Miten meni? Omia vastauksia/ehdotuksia ?
Ruotsi (keskipitkä)
38
7788
Vastaukset
Vaikka en oikeastaan lukenu yhtään. Kyllä sieltä ainakin E on tulossa.
- mm.
ihan hyvin se tuntui menevän.luetun ymmärtämiset oli yllättävän helppoja,samaten kielioppiosuus.aineet vähän sinne päin mut vähä vaarallisen helpolta tuntui koe... en lähe veikkaileen arvosanoja,mut Toivotaan nyt edes C:tä.
- Mimmi
Tuntu tosi helpolta ja sehän tarkottaa sitä että pisterajat nousee..! E:tä toivon,mutta jännitän vähän niitä aineita...oli tosi vaikea ympätä ne 70 sanaan!
- ......
oli kyllä yllättävän helppo...kirjotelmat vaa vähän tökki...tuntu et kirjotti vaan lauseen toisen perään eikä mitenkään yhtenäisesti mut se on hirveen vaikee saada yhtenäistä tekstiä jos pitää kaikki annetut jutut ympätä niin vähään sanamäärään...mitä mieltä muut on???saitteko muuten paljon a:ta siihen luetun ymmärtämisen kakkoskohtaan???mulle ei tullu siihen yhtään c:tä
- jäbä
...... kirjoitti:
oli kyllä yllättävän helppo...kirjotelmat vaa vähän tökki...tuntu et kirjotti vaan lauseen toisen perään eikä mitenkään yhtenäisesti mut se on hirveen vaikee saada yhtenäistä tekstiä jos pitää kaikki annetut jutut ympätä niin vähään sanamäärään...mitä mieltä muut on???saitteko muuten paljon a:ta siihen luetun ymmärtämisen kakkoskohtaan???mulle ei tullu siihen yhtään c:tä
joo mulla kans tuntu et tuli a:ta joka kohtaan eniten.oli yllättävän helppoja ne kirjoitelmien aiheet,itellä meinas tulla väkisinki liian pitkiä jokaisesta.joutu sit vähä karsiin.
kokonaisuudessaan koe oli yllättävän helppo.kesällä en lukenut juuri ollenkaan,nyt viime viikon aikana lukenu satunnaisia kappaleita kurssikirjoista. - minä
...... kirjoitti:
oli kyllä yllättävän helppo.. mä alotin rakenne-osuudesta ja tuntu ettei sinne tuu a:ta ollenkaan.. alko vähä epäilyttään et oonko tehny väärin.. joo siihen yhteen kohtaan mulla tuli ainaki neljä a:ta peräkkäin.. en kyllä ollu oikein varma niistä.. mitä muuten luulette, että meneeköhän niistä kirjotelmista pisteitä jos ei laittanu niitä a:ta, b:tä ja c:tä sinne alkuun.. ku normaalis aineeshan menee jos ei oo aineen numeroo..
- hipsiii
Muuten tuntui et meni ihan hyvin mut kuinkahan paljon sakotetaan jos kaikki muodollisuudet ei ollut niissä viesteissä kohdillaan. Kirje onnistui mielestäni ihan hyvin mut ne muut... Ei mitään hajua lopetuksesta jne... Se on siinä ja siinä tuleeko C vai M... Kylläpä ois hieman kökkömäistä jos jäis parista pisteestä mut kun kuuntelut meni penkin alle... Jänskää, jänskää...
- -tähti-
tein yhden lyhyistä kirjotelmista ihan väärin...alotin kaiken lisäks koko kirjeen bra kurssekretare. ei tuu varmaan aineista paljon mitään pisteitä. keväällä uusimaan:(
- täällä
-tähti- kirjoitti:
tein yhden lyhyistä kirjotelmista ihan väärin...alotin kaiken lisäks koko kirjeen bra kurssekretare. ei tuu varmaan aineista paljon mitään pisteitä. keväällä uusimaan:(
kirjotelmat meni ihan päin v****a!!!aloin melkeen itkeen ku luin muitten mielipiteitä ja huomasin kuinka paljon itellä oli jääny pois...oon tosi huono kirjottamaan lyhyitä viestejä :( tein viime viikolla pitkän aineen ja ope arvosteli sen 90 pisteeseen ja nyt kyllä ketuttaa ku pisteet tippuu niiiiin reilusti!!!
- tenux
kuinka paljo rokotetaan jos puttuu päiväys aineista.. mitä kaikkea muodollisuutta vaaditaan? entä tervehdykset, onko niil paljoki väliä
- abi
Ei set nyt niin paha ollut kuin pelkäsin. :)
Oikeestaan ihan hyvillä mielin jään odottamaan tuloksia (mun tavote kun on vain B ja tuntuu, et voi tulla se C:kin). Toinen luetunymmärtäminen (se polkupyöräjutska) oli aika vaikee...moni kohta ole silleen, että kahesta piti pohtia, kun en kaikkia sanojakaan niissä vaihtoehdoissa ymmärtänyt. Kyllä mulle ainakin C:tä tuli, mutta luultavasti ne on sitten pielessä. Itseäni kyllä inhotti tuo aineosio, kun normaalisti kirjotan sellasta 65-70 pistettä ja nyt olin tsempannu kielioppiasioita sitä varten. Sitten on tollanen, että sanotaan mitä pitää kirjottaa, niin änge siihen sitten konditionaalia ja muita hienouksia! :)
Siinä kirjeessä Ruotsiin ylitin 70 sanaa, muut jäi työllä ja tuskalla just sen alle.
Kattellaan.- jeej jeej
pääsen läpi! jiihuuu!
pelottavan helpolta vaikutti, varmaan menee päin persettä
- Titta
Joo, oli kyl ihmeen helppo. En tiiä yhtään mitä vois tulla, M:ään tähtään. Mut nyt ne pisterajat on tietty korkeel... :(
- JoopaJoopaJoopa
on varmaa vitsin korkeella.. Mut toivotaan parasta :D
- ölk
JoopaJoopaJoopa kirjoitti:
on varmaa vitsin korkeella.. Mut toivotaan parasta :D
Parempi olla vannomatta, mutta luulen ettei ne pisterajat nyt ihan tolkuttomuuksiin nouse. Kuuntelut ovat varsin yleisesti menneet metsään ja noissa lyhyissä viestinnällisissä tehtävissä kuitenkin sakotetaan armottomasti jokaisesta mitättömästäkin muotoseikasta!
- mimmi87
MITÄ IHMETTÄ KAIKKI HÖPÖTTÄÄ??? SE OLI IHAN VITUN VAIKEE!! mitkään luetunymmärtämisen vaihtoehdot ei käyny ollenkaan siihen mitä luin! :( mikä se gammal kohtakin oli kun siin edessä oli en???????????????
voi jeesu siis mitä ihmettä niissä kirjoitusjuis olis pitäny olla??? en osottanu niitä kirjeitä silleen että hyvä sihteeri...
häh??- hipsiii
...niiden kirjeiden piti olla? Eihän ne nyt millekään presidentille ollut osoitettuja! :D
- joo
hipsiii kirjoitti:
...niiden kirjeiden piti olla? Eihän ne nyt millekään presidentille ollut osoitettuja! :D
ehkä.. niin mä ainaki laitoin!
- 85...
joo kirjoitti:
ehkä.. niin mä ainaki laitoin!
Mun mielestä se oli aika helppo, tosin itselleni ainakin kirjoitelmat menivät huonosti.
- minnääää
hipsiii kirjoitti:
eli annatko vaikka esimerkin miten itse kirjoitit.. eikö siis käynyt että aloitti vaikka Hej! mitä kuluuu? ja selittänu asian.. en todellakaan muistanu mtn sihteeriä ruotsik :(
hipsiii kirjoitti:
kirjeitä, se ensimmäinen vain oli. Ja sen kirjoitin aika tuttavallisesti. Ne muuthan oli sähköposteja, ja se leirijuttu kyllä sapetti tosissaan...
- hipsiii
minnääää kirjoitti:
eli annatko vaikka esimerkin miten itse kirjoitit.. eikö siis käynyt että aloitti vaikka Hej! mitä kuluuu? ja selittänu asian.. en todellakaan muistanu mtn sihteeriä ruotsik :(
Aloitin kirjeen: "Kära Anna och hela familjen!", sähköpostit: "Hej!" ja "Hej Maj-Len!"... Koska noin aloittaisin ne normaalistikin... Tuntuu oudolta käyttää tollasessa tilanteessa jotain "Bästa..."... En tiiä... :S
- hipsiii
Moni miettii pisterajoja mut itse en jaksa uskoa et ne radikaalisti voisi poiketa edellisistä vuosista... Esim. M:n saa keskimäärin 210 pisteellä... Joskus raja on ollut 206 ja joskus 218 mutta sen suurempaa vaihtelua tuskin voi olla...
- viime kevät
Aine oli todella samanlainen viime kevään aineiseen verrattuina. Siis jos sen olisi tehnyt hyvin, olisi saanut tähän kirjoituksiin jo puolet lauseista valmiiksi.
Viime keväänähän oli tehtävänä kirjoittaa kirje, sähköposti ja sähköposti ja jokaisen pituus piti olla väh. 50 sanaa. - niisku
tietääkö kukaan että miten ne nyt heiluu...
eli voisko a:n saada 110 pisteellä??? - en tjej
niiiiiin vituralleen meni, et keväällä nähdään!
en lukenu yhtään ainutta sanaa, viime jaksossa tein ruotsin läksyt ehkä kerran (kaksi kurssia oli menossa), pari harjotus tehtävää tein ja yhden luetun ymmärtämisen eilen.. että huonosti valmistauduin! kuullun ymmärtämisesta sain 43/90, että jännätään tässä et tuleeko se A.. vähän kyllä epäilen.. Mut se on tavoite, ja teen mitä vain jotta sen saisin!
ruotsin kurssista sain B, ja siinä oli lyhyet kirjoitustehtävät. Opettaja meinas et vois olla helpostikkin mahdollisuus saada B, mutta itse oon kyynisempi.. Jospa tapahtuis ihme ja läpi menis!- Tiitiliini
ihan ok se kai meni, vaikea sanoa.
kirjotustehtävät ketutti kyllä aivan mielettömästi, olin valmistautunu aineen kirjotukseen kaikilla mahdollisilla "ainetärpeillä". niiden osalta siis aika kehnosti meni.
luetunymmärtämiset oli ihan ookoo kivat, henk.koht. tykkäsin siitä luomukauppatekstistä paljon :)
oli kyllä muutama kohta, joissa oli vaikeaa sanastoa, meni veikkaamalla.
avoimet oli mielestäni aika hankalat, kukaan ei ole niitä kommentoinu mitenkään? itellä oli ainakin vaikeuksia hahmottaa vastauksia niiden kysymysten perusteella.
pruduktiivinen aukkoteksti oli aivan älyttömän iisi, eihän siellä oikein ollut mitään semmoista, mitä ei osannut.
(ja kyllä, gammal oli mielestäni oikea vaihtoehto siihen yhteen tehtävään).
kokonaisuutena olen ihan ookoo tyytyväinen, toivon hurjasti E:tä, mutta saattaapi hyvinkin jäädä ämmäänkin, nuo pikkukirjotukset ei ole tosiaan mikään minun juttu..
kertokaas vielä mielipiteitä niistä avoimista?
(elikäs se kuninkaallinen paimen :D vai mikä ny olikaan) - lissukka-hissukka
Tuliko teillä monivalinnoissa jossain vaiheessa älytön rivi c-kirjaimia?
- Nanha
Tiitiliini kirjoitti:
ihan ok se kai meni, vaikea sanoa.
kirjotustehtävät ketutti kyllä aivan mielettömästi, olin valmistautunu aineen kirjotukseen kaikilla mahdollisilla "ainetärpeillä". niiden osalta siis aika kehnosti meni.
luetunymmärtämiset oli ihan ookoo kivat, henk.koht. tykkäsin siitä luomukauppatekstistä paljon :)
oli kyllä muutama kohta, joissa oli vaikeaa sanastoa, meni veikkaamalla.
avoimet oli mielestäni aika hankalat, kukaan ei ole niitä kommentoinu mitenkään? itellä oli ainakin vaikeuksia hahmottaa vastauksia niiden kysymysten perusteella.
pruduktiivinen aukkoteksti oli aivan älyttömän iisi, eihän siellä oikein ollut mitään semmoista, mitä ei osannut.
(ja kyllä, gammal oli mielestäni oikea vaihtoehto siihen yhteen tehtävään).
kokonaisuutena olen ihan ookoo tyytyväinen, toivon hurjasti E:tä, mutta saattaapi hyvinkin jäädä ämmäänkin, nuo pikkukirjotukset ei ole tosiaan mikään minun juttu..
kertokaas vielä mielipiteitä niistä avoimista?
(elikäs se kuninkaallinen paimen :D vai mikä ny olikaan)Mitkä hiton päiväykset?? Enhän minä normaaliinkaan kirjeeseen mitään päivämäärää kirjoita, pitikö noissa olla sellaiset? Kyllä saa ollaa varsinaista pilkun-sanonko-mitä jos ne alkaa vähentämään pisteitä siitä ettei ole laittanut paria numeroa yläkulmaan, hitto, kun ruotsinosaamista mitataan eikä mitään muodollisuustärppejä!
Argh. Minua kyllä suututtaa nuo pikkuaineet niin helvatasti, niihin on tosi vaikea ympätä osaamistaan, niissä ei juurikaan voi käyttää mielikuvitustaan, ja lisäksi ne arvostellaan niin saamarin tiukasti... Jos saa vaikka joka kohdasta 6p kerrottuna kolmella on 54, kuinka paska täytyy aineen olla että siitä saa 54 pistettä?! Voi jestas, kun minä niin luotin siihen, että ne eivät millään voi kehdata laittaa tuollaista heti uudestaan kun viime keväänä oli... minusta tuo on tosi surkeeta.:(
Huomasitteko että avoista sai ihan hirveesti pisteitä? Oliko se nyt 30 pojoa yhteensä viidestä kyssästä... Minustakin ne oli aika vaikeat, etenkin eka ja vika. Mitä siinä ekassa avossa oikein oli, ilmeisesti rekalla jostain jonnekin, ja sitten kelasin että siinä luki jotain junasta, tåg, mutta ei se nyt niinkään voinut olla kun siinä selitettiin että se kulki teitä pitkin kaupungin läpi! Minä sitten arvasin että se tarkoitti jonkilaista kulkuetta, mutta en tiedä.:/ Vikassa, oliko se että koirat piti pitää kytkettyinä vai muuten vaan hallinnassa vai mitä? Miksi, ettei ne sekaannu/häiritse/jotain lammaskoiria/työkoiria/seinäkoiria/ruohonleikkuria... whatta? Meinasin arvata ettei ne pääse lisääntymään kuninkaallisten koirien kanssa, mutta en sitten kehdannut.
Masentaa tuollainen että se oli muka helppo, ei todellakaan ollut, erittäin pirullinen ja ilkeä koe mielestäni. - hensus
mä sain kans 43/90 kuullunymmärtämisestä... ja a:ta oottelen, jos se ny säkällä tulis...
- hahaa.
hensus kirjoitti:
mä sain kans 43/90 kuullunymmärtämisestä... ja a:ta oottelen, jos se ny säkällä tulis...
Sain kuuntelussa tuon maagisen 43 pistettä ja M:ää lähdin YO-kokeesta hakemaan. Luultavasti ainakin C tulee.
- En hund
Nanha kirjoitti:
Mitkä hiton päiväykset?? Enhän minä normaaliinkaan kirjeeseen mitään päivämäärää kirjoita, pitikö noissa olla sellaiset? Kyllä saa ollaa varsinaista pilkun-sanonko-mitä jos ne alkaa vähentämään pisteitä siitä ettei ole laittanut paria numeroa yläkulmaan, hitto, kun ruotsinosaamista mitataan eikä mitään muodollisuustärppejä!
Argh. Minua kyllä suututtaa nuo pikkuaineet niin helvatasti, niihin on tosi vaikea ympätä osaamistaan, niissä ei juurikaan voi käyttää mielikuvitustaan, ja lisäksi ne arvostellaan niin saamarin tiukasti... Jos saa vaikka joka kohdasta 6p kerrottuna kolmella on 54, kuinka paska täytyy aineen olla että siitä saa 54 pistettä?! Voi jestas, kun minä niin luotin siihen, että ne eivät millään voi kehdata laittaa tuollaista heti uudestaan kun viime keväänä oli... minusta tuo on tosi surkeeta.:(
Huomasitteko että avoista sai ihan hirveesti pisteitä? Oliko se nyt 30 pojoa yhteensä viidestä kyssästä... Minustakin ne oli aika vaikeat, etenkin eka ja vika. Mitä siinä ekassa avossa oikein oli, ilmeisesti rekalla jostain jonnekin, ja sitten kelasin että siinä luki jotain junasta, tåg, mutta ei se nyt niinkään voinut olla kun siinä selitettiin että se kulki teitä pitkin kaupungin läpi! Minä sitten arvasin että se tarkoitti jonkilaista kulkuetta, mutta en tiedä.:/ Vikassa, oliko se että koirat piti pitää kytkettyinä vai muuten vaan hallinnassa vai mitä? Miksi, ettei ne sekaannu/häiritse/jotain lammaskoiria/työkoiria/seinäkoiria/ruohonleikkuria... whatta? Meinasin arvata ettei ne pääse lisääntymään kuninkaallisten koirien kanssa, mutta en sitten kehdannut.
Masentaa tuollainen että se oli muka helppo, ei todellakaan ollut, erittäin pirullinen ja ilkeä koe mielestäni.No eipä tuo koe minustakaan mitenkään älyttömän helppo ollut, ollaan joskus tunnilla tehty paljon helpompiakin. Ja ei voi kyllä muuta sanoa, kun että ne lyhyet viestinnälliset tehtävät on syvältä.Toivottavasti siitä ei rokoteta pisteitä jos jotkut "oikeaoppiset" aloitukset yms. puuttuu kirjeistä, koska ei kai se nyt kovin oleelisesti osoita osaatko kieltä, jos olet jonkun fraasin opetellut ulkoa...Olin ihan varma ettei noita lyhyitä juttuja voi tulla nyt kun viime keväänä viimeksi oli ja lautakunta sai vissiin aika paljon huonoa palautetta niistä. Mutta varmaan vittuillessaan laittoivat niitä uudestaan. Kiva homma, toivottavasti arvostelevat nyt paljon löysemmin ne kun keväällä, koska sillon tuli aika surkeita arvosanoja ainakin meidän koulussa. Mut saa nyt nähdä. Tekstinymmärtämiset oli ihan keskitasoo musta, muutama vaikee kohta, samoin kieliopissa. Olisivat siis voineet olla paljon pahempiakin. Avoimet kyssät oli taas musta aika vaikeita ja niistähän lähtee sitten taas ihan mukavasti pisteitä. Ärsyttää kun epäonnistuu aina just niissä tehtävissä, joista saa paljon pisteitä. Mut ei voi mitään. Maanantaina saadaan alustavia tuloksia ja taitaa se M kyllä jäädä haaveeks:-(
- abii
Miten ne eros niistä tavallisista viesteistä? Teittekö jotain erijuttuja tavalliseen kirjeeseen verrattuna?
- En hund
Mä laitoin siihen tavan kirjeeseen päiväyksen ja vähän virallisemman aloituksen, mut sähköpostiviesteistä jätin päiväykset pois ja kirjotin ne vähän vapaammin...En tiedä menikö ihan putkeen...Perseestä joka tapauksessa nuo lyhyet viestinnälliset tehtävät...
- joo
Minä en laittanut päiväyksiä niihin sähköposteihin, sillä eihän oikeisiinkaan sähköposteihin tarvi ite niitä merkitä... En tiiä sitte olisko ne pitäny olla, kirjeeseen kyllä pistin...
- laitoin
Itse laitoin niihin sähköpostiviesteihin lähettäjän, vastaanottajan ja aiheen. En tiedä olisiko niitä saanut laittaa, mutta eikös ne oikessa sähköpostissakin laiteta.
esim. Från: Kalle.Anka@hotmail.com
Till: Maj-Elin@Sverige.se... - tirehtöörin takareisi
joo kirjoitti:
Minä en laittanut päiväyksiä niihin sähköposteihin, sillä eihän oikeisiinkaan sähköposteihin tarvi ite niitä merkitä... En tiiä sitte olisko ne pitäny olla, kirjeeseen kyllä pistin...
Sanonpa vaan että HUÅH(!) jos YTL vaatii kirjeisiin ja sähköposteihin kaiken maailman päivämäärät ja osoitteet - ihme ettei pyydä vielä postimerkkejä! Kirjoitusten piti olla 50-70 sanaa pitkiä, ja voin vaikka vannoa, ettei edes 70 sanaan saa mahtumaan kiitettävää kirjettä/sähköpostiviestiä, johon tulee vielä mahtua ohjeissa mainitut lukuisat tiedot eli varsinainen asia.
P.S. Tämä viesti sisältää 56 sanaa. - huoh
laitoin kirjoitti:
Itse laitoin niihin sähköpostiviesteihin lähettäjän, vastaanottajan ja aiheen. En tiedä olisiko niitä saanut laittaa, mutta eikös ne oikessa sähköpostissakin laiteta.
esim. Från: Kalle.Anka@hotmail.com
Till: Maj-Elin@Sverige.se...siis aivan takapuolesta oli tuo kirjallinen osuus. jos koko lukio keskitytty tavallisiin aineisiin, niin pitääkö niitä sitten ylppäreihin lähteä muuttamaan.. taitaa tosiaan tulla pitkä miinus itsellekin, kun en tajunnut sitä postimerkkiä laittaa.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883