VW kehitti aivan uuden täysalumiinisen 2.0 ja 2.5 Tdi:n viime vuonna. Moottori on tosiaan täysin uusi, vaikka litratilavuudet kertoisi toista.
Sylinteriryhmä on myös alumiinia.
Tärkein kuitenkin on, että jakopäänhihnaa tai ketjua ei ole lainkaan. Kampiakselista nokka-akseliin, öljypumppu ym. hoidetaan hammaspyörillä. Olen vuosia sitten miettinyt mikseivät autotehtaat/moottorinvalmistajat tee mitään uutta. Ainoa mikä hoidetaan hihnalla on laturi ja ohjaustehostin.
Toivoisi muiden seuraavan tässä suhteessa perässä.
Jakohihna ja ketju on
13
3054
Vastaukset
tuohan ratashomma on ollut jo vuosikymmeniä käytössä.
Tuossa ei todellakaan ole mitään uutta.
Ilmeisesti oppineet jo virheistään noiden hihnojen kanssa.- ww:n korjaamoraporttia
ja he kyllä myöntävät että hammasrattaissakin on
ongelmansa.
Kun nokka alkaa avaamaan venttilliä on rasitus kaikkein suurin.
Ja se osuu aina samaan hammasrattaan hampaaseen.
Elikkä hammasrattaat kuluvat aina samoista kohdista ja pitkän päälle tämä aiheuttaa ww:n koneille ominaisen rallattavan äänen.
Mutta muuten tietty ratkaisu on kestävä.- Kale
Miksi autotehtaat käyttävät hihnaa johtuu siitä että se on halpa ratkaisu tehdä. Huoltaminen onkin sitten kallista.
- minä
laitoin tuossa pari viikkoa taakse päin varaosiksi 45 vuotta vanhan traktorin moottorin ja mitä ihmettä siellä oli jakopää rattailla toteuttu,ja auton moottoreista tule ratas koneena mieleen volvon koneet 60-luvun alusta 70-luvun puoliväliin asti minäkin ihmettelen kun ei keksitä mitään uutta.
- siinä
myös ketju rattaitten välillä...
- minä
siinä kirjoitti:
myös ketju rattaitten välillä...
niin kummassa ja millä välillä
- StiloJTD
Eikös hihnakäyttöinen ohjaustehostinpumppu ole jo vanhanaikainen? Mitä sillä pumpullakaan tekee?
- Stara
Jakopäät oli ratasvälitteisiä ennen kun ketjuveto tai hihna oli keksittykään. Minullakin oli sellaisia autoja ( Saab 96 V4) , rattaat siellä krohisivat. Ratasvälitys on hankala toteuttaa OHC koneissa, vanhassa työntötankokoneessa helppo ratkaisu. Ja hajoilin ne rattaatkin, olivat mm. Volvon B 18 koneen heikko paikka.
- kuin ...
unelma !
Menkääpäs vanhojen volvojen ja rattorien kuskit tyyppäämään vaikka Golffia jossa on toi 2.0TDI 140hp/320nm !
Ei tule GTI malleja ikävä !
Sitten avaatte konepellin ja kuuntelette , käykö se vanha volvo yhtä sivistyneesti ?
Ja meneekö se vanha volvo yhtä huokealla ?
Hihna vetoisia höyrykoneita oli 1900 luvun taitteessakin jo , volkkari kehitti vanhasta uuden hyvän ja peli on kyl makeinta mitä dieselmaailmassa on tapahtunut 10 vuoteen !
Nyt poltti Toyotan miehet hihansa sen uuden 2.2 puolesta , noh , volkkari onkin matalaviritteinen aina !- mie vuan
ole makeinta dieselrintamalla kuitenkaan....
Ja siitä tojosta: oli autobildin vertailussa Mondeon (155hp) kanssa ja suoritusarvot tasoissa, kulutus suurempi. Kulkee vasta kun suomessa mennään laittomille nopeuksille. Haukkuivat laiskan oloiseksi. Tosi hyvä diesel....:)
- Amazonia
koneena B20, niissä nokka-akselia pyöritti hammaspyärät, rauta ja fiiperirattaat. Eli ei se mikään volkkarin uusi keksintö ole !!
Toisaalta tiedetäänkä yhtään esim. volkkarin tai pösön remeliä, joka olis katkennunna, jos ajallaan vaihdettu? Mutta mersun ketjuja on katkennyt! Samoin mulla saaB 900 satasesta 10000km ajettu ketju poikki ( oli auennut jatko), mutta ei mitään vauriota. Dieselit kyllä entisiä, totta maar. - hihna
v moottorit ovat käyttäneet rattaita. jopa saab 96 vuosimalli 69
- Jos haluu kokeilla
Nimenomaan V-koneisiin saa ketjun tilalle rattaat, mutta kaikille niille on ominaista melko kova rallatus... esim. http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=4294925232 4294924497 115 4294871500
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363847- 122596
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372025Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211751Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311556- 1251521
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101331- 851302
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5001300- 141266