Seurasin eilen eräässä parkkihallissa kun nainen yritti saada autoaan pois parkkiruudusta.
Naisen auton molemmilla puolin oli autot parkissa ja takana oli rakenteita tukeva betonipilari.
Tilaa oli riittävästi joka puolella, mutta nainen ei vaan meinannut saada autoaan millää pois ruudusta.
Ensin nainen yritti kolme kertaa peruuttaa auton kokonaan pois kahden auton välistä, aikoen (ilmeisesti) vasta sen jälkeen kääntää rattia, mutta joka kerta auto osuin betonipilariin:D
Ensimmäisen kosketuksen jälkeen nainen kävi tarkastamassa autoon syntyneet jäljet, mutta kaksi viimeistä törmäystä eivät saaneet naista enää nousemaan autosta:)
Vasta neljännellä yrittämällä nainen oivalsi, että rattia täytyy kääntää ENNEN kuin auto törmää betonipilariin.
Neljäs kerta onnistuikin jo hyvin, huomioiden kuljettajan ajotaidon:D
Pitäisiköhän naisille opettaa autokoulussa enemmän peruuttamista, kun näyttää olevan noin vaikeaa?
Nainen ja parkkeeraus
17
2541
Vastaukset
- Lepardi Miäs
Nainen ratissa on kuin auto ilman kuljettajaa.
- hmh..
Mutta eipä sentään yleistetä.
- Lapsi..
hmh.. kirjoitti:
Mutta eipä sentään yleistetä.
Naisia vaivaa teknisen laitteen hallinta ja toinen seikka on hyvin usein puuttuva ajokokemus. Naisista tulee muutenkin jotenkin arempia liikenteessä, siinä on hyvät ja huonot puolet.
Juttu vuosien takaa: Olin kaverin ja hänen äidin kyydissä autossa. Ihmettelin jo tovin hänen ajotapaansa ja kun olimme perillä hän kysyi: Oliko vauhdikasta menoa? En kommentoinut asiaa, olin alle ajokortti-ikäinen vielä silloin mutta jo silloin pisti silmään että ei tuon pitäisi kysellä moisia ja ajaa tuolla tavalla kun homma oli selkeästi hukassa..
Oikeestaan naiset ajaa typeriä kolareita kuten kolhitaan,ei osata. Miehet taas kolaroi kun ajetaan ylitaitojen liian suurilla tilanne nopeuksilla.
"Kokemattomat kolhii parkkihallissa ja kokeneet liikenteessä" :) Joku viisas joskus sanonut.
- Lapsi..
muita ajotaitoja!!!...Mitä se tekee jos joku juoksee suojatiellä eteen? Ei mitään vaan ajaa ylitse/päälle. Entäpä joku muu yllättävä tilanne jossa on aikaa toimia? Ruumiita tulee taas. Voi olla että hän osaakin ajaakin ajaa mutta kyllä vaan hyvin usein voi joitakin johtopäätöksiä vetää miten joku osaa autoaan hallita vaikka siellä parkkipaikalla. Liikenteessä on paljon tappajia joten ei kannata paljon laskea heidän ajotaitojen varaan yhtään mitään.
Tuli itsellä pitkästä aikaa vaaratilanne, ei varsinaisesti itselle vaan autotienreunaan juosseelle pikkupojalle. Paikka Espoo ja kauppakeskus iso omea. Ajoin omenan vastakkaista puolta jossa kadun varressa oli autoja parkissa. Näin hetkeä ennen että jotakin auton lastaamista oli menossa parkissa olevassa autossa ja juuri samalla hetkellä autojen välistä juoksi pieni poika autotien ja parkissa olleen auton vierelle (ajoradalle siis osittain). Poika oli menossa autoon ajoradan puolelta. Ensi reaktio oli että poika juoksee autotielle mutta ei onneksi kuitenkaan, väistin kuitenkin välittömästi että alle hän ei olisi kerinnyt. Taustalla kuului autoni sisälle asti kovaan ääneen kun pojan isä huuti lastaan huomattuaan tämän nopeasti syntyneen tilanteen. Toivotaan että oppivat jotain ja varmasti oppivatkin kuten minäkin. Itse opin tuossa että hyvä kun en löhönnyt penkillä ja olin muutenkin skarppina valmiina toimimaan. Vaikka en olisi väistänyt niin mitään ei olisi sattunut mutta läheltä olisi silloin menty.. Onni "onnettomuudessa" että jos autoni tilalla olisikin ollut bussi, kuorma-auto tai jokin hyvin leveä ajoneuvo niin tila olisi ollut hiukanmuita ajotaitoja!!! vähemmän..
Kattokaa lapsienne perään ja älkääkä antako niiden juoksennella miten sattuu. - muuten hyviä
Sehän on tunnettu fakta että naisilla on yleisesti huonompi avaruudellisen hahmottamisen kyky kuin miehillä. Ja samalla lailla miehet eivät opi esimerkiksi yhtä hyvin kieliä kuin naiset. Aivoissa on siis eroja, ja erot vaikuttavat moneen asiaan, parkkeeraamiseenkin.
Jokainen mies voisi kyllä mennä itseensä kun on puhe ajamisesta. Eihän se häiritse ketään muuta kuin naista itseään jos nainen kolhii oman autonsa. Mutta mites ne miehet jotka tappavat vuosittain kymmeniä ihmisiä liikenteessä?
"Onnettomuuksissa aiheuttavana osapuolena on yleensä mies. Vuonna 2001 liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista miehet aiheuttivat 75 prosenttia. Naiset olivat vain 25 prosentin osuudella syypäitä onnettomuuksien syntyyn. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuonna 2001 tutkimista moottoriajoneuvoissa kuolleiden onnettomuuksista aiheuttajaosapuolena olivat miehet 84 prosenttisesti ja naisten osuus oli vain 16 prosenttia. Näin tilastojenkin mukaan naiset ajavat varmemman päälle.
Jos otetaan tavoitteeksi mahdollisimman turvallinen liikenne - niin kuin pitäisi - voidaan sanoa, että nainen on auton ratissa hyvä. Otetaanpa me miehet heistä mallia. Tilastoillahan me voimme vertailla erilaisia asioita. Vertaamalla suomalaisten liikenneonnettomuuksien määrää Etelä-Eurooppan vastaaviin lukuihin, voimme kaikki olla tyytyväisiä - myös miehet. Kuitenkin vielä on parantamisen varaa, joten ajellaan varovaisesti.
Pertti Mäkeläinen
ylikonstaapeli
LP-Helsinki
"
Huraa miehet!!- stuntman
Niin, että tilastotieteeksi se sitten meni.Onko lukuja suhteutettu ajokilometrimäärään miesten ja naistenvälillä?
Jos ja kun perheessä on vain yksi auto, väittäisin, että naiset ajavat vähemmän ja käyttävät julkisia kulkuneuvoja enemmän. - ????
Onko hyvä autoilija sellainen joka hallitsee autonsa teknisesti hyvin, vai sellainen joka ajaa "varovasti"?
Käsittääkseni vakavimmat onnettomuudet aiheuttavat nuoret miehet, ei siis miehet yleensä, vaan nuoret, josta taas voi vetää sen johtopäätöksen, että iällä on enemmän merkitystä kuin sukupuolella.
Jos otetaan hyvän kuskin ominaisuudeksi auton tekninen hallinta, niin miehet lienee sillä alueella selvästi naisia parempia.
Väitettä tukee mm. se tosi seikka, että yhtään naispuolista rallin/formulan maailmanmestaria ei ole. - loistavaa kommentointia
???? kirjoitti:
Onko hyvä autoilija sellainen joka hallitsee autonsa teknisesti hyvin, vai sellainen joka ajaa "varovasti"?
Käsittääkseni vakavimmat onnettomuudet aiheuttavat nuoret miehet, ei siis miehet yleensä, vaan nuoret, josta taas voi vetää sen johtopäätöksen, että iällä on enemmän merkitystä kuin sukupuolella.
Jos otetaan hyvän kuskin ominaisuudeksi auton tekninen hallinta, niin miehet lienee sillä alueella selvästi naisia parempia.
Väitettä tukee mm. se tosi seikka, että yhtään naispuolista rallin/formulan maailmanmestaria ei ole."Käsittääkseni vakavimmat onnettomuudet aiheuttavat nuoret miehet, ei siis miehet yleensä, vaan nuoret"
Hahahaha, tähän repesin. Eli nuoret miehet aiheuttaa suurimman osan onnettomuuksista, mutta siinä ei ole sukupuolella väliä vaan iällä?? Paradoksaalista. Nuori mies on nuori MIES. Piste. - yks tyyppi vaan joka ajelee...
Mutta niinkuin sinä sanot ja mitä tuolla aikasemminkuin sanottii "naiset kolaroivat parkkihallissa ja miehet liikenteessä".
Sinä puhut liikennevakuutusten korvauksista, mutta jotenkin epäilen että kun puhutaan kaskovakuutuksista, rupee prosentti jakauma tasottumaan, kun niitä naisten pikkukolhuja viedään pajalle suoristettavaksi.
Mutta en minä rupea maalailemaan mitää yleistyksiä, vaan tyydyn toteamaan, että ajamaan opitaan vain ajamalla, ja tarvitsee yllättävän paljon harjotusta ennenkuin auton kaikki ulottuvuudet tulee tutuksi.
Nimimerkki: "ei vieläkään osaa peruuttaa tarpeeksi lähelle"
- nainen
”Pitäisiköhän naisille opettaa autokoulussa enemmän peruuttamista, kun näyttää olevan noin vaikeaa?”
Ylipäätään autokoulussa kyllä harjoiteltiin aika vähän peruuttamista, ja jos sen jälkeen ei ole itse viitsinyt harjoitella tai harvoin ajanut, niin ei ihme, jos on hankalaa.
En sen enempää kommentoi tuota tapausta, mutta siis olen nainen myöskin, ja mitä olen huomannut, niin itselleni yksi vaikeimmista asioista on juuri auton ulottuvuuksien hamottaminen. Siis arvioida paljonko auton ympärillä on tilaa peilien ja sen avulla mitä ikkunasta näkee. Liikenteessä se vaikeuttaa ennen kaikkea kaistanvaihtoa ruuhkassa, kun ei mihin vaan rakoon uskalla itseänsä työntää. Pitää olla reilusti tilaa. Ei se sitä välttämättä tarkoita, että olisi liikenteessä riskikuski, varovainen vaan. Mutta en siis kyllä yhtään ihmettele, että joillekin pysäköinti tuottaa vaikeuksia ja naiset kolaroi eniten juuri parkkipaikalla. Tietenkin jos tietää, että pysäköinti on hankalaa, niin olisi fiksua valita parkkipaikka sellaisesta kohtaa, jossa on tilaa, eikä jotain pilaria heti takana. Valitsisi vielä ruudun, jossa on vapaata molemmin puolin, niin on tilaa sitten vaikka peruuttaa ruutuun. Silloin ei pysäköidessä tarvisi pelätä kolhivansa viereisiä autoja, kun niitä kerran ei ole. Jos sitten joku parkkeeraa siihen viereen, niin poislähtö ahtaasta välistä etuperin on kuitenkin helpompaa kuin peruuttaen. Naisen logiikalla...- voi oppia
sen taidon ja ei nuo nykyiset autotkaan mitään helppoja ole peruutella johtuen siitä, että ei näe autonkulmia ja peilitkin on suurentavia, joten se arvioiminen on miehellekkin vaikeaa vieraalla autolla
- Ammatikseen ajava nainen
voi oppia kirjoitti:
sen taidon ja ei nuo nykyiset autotkaan mitään helppoja ole peruutella johtuen siitä, että ei näe autonkulmia ja peilitkin on suurentavia, joten se arvioiminen on miehellekkin vaikeaa vieraalla autolla
Meillä minä pysäköin tarkemmin kuin mies, vaikka molemmat olemme ammattilaisia, mutta minä olen joutunut ajamaan enemmän ahtaissa paikoissa kuormia purkamaan ja lastaamaan.
Mies monesti luulee minun peruuttavan parkkihallin seinään ja käy sitten katsomassa, kuinka paljon jäi tilaa, kun tömähdystä ei kuulunutkaan. Uskallan myös ajaa Helsingin keskustassa ahtaammista paikoista autollammme.
Jos kadun reunalla on ahdas paikka, niin kyllä mulla pokka pitää peruuttaa siihen useamman kerran, että saan auton suoraan. Mieheni jättää yleensä auton vinoon, kun ei kerralla onnistu parkkeeraamaan kunnolla. Mies ei kuulemma yritä kuin kerran!
Kaikki tämä on vaatinut harjoittelua ja ahtaissa paikoissa liikkumista. Autokoulun jälkeen, kun olin ekan kerran autolla liikenteessä, niin en voinut edes tankata ekalla huoltoasemalla, koska olisin joutunut peruuttamaan. Niin vain akka oppi pakittamaan, tosin kaadoin kerran pakulla yhden roskapöntön silloin alkuaikoina.
Luulen, että olen oppinut käyttämään auton peilejä siksi, että olen ajanut työkseni henkilöautoa isommilla vehkeillä ja niissähän ei pään pyörittely auta, kun ei taakse näe kuorman läpi. - Lapsi..
Mistä erottaa osaavat ja muut peruuttelijat?
- via
Lapsi.. kirjoitti:
Mistä erottaa osaavat ja muut peruuttelijat?
Arvaus: pään kääntämisestä - peilien avulla.
- tämä
nainen osaa peruuttaa, aisaankin...
- on naisilla
vähän heikkoa. Mutta se on vain osa autonkäsittelyä. Moni kilpaautoilijakaan ei osaa parkkeerata kovinkaan hyvin. Tunnetuin on varmaan Ralf Schumacher.
Sitten löytyy naisia jotka pystyy ajamaan autolla kovemmin kuin 99 % miehistä. - nainen,ja ylpeä siitä
itse olen juuri autokoulusta päässyt mutta koska olen koko ikäni kruisaillu jos jonkinmoisella menopelillä ei ahtaatkaan paikat tuota ongelmia..
useilla naisilla näin ei kuitenkaan ole.. useat naiset pelkää kysyä neuvoa ja opetusta esimerkiksi mieheltään koska ensimmäinen reaktio on nauru ja pilkka... sitten useimmat miehet vaan jaarittelee että kyllä te naiset ootte noloja!!!
no joka tapaukses sitä opetusta pitäs olla enemmän autokouluis... opetetaan kyllä miten peruuttaa taskuparkkiin mutta siihen se sitten jääki!
ja onhan tuo naisten omaa nolouttaki kun ei sitä opetusta lisää pyydä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857445- 965384
- 2574595
- 444495
- 623247
- 492685
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222348Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292322- 492313
- 412174