Miksi erota helluntailaisista?

Ateisti

11

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellarimies

Heippa vain ystävämme ateisti!

Linkittämälläsi sivustolla esitellään esim. Kansan temppeli, Auringon temppeli ja Korkein totuus -nimisiä lahkoja. Mitä tekemistä niillä on sen helluntaiseurakunnan kanssa, johon minä kuulun?

Onko ateismisi sellaista vähä-älyistä ateismia, jossa mikä tahansa uskontoon, uskoon ja Jumalan nimeen viittaava toiminta laitetaan surutta samaan kategoriaan: "uhreja tuottavat uskonnot"? Ateismista on olemassa paljon jalompikin versio, joka ei ihan tuon tason sokeuteen sorru.

Etkö näe mitään eroja eri hengellisten liikkeiden toiminnassa? Mitä tiedät vaikkapa oman maamme sadoista entisistä vangeista, jotka ovat tulleet uskoon, saaneet linnakierteensä poikki ja elävät nyt kuten me muutkin, monessa tapauksessa itse itsensä laillisesti elättäen?

Laitan tähän joitakin ammatteja, joita MINUN TUNTEMANI entiset vangit, nyt vapaat miehet harjoittavat tänä päivänä:

Taksikuski (2kpl), saarnamies/evankelista (useita), talonmies, remonttimies, torikauppias, siivousalan yrittäjä.

Montako ateismin avulla linna- ja päihdekierteensä katkaissutta Sinä tunnet henkilökohtaisesti? Onhan Sinulla "tieteellinen” maailmankuva ja meillä taas "epätieteellinen, myytteihin perustuva” maailmankuva vai kuinka? Kyllä kai tieteen avulla saadaan kevyesti paremmat tulokset kemikaaleista irrottautumisessa, kuin ”seemiläisen paimentolaisheimon kansantarustoon” (1) perustuvalla ajattelulla ja toiminnalla?

(1) luterilaisen kirkon arvostaman toimittaja Hannu Taanilan taannoinen ilmaisu

• Hellarimies

Arvaan, että nimimerkki "ateisti" lähti suorittamaan jotain kovin jaloja tehtäviä, kuten vanhojen mummojen kauppamatkojen avustamista tai vastaavaa.

Kunhan hän ehtii takaisin, hän kyllä vastaa esittämiini kysymyksiin.

Odotellaan ihan rauhassa.

• Hellarimies

Arvelen, että aloittaja, nimimerkki ateisti saattaa olla poissa netin ääreltä, vaikkapa pidemmällä matkalla. Ehkä hän osallistuu ruuan ja vaatteiden jakelureissuun jossain Venäjän Karjalan köyhillä seuduilla tai jotain muuta upeaa.

Kunhan hän palaa, hän ottaa taas kantaa. Vain me helluntailaisethan osaamme rikkoa hyvän keskustelun periaatteita, kiihkoilijoita kun olemme. Ateisteilla on homma hanskassa. He toimivat oikein. Eikö niin?

• heppu
        Hellarimies kirjoitti:

Arvelen, että aloittaja, nimimerkki ateisti saattaa olla poissa netin ääreltä, vaikkapa pidemmällä matkalla. Ehkä hän osallistuu ruuan ja vaatteiden jakelureissuun jossain Venäjän Karjalan köyhillä seuduilla tai jotain muuta upeaa.

Kunhan hän palaa, hän ottaa taas kantaa. Vain me helluntailaisethan osaamme rikkoa hyvän keskustelun periaatteita, kiihkoilijoita kun olemme. Ateisteilla on homma hanskassa. He toimivat oikein. Eikö niin?

Pata kattilaa soimaa. Et ole itsekään vastannut moniinkaan sinulle osoitettuihin viesteihin, ja ainakaan pari tuntia sitten et ollut karjalan köyhiä hoivaamassa.

• Hellarimies
        heppu kirjoitti:

Pata kattilaa soimaa. Et ole itsekään vastannut moniinkaan sinulle osoitettuihin viesteihin, ja ainakaan pari tuntia sitten et ollut karjalan köyhiä hoivaamassa.

Tässä on kuitenkin kyse ateistin tekemästä ALOITUKSESTA. Se on helppo löytää. Minulla on vastauksia niin monessa paikassa, etten oikein tahdo kaikissa mukana pysyä.

Joo en ollut Karjalassa. Uskovia siellä kuitenkin on auttamistyössä. Helluntailaisiakin. Tunnen useita uskovia henkilkohtaisesti, jotka on siihen suuntaan tehneet avustustyötä. Tunnetko sinä edes yhden ateistin, joka tekee/ on tehnyt samaa?

• MITÄ TEKE...

Tekemistä tällä laittamallasi sivulla = Kristillisen kirkon siis Helluntaikirkon kanssa.Jään myös odottamaan vastausta,vastaatkohan?

• Marru84

Yhdyn tähän edelliseen. Tolla ei ole mitään tekemistä helluntaiseurakunnan kanssa.
        Minä ainakin olen hellari ja YLPEÄ SIITÄ!!! en eroa siitä koskaan...

• heppu
        Marru84 kirjoitti:

Yhdyn tähän edelliseen. Tolla ei ole mitään tekemistä helluntaiseurakunnan kanssa.
        Minä ainakin olen hellari ja YLPEÄ SIITÄ!!! en eroa siitä koskaan...

"Tolla ei ole mitään tekemistä helluntaiseurakunnan kanssa."

En nyt sanoisi ettei mitään tekemistä. Kyllä sielä muutama juttu pisti silmään.

"16 kriteeriä vaarallisuuden arvioinnin avuksi

Lahkon vaarallisuuden arvaamista voi helpottaa alla oleva luettelo.

3. Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet."

Suuri osa varsinkin vanhemman polven helluntalaisista ei vaivaudu ajattelemaan lainkaan itse. Kyseenalaistaminen on monelle kirosana, ja nykyaikainen saatanan juoni. Joillakin vanhimmistoveljillä oli ainakin vielä muutama vuosi sitten suuria vaikeuksia sulattaa epäkohdista huomauttamista ja vaikeita kysymyksiä.

"5. Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet."

Tuo (lääke)tiede ainakin pistää silmään. Useimmat helluntalaisethan pitävät tiedettä lähes pahimpana vihollisena, ja jotkut jopa suoraan saatanallisena keksintönä.

"7. Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin. "

Esim palstan Ritari 009 varoittelee palstalaisia usein "turhista" linkeistä, eikä ymmärrä miksi joku kävisi ateismi palstalla.

"8. Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen."

Kyllä tätäkin tapahtuu, ei onneksi kovin usein. Itseäni joskus kehoitettiin vakavasti välttämään luopio kavereita. Ja ei suotavia harrastuksia ja ilonaiheitahan on pitkä lista.

"12. Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa."

USAn etelävaltioiden fundamentaalisilla kristillisillä ryhmillä (jotka useat helluntalaiset mielellään laskevat helluntalaisiksi, ainakin helluntalaisten lukumäärästä puhuttaessa) on erittäin suuri vaikutusvalta jenkkilän politiikassa.

"16. Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua."

Palstallakin joskus nähty.

• KIRJUUTAT..
        heppu kirjoitti:

"Tolla ei ole mitään tekemistä helluntaiseurakunnan kanssa."

En nyt sanoisi ettei mitään tekemistä. Kyllä sielä muutama juttu pisti silmään.

"16 kriteeriä vaarallisuuden arvioinnin avuksi

Lahkon vaarallisuuden arvaamista voi helpottaa alla oleva luettelo.

3. Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet."

Suuri osa varsinkin vanhemman polven helluntalaisista ei vaivaudu ajattelemaan lainkaan itse. Kyseenalaistaminen on monelle kirosana, ja nykyaikainen saatanan juoni. Joillakin vanhimmistoveljillä oli ainakin vielä muutama vuosi sitten suuria vaikeuksia sulattaa epäkohdista huomauttamista ja vaikeita kysymyksiä.

"5. Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet."

Tuo (lääke)tiede ainakin pistää silmään. Useimmat helluntalaisethan pitävät tiedettä lähes pahimpana vihollisena, ja jotkut jopa suoraan saatanallisena keksintönä.

"7. Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin. "

Esim palstan Ritari 009 varoittelee palstalaisia usein "turhista" linkeistä, eikä ymmärrä miksi joku kävisi ateismi palstalla.

"8. Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen."

Kyllä tätäkin tapahtuu, ei onneksi kovin usein. Itseäni joskus kehoitettiin vakavasti välttämään luopio kavereita. Ja ei suotavia harrastuksia ja ilonaiheitahan on pitkä lista.

"12. Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa."

USAn etelävaltioiden fundamentaalisilla kristillisillä ryhmillä (jotka useat helluntalaiset mielellään laskevat helluntalaisiksi, ainakin helluntalaisten lukumäärästä puhuttaessa) on erittäin suuri vaikutusvalta jenkkilän politiikassa.

"16. Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua."

Palstallakin joskus nähty.

