selkäydinpunktio

Menossa

Olen menossa selkäydinpunktioon mitkä kokeet otetaan selkäydin nesteestä, varmaan useampi määritys? Epäilevät msää, kuulin et valkosolut ainakin tutkitaan. Jos jollain on teitoa niin mielelläni ottaisin tietoa vastaan..

7

4695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MS-tauti

Minulta otettiin aikanaan selkäydinnestettä (ei muuten sattunut sitten yhtään). Siitä määriteltiin sairaalassa ollessani (olin vain ensiavussa päivän) valkosolut. Tuolloin neurologi sanoi, että arvoni viittaavat siihen, että elimistössäni on vasta-aineita, joita en tarvitse. Sen tarkemmin asiasta ei puhuttu tuolloin. Sain uuden ajan viikon päähän. Lääkäri sanoi, että selkäydinnesteestäni oli tehty lähtöni jälkeen jotain lisämäärityksiä (en muista tarkkaa sanaa). Hän sanoi epäilevänsä vahvasti ms-tautia, mikä diagnoosi minulle hyvin nopeasti tulikin. En tiedä tarkalleen, mitä kaikkea tuosta nesteestä voi saada selville.
      Myöhemmin selkäydinkanavaani tutkittiin kuvaamalla. Neurologi totesi, että minulla on enemmänkin vikaa selkäytimessä eikä niinkään kovin löytynyt plakkeja aivoista. Hän ei osannut sanoa ennustetta, kuten sitä nyt harvemmin ms-taudissa pystytäänkään tekemään. Kuitenkin hän epäili, että sairauteni saattaisi olla lievempää muotoa juuri tuon asian vuoksi.
      Näinä 10-vuotena olen toispuolisesti (osittain) halvaantunut noin 7-8 kertaa (enää muista itsekään!). Olen kuitenkin aina toipunut muutamassa päivässä pulssihoidon avulla.
      Olen myös kokeillut 3 vuotta interferonia ja pari kuukautta Copaxonea. Ne lopetettiin sopimattomuutensa vuoksi. Olen pärjäillyt hyvin ilman lääkkeitä. Muutamaan vuoteen ei ole ollut isompia harmeja. Aina en edes muista sairastavani mitään.

• on jo

Minulla on jo otettu mri ja ei plakkeja. Minulla oireena kuin pääni toimisi hitaasti,väsymys ja pökkyrä,tasapaino heittelee ja tunnottomuutta.

• saa selville

tulos selkäydinpunktiosta?

• Helinä

Minä sain tuloksen 2:n viikon päästä lääkärin soittoaikana. Olen kuullut että jotkut saaneet nopeamminkin.

• MS-tauti

Koe tehtiin siis ensiavussa ja sain tuloksen heti samana päivänä.

• MS-tauti

Koska olin ensiavussa, sain tuloksen heti.

• alma44

Minulla on huomattava määrä aivoissa valkean-aineen plakkeja . Tänään selydinkokeesta löytyi valkosoluja . Lääkärissä en ole vielä käynyt. Silmistä sitäkin useammin. Kestänyt jo 5v eikä mitään selkoa tule. Ensin kaikki otti silmiin.Sitten ne alkovat mennä kiinni pikku hiljaa. Tällä hetkellä ne on melkein aina kiinni eikä meinaa saada millään auki. Eli rajoittaa elämää totaalisesti kun on käytännössä sokea vaikkei ole. Mitään särkyä ei ole. Eikö nuo koetulekset vaikuta MS-taudilta. Liikkuminen on kuitenkin hyvää eikä minkään näköistä kankeutta ole. Vain silmät ovat tosi pahat. Onko tälläisiä oireita MS-potilailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      77
      3095
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      86
      2989
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1792
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1661
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1316
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe