Mitä on tulpat joilla voi ajaa 60000 km.
Mikä on tulppien hintaero tavallisiin tulppiin.
60000 km tulpat?
7
4052
Vastaukset
- esko
ne on platinatulppia.
- tavallisessa autossa
Yleensä noita kalliimpia tulppia on on sellaisessa autoissa, jossa tulppien vaihto on hankalaa (=kallista) esim. ainakin muutamat jenkkiautot.
- 100 000 km
Jo paalaamoon laitetussa 1989-mallin Opelissa vaihdoin 100 000 km välein Opelin omia varaosatulppia (=halpoja resistoritulppia, ilmeisesti Boschin). Ei niissä mitään platinaa ollut. Toisaalta ei niissä mitään syytä ollut vaihtaa vielä 100 000 km ajojen jälkeenkään, mutta tulipa vain vaihdetuksi. Minkäänlaista nykimistä tai polttoaineen kulumisen lisääntymistä ei ollut havaittavissa. Autolla ajoin yhteensä n. 500 000 km 10 vuoden aikana.
Sensijaan tulpanjohtoja piti pariin kertaan uusia niiden läpilyöntitaipumuksen aiheuttaman nykimisen takia. Alkuperäiset Lucas-johdot kun vaihtoi Bosch-johtoihin, loppui sekin vaiva.Vakiotulpilla voi hyvin ajaa 100 000 km. Kannattaa esim. 10 000 km:n välein käyttää tulpat poissa ja tarkastaa, onko keskikärjen reuna kulunut pyöreäksi. Jos on, niin viilataan sen verran lyhyemmäksi että nurkka on taas terävä. Sitten ei kun paikalleen, oikeaan momenttiin ja ajoksi. Mahdolliset karstat toki ensin pois, mutta eihän nuo nykybensalla karstoitukaan.
- joo
sitroen kirjoitti:
Vakiotulpilla voi hyvin ajaa 100 000 km. Kannattaa esim. 10 000 km:n välein käyttää tulpat poissa ja tarkastaa, onko keskikärjen reuna kulunut pyöreäksi. Jos on, niin viilataan sen verran lyhyemmäksi että nurkka on taas terävä. Sitten ei kun paikalleen, oikeaan momenttiin ja ajoksi. Mahdolliset karstat toki ensin pois, mutta eihän nuo nykybensalla karstoitukaan.
tulpat siis kiristetään oikeaan momenttiin. Itse olen aina laittanut "sillei sopivasti" kiinni. Mutta mikähän mahtaisi olla oikea momentti Nm, jos tulee laitettua oikein momenttiavaimella?
- mutta nyrkkisääntö
joo kirjoitti:
tulpat siis kiristetään oikeaan momenttiin. Itse olen aina laittanut "sillei sopivasti" kiinni. Mutta mikähän mahtaisi olla oikea momentti Nm, jos tulee laitettua oikein momenttiavaimella?
on että kun tulpan tiivisteprikka ottaa kiinni niin sen jälkeen varttikierros kiristystä tai kork. puoli kierrosta siinä on TI miehen momentti.Oikean momentin löytää auton ohjekirjasta.
- MOK
joo kirjoitti:
Muistelisin, että meidän toisessa autossa sytystystulpan kiristysmomentti oli 18 Nm ja toisessa 25 Nm. Eli autokohtaisia ovat nuo arvot.
Kun ei työkseen noita remonttihommia tee, on momenttiavain kyllä verraton apuväline. Ajatus vain pitää olla senkin kanssa mukana. Kun jostakin korjausoppaasta arvoja otat, kannattaa aina miettiä, onko luku järkevä. Ja ensin olen johonkin vankempaan pulttiin vielä kokeillut, että avain tosiaan pelaa. Pitkä momenttiavain on tunnoton, joten väärällä lukemalla esim. tulpanreiän kierteet kyllä vääntää helposti rikki.
Ilman momenttiavainta toimittaessa kannattaa jättää se viimeinen kiristys tekemättä - välttyy monelta harmilta. Parempi vähän löysälle kuin liian tiukkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.34413086Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951983- 931749
- 831663
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451191- 951159
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e273996Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21983Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73967Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi27944