kuolleitten kielillä puhuminen?

ihmetyttää

Helluntailaiset väittävät, että he puhuvat muinaisuudessa eläneiden ja nyt sukupuuttoon kuolleiden heimojen ja kansojen kieliä uskonnollisessa hurmostilassa.

Onko kyse yhteydestä vainaja- ja tietäjähenkiin?

12

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei todellakaan ole kyse vainaja- ja tietäjä hengeistä. Näistä liikkuu monenlaisia perättömiä juttuja.
      Mistäs olet juttusi kuullut?

• scapegoat6

Mistä sitten on kysymys?

• XTale

Mistään kuolleitten hengistä ei ole kysymys, mutta palaisin tuohon muinaisiin kieliin.

Entinen opettajani rukoili kielillä eräässä kokouksessa, kun hänen vierustoverinsa kuuli tämän puheen. Tämä vierustoveri tunnisti kielen muistaakseni entiseksi Tanskan murteeksi, jota ei ole käytetty vuosisatoihin. He lähtivät tietääkseni yhdessä sieltä kokouksesta ja tarkistivat asian vielä ja totesivat sen paikkansa pitäväksi.

Huom. Voi olla, että muistan kielen väärin, mutta pystyn tarkistamaan tarinan kulun oikeinkin, jos se nyt on tarpeellista, kun pointin kumminkin näette.

Siunausta †

• Hatti

Maailmassa on paljon kieliä ja murteita, joita emme edes tiedä olemassa olevankaan.
        On myös sellaisia kieliä, joita ei enää käytetä, miten niitä nyt haluaa nimittääkään, kuolleiksi tai unohdetuiksi.
        Esim. Egyptin muinaiset kielet ja kirjoitus avautuivat argeologeille ja tutkijoille nykyisten puhuttujen kielten avulla, kun tutkivat löydettyjä hieroglyfisiä kirjoituksia.

Kyse ei todellakaan ole mistään vainajahenki jutuista, vaan on menty harhapoluille kielillä puhumisen armolahjasta ja siitä että kielillä puhuva puhuu kielillä, joita hän ei ymmärrä saatikka muut kuulijat. Emmehän me kaikki ymmärrä Japanin kieltä jos sitä joku tulisi meille puhumaan.

• ihmettelen,

Helluntailaisten puhe EI VASTAA sitä kielillä puhumista, mitä tapahtui ensimmäisenä helluntaina. Apostolit julistivat paikallaoleville eri kielisille ihmisille heidän silloin käyttämillään kielillä Jumalan suurista teoista evankeliumia.

Silloin henget ei puhuneet sukupuuttoon kuolleiden ihmisten kieliä? Tulikohan tuo käytäntö vasta Azusinkadulta mustien kokouksista?

• Hatti
        ihmettelen, kirjoitti:

Helluntailaisten puhe EI VASTAA sitä kielillä puhumista, mitä tapahtui ensimmäisenä helluntaina. Apostolit julistivat paikallaoleville eri kielisille ihmisille heidän silloin käyttämillään kielillä Jumalan suurista teoista evankeliumia.

Silloin henget ei puhuneet sukupuuttoon kuolleiden ihmisten kieliä? Tulikohan tuo käytäntö vasta Azusinkadulta mustien kokouksista?

Kyse ei ole Kuolleiden Ihmisten kielellä puhumisesta vaan kielillä puhumisesta.

Raamatus sana elää myös tänäkin päivänä, eikä ihmeet rajoitu vain Raamatun aikana tapahtuneeseen.

Ennen Jeesuksen ylösnousemista, Hän sanoi opetuslapsilleen, että odottaisivat lupausta, auttajaa, jonka Hän on lähettävä heille. Apt 1:4.
        Niin helluntaipäivänä tämä lupaus täyttyi ja opetuslapset täyttyivät Pyhällä Hengellä ja he puhuivat eri kielillä. Se oli todistuksena niille ulkomaalaisille, jotka lähistöllä olivat, Jumalan suuruudesta ja että Pyhä Henki vuodatettiin/puettiin heidän yllensä. Apt 2:4.

Kielillä puhuminen on myös rukouskieli,jolla uskova rakentaa itseään.1 Kor 14:4. Se on myös ylistystä Jumalalle, niinkuin Apostolien teioissa ne ulkomaalaiset, jotka kuulivat opetuslapsien puhuvan omilla kielillään. He sanoivat heidän puhuvan Jumalan suurista teoista.Apt 2:11.

Edelleen tuo lupaus, jonka Jeesus antoi opetuslapsilleen, on voimassa. Opetuslapsiksi voi kutsua niitä jotka ovat ottaneet Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herraksi, riippumatta henkilön taustasta, seurakunnasta jne. Hän haluaa täyttää lapsensa Pyhällä Hengellään Luuk 11:13.

Pyhä Henki tekee myös eläväksi Jumalan sanan, ja todistaa Kristuksesta meille.

Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Joh 15:26

1 kor 2:10-16
        10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.

Siunausta iltaasi.

• vbn

"Tämä vierustoveri tunnisti kielen muistaakseni entiseksi Tanskan murteeksi, jota ei ole käytetty vuosisatoihin."

Tuo on silkkaa legendaa. Miten joku muka voi tunnistaa murteen, jota ei ole puhuttu vuosisatoihin? Kirjapainotaitokaan ei ole kovin monta vuosisataa vanha, joten ko. murre ei olisi voinut säilyä edes kirjoitetussa muodossa.

Mistähän muuten nämä vierustoverit sitten mahtoivat tarkistaa asian paikkansapitävyyden?

Näitä uskontoon liittyviä ihmejuttuja putkahtaa jatkuvasti esille. Useimmiten niissä on joku edellisen kaltainen yksityiskohta, joka kumoaa kertomuksen sisällön.

• XTale
        vbn kirjoitti:

"Tämä vierustoveri tunnisti kielen muistaakseni entiseksi Tanskan murteeksi, jota ei ole käytetty vuosisatoihin."

Tuo on silkkaa legendaa. Miten joku muka voi tunnistaa murteen, jota ei ole puhuttu vuosisatoihin? Kirjapainotaitokaan ei ole kovin monta vuosisataa vanha, joten ko. murre ei olisi voinut säilyä edes kirjoitetussa muodossa.

Mistähän muuten nämä vierustoverit sitten mahtoivat tarkistaa asian paikkansapitävyyden?

Näitä uskontoon liittyviä ihmejuttuja putkahtaa jatkuvasti esille. Useimmiten niissä on joku edellisen kaltainen yksityiskohta, joka kumoaa kertomuksen sisällön.

Kuten sanoin, en muista tarinaa varmastikkaan täysim oikein, mutta pystyn kyllä tarkistamaan asian tarkaksikin. Ei tämä entinen opettajani kuollut ole ja hän toimii pastorina nykyään.

• ristiriidassa

Kummasti nämä 1Kor14 luvun sanat jätetään soveltamatta kun on kyse kielilläpuhumisesta. Selkokielisen puheen sijaan kokouksissa pölistään yhteen ääneen kielillä. Kielillä puhuminen on jopa merkkinä siitä että on saanut Pyhän Hengen. Kaikki nämä asiat luvussa kumotaan, ja silti helluntaiseurakunnissa toimitaan räikeästi Raamatun sanaa vastaan.

Miksi?

6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?

9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
      10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
      11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.

13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
      14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
      15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
      16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
      17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.

19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.

20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

22 Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko.

23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?

27 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
      28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,

• stb

"Helluntailaiset väittävät, että he puhuvat muinaisuudessa eläneiden ja nyt sukupuuttoon kuolleiden heimojen ja kansojen kieliä uskonnollisessa hurmostilassa."

-En ole moista kuullut. Ja mitä tarkoittaa "uskonnollisessa hurmostilassa"? Ei tarvitse olla missään hurmoksessa että puhuu kielillä. Sitä voi puhua ihan "jalat maassa"-tilassa, aivan kuten ihmiset puhuvat keskenään.

"Onko kyse yhteydestä vainaja- ja tietäjähenkiin?"

-Tuskin. Kumpikin, niin vainaja- kuin tietäjähenget ovat demonisia henkiä jotka väittävät olevansa ihmisten henkiä. Niitä on ihan oikeasti olemassa eikä tuolla asialla pidä leikkiä. Se on vakava asia.

• stb

Kun sanoin etten ole kuullut että helluntailaiset väittävät että puhuvat muinaisuudessa eläneiden heimojen ym kieliä, tarkoitukseni oli lisätä että kai sitä voi silti oikeasti olla. Sanoohan Raamattu että ihminen voi puhua enkelten kieltä, eikä se siitä tee demonista tai harhaoppia jos ihminen puhuukin enkelten kieltä jota kukaan ihminen ei ymmärrä. Kielillä puhuja puhuu salaisuuksia Hengessä, jota ei ymmärrä. Hän puhuu rakentaakseen itseään.

• puuttuu
        stb kirjoitti:

Kun sanoin etten ole kuullut että helluntailaiset väittävät että puhuvat muinaisuudessa eläneiden heimojen ym kieliä, tarkoitukseni oli lisätä että kai sitä voi silti oikeasti olla. Sanoohan Raamattu että ihminen voi puhua enkelten kieltä, eikä se siitä tee demonista tai harhaoppia jos ihminen puhuukin enkelten kieltä jota kukaan ihminen ei ymmärrä. Kielillä puhuja puhuu salaisuuksia Hengessä, jota ei ymmärrä. Hän puhuu rakentaakseen itseään.

Misään Raamatussa ei sanota, että ihmiset puhuivat ensimmäisenä helluntaina "enkelien kielillä".

Raamatussa enkelitkin osaavat puhua ihmisten ymmärtämää kieltä. Enkeli sanoi Marialle: "Terve armoitettu...

Missään Raamatussa ei sanota, että ihmiset puhuivat ensimmäisenä helluntaina unholaan jääneiden vainajien kieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe