Rullaiso

puomiin

Onko markkinoilla toimivia järjestelmiä. Minua kiinnostaa lähinnä rullapuomi niin voisi käyttää lattoja. Isopurjeeni koko on 12m2.

11

4295

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia

Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla kommentteja. Puomiin rullattava on myös helpommin tai edullisemmin toteutettavissa olemassa olevaan rikiin, vai onko. Miten toimii reivattuna vai onko yhtä kompromissia alusta alkaen... Miten vähän suuremman purjeen ollessa kysymyksessä 20-30 m2.

Jään mielenkiinnolla odottamaan asiasta jotain tietävien kommentteja.

• 7391

Mielestäni noin pientä (20-30 neliötä) saati sitten vielä pienempää (12 neliötä) isoa ei kannata pilata rullalla. Tuommoisen purjeen käsittely on vielä niin helppoa, että rullapuomin tai -maston tuomaa lisähintaa ja maston kohdalla vielä suorituskykymenetystä ei kannata maksaa.

• 7391 kirjoitti:

Mielestäni noin pientä (20-30 neliötä) saati sitten vielä pienempää (12 neliötä) isoa ei kannata pilata rullalla. Tuommoisen purjeen käsittely on vielä niin helppoa, että rullapuomin tai -maston tuomaa lisähintaa ja maston kohdalla vielä suorituskykymenetystä ei kannata maksaa.

Olen aivan sama mielttä. Minulla on oleellisesti isompi vene jolla rullaiso. Älä missään tapauksessa erehdy johonkin rulla-masto/puomi järjestelmään. Pienemmän veneen liiallinen kallistus tulee eteesi ennenkuin isommat joutuvar reivaamaan mutta tarvittavat avut ovat helppoja käyttää kun pintaala on noinkin pieni. Seuraus on että pelkästään cuninghamilla ja puomin ulosvetäjällä pystyt purjehtimaan hyvinkin vaihtelevassa tuulessa. Purjepintaala on maksimissa ja vene tasapainossa.
        Puomirulla tekee reivatun purjeen puomiliikin kiristämisen vaikeaksi/mahdottomaksi jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvyytä. Mastorulla estää sinun mahdollisuus kiristää reivatun etuliikin jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvimmän paikan sijanti. Lisäksi latat on oltava pystyssä ja purjeen pintaala on oltava noin -10% - -15% pienempi.
        Kyseiset ratkaisut on järkeviä ainoastaan jos veneesi koko on niin suuri että ne helpottavat shorthanded crew´s, mikä sinun kohdalla ei liene asiaa.
        Jos taas haet tapa saada purjeen helposti alas ja pakattu, katso esim. Dehlerin tai Guy Crister Lönngrenin ratkaisut.

• lasse__
        LonelyBird kirjoitti:

Olen aivan sama mielttä. Minulla on oleellisesti isompi vene jolla rullaiso. Älä missään tapauksessa erehdy johonkin rulla-masto/puomi järjestelmään. Pienemmän veneen liiallinen kallistus tulee eteesi ennenkuin isommat joutuvar reivaamaan mutta tarvittavat avut ovat helppoja käyttää kun pintaala on noinkin pieni. Seuraus on että pelkästään cuninghamilla ja puomin ulosvetäjällä pystyt purjehtimaan hyvinkin vaihtelevassa tuulessa. Purjepintaala on maksimissa ja vene tasapainossa.
        Puomirulla tekee reivatun purjeen puomiliikin kiristämisen vaikeaksi/mahdottomaksi jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvyytä. Mastorulla estää sinun mahdollisuus kiristää reivatun etuliikin jolloin et pysty hallitsemaan purjeen syvimmän paikan sijanti. Lisäksi latat on oltava pystyssä ja purjeen pintaala on oltava noin -10% - -15% pienempi.
        Kyseiset ratkaisut on järkeviä ainoastaan jos veneesi koko on niin suuri että ne helpottavat shorthanded crew´s, mikä sinun kohdalla ei liene asiaa.
        Jos taas haet tapa saada purjeen helposti alas ja pakattu, katso esim. Dehlerin tai Guy Crister Lönngrenin ratkaisut.

Kiitos valaistuksesta. Olen kuullut että rullaiso ei ole niin hyvä mutta kukaan ei ole vaivautunut kertomaan miksi. tämä selvensi ainakin muutaman kohdan lisää.

• Mik

Hommaa mielummin lazy jackig ja stacker-puomipeitto.

• Timop!

Joskus vuonna miekka ja kivi ajattelin, että tuo rullapuomihan on se juttu, mutta oikeasti, mikä hyöty tuosta rullapuomista on? Purjehan pitää kumminkin lihasvoimin (peruspalkansaajien veneessä) vetää ylös mastoon, kuten perus- ratsastaja/köysiliikkipurjeessa. Olettaisin tuon purjeiden noston olevan se hyöty, mitä noilla rullapurjeilla pitäisi saavuttaa... Säädettävyyshän on menetetty rullavehkeissä-

• Antsu

Vielä 70-luvulla oli rullareivi yleisessä käytössä. Ainoa ero rullapuomiin oli se, että purje kierrettiin puomin ulkopuolelle. Puomiliikin kiristämiseen ei mahdollisuuksia ollut ja sen, sekä toimenpiteen hitauden takia siitä luovuttiin. Reivattuna purjeesta tuli todella surkean näköinen. Vanhemmat kankaat vain eivät olisi nykyistä menetelmää kestäneet. Se 12 neliön purje ei todellakaan moista kaipaa muutenkaan.

• jiippi

Meidän seurassa on yhdessä 391 Swanissa tälläinen
        rullaiso puomissa. Tekee aika järeen näköisen siitä puomista. En ole ollut puheissa että minkäläinen on käyttää...

• ex-H

Olin kerran 80-luvulla H:lla saaressa yötä, kun yön aikana nousi myrsky. Vedin puomin irti mastostahelastaan, kiersin isopurjeesta melkein puolet puomin ympärille rullalle, kiinnitin puomin takaisin ja nostin sen isonpuolikkaan mastoon. Fokan jätin pois kokonaan. Niinpä sitten surffailtiin kotiin sillä tilkulla, rullareivi toimi hienosti, myötätuulessa.

• 594822

Joko rullapuomi löytyi???

• Numeroit

Joko sä Jari taas pääsit lomalle sieltä sairaalasta? Älä viitti kirjotella tänne kun muut hermostuu. Äitiskään ei tykkäis.

T. Naapurin Matti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5320
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2357
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1582
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      228
      1529
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      291
      1085
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe