitakseen annettu!

        Ristillä kumoutui tuollaiset sytyttämis asiat.Olet oikeassa sen suhteeen. Mutta levättävä on silloin kun 10. käskyissä kerran niin sanotaan. Silloin on levättävä eikäs silloin tehdä työnmuotoisia tehtäviä. Eikä se auta yhtään vaikka te sunnuntaina kuinka lepäätte, koska teette sen pakanallisena ja vääränä päivänä. Pitää pyhittää lepopäivä sen oikeana päivänä. Herra pyhitti sen omaksi. Ja siksi sitä on lauantaina pidettävä.


      • Hellarimies
        katsova kirjoitti:

        Ristillä kumoutui tuollaiset sytyttämis asiat.Olet oikeassa sen suhteeen. Mutta levättävä on silloin kun 10. käskyissä kerran niin sanotaan. Silloin on levättävä eikäs silloin tehdä työnmuotoisia tehtäviä. Eikä se auta yhtään vaikka te sunnuntaina kuinka lepäätte, koska teette sen pakanallisena ja vääränä päivänä. Pitää pyhittää lepopäivä sen oikeana päivänä. Herra pyhitti sen omaksi. Ja siksi sitä on lauantaina pidettävä.

        "Eikä se auta yhtään vaikka te sunnuntaina kuinka lepäätte, koska teette sen pakanallisena ja vääränä päivänä."

        Mikä on mielestäsi siis kohtalomme?

        Itse en arvosta adventistien kiivailua tämän asian suhteen. Jeesusta arvosteltiin sapatin rikkomisesta. Arvostelijat olivat fariseuksia. Täällä helluntailaisia arvostellaan sapatin rikkomisesta. Tällä kertaa arvostelijat ovat adventisteja.

        Mutta niin se vain on, että Jeesus palautti lepopäivän palvelemaan ihmistä, ei orjuuttamaan. Orjaksi lasken mm. sen adventistiveljen, joka lähti aina perjantaina klo 28 pois työpaikaltaan juna-asemalta. Ihan sama, mitä jäi tekemättä. Hoitakoot sen muut työmiehet! Häntä ei kiinnostanut, montako uupunutta ihmistä oli työviikon jäljiltä sillä hetkellä menossa junilla kotia kohden.

        Jos jokainen muukin VR:n työmies olisi tehnyt saman klo 18, mitä olisi seurannut? Aika paljon täysin turhia ongelmia, joiden ydin on lakiuskonnollisessa ajattelussa.

        Työmies sai potkut ja kehtasi vielä viedä asian työtuomio-oikeuteen, jossa sentään hävisi.

        Adventismin yksi hyvä puoli on terveellinen (kasvis)ruoka. Sitä arvostan, jos se ei ole laki (vrt. 1.Kor.10:25).


      • katsova
        Hellarimies kirjoitti:

        "Eikä se auta yhtään vaikka te sunnuntaina kuinka lepäätte, koska teette sen pakanallisena ja vääränä päivänä."

        Mikä on mielestäsi siis kohtalomme?

        Itse en arvosta adventistien kiivailua tämän asian suhteen. Jeesusta arvosteltiin sapatin rikkomisesta. Arvostelijat olivat fariseuksia. Täällä helluntailaisia arvostellaan sapatin rikkomisesta. Tällä kertaa arvostelijat ovat adventisteja.

        Mutta niin se vain on, että Jeesus palautti lepopäivän palvelemaan ihmistä, ei orjuuttamaan. Orjaksi lasken mm. sen adventistiveljen, joka lähti aina perjantaina klo 28 pois työpaikaltaan juna-asemalta. Ihan sama, mitä jäi tekemättä. Hoitakoot sen muut työmiehet! Häntä ei kiinnostanut, montako uupunutta ihmistä oli työviikon jäljiltä sillä hetkellä menossa junilla kotia kohden.

        Jos jokainen muukin VR:n työmies olisi tehnyt saman klo 18, mitä olisi seurannut? Aika paljon täysin turhia ongelmia, joiden ydin on lakiuskonnollisessa ajattelussa.

        Työmies sai potkut ja kehtasi vielä viedä asian työtuomio-oikeuteen, jossa sentään hävisi.

        Adventismin yksi hyvä puoli on terveellinen (kasvis)ruoka. Sitä arvostan, jos se ei ole laki (vrt. 1.Kor.10:25).

        10 käskyt on tarkoitettu ihmistä varten. Ja niitä tulee noudattaa. Ei voida lähteä tinkimään Jumalan asettamia vaatimuksia meidän ihmis käsitysten mukaan. Mikäli aiot olla kuuntelemassa mikä on ihmisten mieleen uskon kysymyksissä menet harhaan. Lihamme etsii oikoteitä ja erkanee Jumalan tahdosta. Jumalan vaatimuksia tulee pitää koskemattomana ja kunnoittaa, eivätkä ne ole raskaat täyttää. Kuka on se joka haluaa repiä Jumalan tahdon ja turmella sen laittomuudella. Mieti sitä? Tulee uskovan totella enemmän Jumalaa kuin ihmistä.


      • Hellarimies
        katsova kirjoitti:

        10 käskyt on tarkoitettu ihmistä varten. Ja niitä tulee noudattaa. Ei voida lähteä tinkimään Jumalan asettamia vaatimuksia meidän ihmis käsitysten mukaan. Mikäli aiot olla kuuntelemassa mikä on ihmisten mieleen uskon kysymyksissä menet harhaan. Lihamme etsii oikoteitä ja erkanee Jumalan tahdosta. Jumalan vaatimuksia tulee pitää koskemattomana ja kunnoittaa, eivätkä ne ole raskaat täyttää. Kuka on se joka haluaa repiä Jumalan tahdon ja turmella sen laittomuudella. Mieti sitä? Tulee uskovan totella enemmän Jumalaa kuin ihmistä.

        Olen samaa mieltä, että käskyt on pidettävä. Se, mitä sapattikäsky meille kertoo, on se riidanaihe tässä. Teillä on kovin lakihenkinen näkemys kysymykseen.

        Kerro nyt ihmeessä ystävä hyvä, mitä meille tapahtuu, jos emme usko adventistien sapattioppia.

        Kerro myös, tekikö tosikertomuksen adventistiveli ehdottomasti Jumalan mielen mukaan, kun lopetti junatyöt perjantaina auringon laskiessa (n. 18.00). Jumalan tahtoko on, ettei sapattina saa matkustaa edes kotiinsa opiskelupaikkakunnalta jne. Pidättekö te adventistit tiukasti kiinni tästä? Te saatte tietenkin ajaa lauantaiaamuna kokouksiinne klo 10, mutta saatteko ajaa mihinkään muualle? Kauppaan? Mökille?

        Toivon vastausta.


      • Kadun-nainen
        Hellarimies kirjoitti:

        "Eikä se auta yhtään vaikka te sunnuntaina kuinka lepäätte, koska teette sen pakanallisena ja vääränä päivänä."

        Mikä on mielestäsi siis kohtalomme?

        Itse en arvosta adventistien kiivailua tämän asian suhteen. Jeesusta arvosteltiin sapatin rikkomisesta. Arvostelijat olivat fariseuksia. Täällä helluntailaisia arvostellaan sapatin rikkomisesta. Tällä kertaa arvostelijat ovat adventisteja.

        Mutta niin se vain on, että Jeesus palautti lepopäivän palvelemaan ihmistä, ei orjuuttamaan. Orjaksi lasken mm. sen adventistiveljen, joka lähti aina perjantaina klo 28 pois työpaikaltaan juna-asemalta. Ihan sama, mitä jäi tekemättä. Hoitakoot sen muut työmiehet! Häntä ei kiinnostanut, montako uupunutta ihmistä oli työviikon jäljiltä sillä hetkellä menossa junilla kotia kohden.

        Jos jokainen muukin VR:n työmies olisi tehnyt saman klo 18, mitä olisi seurannut? Aika paljon täysin turhia ongelmia, joiden ydin on lakiuskonnollisessa ajattelussa.

        Työmies sai potkut ja kehtasi vielä viedä asian työtuomio-oikeuteen, jossa sentään hävisi.

        Adventismin yksi hyvä puoli on terveellinen (kasvis)ruoka. Sitä arvostan, jos se ei ole laki (vrt. 1.Kor.10:25).


      • Hellarimies
        Kadun-nainen kirjoitti:

        Ei se lepopäivän vietto ole ylivoimaista. Kun Jeesus itse riisui sapatista turhan kuormittavan painolastin, siihen jäi se levon ja Jumalalle erottautumisen puoli. Jeesuksen sanat on sentään lausuttu kaikkien VT:n sapattisääntöjen jälkeen!!

        Lepopäivänä saa tehdä sitä, mikä tukee lepoa ja virkistystä.

        Adventistiystävillämme näyttää olevan vaikeaa päättää, saako sapattina hikoilla vai ei, saako se olla ihan erilainen päivä kuin arki, jos arki on pelkkää istumista.


      • katsova
        Hellarimies kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että käskyt on pidettävä. Se, mitä sapattikäsky meille kertoo, on se riidanaihe tässä. Teillä on kovin lakihenkinen näkemys kysymykseen.

        Kerro nyt ihmeessä ystävä hyvä, mitä meille tapahtuu, jos emme usko adventistien sapattioppia.

        Kerro myös, tekikö tosikertomuksen adventistiveli ehdottomasti Jumalan mielen mukaan, kun lopetti junatyöt perjantaina auringon laskiessa (n. 18.00). Jumalan tahtoko on, ettei sapattina saa matkustaa edes kotiinsa opiskelupaikkakunnalta jne. Pidättekö te adventistit tiukasti kiinni tästä? Te saatte tietenkin ajaa lauantaiaamuna kokouksiinne klo 10, mutta saatteko ajaa mihinkään muualle? Kauppaan? Mökille?

        Toivon vastausta.

        Tässähän on ristiriita kun tuon esimerkin laitat eteen. Tavalla tai toisella pyrit jotenki saamaan Jumalan käskyn mitättömäksi olosuhteilla ja muilla syillä. Etkös itse huomaa että johdat itsesi harhaan. Suora käsky ja miten sinä sen kohtaat ei ole oikein. Sanot että tulee käskyjä pitää, mutta saman aikaisesti kumoat.
        Jumalan sana tuomitsee lainrikkojat. Sitä ei tarvitse adventistien tehdä. Jumalan sana sinut tuomitsee, mikäli et niitä tottele.


      • Hellarimies
        katsova kirjoitti:

        Tässähän on ristiriita kun tuon esimerkin laitat eteen. Tavalla tai toisella pyrit jotenki saamaan Jumalan käskyn mitättömäksi olosuhteilla ja muilla syillä. Etkös itse huomaa että johdat itsesi harhaan. Suora käsky ja miten sinä sen kohtaat ei ole oikein. Sanot että tulee käskyjä pitää, mutta saman aikaisesti kumoat.
        Jumalan sana tuomitsee lainrikkojat. Sitä ei tarvitse adventistien tehdä. Jumalan sana sinut tuomitsee, mikäli et niitä tottele.

        Ystävämme adventisti! Olen esittänyt Sinulle ihan käytännön sapatinviettoa koskevia kysymyksiä, joihin et suostu vastaamaan. Et tiedä niihin vastausta ilmeisest itsekään? Syytät minua kuitenkin Raamatun käskyn rikkomisesta. No, Herra minut tuomitsee (1.Kor.4:4), ei adventistiseurakunta.

        Tässä sanaa näihin mittelöihin:
        Room. 14:
        1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
        2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
        3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
        4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
        5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

        Lopetan lepopäiväkeskustelun tältä erää tähän. Siunausta kaikille.


      • katsova
        Hellarimies kirjoitti:

        Ystävämme adventisti! Olen esittänyt Sinulle ihan käytännön sapatinviettoa koskevia kysymyksiä, joihin et suostu vastaamaan. Et tiedä niihin vastausta ilmeisest itsekään? Syytät minua kuitenkin Raamatun käskyn rikkomisesta. No, Herra minut tuomitsee (1.Kor.4:4), ei adventistiseurakunta.

        Tässä sanaa näihin mittelöihin:
        Room. 14:
        1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
        2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
        3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
        4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
        5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

        Lopetan lepopäiväkeskustelun tältä erää tähän. Siunausta kaikille.

        Siunausta sinulle myös! No ei nämä asiat niin yksioikoisia ole. Asioissa on monta puolta, ja näissä riittää pohdintaa vielä pitkään.

        En ole adventisti, asetin itseni kokeeksi adventistien näkökulmaan. Aika hyvin pärjäsit;)Kiitos!


    • stb

      kuuluu pitää, mutta eihän sen tarvi olla sunnuntai. Raamatun mukaan lepopäivä (sabatti) on lauantaina. Mielestäni käsityö ei ole työntekoa jos se on harrastus ja ajanviete. Jos se taas on leipätyö, niin työtähän se on silloin, eikä sitä pitäisi tedhä lepopäivänä. Mutta vapaus tässäkin asiassa, kukin tekee omantuntonsa mukaan. Omasta mielestäni ihmisen kuuluu pitää lepopäivä, Raamatussa se on aivan selvästi käsketty.

    • tode'

      kai sinä sentään ponjasit, että heitin vähän huulta, en tuomaroinut?!

      niin, asiaan..lepopäivä on tarpeen ihmiselle ruumiinlevon kannalta ja sekin Jumalalla oli varmaankin mielessään, kun moosesta ja kansaa kehoitti lepäämään välillä.
      nykyään vain on niin vaikeaa rauhoittua lepäämään, kun yhteiskunnnassa mylly pyörii taukoamatta. edes öisin ei voi levätä, kun aabeecee-marketti on auki ja kahvi lopussa...

    • engelmama

      Hei!

      Mielestäni on aivan sama, minä päivänä sen lepopäivänsä pitää. Minullakin on esim. lauantaista lähtien ollut (enemmän tai vähemmän) "lepopäivä". :D

      Mutta Jumala tiesi kyllä, miksi Hän sanoi, että ihmisen tulee tehdä kuusi päivää töitä ja levätä seitsemäs.

      Itse teen töitä tavallisesti 11 päivää putkeen ja sen jälkeen minulla on 3 päivää vapaata. Kuusi päivää menee ihan hyvin, mutta seitsemännen työpäivän jälkeen alkaa väsymys. Myös monet työkaverini kokevat asian samalla tavalla. Jos sitten jostain syystä työjakson pituus on pidempi kuin 11 päivää, olen jossain vaiheessa niin puhki, että mistään ei enää tule mitään.

      Eli Jumala on tarkoittanut tämänkin käskyn suojelemaan ihmistä.

      Anne

    • TaistoRa.

      Sunnuntai ei suoraan ole sapatin vastine. Jeesuksella oli jatkuvasti erimielisyyksiä kirjanoppineitten ja fariseusten kanssa siitä, ettei Hän viettänyt sapattia, kuten Hänen odotettiin sitä viettävän.

      Hän jopa paransi sairaita "sapattina".
      Jeesustahan syytettiin, juuri siitä, että hän jatkuvasti rikkoi sapattia vastaan.

      Luetaan hieman...
      >>2 Moos 31:14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.

      15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.

      16. (Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona).

      17. (Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä); sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."!

      Sapatti siis käsketään pitämään kuolemanrangaistuksen uhalla!!!!!!!


      >>Jes 56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!Sille, joka pitää sapatin, luvataan siunaus.!<

      Meillä on Raamatussa kaksi osaa:
      Vanha Testamentti ja Uusi Testamentti.
      Näillä molemmilla on oma sanomansa !

      Jotkut sanovat, että kaikki Raamatun käskyt koskevat meitä. Se kuitenkaan ei ole totta.!
      Raamatussa on paljonkin käskyjä, joita meidän kristittyjen ei tarvitse noudattaa, koska niitä ei ole annettu meille!

      Esimerkiksi Vanhassa Testamentissa puhutaan Nooasta. Hänelle Jumala sanoi, että rakenna arkki johon hän perheensä ja eläinten kanssa voi mennä sisälle vedenpaisumusta pakoon. Se oli selvä käsky, joka kuului Nooalle, mutta ei kuulu meille kristityille! Eihän!?

      Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala sanoi Nooalle, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Sekin sana sanottiin Nooalle!, ei meille kristityille! Vanhassa Testamentissa on monia muitakin samanlaisia määräyksiä, joita ei ole meille kristityille tarkoitettu.

      Uudessa Testamentissa. Jeesus käski opetuslasten tehdä monia asioita. Kuuluvatko ne kaikki meille? Jotkut sanovat, että kaikki Jeesuksen antamat käskyt ja ohjeet kuuluvat myös meille. Miten on, kuuluvatko ne? Jotkut kuuluvat, mutta eivät kaikki.

      Esim,- Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että menkää edessä olevaan kylään, kun löydätte aasin sidottuna puuhun, päästäkää se ja tuokaa se varsansa kanssa hänelle. -(Matt 21:2)
      Kuuluisiko myös tämä käsky meille? Pitäsikö meidän totella tätä Jeesuksen opetuslapsilleen antamaa käskyä? - Ei!

      On monia monia käskyjä, jotka kuuluvat meille, mutta on monia käskyjä, joita ei ole annettu meille Kristityille.<

      Jeesukseen uskovat eivät elä - LAIN ALLA!, vaan LAINKÄSKYT annettiin juutalaisille ja laittomille!

      (Room 3:19) Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;!!!

      Elikä siis, laki puhuu lain alaisille, niille, joille laki kuuluu ja määrättiin. Keillekä Vanhan Testamentin lain määräykset kuuluvat? Meillekö!? Kristitylle seurakunnalle? Olemmeko me Jeesukseen uskovat lain alaisia?

      Paavalin kirje Roomalaisille...
      >>Room 3:28. "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja!!!>1 Tim 1:6-10. Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,

      7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.

      8. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään

      9. (ja tiedetään, että lakia - EI OLE PANTU VANHURSKAALLE)!!!, "vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

      10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan".>2 Moos 31:13. "Puhu israelilaisille", ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
      ..............
      (16). "Ja pitäkööt israelilaiset sapatin", niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
      (17). "Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä"; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti.">"Siis pitäkää -sapatti!, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon (kuolemalla); sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa". -(2Moos 31:14)> Gal 4:4. "Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,>Gal 4:5. "lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan".

      >>Joh 9:16... Niin muutamat fariseuksista sanoivat:
      "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia"!

      • tode'

        kiitos!
        ps. minä vain kaipailen edelleen alkuperäistä nikkiäsi. se oli jotenkin, kuin piste iin päälle siihen, mitä kirjoitat.


      • Tämä 10- käskyjen, lain ja armon välinen keskustelu on aika merkillistä. Tämäkin kysymys että sitooko 10 käskyt meitä vai 9 käskyä?. Onko ne kokonaan kumottu vai osittain? Onkos kysymys omatunnosta ja siittä että minkä koemme hyväksi?
        Käsityksiä näistä on esillä paljon ja lopputuloksen tekeminen voi olla vaikeata.

        Ajattelen pitkälle samalla lailla kuin sinäkin TaistoRa. Näen että Kristus on tavallaan uusi lainantajamme. Ja on tullut meille lain täyttäjäksi, silloin kun olemme liittyneet Kristukseen eli tultu uskoon.

        Siunausta!


      • TaistoRa.
        tode' kirjoitti:

        kiitos!
        ps. minä vain kaipailen edelleen alkuperäistä nikkiäsi. se oli jotenkin, kuin piste iin päälle siihen, mitä kirjoitat.

        Heh heh! Kiitos - tode`!

        Terv, "upotettu" TaistoRa.! ~


      • TaistoRa.
        JoikaM40 kirjoitti:

        Tämä 10- käskyjen, lain ja armon välinen keskustelu on aika merkillistä. Tämäkin kysymys että sitooko 10 käskyt meitä vai 9 käskyä?. Onko ne kokonaan kumottu vai osittain? Onkos kysymys omatunnosta ja siittä että minkä koemme hyväksi?
        Käsityksiä näistä on esillä paljon ja lopputuloksen tekeminen voi olla vaikeata.

        Ajattelen pitkälle samalla lailla kuin sinäkin TaistoRa. Näen että Kristus on tavallaan uusi lainantajamme. Ja on tullut meille lain täyttäjäksi, silloin kun olemme liittyneet Kristukseen eli tultu uskoon.

        Siunausta!

        >>Kirjoitat-
        >>Näen että Kristus on tavallaan uusi lainantajamme. Ja on tullut meille lain täyttäjäksi, silloin kun olemme liittyneet Kristukseen eli tultu uskoon.


      • TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Näen että Kristus on tavallaan uusi lainantajamme. Ja on tullut meille lain täyttäjäksi, silloin kun olemme liittyneet Kristukseen eli tultu uskoon.

        Hyvä että asiaa nähdään laajasti samanlailla. Onkin ihan aiheellista tuoda näitä esiin kun niin paljon liikkeellä legalismia.Hyvin asiaa valottaa Veikko Pekki tämä meidän arvostettu opettajamme. Näillä sivulla oletkin jo varmaan tutustunnut aiheeseen:

        http://gamma.nic.fi/~jlindell/raamluku.htm#2.4

        Siunausta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe