Öljyn määrästä

Opiskelija

Auttakaa tyhmää opiskelijaneitoa hädässä.
Muutin omilleni ja ostin ihanan Ropposen: Nissan Cherry…
Isäni puhui paljon siitä miten se syö öljyä. Mitä se tarkoittaa? Mihin auto sitä käyttää? Olen nyt joka toisella tankkaamiskerralla (n. kuukauden välein) tarkistanut öljyt ja ihan OK se näyttää olevan.

Kuuluuko öljyt tarkistaa kylmästä vai kuumasta koneesta? Kun naisen logiikalla kummallekin löytyy puolustajansa: kylmänä näkee ”kaiken” öljyn määrän tikussa, kuumana taas sen, onko sitä purkissa liian vähän kun on voitelemassa niveliä.

Ei halua provoja vastauksia, en oikeasti tiedä.

7

15684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

      Aloin miettimään tuota viimeistä kysymystäsi "Kuuluuko öljyt tarkistaa kylmästä vai kuumasta koneesta? Kun naisen logiikalla kummallekin löytyy puolustajansa: kylmänä näkee ”kaiken” öljyn määrän tikussa, kuumana taas sen, onko sitä purkissa liian vähän kun on voitelemassa niveliä."

      Itseasiassa toi on kyllä mahtavasti ajateltu, en olis itse keksinyt. :D
      Mutta oikeasti se kyllä tarkastetaan kun moottori on kylmä. Eli ei silloin, kun ollaan ajettu hetki sitten.

      Se on hyvä, että tarkistat ne kuukauden välein. Jos kerran on mahdollista, että se syö paljon öljyä.Eihän olisi kiva, jos kone leikkaisi kiinni ja se olisi entinen auto.

      • Opiskelija

        *punastuu*

        Kiitos! Kun aina pojat mollaa näitä naisten aivoituksia...

        OK! Jatkossa siis öljyn tarkistus aamulla ennen kouluun lähtöä matkalla tankkaamaan.
        Eiköhän tuo Ropponen pidä mua tiellä opiskelujen ajan kun oikein hoidetaan.


    • rattijehu

      Vanhat autoalan konkarit sanovat, että tarkimmin oikea öljymäärä selviää esim. aamulla ennen ensimmäistä käynnistysyritystä, kun auto on kauan seissyt paikallaan ja mahdollisimman vaakasuorassa sekä pituus- ja poikittaissuunnassa, siis ilman minkään suuntaisia kallistuksia mittaushetkellä.
      Silloin öljy on pitkällä ajalla mahdollisimman tarkkaan valunut siihen ”astiaan”, johon mittatikku on yhteydessä ja josta se lähtee kierroksilleen voitelutarkoituksessa moottorin käydessä.
      Kylmänä öljyn tilavuus on myös pienimmillään, jolloin öljyn lämpölaajeneminen ei muunna mittaustulosta väärin liian ylös.

      Eihän vaikuttanut vastauskaan liian provolta?

      • määrän voit tarkastaa aina halutessasi, kunhan moottori on seissyt muutaman minuutin. Kylmänä tai lämminnä, ei se lämpötila silmällä nähtävää eroa saa aikaan.
        Eikä autoa tarvitse ihan vaateriin viritellä eli ei haittaa, vaikka on vähän kallellaankin, kun ei nyt kohtuuttomasti. Yleensä mittatikun pää osuu aika keskelle öljytilaa.
        Eikä sen öljyn pinnan tarvitse olla ylämerkissä. Riittää, kun ei laske alamerkin alapuolelle. Itseasiassa jotkut moottorit syövät öljyä jos pinnan pitää jatkuvasti ylämerkin tuntumassa.

        Öljyn syönti tarkoittaa sitä, että öljyä poistuu moottorista joko tiivisteitten vuotamisen takia tai eri reittejä moottorin palotilaan missä se palaa ja poistuu savuna pakoputkesta. Jos joku moottori ei syö ollenkaan öljyä, se kyllä äkkiä kuluu niin väljäksi että kohta alkaa öljy kelvata, tai sitten kone on jo niin väljä että mäntien ohipuhalluskaasut (bensahöyryt ym) tiivistyvät öljyn joukkoon jolloin sen voitelukyky heikkenee.
        Kuplavolkkarit olivat kuuluisia siitä, että niissä öljy lisääntyi ajon aikana. Erityisesti automaattiryyppymallit talvella. Bensaa sen sijaan meni polttoainepumpun täydellä kapasiteetilla...


      • rattijehu
        sitroen kirjoitti:

        määrän voit tarkastaa aina halutessasi, kunhan moottori on seissyt muutaman minuutin. Kylmänä tai lämminnä, ei se lämpötila silmällä nähtävää eroa saa aikaan.
        Eikä autoa tarvitse ihan vaateriin viritellä eli ei haittaa, vaikka on vähän kallellaankin, kun ei nyt kohtuuttomasti. Yleensä mittatikun pää osuu aika keskelle öljytilaa.
        Eikä sen öljyn pinnan tarvitse olla ylämerkissä. Riittää, kun ei laske alamerkin alapuolelle. Itseasiassa jotkut moottorit syövät öljyä jos pinnan pitää jatkuvasti ylämerkin tuntumassa.

        Öljyn syönti tarkoittaa sitä, että öljyä poistuu moottorista joko tiivisteitten vuotamisen takia tai eri reittejä moottorin palotilaan missä se palaa ja poistuu savuna pakoputkesta. Jos joku moottori ei syö ollenkaan öljyä, se kyllä äkkiä kuluu niin väljäksi että kohta alkaa öljy kelvata, tai sitten kone on jo niin väljä että mäntien ohipuhalluskaasut (bensahöyryt ym) tiivistyvät öljyn joukkoon jolloin sen voitelukyky heikkenee.
        Kuplavolkkarit olivat kuuluisia siitä, että niissä öljy lisääntyi ajon aikana. Erityisesti automaattiryyppymallit talvella. Bensaa sen sijaan meni polttoainepumpun täydellä kapasiteetilla...

        Auton vaakasuoruus ja moottorin kylmyys ovat todella ideaalitilanteita, kun mittaillaan nesteiden määriä. Kyllä useasti riittävän hyvän likiarvon saa, vaikka auto vähän vinksottaakin ja on ajolämmin.

        Sen olen huomannut ja kuullut muiltakin, ettei öljymittatikun yläviiva ole ainoa oikea nesteen korkeuspinta, kuten ei suurin sallittu nopeuskaan aina ja kaikkialla ole paras mahdollinen ohjenopeus.
        Niin yläraja käsitteenä on eri asia kuin ainoa oikea arvo, näin kaikkialla!

        Jos vielä pilkkua viilataan, niin öljyä ympäröivä laite itsekin laajenee lämmetessään samanaikaisesti kun öljy moottorin kuumenemisen myötä lämpenee, kuori paikoin enemmänkin kuin öljy, mutta nesteiden lämpötilakertoimet ovat yleensä ihan toista suuruusluokkaa eli ovat moninkertaisesti suuremmat kuin metalliseosten, joten nesteiden tilavuudet kasvavat enemmän kuin voideltavien teknisten laitteiden sisätilavuudet.
        Kuitenkaan ei tietenkään autoilijan ole tarve, eikä ole mahdollistakaan mittatikkukarkeusluokan mittavälineellä laborantiksi alkaa, kun selvittää öljyn riittävyyttä!


      • Jamppa1
        sitroen kirjoitti:

        määrän voit tarkastaa aina halutessasi, kunhan moottori on seissyt muutaman minuutin. Kylmänä tai lämminnä, ei se lämpötila silmällä nähtävää eroa saa aikaan.
        Eikä autoa tarvitse ihan vaateriin viritellä eli ei haittaa, vaikka on vähän kallellaankin, kun ei nyt kohtuuttomasti. Yleensä mittatikun pää osuu aika keskelle öljytilaa.
        Eikä sen öljyn pinnan tarvitse olla ylämerkissä. Riittää, kun ei laske alamerkin alapuolelle. Itseasiassa jotkut moottorit syövät öljyä jos pinnan pitää jatkuvasti ylämerkin tuntumassa.

        Öljyn syönti tarkoittaa sitä, että öljyä poistuu moottorista joko tiivisteitten vuotamisen takia tai eri reittejä moottorin palotilaan missä se palaa ja poistuu savuna pakoputkesta. Jos joku moottori ei syö ollenkaan öljyä, se kyllä äkkiä kuluu niin väljäksi että kohta alkaa öljy kelvata, tai sitten kone on jo niin väljä että mäntien ohipuhalluskaasut (bensahöyryt ym) tiivistyvät öljyn joukkoon jolloin sen voitelukyky heikkenee.
        Kuplavolkkarit olivat kuuluisia siitä, että niissä öljy lisääntyi ajon aikana. Erityisesti automaattiryyppymallit talvella. Bensaa sen sijaan meni polttoainepumpun täydellä kapasiteetilla...

        totta. Kannattaa alkuun tarkkailla usein sitä öljypintaa niin muodostuu kuva siitä kuinka paljon sitä menee ja kuinka usein pitää lisätä.

        Esim. kaikki 4 sylinteriset vw/audi koneet mitä meillä on ollut, on syöneet iästä ja ajomäärästä riippumatta öljyä 2-4 dl / 1000 km. Tästä johtuen olen tottunut katsomaan omistani 1000 km välein. Täytän yleensä kun pinta laskee min ja max -merkkien puoliväliin.


    • Matkaaja

      Öljyn voi tarkistaa kun kone on ollut sammuksissa muutaman minuutin ajan, ei tarvitse aamulla ensitöikseen painua pellin alle kun kone on "seisonut". Eikä se tosissaan haittaa jos öljn raja on max ja min merkin välissä, kunhan ei laske kovin paljoa alle min. merkin.

      Kokemuksesta Cherryn kanssa saa olla tarkkana että öljyä on riittävästi =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      272
      11149
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      414
      3130
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      93
      1768
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      1575
    5. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      67
      1474
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      86
      1046
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1001
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      917
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      883
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      252
      858
    Aihe