EN JAKSA ALKAA KEIKKIIN VAST, MUTTA:

5 KOHTA, useimmat helluntailaiset pitävät tiedettä pahimpana vihollisena. mihinkähän galluppiin väitteesi perustuu useimmista helluntailaisista? Olis kiva tietää? Minä ainkaan en näiden 24v aika oo törmännyt tuohon, ettei tiedettä arvostettais, taijat "ukko" puhuu omias....
        16 kohta, etsi käsiisi kirja:Saarnaajille sattunut. Löytyy esim Sisälähetyksestä josta voit tiedustella os. www.netmission.fi JOHAN MUUTTUU KÄSITYKSESI "TOTISUUDESTA". MARS, MARS, KTS.

• heppu
        KIRJUUTAT.. kirjoitti:

EN JAKSA ALKAA KEIKKIIN VAST, MUTTA:

5 KOHTA, useimmat helluntailaiset pitävät tiedettä pahimpana vihollisena. mihinkähän galluppiin väitteesi perustuu useimmista helluntailaisista? Olis kiva tietää? Minä ainkaan en näiden 24v aika oo törmännyt tuohon, ettei tiedettä arvostettais, taijat "ukko" puhuu omias....
        16 kohta, etsi käsiisi kirja:Saarnaajille sattunut. Löytyy esim Sisälähetyksestä josta voit tiedustella os. www.netmission.fi JOHAN MUUTTUU KÄSITYKSESI "TOTISUUDESTA". MARS, MARS, KTS.

"5 KOHTA, useimmat helluntailaiset pitävät tiedettä pahimpana vihollisena. mihinkähän galluppiin väitteesi perustuu useimmista helluntailaisista? Olis kiva tietää? Minä ainkaan en näiden 24v aika oo törmännyt tuohon,"

Minä taas epäilen, että tuo viimeinen lause on "potaskaa", ja että väität noin vain kiihdyksissäsi. Ajattelehan tieteen lajeja jotka ovat ristiriidassa raamatun opetusten kanssa, niin pitäisi kyllä kenen vaan hellaripiireissä kasvaneen muistoista löytyä esimerkkejä vanhoista helluntaijääristä, joiden verenpaine nousee vaarallisen korkealle näistä aiheista puhuttaessa.
        Minulla itselläni on paljon hauskoja muistoja kliseisistä fundamentali helluntalaisista seurakunta ajoiltani, jotka vaahtoavat suu vaahdossa Israelin pyhästä maasta ja ja uhkuvat vähän liioitellen sanottuna "pyhää vihaa" evoluutiota kohtaan, enkä ole sinua kuin vuoden vanhempi. Ja esim tältäkin palstalta löytyy tätä aika läheltä liippaavia esimerkkejä. Nimimerkki "Toret" esimerkiksi on julistanut tieteen itsensä saatanan keksinnöksi.
        Sana "useimmat" oli kieltämättä liioittelua, mutta tunnetko itse monta kunnon helluntalaista joka oikeasti uskoo vaikka juuri evoluutioon? Minä en.
        Minua itseäni esim vanhemmat kehottivat sulkemaan korvat kun koulussa puhutaan evoluutiosta. Isäni verenpaine nousee edelleenkin jos aihetta jossain liikaa mainostetaan. Tunnen vanhan polven porukkaa jotka ovat vieläkin sitä mieltä että dinosauruksia ei ole koskaan ollut olemassa. Nuoremmalle polvelle se on ehkä semmoinen aihe josta ei vain liiemmin puhuta. Muistan kuitenkin kun itse otin aiheen joskus esille, niin moni nykyaikaiselta järkiuskovaltakin vaikuttava paljastui yllättävän fundamentaliseksi tämän asian suhteen.

Joskus olen selannut.
        En sanonutkaan että olisi yleinen ilmiö. Kijoitin että palstallakin joskus nähty. Myös tosielämässä, mutta ei kovin usein.

• Minusta Helluntailaiset eivät täytä vaarallisen lahkon tunnusmerkkejä. Helluntailaiset eivät ole eristäytyneitä muusta maailmasta, vaan pyrkivät kaikin tavoin elämään normaalia elämää muitten joukossa.
      Poikkeuksiakin tietysti aina löytyy, ainahan jokaisessa kirkossa on näitä ääripään ilmiöitä ja yksilöitä jotka pilaavat maineen.

Miksi erota Helluntaiseurakunnasta? en minä ainakaan löydä syitä siihen. Päinvastoin suosittelen tutustumaan, niin uskon että ennakko käsitykset muuttuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe