USAN HINNAT

Push

Kyllä marina oli kauhea kun USA:ssa bensan hinta nousi järkyttävään 3.01 dollariin gallonalta. Menovettä kun sai vastikää suht. kalliilla noin 2.00 dollarilla gallona.
Mitä tuo sitten on euroissa: 3.01 dollaria on 2.38 euroa. Ja gallona on 4,55 litraa.
Jakolaskulla saadaan litrahinnaksi 0.52euroa/litra, mikä on HIRVEÄ HINTA bensasta USA:ssa.
Voi kamala!

12

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SUV

      noita jenkkejä. Joutuvat ajamaan kuorma-auton kokoisilla SUV-maastureillaan ostarille. Koneetkin pakko olla isoja veekaseja. Eihän isot autot liikahda tarpeeksi hyvin pienellä ja tehottomalla koneella.

    • pihi
      • hintatietoinen

        Kiitos! Tälläisiä osallistujia lisää tällekin palstalle.


    • sep2

      Olisi saanut jenkkien bensan hinta nousta jo vuosia sitten. Järjetöntä öljyvarantojen tuhlausta ja ilman saastuttamista koko jenkkien autoilu. Kuka oikeastaan tarvitsee nykyisen kokoisia autoja Usassa. Joutaisivat dieetille koko porukka, jotta mahtuisivat normaaliautoihin.

      • Burb

        Ei ne kaikki autot siellä ole SUVeja ja maastureita. On siellä hei Neonin kokoisia autojakin. Yleensäottaen ilman omaa autoa ei tule USAssa toimeen. USA oli ensimmäinen maa, joka kehitti saasteenpoistotekniikat autoihin, mm. katalysaattorin, 70-luvulla. L.A:ssa oli smog-ongelma jo kauan sitten ja tätä nykyä siellä on autojen kireimmät päästönormit maailmassa.


      • Raaseri
        Burb kirjoitti:

        Ei ne kaikki autot siellä ole SUVeja ja maastureita. On siellä hei Neonin kokoisia autojakin. Yleensäottaen ilman omaa autoa ei tule USAssa toimeen. USA oli ensimmäinen maa, joka kehitti saasteenpoistotekniikat autoihin, mm. katalysaattorin, 70-luvulla. L.A:ssa oli smog-ongelma jo kauan sitten ja tätä nykyä siellä on autojen kireimmät päästönormit maailmassa.

        ...teinicorolliakin ja 80-luvun teinibemareitakin liikenteessä ja yllättävän paljonkin. Kaliforniassa on tosiaan luultavasti maailman tiukimmat normit polttoaineiden puhtaudelle.

        Lisäksi sieltä löytyy sellaistakin kummajaista kuin että siltamaksua ei tarvitse maksaa jos autossa on enemmän kuin kaksi matkustajaa eli yksin tai kaksin matkustava maksaa ja isompi porukka ei.

        Tuolle hönölle edellisen viestin kirjoittajalle lienee turha selittää, että jenkeille ja muille ei ole maailmassa eri bensan hintaa, eikä globaalissa markkinataloudessa voi ollakaan, kuten ei esimerkiksi kullalle tai kahvillekaan ole mitään maakohtaista hintaa. Se miten kukin valtio polttoaineita verottaa on taas eri asia. Mutta kun suurimmalla osalla tälle palstalle kirjoittavista se tosiasia ei sinne tyhjään tuulitunneliin jää...


      • Burb kirjoitti:

        Ei ne kaikki autot siellä ole SUVeja ja maastureita. On siellä hei Neonin kokoisia autojakin. Yleensäottaen ilman omaa autoa ei tule USAssa toimeen. USA oli ensimmäinen maa, joka kehitti saasteenpoistotekniikat autoihin, mm. katalysaattorin, 70-luvulla. L.A:ssa oli smog-ongelma jo kauan sitten ja tätä nykyä siellä on autojen kireimmät päästönormit maailmassa.

        avasin silmälapun.

        USA kehitti "saasteenpoistotekniikat" eli pakokaasun kierrätyksen ja katalysaattorit. Pakokaasun kierrätys lisää polttoaineen kulutusta reilusti, kuten autostaan k.o. tekniikan riisuneet ovat voineet todeta.

        Katalysaattori vaatii toimiakseen rikkaamman polttoaineseoksen kuin mitä parhaan hyötysuhteen seos on (muuten jää typpioksidit pelkistymättä), kukutuksen lisäys 8 - 18 %. Se on melkoisen monta litraa bensaa vuodessa vaikkapa Suomenkin kokoisessa maassa. Ja näitä katalysaattorin hajoittamia typpiyhdisteitä maanviljelijät ostavat kalliilla Kemiralta salpietarina saadakseen maan kasvamaan.

        Johtopäätös:
        Öljyteollisuus väärillä opeilla huijasi autojen kulutukset ylös voittojensa maksimoimiseksi.
        Uusin huijaus samalla alalla on nykyiset korkeat, leveät ja painavat autonmöhkäleet, joilla on suuren ilmanvastuksen ja suuren painon takia suuri tehontarve ja suuri jano. Kun vielä muotiin tuotetuilla (samat tahot taas!)leveäprofiilisilla ja pieniläpimittaisilla renkailla ei lumiolosuhteissa pääse etenemään, tuotettiin myyntiin asfalttimaasturit, joissa pienen kuljetushyötysuhteen lisäksi jo muutenkin suurta kulutusta lisää nelivedon vaatimat voimansiirtohäviöt. Tyhjänäkin pyörivä (eli 4-veto poiskytkettynä) voimansiirto vie aina tehoa.

        Muutakin mielenkiintoista saattaisi löytyä, kun silmälappuja viitsii vähän raotella...


      • Reino
        sitroen kirjoitti:

        avasin silmälapun.

        USA kehitti "saasteenpoistotekniikat" eli pakokaasun kierrätyksen ja katalysaattorit. Pakokaasun kierrätys lisää polttoaineen kulutusta reilusti, kuten autostaan k.o. tekniikan riisuneet ovat voineet todeta.

        Katalysaattori vaatii toimiakseen rikkaamman polttoaineseoksen kuin mitä parhaan hyötysuhteen seos on (muuten jää typpioksidit pelkistymättä), kukutuksen lisäys 8 - 18 %. Se on melkoisen monta litraa bensaa vuodessa vaikkapa Suomenkin kokoisessa maassa. Ja näitä katalysaattorin hajoittamia typpiyhdisteitä maanviljelijät ostavat kalliilla Kemiralta salpietarina saadakseen maan kasvamaan.

        Johtopäätös:
        Öljyteollisuus väärillä opeilla huijasi autojen kulutukset ylös voittojensa maksimoimiseksi.
        Uusin huijaus samalla alalla on nykyiset korkeat, leveät ja painavat autonmöhkäleet, joilla on suuren ilmanvastuksen ja suuren painon takia suuri tehontarve ja suuri jano. Kun vielä muotiin tuotetuilla (samat tahot taas!)leveäprofiilisilla ja pieniläpimittaisilla renkailla ei lumiolosuhteissa pääse etenemään, tuotettiin myyntiin asfalttimaasturit, joissa pienen kuljetushyötysuhteen lisäksi jo muutenkin suurta kulutusta lisää nelivedon vaatimat voimansiirtohäviöt. Tyhjänäkin pyörivä (eli 4-veto poiskytkettynä) voimansiirto vie aina tehoa.

        Muutakin mielenkiintoista saattaisi löytyä, kun silmälappuja viitsii vähän raotella...

        kirjoitus ja täyttä asiaa.


    • JaakkoMutakuono

      Niin ja kun ottaa huomioon asian mikä nosti vielä bensan hintaa suomessakin eli se hiton hirmumyrsky.. harmi että meikäläisetkin joudumme kärsimään siitä niin paljon, suomessa nous bensan hinta vissii enemmä ku jenkeis..:S http://polttoaine.net/ sivustolta näkee vertailemalla hintoja sen että suomessa on lähes korkeimmat hinnat, johtuuko tämä suuresta bensaverosta vai? tiätääkseni bensavero on nykyisin yli 50%.. luulisi valtiolla olevan muitakin tulon lähteitä jos vaikka sitä verotusta hiukan keventäisi..!

      • tuloveroa

        Polttoaineen käyttöön voi itse jonkin verran vaikuttaa omalla toiminnallaan. Tulovero vain kiristyy, mitä kovemmin työskentelen.


      • oli vain tekosyy kuten oli sähkön hinnan nostollekin muka Norjan vähäiset sateet ja mitä niitä muita olikaan.
        Kun nykyiset valtiojohtoiset monopoliyhtiöt kuulevat, että jostain päin maailmaa saattaisi saada koskeamman hinnan tuotteelle kuin kotimaasta (Onko sillä sellaista?), nostetaan hintaa heti.
        Huijaus kyllä näkyy, mutta milläs vaikutat asiaan? Elämme täällä saalistusyhteiskunnassa, jossa eliitin valitsemista kumileimasimista saamme vaaleissa valita uudet sortajamme tähän harvainvaltaa käyttävään yhteiskuntaan.
        Raaka ja laajamittainen väkivalta on ainut keino muuttaa asioita. Venäjällä se epäonnistui, mutta miten kävi aikanaan Ranskassa ja Espanjassa? Kouluissa siitä ei ainakaan kerrota. Miksiköhän? Siinäpä ajattelemisen aihetta meille kaikille.


    • kirjoittajakaan

      >USAN HINNAT
      Push 8.9.2005 klo 10.17 <

      ei erota brittiläistä gallonaa us- vastaavasta!

      4,546 l 3.785 l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      273
      11177
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      415
      3141
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      94
      1783
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      1575
    5. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      68
      1490
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      86
      1046
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1011
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      917
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      883
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      252
      868
    Aihe