Moi. Autollani (carina II-90) ajan vuodessa noin 5000km. Viimeksi öljyt olen vaihtanut n.14 kk sitten ja kilometreja on takana juuri tuo n.5000km. Öljynpinta on tikussa laskenut hädin tuskin puoliväliin ja öljy on suht puhtaan näköistä.
Pitäisikö öljy jo vaihtaa kilometreista huolimatta? Ajan seka-ajoa. Olen käyttänyt rally formulaa 5W-50.
Oljynvaihtoväli?
11
2992
Vastaukset
- Tercel
Jeah!
Vähintään kerran vuodessa- ronski rape
10:en vouden välein olen vaihtanut.
- Miljoonan kokemuksella
Ei ole mitään järkiperustetta vaihtaa! Anna mennä vain kaksi vuotta lisää! Ennemmin se auto koriltaan mätänee korjauskelvottomaksi, kuin että moottori vioittuu mukamas vanhan öljyn takia.
- vuodessa
Jos haluat, että moottori pysyy hyvänä, vaihda öljy joka vuosi:
*öljy hapettuu auton seisoessa kelvottomaksi
*onko 25 euron öljykanisterin osto kerran vuodessa mikään menoerä autoilussa - sen verran tippuu kapakkareissulla jo taskuista - Pete tietää
Suosittelen halvempaa öljyä ja luovu tosta 5W 50W¨stä kulutus laskee litran sadalla.
Suosittelen myös öljynvaihtoa vähintään 10 000km tai kerran vuodessa keväällä. Öljyksi Hessumobiilin tai AD:n 5w 40W hinta noin 14e / 4litran kannu. Elikkä puolet halvempaa kuin mobil 5w50w ja polttonestettäkin säästyy- tee-se-itse-mies
on että öljyt ja suodatin vaihdetaan kerran vuodessa Kunnon täyssynteettiset niin ei tartte niitä kilsoja sen kummemmin seurata .
Kauniina kesäpäivänä homma on helppo tehdä pihallakin.
Tietty jos ajaa ihan kamalasti eli yli 30tkm vuodessa voi vähän tihentää vaihtovälejä. - Gulf
tee-se-itse-mies kirjoitti:
on että öljyt ja suodatin vaihdetaan kerran vuodessa Kunnon täyssynteettiset niin ei tartte niitä kilsoja sen kummemmin seurata .
Kauniina kesäpäivänä homma on helppo tehdä pihallakin.
Tietty jos ajaa ihan kamalasti eli yli 30tkm vuodessa voi vähän tihentää vaihtovälejä.Ei ole mitään tarvetta vaihtaa öljyä "kerran vuodessa"! Ei se moottori siitä mitään ymmärrä, onko vaihto tehty jo vuosi sitten vaiko kolme vuotta sitten! Järjetöntä rahan, vaivan ja luonnon haaskausta vaihdella 5000 km välein!!!!!
Öljy kuluu käytössä, ei seistessä. Kondenssivesi haihtuu öljyn seasta liukkaasti koneen lämmetessä käyntilämpöön ja etenkin kesällä. Miksi siis vaihto pitäisi tehdä keväällä? Aivan järjetön ajatus.
Jos sitten kuitenkin tekee niin älyttömästi, että 5000 km välein vaihtaa (kuten tehtiin 1960-luvun öljyillä), kyllä silloin riittää kaikista halvin mineraaliöljy. - tee-se-itse-mies
Gulf kirjoitti:
Ei ole mitään tarvetta vaihtaa öljyä "kerran vuodessa"! Ei se moottori siitä mitään ymmärrä, onko vaihto tehty jo vuosi sitten vaiko kolme vuotta sitten! Järjetöntä rahan, vaivan ja luonnon haaskausta vaihdella 5000 km välein!!!!!
Öljy kuluu käytössä, ei seistessä. Kondenssivesi haihtuu öljyn seasta liukkaasti koneen lämmetessä käyntilämpöön ja etenkin kesällä. Miksi siis vaihto pitäisi tehdä keväällä? Aivan järjetön ajatus.
Jos sitten kuitenkin tekee niin älyttömästi, että 5000 km välein vaihtaa (kuten tehtiin 1960-luvun öljyillä), kyllä silloin riittää kaikista halvin mineraaliöljy.tuo sääntö onkin ihan meidän itse öljyt vaihtavien
mukavuudeksi.
Siis eka sijalla on vaihtaja eikä auto.
Rauta ei valita, mutta ihminen on eri juttu.
Vaihdan öljyt mieluummin ihanana kauniina kesäpäivänä lintujen laulellessa kuin räntäsateessa.
Vaikka siinä muutaman euron sitten tuhlaisikin :-) - Gulf
tee-se-itse-mies kirjoitti:
tuo sääntö onkin ihan meidän itse öljyt vaihtavien
mukavuudeksi.
Siis eka sijalla on vaihtaja eikä auto.
Rauta ei valita, mutta ihminen on eri juttu.
Vaihdan öljyt mieluummin ihanana kauniina kesäpäivänä lintujen laulellessa kuin räntäsateessa.
Vaikka siinä muutaman euron sitten tuhlaisikin :-)Mutta silloin kesälläkin, mieluiten vain joka kolmas kesä makaan auton alla ja kahtena kolmesta makaan jossakin muualla.
- joo.....
Gulf kirjoitti:
Mutta silloin kesälläkin, mieluiten vain joka kolmas kesä makaan auton alla ja kahtena kolmesta makaan jossakin muualla.
"Mutta silloin kesälläkin, mieluiten vain joka kolmas kesä makaan auton alla ja kahtena kolmesta makaan jossakin muualla."
Minulla on huollettavina 5 kumipyöräistä kulkuneuvoa, ja olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt vähintään joka toinen vuosi, ja siitäkin huolimatta ei vuodessa mene montaa tuntia niihin hommiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.32111878Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4173343Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951858- 891636
- 831623
- 921111
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411091Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73937Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21923Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e253897