Valtion tuhlaa rahaa

aivan turhaan

Diesel käyttöisiä autoja on Suomessa noin: 580.000kpl

Keskimääräinen ajomäärä: 20.000km
Keskikulutus: 6 L / 100km

=> Dieseliä kuluu noin 700.000.000 litraa (700 miljoonaa litraa) vuodessa.

Raakaöljynhinta noin 64eur / 150L(tynnyri)

Jos oletetaan että 150 litrasta raakaöljyä saadaan noin 95% puhdasta dieseliä

=> tynnyristä saadaan noin 140 litraa dieseliä

******

Tarvitaan siis (700 miljoonaa litraa) / 140 litraa => tarvitaan noin 5 miljoonaa tynnyriä

....joka maksaa noin 320.000.000 eli 320 miljoonaa euroa.

Mihin tämä raha menee ? Suomen ulkopuolelle, jonnekin öljysheikille ja aivan turhaan, kun on olemassa vaihtoehto; mm. kotimainen rypsiöly tms.

No eihän siinä mitään jos valtio haluaa siirtää varoja ulkomaille ja verottaa ulos kotimaassa valmistettu oma polttiaine.

(Laskelma on siis täysin suuntaa-antava ja siitä puuttuu monia asioita)

9

2042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi karkea !

      Vuoden 2004 tilaston mukaan oljytuotteita tuotiin maahamme 16 milj. tonnia, josta raakaöljyä n 12 milj. t.

      Jos kaikki suomen pellot laitettaisi kasvamaan rypsiä, niin maksimissaan saataisi öljyä n 1.2 milj.t, karkeasti kolminkertaiseen hintaan raakaöljystä jalostettuun verrattuna.

      Missä on se vaihtoehto ? ?

      Muuten dieseliä poltettiin liikenteessä n 1.8 milj t /v ja euro on eri raha kuin dollari.

      • J.önsson

        Rypsiä voi viljellä joka viides vuosi samalla lohkolla. Täten vain reilu 400 000 ha. voi olla kerrallaan viljelyssä. 2000 kiloa hehtaarilta on jo hyvä rypsisato. Kun öljysaanto on noin 30 %, olisi maassamme teoriassa mahdollista tuottaa laskuoppini mukaan 240 000 000 kiloa eli vain viidesosa tuosta 1,2 miljoonasta tonnista.

        Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö biodieseliäkin voisi ja pitäisi tuottaa, mutta yksin sillä ei vielä autokantamme pysy liikkeessä.


      • tosi karkea !
        J.önsson kirjoitti:

        Rypsiä voi viljellä joka viides vuosi samalla lohkolla. Täten vain reilu 400 000 ha. voi olla kerrallaan viljelyssä. 2000 kiloa hehtaarilta on jo hyvä rypsisato. Kun öljysaanto on noin 30 %, olisi maassamme teoriassa mahdollista tuottaa laskuoppini mukaan 240 000 000 kiloa eli vain viidesosa tuosta 1,2 miljoonasta tonnista.

        Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö biodieseliäkin voisi ja pitäisi tuottaa, mutta yksin sillä ei vielä autokantamme pysy liikkeessä.

        Unohdin tosiaan tuon vuoroviljelytouhun.
        Asiallinen oikaisu. !


      • voimaa
        tosi karkea ! kirjoitti:

        Unohdin tosiaan tuon vuoroviljelytouhun.
        Asiallinen oikaisu. !

        Tehdään kuten Intialaiset (siis hyödyntävät tätä jaloa ainesta kaikessa missä voivat), kehitetään paskaa polttava moottori ja terästetään maakaasua siitä saatavalla hajulla niin tulee sekin hyödynnettyä. Jos samaan uuniin voisi sitten vaikka vielä heittää ne rypsiöljyn tekemiseen menevät jätökset, kaupassa pilaantuneet einekset ja muut biojätteet, niin ehkä meillä viljellyn rypsin lisäksi ei paljon sitä maakaasua enää Venäjältä tarvita?


      • seurailija vaan

        Öljyä käytetään maassamme myös muuhun kuin vain autojen tankkiin. Teollisuus käyttää tuosta suurimman osan.

        Kaupasta saa rypsiöljyä hintaan 0,95eur/litra. Miten hinta voi siten olla kolminkertainen dieseliin verrattuna ? Jos ostat 100 litraa saat varmasti paljon halvemmalla.

        Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä siitä että myös tällaista omaa tuotetamme tulisi hyödyntää mahdollisimman paljon. Ainakin osa ulkolaisen öljyn tuonnista voitaisiin näin tuottaa kotimaassa ja niiden osalta rahat jäisi tänne.

        Tähän juoneen ei valtiovalta halua kuitenkaan lähteä.


      • seurailija vaan
        J.önsson kirjoitti:

        Rypsiä voi viljellä joka viides vuosi samalla lohkolla. Täten vain reilu 400 000 ha. voi olla kerrallaan viljelyssä. 2000 kiloa hehtaarilta on jo hyvä rypsisato. Kun öljysaanto on noin 30 %, olisi maassamme teoriassa mahdollista tuottaa laskuoppini mukaan 240 000 000 kiloa eli vain viidesosa tuosta 1,2 miljoonasta tonnista.

        Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö biodieseliäkin voisi ja pitäisi tuottaa, mutta yksin sillä ei vielä autokantamme pysy liikkeessä.

        Pitää paikkaansa että suosituksena on pitää 4-5 vuoden tauko öljykasveja viljeltäessä.

        Todellisuudessa joka toinen vuosi on ihan ok, jos lajiketta vaihdetaan.

        Tuotto 2000kg hehtaarilta on vähän keskitasoa korkeampana, mutta 2500kg ei ole mitenkään epätavallista hyvällä maapohjalla.

        Öljyä saadaan noin 1000-2000 litraa hehtaaria kohden, riippuen tietysti sadon määrästä.

        Suomessa on öljykasvien viljelyyn sopivaa maata (lue: hyvin tuottavaa) erittäin paljon.

        Ei pidetä yksin autojamme liikenteessä omalla tuotolla, mutta hyvä apu se olisi ja ennen kaikkea kaikkien etu.


      • tosi karkea !
        seurailija vaan kirjoitti:

        Öljyä käytetään maassamme myös muuhun kuin vain autojen tankkiin. Teollisuus käyttää tuosta suurimman osan.

        Kaupasta saa rypsiöljyä hintaan 0,95eur/litra. Miten hinta voi siten olla kolminkertainen dieseliin verrattuna ? Jos ostat 100 litraa saat varmasti paljon halvemmalla.

        Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä siitä että myös tällaista omaa tuotetamme tulisi hyödyntää mahdollisimman paljon. Ainakin osa ulkolaisen öljyn tuonnista voitaisiin näin tuottaa kotimaassa ja niiden osalta rahat jäisi tänne.

        Tähän juoneen ei valtiovalta halua kuitenkaan lähteä.

        Elintarviketuotanto on maassamme ja EU. ssa eniten tuettu tuotantoala ja mm rypsin tuottajalle maksetaan erilaisia EU.n ja kotimaisia tukia siten, että jos esimerkiksi rypsin maailmanmarkkinahinta olisi 25c /kg niin sen lisäksi maksetaan tukia (hehtaaripohjaisia) niin paljon, että viljelijä saa 1800kg hehtaarituotolla n 65c rypsikilolta.

        Mikäli rypsiä viljeltäisi polttoainetuotantoon, elintarviketuet ilmeisesti jäisivät pois ja jos viljelijän edelleen pitäisi saada rypsikilosta sama 65c, ja öljyä siitä saisi vähän yli 300g, puristus, esteröinti säilöntä, kuljetus, jakelu ym kustannukset päälle, niin eiköhän se anna jonkinlaisen kuvan tuotteen todellisesta hinnasta.

        Tuolla 25c/kg hinnalla ostetusta rypsistä saadaan kyllä myyntiin litra öljyä alle 1€ hintaan ja arvatenkin ketjun muutkin osat ovat osallisena em tukien hyödyntämisessä.

        Nykyisistä hinnoista en tiedä, mutta mittasuhteet ovat oikein ainakin pari vuotta sitten.


    • kannattaa

      No ensinnäkin kannattaa perehtyä öljyn jalostamiseen, sillä ei 150 litrasta raakaöljystä voi tehdä 140 litraa dieselöljyä. Kun öljy jalostetaan syntyy siitä hyvin monia ei tuotteita tai tuotteiden raaka-aineita, eli jos jalostat 150 litraa raakaöljyä, niin siitä syntyy väkisin n litraa bensiinin raaka-ainetta, n litraa dieselin raaka-ainetta, n litraa muita jalosteita, kuten muovien raaka-aineita. Bensiini on käytännössä öljynjalostuksen sivutuote, jota vain nyt satutaan käyttämään autoissa, koska muuten se pitäisi hävittää esim polttamalla.

      Mutta sama mieltä olen biopolttoaineista, eli vaikka bensiiniin sotkettaisiin 5-10% kotimaista etanolia, niin sekin raha jäisi suoraan Suomeen. Ja samoin dieseliin sotkettaisiin osa kasviöljypohjaisia aineita. Pieni prosentti, mutta rahalliseti todella iso summa. Lisäksi litran tuottaminen biodiseliä maksaa selvästi enemmän kuin litran tuottaminen dieseliä öljystä. Joten tuosta tuotosta valtio ei voisi kerätä yhtä paljon veroja.

    • oloissa järjetön kolmitoimikatalysaattoripakko poistettaisiin, voisi bensamoottorit säätää laihemmalle seokselle jolloin ne toimisivat paremmalla hyötysuhteella ja siis kuluttaisivat vähemmän bensaa. Kun katalysaattorit tulivat autoihin, nousi niiden kulutus 8 (Volvo) - 18 (Skoda) prosenttia. Muuten nämä autot ja moottorit pysyivät ennallaan.

      Kulutuksen lasku laskisi hiilidioksidin määrää samassa suhteessa.

      Jos kolmitoimikatalysaattorilla varustettu moottori säädetään laihemmalle ja siis taloudellisemmalle polttoaineseokselle, menee typpioksidit sellaisenaan katalysaattorin läpi. Sitten ne muuttuvat luonnossa muiksi typpiyhdisteiksi ja toimivat luonnossa samalla tavalla kuin kaupasta kalliilla ostettava Kemiran tuote, salpietari. Tätä maanviljelijät tarvitsevat satoa tuottaakseen.

      Nesteen ja Amerikkalaisten öljyntuottajien etu valitettavasti on tässäkin asiassa poliitikoillemme tärkeämpää kuin kansan etu.

      MISTÄ JÄRKEÄ POLITIIKKAAN?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      329
      11964
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      419
      3361
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1858
    4. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1636
    5. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1623
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      94
      1122
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1091
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      923
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      253
      897
    Aihe