NÄIN SITTE KÄVI

VARMER

Kävi sitte niinku pelekäsinki, !&#` "?¤&/!"#¤!!!!!
SSiis sille Massikalle65.

Entiijä sitte ihan tarkkaan voisko vika olla jossakin oikosulussa, mutta kuitenkin kun laiton akun paikalleen ja rupesin starttaamaan niin NAPS ja kipinäälensi miinuspuolen akunkengästä. Että silleen. Kone ei edes pyörähtäny.

Sulakkeita ei menny, enkä senkoommin tiedä missävika voisi olla ku en muistaakseni tehny mitään oikosuluku kytkentöjäkään.

Voisko vika olla (vaiken kyllä millään usko siihen) ku en kiristäny akunkenkiä ollenkaa muutaku painoin ne kohalleen ja siittä miinuskengästä lähtee sulakerasialle se johto niin oisko se voinu aiheuttaa huonnon kosketuspintaisuuden vuoksi sen valokaaren???

En nyt äkkiseltään muista meneekö siitä toisesta sulakkeesta virta virtalukolle ja siitä tartille vai miten.

APUJAAAA!!!!!!!!

58

10294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En varmaan kerro.

      Vie se MF huoltoon.
      Mene itse myös hoitoon.

      Konemiehen sääntö n:ro 1.

      ÄLÄ koske sellaiseen, mistä et mitään ymmärrä!

      Kiristämättömät akunkengät? Voi jeesus! Onneksi sitä ei saa käyntiin startattua vaihde päällä. Varmaan olisit sitäkin yrittänyt.
      Jos osaat vaihtaa taskulamppuun paristot, ei se vielä todista mitään tekniikan tuntemuksestasi.
      12 Voltin akku on vähän eri juttu.

      Mutta hei älä vaan lopeta harrastusta!
      Kerro lisää MF-harrastuksesta.

      • VARMER

        Ja varmaan lähteen käyntiin vaihekki päällä!
        Vaan jos sulla on se pykälä h,tai l päällä niin sitte ei lähe.

        Voisko vika olla sitte missä?????


      • auttavaisuus

        ja kohteliaisuus huipussaan.


      • peiliin
        VARMER kirjoitti:

        Ja varmaan lähteen käyntiin vaihekki päällä!
        Vaan jos sulla on se pykälä h,tai l päällä niin sitte ei lähe.

        Voisko vika olla sitte missä?????

        vika voi löytyä sieltä,kumma kun akku ei räjähtänyt,
        no se on sitä ..... tuuria.


      • Myyjä
        VARMER kirjoitti:

        Ja varmaan lähteen käyntiin vaihekki päällä!
        Vaan jos sulla on se pykälä h,tai l päällä niin sitte ei lähe.

        Voisko vika olla sitte missä?????

        Oletkos VARMER muuten harkinnut henkivakuutusta omaistesi turvaksi.

        Antaisin vinkkinä, että et sitten meille tullessasi mainitsisi tuosta sähköputkimiehen harrastuksestasi, voisi nimittäin vakuutus jäädä saamati, sen verta itsetuhoinen sankari näyt olevan.


    • Napsaa

      Onko akussa virtaa jäljellä, jos se karkasi sen kipinän myötä. Testaa punnitsemalla, sähköhän painaa paljon, ja isomman kokoluokan, siis ns. "kahden leiviskän kalavaa'alla" niitä ennenkin punnittiin.

      Eli jos akkusi painaa vähemmän kuin leiviskän ja 15 naulaa ja kymmenen luotia, on akkusi todennäköisesti niin tyhjä, että ei kone pyöri.

      Sanoit, että miinusnapa kipinöi, Jos Fergusi käynnistyykin vaihde päällä, niin muista,että plusmaadoitteisessa sähköjärjestelmässä on laitettava peruutusvaihde pois päältä ennen starttaamista, muuten kone voi alkaa käymään väärinpäin.

      Koska kipinöinnin tapahtuessa kyseessä on tulityön tunnusmerkit täyttävä tilanne, varmista, että tulityökorttisi on voimassa, ennen seuraava starttiyritystä.

    • on todellakin

      juuri siinä ettet kiristänyt akun kenkiä. Startatessa tarvitaan eniten virtaa (lähes oikosulku starttauksen alussa). Olen joskus myös unohtanut kiristää kengät ja tulos on sama.

      • VARMER

        Ookko varma!!!


    • konemestari

      Lisätkää hiivaa näihin varmerin juttuhin niin paskakin lähtee käymään.

    • Petri

      Itselläni kävi tapaus jossa akun-napa suli kun en saanut akun johtoa kunnolla kiristettyä kiinni. Jotku akkuliikkeet valavat uuden navan tilalle.

    • Pete

      Kyllä oire vaikuttaa ihan akun kengän ja navan pintaan tulleen "lasimaisen kerroksen" (hapettumisen) aikaan saannokselta.
      Että kunnon napojen ja kenkien putsaus.
      Ja "kyllä lähtee" Kummelia lainaten.

    • VARMER

      No joo, Kyllä lähti kone pyörimään Perjantaina ilman kipinöintiä, mutta ei se vaan sytyttäny konetta jäädäkseen käyntiin.

      Kokelin sitte Eilen Maanantaina samaa ladatulla akulla ja samatulos. Kylä siellä polttoaineet kirtää koska putkesta tuli harmajaa sauhua. Kokeilin sen jälkeen toimiko hehku ja hehku oli kyllä lämmin.

      Siis kone kyllä pyörii hyvin vaan ei jää käymään, Se tuttu hörähys puuttuu.

      MISSÄ VIKA!!!!

      Sitte kokeilin vähä myöhemmin (akkumelkein tyhjä) laiton akunkengät paikolleen niin taas se napautti kipinää se miinuspuoli????

      • juuso_12

        Ei akunkengät saa kipinöidä.
        Siinä akun korkkien päällä leijuu kaasua, vetyä. Se syttyy herkästi. (Mm. ilmalaiva Hindenbgurgin tuho.)
        Kennojen sisällä on myös vetyä. Siitä voi räjähtää koko kansi akusta irti. Voi tulla silmille vaikka mitä, happoakin. Siinä voi mennä silmistä näkö, kun akunkannenkappaleet tulevat silmille.

        Akunnavat ja kengät pitää puhdistaa hapettumista ja kiristää aina kiinni.

        -------

        Onkohan ruiskutuspaineet kunnossa? Entä ruiskutussuuttimien kunto?
        Entä sylinterien ja mäntien kunto? Puristuspaineet riittävät?

        Eihän se tietenkään lähde melkein tyhjällä akulla käyntiin, kun ei pyöri riittävän nopeasti.
        Mittaa sen akun jännite latauksen jälkeen. Piäisi olla vähän päälle 12 volttia. Siellä voi olla kenno rikki. Ei ole kuin n. 10 Volttia. Ei lähe käyntiin. Sen näkee myös ominaispainomittarilla, jos on sellainen akku, josta saa kennon korkin auki. Jos mittari jää punaiselle eli ominaispaino on lähes 1 eli veden luokkaa. Kenno on rikki, oikosulussa pohjalta levyt murtuneet. Akku menee vaihtoon.

        Onko se akku yleensä miten tehokas? Ampeeritunnit?
        vähintään 110Ah riittää.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Ei akunkengät saa kipinöidä.
        Siinä akun korkkien päällä leijuu kaasua, vetyä. Se syttyy herkästi. (Mm. ilmalaiva Hindenbgurgin tuho.)
        Kennojen sisällä on myös vetyä. Siitä voi räjähtää koko kansi akusta irti. Voi tulla silmille vaikka mitä, happoakin. Siinä voi mennä silmistä näkö, kun akunkannenkappaleet tulevat silmille.

        Akunnavat ja kengät pitää puhdistaa hapettumista ja kiristää aina kiinni.

        -------

        Onkohan ruiskutuspaineet kunnossa? Entä ruiskutussuuttimien kunto?
        Entä sylinterien ja mäntien kunto? Puristuspaineet riittävät?

        Eihän se tietenkään lähde melkein tyhjällä akulla käyntiin, kun ei pyöri riittävän nopeasti.
        Mittaa sen akun jännite latauksen jälkeen. Piäisi olla vähän päälle 12 volttia. Siellä voi olla kenno rikki. Ei ole kuin n. 10 Volttia. Ei lähe käyntiin. Sen näkee myös ominaispainomittarilla, jos on sellainen akku, josta saa kennon korkin auki. Jos mittari jää punaiselle eli ominaispaino on lähes 1 eli veden luokkaa. Kenno on rikki, oikosulussa pohjalta levyt murtuneet. Akku menee vaihtoon.

        Onko se akku yleensä miten tehokas? Ampeeritunnit?
        vähintään 110Ah riittää.

        Joo vaan tässä juuri olen ihmetellyt sitä, mikä antaa sen kipinän(valokaaren) siitä miinusnavasta, Vaikken kyllä ole tehnyt omasta mielestäni mitään oikosulkujakaan.

        Toisinaan ei anna ja toisinaan antaa kipinää!!!Perk...

        Misä vois olla vika??????

        En tiedä uskaltaako enää kokeillakkaan käyntiin koko konetta ku ei tiedä mitä tapahtuu.

        Se ensikerran käynnistumättömyyden syy oli se kun virtalukolle tuleva johto oli kahdella säikeellä kiinni.

        En tiedä mitä tekis...mmmmmmrrrrrrr


      • Varmer
        juuso_12 kirjoitti:

        Ei akunkengät saa kipinöidä.
        Siinä akun korkkien päällä leijuu kaasua, vetyä. Se syttyy herkästi. (Mm. ilmalaiva Hindenbgurgin tuho.)
        Kennojen sisällä on myös vetyä. Siitä voi räjähtää koko kansi akusta irti. Voi tulla silmille vaikka mitä, happoakin. Siinä voi mennä silmistä näkö, kun akunkannenkappaleet tulevat silmille.

        Akunnavat ja kengät pitää puhdistaa hapettumista ja kiristää aina kiinni.

        -------

        Onkohan ruiskutuspaineet kunnossa? Entä ruiskutussuuttimien kunto?
        Entä sylinterien ja mäntien kunto? Puristuspaineet riittävät?

        Eihän se tietenkään lähde melkein tyhjällä akulla käyntiin, kun ei pyöri riittävän nopeasti.
        Mittaa sen akun jännite latauksen jälkeen. Piäisi olla vähän päälle 12 volttia. Siellä voi olla kenno rikki. Ei ole kuin n. 10 Volttia. Ei lähe käyntiin. Sen näkee myös ominaispainomittarilla, jos on sellainen akku, josta saa kennon korkin auki. Jos mittari jää punaiselle eli ominaispaino on lähes 1 eli veden luokkaa. Kenno on rikki, oikosulussa pohjalta levyt murtuneet. Akku menee vaihtoon.

        Onko se akku yleensä miten tehokas? Ampeeritunnit?
        vähintään 110Ah riittää.

        Mistä ja miten tuota ruiskutuspainetta voisi säätää?

        Mitä nuo puristuspaineet ovat???

        Voisko olla osa syynä kipinöintiin tuo kiristämättömät akunkengät???

        Katokku Eilen ekakokeilullahan se moottori pyörö mutta tokakerralla muistaaksen leiton vähä hutaisemalla ne kengät kiinni.


      • Massikka
        Varmer kirjoitti:

        Mistä ja miten tuota ruiskutuspainetta voisi säätää?

        Mitä nuo puristuspaineet ovat???

        Voisko olla osa syynä kipinöintiin tuo kiristämättömät akunkengät???

        Katokku Eilen ekakokeilullahan se moottori pyörö mutta tokakerralla muistaaksen leiton vähä hutaisemalla ne kengät kiinni.

        nyt jo jonkun tutkia se fergusi,sulla ei näytä olevan minkäänlaista tietoa mistään.


      • juuso_12
        Varmer kirjoitti:

        Mistä ja miten tuota ruiskutuspainetta voisi säätää?

        Mitä nuo puristuspaineet ovat???

        Voisko olla osa syynä kipinöintiin tuo kiristämättömät akunkengät???

        Katokku Eilen ekakokeilullahan se moottori pyörö mutta tokakerralla muistaaksen leiton vähä hutaisemalla ne kengät kiinni.

        Ruiskutussuuttimista, sisältä niiden avautumispaine.
        Ne irroitetaan ja sellaisessa testilaitteessa testataan tuo toimivuus. Samalla näkee sumuttaako ne suuttimet enää. Vai onko neulat peräti jumissa, jos ei ole pitkään aikaan käynyt? Ei lähde käyntiin tms.

        Eli huoltomiestä tarvitaan.

        Millainen akku siinä nyt on koko ( Ah ) ja ikä?
        Varautuvatko kennot kunnolla?

        Se kipinöinti vielä. Akunkenkä voi olla kunnossa, mutta siitä lähtevä kaapeli startille tai runkoon ei olekaan. Ne eivät ole ikuisia, onneksi aika halpoja uusia. Onko siinä nyt alkuperäinen rungossa vai miinus rungossa?

        Koska plus ja miinusnapa ovat erikokoisia, ettei niitä pääsisi kytkemään väärin päin. Plus-napa on isompi. Nyt se kipinöivä on "väljä" eikä kiristy. Vosiko olla niin.


      • juuso_12
        Varmer kirjoitti:

        Mistä ja miten tuota ruiskutuspainetta voisi säätää?

        Mitä nuo puristuspaineet ovat???

        Voisko olla osa syynä kipinöintiin tuo kiristämättömät akunkengät???

        Katokku Eilen ekakokeilullahan se moottori pyörö mutta tokakerralla muistaaksen leiton vähä hutaisemalla ne kengät kiinni.

        niitä akunkenkiä?

        Puristuspaine, kun mäntä puristaa ilmaa nostesaan ylöspäin. Sinne sumutetaan polttoaine, joka syttyy ja painaa mäntää alaspäin. jne.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Ruiskutussuuttimista, sisältä niiden avautumispaine.
        Ne irroitetaan ja sellaisessa testilaitteessa testataan tuo toimivuus. Samalla näkee sumuttaako ne suuttimet enää. Vai onko neulat peräti jumissa, jos ei ole pitkään aikaan käynyt? Ei lähde käyntiin tms.

        Eli huoltomiestä tarvitaan.

        Millainen akku siinä nyt on koko ( Ah ) ja ikä?
        Varautuvatko kennot kunnolla?

        Se kipinöinti vielä. Akunkenkä voi olla kunnossa, mutta siitä lähtevä kaapeli startille tai runkoon ei olekaan. Ne eivät ole ikuisia, onneksi aika halpoja uusia. Onko siinä nyt alkuperäinen rungossa vai miinus rungossa?

        Koska plus ja miinusnapa ovat erikokoisia, ettei niitä pääsisi kytkemään väärin päin. Plus-napa on isompi. Nyt se kipinöivä on "väljä" eikä kiristy. Vosiko olla niin.

        Käynnissä ollut noin vuosisitten.
        -Vaan en oikein usko että se voisi olla syy tuossa pitkän käyttämättömyyden takia, ku on kyllä seissy ennenki pitkiäaikoja, vaan en muista onko ihan vuottta.

        Tässä on se napa rungossa.

        Joo ja ku se puottelee polttoöljyä se polttoainehana siinä tankin alla siinä takinpohjassa kiinni, startinpuolella ja se startilletuleva johto on jokunverran märkä polttoöljystä.

        Akkuhan siinä ei varmasti mikään hyvä ole, oiskohan kokona 75Ah, mutta on kyllä kolmen viimmevuoden aikana käyntiin tällä lähteny(vanha auton akku)


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        niitä akunkenkiä?

        Puristuspaine, kun mäntä puristaa ilmaa nostesaan ylöspäin. Sinne sumutetaan polttoaine, joka syttyy ja painaa mäntää alaspäin. jne.

        No selvä kiristetään tästälähin KUNNOLLA ne akunkengät kiinni.

        Mutta miten tuon puristuspaineen voisi säätää???


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Käynnissä ollut noin vuosisitten.
        -Vaan en oikein usko että se voisi olla syy tuossa pitkän käyttämättömyyden takia, ku on kyllä seissy ennenki pitkiäaikoja, vaan en muista onko ihan vuottta.

        Tässä on se napa rungossa.

        Joo ja ku se puottelee polttoöljyä se polttoainehana siinä tankin alla siinä takinpohjassa kiinni, startinpuolella ja se startilletuleva johto on jokunverran märkä polttoöljystä.

        Akkuhan siinä ei varmasti mikään hyvä ole, oiskohan kokona 75Ah, mutta on kyllä kolmen viimmevuoden aikana käyntiin tällä lähteny(vanha auton akku)

        Huonolla onnella on syöttöpumppu voinut "juuttua" tai suuttimien neulat jumissa. Kun on seissyt.

        Ei siinä välttämättä polttoainehana vuoda. MF-65 tyyppivika on: Polttoainesäiliön niitit alkavat vuotaa. Ne kiiniikkeet on todella tehty niin älyttömästi, että niitit menevät läpi säiliön ja alkavat vuotaa. Sitä voi yrittää korjata puhdistamalla ja tinailemalla. Mutta öljy tulee pienestäkin reijästä. Puhdasmoottorista MF-65:tä ei ole, tai sen säiliö on valunut tyhjäksi.

        Kiristä ne navat kunnolla.
        Tuo akku on liian tehoton jopa uutena. Ei jaksa pyörittää dieselmoottoria riittävän nopeasti, kun moottori ei ole enää uusi. Varmaan jo vähän väljä. 85 - 100 Ah akku.

        Oletko nyt varmasti ilmannut polttoainejärjestelmän ohjeiden mukaan?
        Jos ei ole kunnolla tehty ei lähde käyntiin.
        Avaa, löysää pari suuttimelle menevää putkea jos auttaisi. Startissa tulisi ilmat ulos.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        No selvä kiristetään tästälähin KUNNOLLA ne akunkengät kiinni.

        Mutta miten tuon puristuspaineen voisi säätää???

        Uudessa moottorissa puristuspaineet on oikein.
        Kun moottori kuluu paineet laskevat. Männät mänänrenkaat ja sylinterit.
        Onko siihen joskus tehty moottoriremontti?


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Huonolla onnella on syöttöpumppu voinut "juuttua" tai suuttimien neulat jumissa. Kun on seissyt.

        Ei siinä välttämättä polttoainehana vuoda. MF-65 tyyppivika on: Polttoainesäiliön niitit alkavat vuotaa. Ne kiiniikkeet on todella tehty niin älyttömästi, että niitit menevät läpi säiliön ja alkavat vuotaa. Sitä voi yrittää korjata puhdistamalla ja tinailemalla. Mutta öljy tulee pienestäkin reijästä. Puhdasmoottorista MF-65:tä ei ole, tai sen säiliö on valunut tyhjäksi.

        Kiristä ne navat kunnolla.
        Tuo akku on liian tehoton jopa uutena. Ei jaksa pyörittää dieselmoottoria riittävän nopeasti, kun moottori ei ole enää uusi. Varmaan jo vähän väljä. 85 - 100 Ah akku.

        Oletko nyt varmasti ilmannut polttoainejärjestelmän ohjeiden mukaan?
        Jos ei ole kunnolla tehty ei lähde käyntiin.
        Avaa, löysää pari suuttimelle menevää putkea jos auttaisi. Startissa tulisi ilmat ulos.

        Oikö se riitä että polttoainetta tulee niistä suöttöpumpunkyljessä olevista ilmausruuveista kun ne on auki.

        Vaan eikö ne ilmat tule ulos kun starttaa ja polttoainekirtää ja sehän ylimääräiset polttoaineet kierrättä takaisin säiliöön sen mutikankautta joka on siinä takin takaosassa pystyssä.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Uudessa moottorissa puristuspaineet on oikein.
        Kun moottori kuluu paineet laskevat. Männät mänänrenkaat ja sylinterit.
        Onko siihen joskus tehty moottoriremontti?

        Ei ole remontoitu moottoria.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Huonolla onnella on syöttöpumppu voinut "juuttua" tai suuttimien neulat jumissa. Kun on seissyt.

        Ei siinä välttämättä polttoainehana vuoda. MF-65 tyyppivika on: Polttoainesäiliön niitit alkavat vuotaa. Ne kiiniikkeet on todella tehty niin älyttömästi, että niitit menevät läpi säiliön ja alkavat vuotaa. Sitä voi yrittää korjata puhdistamalla ja tinailemalla. Mutta öljy tulee pienestäkin reijästä. Puhdasmoottorista MF-65:tä ei ole, tai sen säiliö on valunut tyhjäksi.

        Kiristä ne navat kunnolla.
        Tuo akku on liian tehoton jopa uutena. Ei jaksa pyörittää dieselmoottoria riittävän nopeasti, kun moottori ei ole enää uusi. Varmaan jo vähän väljä. 85 - 100 Ah akku.

        Oletko nyt varmasti ilmannut polttoainejärjestelmän ohjeiden mukaan?
        Jos ei ole kunnolla tehty ei lähde käyntiin.
        Avaa, löysää pari suuttimelle menevää putkea jos auttaisi. Startissa tulisi ilmat ulos.

        Miten tuo syöttöpumpun jumiutuminen oireilee???

        Minun tietääkseni se ei voisi olla jumissa koska kone pyörii startattaessa ja pakokaasua muodostuu.

        Eikö se ole jollakin hammaspyörävälityksellä pyörivä pumppu? Jos on niin jos se olis jumisa niinolis kyllä koko kone jumisa.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Oikö se riitä että polttoainetta tulee niistä suöttöpumpunkyljessä olevista ilmausruuveista kun ne on auki.

        Vaan eikö ne ilmat tule ulos kun starttaa ja polttoainekirtää ja sehän ylimääräiset polttoaineet kierrättä takaisin säiliöön sen mutikankautta joka on siinä takin takaosassa pystyssä.

        Nyt on vasta pumppu ilmattu.
        Vielä on suutinputkissa ilmaa. Se ei poistu kuin kahta suutimputkea löysäämällä. puolikierrosta riittää. Nyt pitää startata, että syöttöpumppu pyörii. Ei onnistu käsipumpulla. Tässä juuri tarvii olla akku kunnossa. Ja vedä kaasu pohjaan, niin ilmat poistuu nopeammin. Kunnes käynnistyy kahdella pytyllä. Sitten tyhjäkäynnille ja löysät suutinputket kiristetään. VARO PAINEELLA TULEVAA ÖLJYÄ. PAINETTA LÄHES 170 Kp/cm^2. ELI SE SUIHKU MEENE SORMIEN NAHASTA LÄPI. VAARANA SORMIEN AMPUTOINTI TAI VEREN MYRKYTYS.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Nyt on vasta pumppu ilmattu.
        Vielä on suutinputkissa ilmaa. Se ei poistu kuin kahta suutimputkea löysäämällä. puolikierrosta riittää. Nyt pitää startata, että syöttöpumppu pyörii. Ei onnistu käsipumpulla. Tässä juuri tarvii olla akku kunnossa. Ja vedä kaasu pohjaan, niin ilmat poistuu nopeammin. Kunnes käynnistyy kahdella pytyllä. Sitten tyhjäkäynnille ja löysät suutinputket kiristetään. VARO PAINEELLA TULEVAA ÖLJYÄ. PAINETTA LÄHES 170 Kp/cm^2. ELI SE SUIHKU MEENE SORMIEN NAHASTA LÄPI. VAARANA SORMIEN AMPUTOINTI TAI VEREN MYRKYTYS.

        Pitääkö ne kaksi suutinputkea irrottaa syöttöpumpunkylestä(syöttöpunpunpuolipäästä) vai sieltä lähempää suuttimia?

        Siis ilmatko eivät poistu käsipumpulla?
        -Kyllä mää ainaki yritän ensin käsipumpulla.
        Josse käynnistyy kahellapytyllä niin putkethan kannattaa löysätä ekasta ja kolmannesta männästä.
        Ja sitte ku rupian laittaan kiinni niin kyllä mää ainaki koneen sammuta ensin.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Pitääkö ne kaksi suutinputkea irrottaa syöttöpumpunkylestä(syöttöpunpunpuolipäästä) vai sieltä lähempää suuttimia?

        Siis ilmatko eivät poistu käsipumpulla?
        -Kyllä mää ainaki yritän ensin käsipumpulla.
        Josse käynnistyy kahellapytyllä niin putkethan kannattaa löysätä ekasta ja kolmannesta männästä.
        Ja sitte ku rupian laittaan kiinni niin kyllä mää ainaki koneen sammuta ensin.

        Ei ilmat voi suutinputkista poistua käsipumpulla. On se syöttöumppu sen verran tiivis kuitenkin. Se kun "avaa" kanavan pyöriessään suuttimelle kerrallaan.

        Löysää mistä helpoiten saat. Älä kuitenkaan banjoliittimiä pumpun kyljestä, vaan niitä putkessa olevia muttereita. Pidä toisella avaimella vastaan, ettei putki mene poikki/kierry. Puolikin kierrosta riittää. Pumpun päästä suutinputkea nyt kun suuttimet ei ole olleet irti. Suutinputki pitäisi nääs olla täynnä p-ainetta. Pumpussa on ilmaa ja se pääsee hyvin ulos, kun ssuutinputkea köysätään pumpun puolesta. Muista vetää kaasuvipua melkein täysille, niin pumppu syöttää enemmän ainetta ja homma nopeutuu.
        Sillä ei ole paljon merkitystä minkä sylinterin putea löysää. Oikeastaan kolmea jos löysää, voi olla nopeammin ohi. Mutta kolmesta tulee p-öljyä jo niin paljon, että roiskuu. Eikä se yhdellä ehkä jaksa käydä. Eli ei tiedä kolmella avatulla, milloin ilmat on poistuneet. Jos akku on hyvässä kunnossa, voisi yhdenkin putken löysääminen riittää, tulee ne sieltäkin kestää vaan.

        Eikö se ohjauksen tanko ole niin edessä, ettei suuttimien päästä putkia saa oikein auki?

        Et kai ole ennen dieseliä ilmannut, kun tuollaista kyselet.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Ei ilmat voi suutinputkista poistua käsipumpulla. On se syöttöumppu sen verran tiivis kuitenkin. Se kun "avaa" kanavan pyöriessään suuttimelle kerrallaan.

        Löysää mistä helpoiten saat. Älä kuitenkaan banjoliittimiä pumpun kyljestä, vaan niitä putkessa olevia muttereita. Pidä toisella avaimella vastaan, ettei putki mene poikki/kierry. Puolikin kierrosta riittää. Pumpun päästä suutinputkea nyt kun suuttimet ei ole olleet irti. Suutinputki pitäisi nääs olla täynnä p-ainetta. Pumpussa on ilmaa ja se pääsee hyvin ulos, kun ssuutinputkea köysätään pumpun puolesta. Muista vetää kaasuvipua melkein täysille, niin pumppu syöttää enemmän ainetta ja homma nopeutuu.
        Sillä ei ole paljon merkitystä minkä sylinterin putea löysää. Oikeastaan kolmea jos löysää, voi olla nopeammin ohi. Mutta kolmesta tulee p-öljyä jo niin paljon, että roiskuu. Eikä se yhdellä ehkä jaksa käydä. Eli ei tiedä kolmella avatulla, milloin ilmat on poistuneet. Jos akku on hyvässä kunnossa, voisi yhdenkin putken löysääminen riittää, tulee ne sieltäkin kestää vaan.

        Eikö se ohjauksen tanko ole niin edessä, ettei suuttimien päästä putkia saa oikein auki?

        Et kai ole ennen dieseliä ilmannut, kun tuollaista kyselet.

        Ihmeelliseltä kyllä vaikutta se kun pitää sitä putkea löysätä että ilmat pääsee pois, vaikka ylimääräinen polttoaine kyllä menee takaisin tankkiin sen mutikankautta joka on siinä polttoainetankin takapuolella. Äkkiseltään luulis ilmojenkin menevän samaa rataa.

        No kokeillaa nyt tuota sun ehdottamaa kikkaa sitte. Kyllähänse tosi on että ne putket on täynäilmaa ku olen käyttänyt auki niitä putkia.

        Mutta pystyykö ne putket sulkemaan sitte vasta kun koneen sammuttaa?

        Joo kyllä se ohjaustanko on senverran eesä ettei sinnä kovin hyvin pääse aukomaan putkia.

        Kato ei oo tarvinnu muuta ilmailla muutaku pumppua kerran ku loppu polttoaine kesken.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Ihmeelliseltä kyllä vaikutta se kun pitää sitä putkea löysätä että ilmat pääsee pois, vaikka ylimääräinen polttoaine kyllä menee takaisin tankkiin sen mutikankautta joka on siinä polttoainetankin takapuolella. Äkkiseltään luulis ilmojenkin menevän samaa rataa.

        No kokeillaa nyt tuota sun ehdottamaa kikkaa sitte. Kyllähänse tosi on että ne putket on täynäilmaa ku olen käyttänyt auki niitä putkia.

        Mutta pystyykö ne putket sulkemaan sitte vasta kun koneen sammuttaa?

        Joo kyllä se ohjaustanko on senverran eesä ettei sinnä kovin hyvin pääse aukomaan putkia.

        Kato ei oo tarvinnu muuta ilmailla muutaku pumppua kerran ku loppu polttoaine kesken.

        on vähän vaikeaa. Jokainen kone oikeastaan on vähän erilainen. Jokaisella on "oma paras tapansa". Jakajapumpulla joutuu avamaan suutinputkia. Niin kuin MF-65. Rivipumpulla riittää pumpun ilmaus vaikka suodattimen vaihdossa. Siinäkin jos suutinputket on irti olleet, niistä on ilmat päästettävä ulos, käytännössä niin.
        Ilam kun puristuu kasaan ja sitten laajene. Ilma putkissa "joustaa" eikä kulje eteenpäin, niin kuin neste. Se ei puristu kasaan.

        On tähän varmaan jollakin "dieselasentajalla" omat ohjeensa.

        Tämän MF-65 käsikirjassa mm.
        - Kahden sopivimman suuttimen liitinmuteri avataan. Moottoria käynnistetään. Kaksi riittää, mutta kaikkien neljänkin voidaan löysätä jos se katsotaan tarpeelliseksi.

        Jos nyt kaikissa on ilmaa, ehkä joudut kaikki neljä avaamaan?

        Hyvää akkua siinä tarvitaan.

        Tai katso ettei startti lämpene liikaa.
        Varmaan jo minuutin starttaus kerralla riittää. Sitten pitää vartti jäähdytellä starttia. Sisältä se kuumenee, ei lämpö heti siirry ulkokuoreen.
        Siinä on sentään 3-4 kilowattia pienessä kuoressa ilman jäähdytystä.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        on vähän vaikeaa. Jokainen kone oikeastaan on vähän erilainen. Jokaisella on "oma paras tapansa". Jakajapumpulla joutuu avamaan suutinputkia. Niin kuin MF-65. Rivipumpulla riittää pumpun ilmaus vaikka suodattimen vaihdossa. Siinäkin jos suutinputket on irti olleet, niistä on ilmat päästettävä ulos, käytännössä niin.
        Ilam kun puristuu kasaan ja sitten laajene. Ilma putkissa "joustaa" eikä kulje eteenpäin, niin kuin neste. Se ei puristu kasaan.

        On tähän varmaan jollakin "dieselasentajalla" omat ohjeensa.

        Tämän MF-65 käsikirjassa mm.
        - Kahden sopivimman suuttimen liitinmuteri avataan. Moottoria käynnistetään. Kaksi riittää, mutta kaikkien neljänkin voidaan löysätä jos se katsotaan tarpeelliseksi.

        Jos nyt kaikissa on ilmaa, ehkä joudut kaikki neljä avaamaan?

        Hyvää akkua siinä tarvitaan.

        Tai katso ettei startti lämpene liikaa.
        Varmaan jo minuutin starttaus kerralla riittää. Sitten pitää vartti jäähdytellä starttia. Sisältä se kuumenee, ei lämpö heti siirry ulkokuoreen.
        Siinä on sentään 3-4 kilowattia pienessä kuoressa ilman jäähdytystä.

        No joo, Mun olis varmaan parasta löysätä kaikkki putket(ainaki kolme) ku muistaakseni käytin ainaki kolme putkea auki, ku se yksi(siinä punpunkylesä lähinpänä/helpoinaukastava) ei suostunu millään aukeamaan. Joten joudun aukaseen ne takimmat.

        Siis käytännössä riittää jos löysää kaksi puteka.

        Joo, tottahan se tuo on, että se on sama kummastapäästä löysää putkea niin ilma "pihisee" ulos.

        Sullako on MF-65:sen huolto/ohjekirja?
        Jos sulla on skanneri niin voisit joku ilta kopioida mulle samasen kirja vaikka s-postii.
        Olis tosi hyvä homma jos voisit tehä sen niin mun ei tarttis niin usiasti olla kyselemässä täällä.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        on vähän vaikeaa. Jokainen kone oikeastaan on vähän erilainen. Jokaisella on "oma paras tapansa". Jakajapumpulla joutuu avamaan suutinputkia. Niin kuin MF-65. Rivipumpulla riittää pumpun ilmaus vaikka suodattimen vaihdossa. Siinäkin jos suutinputket on irti olleet, niistä on ilmat päästettävä ulos, käytännössä niin.
        Ilam kun puristuu kasaan ja sitten laajene. Ilma putkissa "joustaa" eikä kulje eteenpäin, niin kuin neste. Se ei puristu kasaan.

        On tähän varmaan jollakin "dieselasentajalla" omat ohjeensa.

        Tämän MF-65 käsikirjassa mm.
        - Kahden sopivimman suuttimen liitinmuteri avataan. Moottoria käynnistetään. Kaksi riittää, mutta kaikkien neljänkin voidaan löysätä jos se katsotaan tarpeelliseksi.

        Jos nyt kaikissa on ilmaa, ehkä joudut kaikki neljä avaamaan?

        Hyvää akkua siinä tarvitaan.

        Tai katso ettei startti lämpene liikaa.
        Varmaan jo minuutin starttaus kerralla riittää. Sitten pitää vartti jäähdytellä starttia. Sisältä se kuumenee, ei lämpö heti siirry ulkokuoreen.
        Siinä on sentään 3-4 kilowattia pienessä kuoressa ilman jäähdytystä.

        Niin ja jos ja kun rupean kokeileen tuota ilmausta niin senkö akun uskaltaa laittaa paikoilleen ja kokeilla, KUNHAN KIRISTÄN NE KENGÄT KUNNOLLA(jos se kipinöinti tuolla konstin loppus) (Puhuit vain tuolla että jos se kipinöi niin akku voisi räjähtää).


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        on vähän vaikeaa. Jokainen kone oikeastaan on vähän erilainen. Jokaisella on "oma paras tapansa". Jakajapumpulla joutuu avamaan suutinputkia. Niin kuin MF-65. Rivipumpulla riittää pumpun ilmaus vaikka suodattimen vaihdossa. Siinäkin jos suutinputket on irti olleet, niistä on ilmat päästettävä ulos, käytännössä niin.
        Ilam kun puristuu kasaan ja sitten laajene. Ilma putkissa "joustaa" eikä kulje eteenpäin, niin kuin neste. Se ei puristu kasaan.

        On tähän varmaan jollakin "dieselasentajalla" omat ohjeensa.

        Tämän MF-65 käsikirjassa mm.
        - Kahden sopivimman suuttimen liitinmuteri avataan. Moottoria käynnistetään. Kaksi riittää, mutta kaikkien neljänkin voidaan löysätä jos se katsotaan tarpeelliseksi.

        Jos nyt kaikissa on ilmaa, ehkä joudut kaikki neljä avaamaan?

        Hyvää akkua siinä tarvitaan.

        Tai katso ettei startti lämpene liikaa.
        Varmaan jo minuutin starttaus kerralla riittää. Sitten pitää vartti jäähdytellä starttia. Sisältä se kuumenee, ei lämpö heti siirry ulkokuoreen.
        Siinä on sentään 3-4 kilowattia pienessä kuoressa ilman jäähdytystä.

        Oletko nyt aivan varma, ettei tuon käynnistämättömyyteen ole mitään muuta konsita, (Ettei olisi joku saattanut mennä rikki, johon en kyllä ite usko)?

        No täytyy kai kokeila sitten.


      • Vaivat
        VARMER kirjoitti:

        No joo, Mun olis varmaan parasta löysätä kaikkki putket(ainaki kolme) ku muistaakseni käytin ainaki kolme putkea auki, ku se yksi(siinä punpunkylesä lähinpänä/helpoinaukastava) ei suostunu millään aukeamaan. Joten joudun aukaseen ne takimmat.

        Siis käytännössä riittää jos löysää kaksi puteka.

        Joo, tottahan se tuo on, että se on sama kummastapäästä löysää putkea niin ilma "pihisee" ulos.

        Sullako on MF-65:sen huolto/ohjekirja?
        Jos sulla on skanneri niin voisit joku ilta kopioida mulle samasen kirja vaikka s-postii.
        Olis tosi hyvä homma jos voisit tehä sen niin mun ei tarttis niin usiasti olla kyselemässä täällä.

        Mut oletkos saanut ilmatuksi sähköpostiohjelmasi, voi käydä niin, että ei ohjeet oikein avaudu jos on ilmaa linjoissa.


      • kawasaki250
        VARMER kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma, ettei tuon käynnistämättömyyteen ole mitään muuta konsita, (Ettei olisi joku saattanut mennä rikki, johon en kyllä ite usko)?

        No täytyy kai kokeila sitten.

        että siellä tankissa varmasti on polttoainetta, senkin puute voi tehdä ettei käynnisty.
        Ja se polttoainehana on auki.
        Tuntuu että sinulle on kaikki mahdollista,
        mutta oppia ikä kaikki.


    • jokke

      Yks hullu kysyy enemmän kuin 10 viisasta voi vastata,ei lopu ongelmat meidän vastauksillamme,huuhaata koko varmerin jutut

      • verkku kanssa

        yli 2800 lukukertaa!


    • Koneinsinööri.

      Olet laittanut -kaapelin akun napaan, ja kaapelin -napaan. SIINÄHÄN KIPINÖI EIKÄ KÄYNNISTY.

      • VARMER

        Jos noin kytket niin se ei kyllä kipinöi eikä pukaha mitään(siis ei käynnisty/Ei elonmerrkiä=.


    • verku-mies

      Puhdista akunkengät ja akun navat esim.hiekkapaperilla. Lataa akku. Asenna kengät kunnolla ja kiristä. Hae huoltoasemalta tai autotarvikeliikkeestä starttipilottia ja suhauta sitä ilmanpuhdistajan imutorveen aina ennen kuin yrität käynnistää niin eiköhän sillä pitäis tulla jotain elon merkkejä

      • on parasta lääkettä hapettumien poistoon,ja kun laittaa sinne napaan kengän alle surerlonista tai huovasta renkaan ja siihen öljyä, niin ei tarvitse sen jälkeen niitä hapettumia enää poistella akunkengistä.
        sen starttipilotin jättäisin sinne huoltoasemman hyllyyn, siitä ei ole kuin harmia ja rahan menoa ja remonttia pitemmäm päälle.
        Ja jos erehtyy hehkuttamaan samalla, niin ei hyvää seuraa. Voi häipyä loputkin elonmerkit.


      • VARMER
        kawasaki250 kirjoitti:

        on parasta lääkettä hapettumien poistoon,ja kun laittaa sinne napaan kengän alle surerlonista tai huovasta renkaan ja siihen öljyä, niin ei tarvitse sen jälkeen niitä hapettumia enää poistella akunkengistä.
        sen starttipilotin jättäisin sinne huoltoasemman hyllyyn, siitä ei ole kuin harmia ja rahan menoa ja remonttia pitemmäm päälle.
        Ja jos erehtyy hehkuttamaan samalla, niin ei hyvää seuraa. Voi häipyä loputkin elonmerkit.

        Siis, mitä haittaa pilotista on?

        Ja mitä haittaa on jos pilotinlaiton jälkeen vielä startattaessa hehkuttaisi?

        Nyt en ymmärrä.


      • Disko
        VARMER kirjoitti:

        Siis, mitä haittaa pilotista on?

        Ja mitä haittaa on jos pilotinlaiton jälkeen vielä startattaessa hehkuttaisi?

        Nyt en ymmärrä.

        No ei se pilotti tässä tapauksessa auta yhtään Verkun käynnistämisessä. Varmerissa lienee sen verran puistokemistin vikkaa että valmistaa nitroglyseriiniä itse, jos ei onnistu, soittaa McGyverin paikalle, sehän esiintyy taas Sub TV:ssäkin.

        Sitten vaan nitroglyseriini sylinteriin varovasti kaatamalla suuttimen reiästä, suuttimet kiinni ja moottoria pyörittämään. Kyllä lähtee. Parhaat nopeudet on saatu isolla annoksella, jopa 20000 kierrosta. Silloin jo Verkukin kulkoo 250 kilometriä tunnissa. Eikä kulu renkaat kö ei pyörätkään koske maata.


      • Viljelijä

        Mittään pilotteja ostamaan, höh. Omat eväät parhaat eväät.

        Keitä Varmeri oikea papusoppa (ei siis herne-) vihreistä pavuista. Anna hautua yön yli pienellä tulella. Anna juuri paistetun ruisleivän kuivua ja lämmitä uudelleen ennen ateriaa. Osta purkillinen hapankaalia valkoviinissä ja pikkupaketti hiivaa, ynnä litra piimää. Sekoita piimä ja hiiva pakasteesta sulatettuun mämmituokkoseen. Lämmitä levinuunin jälkilämmössä mämmiseosta kaksi tuntia.

        Sekoita lopuksi papusoppaan hapankaali ja viini,
        nauti nämä kaikki - mämmi myös - 1-2 h ennen Verkun kylmäkäynnistämistä. Alle miinus 15 asteessa on syötävä kaksi tämmöistä ateriaa peräkkäin, aamulla ja päivällä. Sokeria saa laittaa maun mukaan mämmiin, ei ole todettu heikentävän käynnistystulosta. Liian suolan käyttöä pitää välttää, sen on todettu nostavan verenpainetta 8 elohopeamillimetriä jokaista lisättyä teelusikallista kohden.

        Kun lähdet ulos aterian jälkeen - siis se on varma, että lähdet ennemmin tai myöhemmin ulos - ota mukaan pölynimurin letku, laita se muovinen pää housuihisi (se metallipää on kylmä, tiedoksi !) ja toinen pää työnnetään Verkun ilmanottoon. Sitten rentoutetaan lihakset ja nojaudutaan eteenpäin, kun startataan. Kun Vergun imuaukon seutuvilla kuuluu "tuhaus" - tai jos käynnistäjän suoli on ärtynyt, niin "turaus" - tällöin käynnistetään välittömästi.

        Pilotin käyttöön verrattuna riskit ovat pienet. Ainoa riski on tehoaineen yliannostus, mikä johtaa helposti putken tukkeutumiseen. Housupyykin ja putken tyhjennyksen jälkeen käynnistyvaihe voidaan aloittaa välittömästi.

        Varoitus !

        Luomukäynnistyskaasu on äärimmäisen tulenarkaa. Varsinkin ulkohuussissa tupakoimista on ehdottomasti vältettävä neljään (4) tuntiin seoksen nauttimisen jälkeen. Jos itsesyttyminen pääsee tapahtumaan, on suojattava kasvoja ja silmiä lentävältä massalta. Henkisten vammojen vaikeusaste riippuu huussin alustan tyhjennysvälistä. Pelastuslaitosta kutsuessa on pyydettävä erityisesti kylmähermoisia ja vakavamielisiä henkilöitä, koska kyseisten onnettomuuksien tapahtuessa on todettu, että heikkohermoisemmat silminnäkijät usein saavat rytmikkäitä vatsakouristuksia, jotka purkautuvat haukahtelevana äännähtelynä, silmien siristyksinä ja suun seudun irvistyksenomaisena liikehdintänä. Joidenkin on jopa raportoitu joutuneen horkan kaltaiseen transsiin maassa kieriskelemisineen.


      • VARMER
        Viljelijä kirjoitti:

        Mittään pilotteja ostamaan, höh. Omat eväät parhaat eväät.

        Keitä Varmeri oikea papusoppa (ei siis herne-) vihreistä pavuista. Anna hautua yön yli pienellä tulella. Anna juuri paistetun ruisleivän kuivua ja lämmitä uudelleen ennen ateriaa. Osta purkillinen hapankaalia valkoviinissä ja pikkupaketti hiivaa, ynnä litra piimää. Sekoita piimä ja hiiva pakasteesta sulatettuun mämmituokkoseen. Lämmitä levinuunin jälkilämmössä mämmiseosta kaksi tuntia.

        Sekoita lopuksi papusoppaan hapankaali ja viini,
        nauti nämä kaikki - mämmi myös - 1-2 h ennen Verkun kylmäkäynnistämistä. Alle miinus 15 asteessa on syötävä kaksi tämmöistä ateriaa peräkkäin, aamulla ja päivällä. Sokeria saa laittaa maun mukaan mämmiin, ei ole todettu heikentävän käynnistystulosta. Liian suolan käyttöä pitää välttää, sen on todettu nostavan verenpainetta 8 elohopeamillimetriä jokaista lisättyä teelusikallista kohden.

        Kun lähdet ulos aterian jälkeen - siis se on varma, että lähdet ennemmin tai myöhemmin ulos - ota mukaan pölynimurin letku, laita se muovinen pää housuihisi (se metallipää on kylmä, tiedoksi !) ja toinen pää työnnetään Verkun ilmanottoon. Sitten rentoutetaan lihakset ja nojaudutaan eteenpäin, kun startataan. Kun Vergun imuaukon seutuvilla kuuluu "tuhaus" - tai jos käynnistäjän suoli on ärtynyt, niin "turaus" - tällöin käynnistetään välittömästi.

        Pilotin käyttöön verrattuna riskit ovat pienet. Ainoa riski on tehoaineen yliannostus, mikä johtaa helposti putken tukkeutumiseen. Housupyykin ja putken tyhjennyksen jälkeen käynnistyvaihe voidaan aloittaa välittömästi.

        Varoitus !

        Luomukäynnistyskaasu on äärimmäisen tulenarkaa. Varsinkin ulkohuussissa tupakoimista on ehdottomasti vältettävä neljään (4) tuntiin seoksen nauttimisen jälkeen. Jos itsesyttyminen pääsee tapahtumaan, on suojattava kasvoja ja silmiä lentävältä massalta. Henkisten vammojen vaikeusaste riippuu huussin alustan tyhjennysvälistä. Pelastuslaitosta kutsuessa on pyydettävä erityisesti kylmähermoisia ja vakavamielisiä henkilöitä, koska kyseisten onnettomuuksien tapahtuessa on todettu, että heikkohermoisemmat silminnäkijät usein saavat rytmikkäitä vatsakouristuksia, jotka purkautuvat haukahtelevana äännähtelynä, silmien siristyksinä ja suun seudun irvistyksenomaisena liikehdintänä. Joidenkin on jopa raportoitu joutuneen horkan kaltaiseen transsiin maassa kieriskelemisineen.

        Siis etkö voi neuvua oiken, ku tommosta liirumlaarum paskaa jauhat!!!


      • Terapeutti
        VARMER kirjoitti:

        Siis etkö voi neuvua oiken, ku tommosta liirumlaarum paskaa jauhat!!!

        VARMER on oikeassa, kaikille ei kyseinen dieetti sovi. Suosittelisin laktoosi-intoleranteille HYLA-piimää, ja viinin voi jättää pois ja korvata sen lämpimällä Pommacilla.


      • VARMER
        kawasaki250 kirjoitti:

        on parasta lääkettä hapettumien poistoon,ja kun laittaa sinne napaan kengän alle surerlonista tai huovasta renkaan ja siihen öljyä, niin ei tarvitse sen jälkeen niitä hapettumia enää poistella akunkengistä.
        sen starttipilotin jättäisin sinne huoltoasemman hyllyyn, siitä ei ole kuin harmia ja rahan menoa ja remonttia pitemmäm päälle.
        Ja jos erehtyy hehkuttamaan samalla, niin ei hyvää seuraa. Voi häipyä loputkin elonmerkit.

        Mennee muuten kohta hermot, jos tää s..tanan paskanjauhaminen kohta lopu!!!!!

        Eikö voi kertua suoraa asiaa jos kerran tietää!!!

        Siis, mitä haittaa pilotista on?

        Ja mitä haittaa on jos pilotinlaiton jälkeen vielä startattaessa hehkuttaisi?

        Nyt en ymmärrä.


      • Juurekset
        Viljelijä kirjoitti:

        Mittään pilotteja ostamaan, höh. Omat eväät parhaat eväät.

        Keitä Varmeri oikea papusoppa (ei siis herne-) vihreistä pavuista. Anna hautua yön yli pienellä tulella. Anna juuri paistetun ruisleivän kuivua ja lämmitä uudelleen ennen ateriaa. Osta purkillinen hapankaalia valkoviinissä ja pikkupaketti hiivaa, ynnä litra piimää. Sekoita piimä ja hiiva pakasteesta sulatettuun mämmituokkoseen. Lämmitä levinuunin jälkilämmössä mämmiseosta kaksi tuntia.

        Sekoita lopuksi papusoppaan hapankaali ja viini,
        nauti nämä kaikki - mämmi myös - 1-2 h ennen Verkun kylmäkäynnistämistä. Alle miinus 15 asteessa on syötävä kaksi tämmöistä ateriaa peräkkäin, aamulla ja päivällä. Sokeria saa laittaa maun mukaan mämmiin, ei ole todettu heikentävän käynnistystulosta. Liian suolan käyttöä pitää välttää, sen on todettu nostavan verenpainetta 8 elohopeamillimetriä jokaista lisättyä teelusikallista kohden.

        Kun lähdet ulos aterian jälkeen - siis se on varma, että lähdet ennemmin tai myöhemmin ulos - ota mukaan pölynimurin letku, laita se muovinen pää housuihisi (se metallipää on kylmä, tiedoksi !) ja toinen pää työnnetään Verkun ilmanottoon. Sitten rentoutetaan lihakset ja nojaudutaan eteenpäin, kun startataan. Kun Vergun imuaukon seutuvilla kuuluu "tuhaus" - tai jos käynnistäjän suoli on ärtynyt, niin "turaus" - tällöin käynnistetään välittömästi.

        Pilotin käyttöön verrattuna riskit ovat pienet. Ainoa riski on tehoaineen yliannostus, mikä johtaa helposti putken tukkeutumiseen. Housupyykin ja putken tyhjennyksen jälkeen käynnistyvaihe voidaan aloittaa välittömästi.

        Varoitus !

        Luomukäynnistyskaasu on äärimmäisen tulenarkaa. Varsinkin ulkohuussissa tupakoimista on ehdottomasti vältettävä neljään (4) tuntiin seoksen nauttimisen jälkeen. Jos itsesyttyminen pääsee tapahtumaan, on suojattava kasvoja ja silmiä lentävältä massalta. Henkisten vammojen vaikeusaste riippuu huussin alustan tyhjennysvälistä. Pelastuslaitosta kutsuessa on pyydettävä erityisesti kylmähermoisia ja vakavamielisiä henkilöitä, koska kyseisten onnettomuuksien tapahtuessa on todettu, että heikkohermoisemmat silminnäkijät usein saavat rytmikkäitä vatsakouristuksia, jotka purkautuvat haukahtelevana äännähtelynä, silmien siristyksinä ja suun seudun irvistyksenomaisena liikehdintänä. Joidenkin on jopa raportoitu joutuneen horkan kaltaiseen transsiin maassa kieriskelemisineen.

        Siis lanttulaatikko peittoaa mennen tullen ruisleivän ja hapankaalin; kaasun tuotto on tasaista eikä kokkareita ole seassa.


      • Vijelijä
        VARMER kirjoitti:

        Siis etkö voi neuvua oiken, ku tommosta liirumlaarum paskaa jauhat!!!

        Olet VARMER ajastasi jäljessä, keinotekoiset petrokemian tuotteet ja ponneaineet saastuttavat luontoa eivätkä tue kestävän kehityksen periaatteita.

        Tänään Helsingin Sanomat, Kotimaa sivu A6 , kertoo saman asian: Monet koneyrittäjät ja traktorinomistajat käyttävät jo samaa menetelmää, teollisesti. Jos ei VARMERILLA ole omaa karjataloutta, ei siis siltikään pidä vaipua epätoivoon: Kuvailtu menetelmä, johon VARMER suhtautui kovin epäillen, riittää kuitenkin kotitarpeiksi ainakin vanhemman ikäpolven tarpeisiin.

        Eli Paskastahan tässä on kysymys, mutta positiivisessa mielessä.


      • henkilökohtaisesti
        Juurekset kirjoitti:

        Siis lanttulaatikko peittoaa mennen tullen ruisleivän ja hapankaalin; kaasun tuotto on tasaista eikä kokkareita ole seassa.

        Suosittelen edellä mainitun ruokavalion lisäks juomaan edellisenä iltana rutkasti viinaa. Itsellä suolikaasun tuotanto nousee aivan uusiin sfääreihin krapulassa. Kaasun energia sisällöstä en ole täysin varma enkä koostumuksesta, mutta Helvetisti SE haisee!


      • VARMER
        henkilökohtaisesti kirjoitti:

        Suosittelen edellä mainitun ruokavalion lisäks juomaan edellisenä iltana rutkasti viinaa. Itsellä suolikaasun tuotanto nousee aivan uusiin sfääreihin krapulassa. Kaasun energia sisällöstä en ole täysin varma enkä koostumuksesta, mutta Helvetisti SE haisee!

        Jahas!!!

        En oo vielä kuullukkaan uudesta FOORUMISTA johon JUURI tulla tupsahin, Nimi näyttäisi olevan SUOLISTOKAASUJEN käsittelyyn viittaava FOORUMI!!!!


      • Pedantti
        VARMER kirjoitti:

        Jahas!!!

        En oo vielä kuullukkaan uudesta FOORUMISTA johon JUURI tulla tupsahin, Nimi näyttäisi olevan SUOLISTOKAASUJEN käsittelyyn viittaava FOORUMI!!!!

        Oikein tarkkaan tulkitsemalla tässä viimeisessä keskustelusta kyse oli kyllä ns. Start Pilot - aineesta, jota siis voi valmistaa myös kuvatulla luomumentelmällä


      • VARMER
        Pedantti kirjoitti:

        Oikein tarkkaan tulkitsemalla tässä viimeisessä keskustelusta kyse oli kyllä ns. Start Pilot - aineesta, jota siis voi valmistaa myös kuvatulla luomumentelmällä

        Tuo ei kyllä mun mielestä oo muuta ku paskan jauhamista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • öllölä
        Terapeutti kirjoitti:

        VARMER on oikeassa, kaikille ei kyseinen dieetti sovi. Suosittelisin laktoosi-intoleranteille HYLA-piimää, ja viinin voi jättää pois ja korvata sen lämpimällä Pommacilla.

        Laktoosi intolerantikoille pitää antaa aitoa kermaa. Viinin tilalle vaikka kotikaljauutetta.


      • Väärin
        VARMER kirjoitti:

        Tuo ei kyllä mun mielestä oo muuta ku paskan jauhamista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Jos homma menee paskan jauhamiseksi niin silloin on kaasun annostelu jo liian rentoa. Niin kuin tuossa äsken sanottiin, voi mennä letku ja ilmanotto tukkoon jos liikaa päkistää.

        Eli löysätään vaan sisäänhengityksen aikana niin ei tuu kiintoaineita starttikaasun joukkoon.


      • tässä
        VARMER kirjoitti:

        Tuo ei kyllä mun mielestä oo muuta ku paskan jauhamista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Niin, tämän palstan ykköshämmentäjä itse näköjään tuli tänne omaa keitostaan pyörittelemään. Ja osui kerrankin naulan kantaan !!!!

        Sitähän ihteään tämä on alusta asti ollut.


      • Se lopulta
        VARMER kirjoitti:

        Jahas!!!

        En oo vielä kuullukkaan uudesta FOORUMISTA johon JUURI tulla tupsahin, Nimi näyttäisi olevan SUOLISTOKAASUJEN käsittelyyn viittaava FOORUMI!!!!

        Mut ruokavalio vaan näyttää jopa toimivan, kun noin paljon ihmeellisiä merkkejä näppäimistöltäkin löytyy. Kipristeleekö vatsaa, VARMER ?


      • ja sen käytöstä
        VARMER kirjoitti:

        Tuo ei kyllä mun mielestä oo muuta ku paskan jauhamista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Sen käyttöä on syytä ehkä välttää jos mahdollista useastakin syystä. Ensiksikin jos traktori ei käynnisty ilman sitä on siinä jokin vika joka on korjattava kuitenkin. Toiseksi se on erittäin herkästi syttyvää toisin kuin dieselmoottoriin kuuluva polttoaine jonka ajatus on syttyä puristuksen aiheuttaman lämpitilan nousun ansiosta. Eli siis se syttyy aiemmin kuin diesel ja näin ollen sama asia kuin ajoitus olisi pielessä. Lisäksi jos aine ajautuu samaan tilaan kuuman hehkutulpan kanssa (ja senhän se tekee)on erittäin todennäköistä pieni poksahdus koska aine syttyy jo hehkusta joka tosin ei välttämättä riko heti hehkua mutta ei varmaan parannakkaan. Kuuma hehku on jonkin verran herkkäkapistus vertaa vaikka sytytystulppaan joka voi mykistyä liian nopeasta jäähtymisestä saadessaan liian paljon bensaa poltettavakseen. No joo että semmosta. Joko sait käyntiin verkun??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3797
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2566
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1536
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1242
    Aihe