Niin voiko ilman ihmisten "välikäsiä" saada synnit anteeksi, mielestänne?
Omasta mielestäni voi, en muuta käsitystä raamatun perusteella ymmärrä.
Jos mielestänne ei voi saada, ois kyllä kiva kuulla perustelut ...
Kiitoksia!
Voiko synnit saada anteeksi suoraan Jumalalta?
40
2200
Vastaukset
- Kirjaltaja
Ei suoraan, mutta USKOMALLA Jeesuksen Kristuksen kautta.
Muulla tavoin ei syntien anteeksiantamus ole mahdollistakaan.
Ap. t. 2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Ap. t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen *)syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Ap. t. 10:42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, ....
...että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, ....
- joka uskoo häneen,
- saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."- fisu*
Siinäpä se
- Yhteys
vähän Lutherin ymmärrystä, tässä Luther antaa kyllä ymmärtää että raamattua lukemalla voi tulla uskoon.
. Julkisen saarnaviran jumalallinen järjestys. On arveltu, että tämä virka olisi tarpeeton, jos pyhä Raamattu olisi selvä. Mutta Raamatun mukaan on kumpikin asia totta: Saarnavirka on jumalallinen järjestys, ja Raamattu on, niin kuin se itse sanoo, selvä. Jälkimmäinen seikka käy ilmi jo siitäkin, että kristittyjen on Raamatun perusteella arvosteltava, ovatko saarnaajat oikeita vai vääriä profeettoja, toisin sanoen, pysyvätkö; he apostolien sanassa vai poikkeavatko siitä (Matt. 7:15; Room. 16:17). Siitä, että selvän Raamatun sanan rinnalla on olemassa Jumalan säätämä saarnavirka, käsitämme, kuinka sydämellisesti Jumala huolehtii meidän kaikkien autuudesta. Jokainen voi jo Raamattua lukemalla tulla uskoon ja säilyä siinä (Joh. 5:39). Mutta jottei keneltäkään jäisi elämänsä päämäärä saavuttamatta, Jumala on asettanut vartijoita, joiden virkansa puolesta on valvottava sieluja Raamatusta ja Raamatulla opettaen, varoittaen, nuhdellen ja lohduttaen (Hepr. 13:17; Hes. 3:18).
Mutta kuule Paavalia, mitä hän tässä sanoo: Ette ole saaneet Pyhää Henkeä vaivojenne ja ponnistustenne paIkaksi, vaan uskon saarnasta. Ja loppujen lopuksi kuule itse Kristusta, kuinka hän vastaa huolentäyteiselle Martalle, joka pani pahaksi sen, että sisarensa Maria istui Jeesuksen jalkojen juuressa ja kuunteli hänen puhettaan jättäen hänet yksin palvelemaan: »Martta», sanoi hän, »moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta yksi on tarpeellinen. Maria on valinnut hyvän osan, ja sitä ei oteta häneltä pois» (Luuk. 10:41 ss.). Kristityksi ei siis tulla tekemällä tekoja, vaan kuulemalla. Se siis, joka aikoo pyrkiä saavuttamaan vanhurskauden, totuttakoon kaikkein ensiksi kuulemaan evankeliumia, kuultuaan sitä ja käsitettyään sen kiittäköön Jumalaa ja sitten vasta opetelkoon tekemään lain määräämiä hyviä tekoja, - laki ja teot seuratkoot siis uskossa kuulemista. Silloin hän kykenee turvallisesti vaeltamaan valossa, joka on Kristus, ja varmasti valitsemaan teot ja tekemään niitä - ei ulkokultaisia tekoja, vaan todellisesti hyviä, sellaisia, joiden hän tietää miellyttävän Jumalaa ja olevan hänen käskemiään; silloin hän myös osaa halveksia itsevalittuja valetekoja.- Martti Luther
Niin, jos joku leipuri sanoisi minulle: ota ja syö, tämä on minun ruumiini; tai jos viinikauppias sanoisi minulle: ota ja juo, tämä on minun vereni, silloin sanoisin:
sinä valehtelet, se on mahdotonta.
Ja jos pappi sanoisi nämä sanat omasta puolestaan ja oman mielensä mukaan, silloin myös sanoisin: Ole vaiti, se on valhetta.
Mutta nytpä ei leipuri eikä viinikauppias, ei piispa eikä pappi, vaan kaikkivaltias Herra on säätänyt sakramentin ja sanoo:
"Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruuumiini, joka teidän edestänne annetaan, tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Huomio on kiinnitettävä siihen, kuka sanan lausuu, ja ettei se ole leipuri eikä viinikauppias, vaan Jumalan iankaikkinen Poika, meidän Herramme Jeesus Kristus.
Sentähden minä sanon:
meidän hurmahengiltämme puuttuu se, että he eivät usko Jumalaa kaikkivaltiaaksi; jos he sen uskoisivat, eivät he kyselisi, kuinka se on mahdollista.
He unohtavat Jumalan sekä sen, että hän on kaikkivaltias, ja toistavat yhäti:
vesi on vesi, leipä on leipä ja viini on viini.
Mutta tässä älköön kukaan kyselkö yksinomaan vettä ja leipää ja viiniä, vaan kaikkivaltiasta sanojaa, joka sanoo:
"Jos joku ei synny vedestä ja hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5),
ja:
"Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini; juokaa, tämä on minun vereni."
Ei kukaan, joka tahtoo pysyä uskossa ja kasteen ja ehtoollisen oikeassa ymmärryksessä, saa kääntää katsettaan pois hänestä. - Yhteys
Martti Luther kirjoitti:
Niin, jos joku leipuri sanoisi minulle: ota ja syö, tämä on minun ruumiini; tai jos viinikauppias sanoisi minulle: ota ja juo, tämä on minun vereni, silloin sanoisin:
Ja jos pappi sanoisi nämä sanat omasta puolestaan ja oman mielensä mukaan, silloin myös sanoisin: Ole vaiti, se on valhetta.
Mutta nytpä ei leipuri eikä viinikauppias, ei piispa eikä pappi, vaan kaikkivaltias Herra on säätänyt sakramentin ja sanoo:
"Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruuumiini, joka teidän edestänne annetaan, tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Huomio on kiinnitettävä siihen, kuka sanan lausuu, ja ettei se ole leipuri eikä viinikauppias, vaan Jumalan iankaikkinen Poika, meidän Herramme Jeesus Kristus.
Sentähden minä sanon:
meidän hurmahengiltämme puuttuu se, että he eivät usko Jumalaa kaikkivaltiaaksi; jos he sen uskoisivat, eivät he kyselisi, kuinka se on mahdollista.
Mutta tässä älköön kukaan kyselkö yksinomaan vettä ja leipää ja viiniä, vaan kaikkivaltiasta sanojaa, joka sanoo:
"Jos joku ei synny vedestä ja hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5),
ja:
Ei kukaan, joka tahtoo pysyä uskossa ja kasteen ja ehtoollisen oikeassa ymmärryksessä, saa kääntää katsettaan pois hänestä.Martti veli jatkaa
Matt. 10:2,4
Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: - - ja Juudas Iskariot. Juudas Iskariot on pyhien joukossa välttämättömänä esimerkkinä niille, jotka kieltävät sen, että pyhät sakramentit eli Jumalan armo voidaan jakaa pahojen sananpalvelijoiden kautta. Tämä on hyvin vahingollinen harha. Jos näet sakramentin teho riippuisi opettajan kelvollisuudesta, kaikki olisi epävarmaa. Kenenkään kelvollisuudesta ei näet milloinkaan voida olla täysin varmoja.
Sitä vastoin on varmaa, että kaikki riippuu jumalallisesta järjestyksestä ja kutsumisesta, joka vaikuttaa kaiken kaikessa sekä kelvollisten että kelvottomien kautta. Kristus vaikuttaa siis Juudaan kautta aivan samaa kuin Pietarinkin kautta. Kaikki opettajat pitäkööt tätä erittäin tärkeänä ollakseen varmoja virkansa laadusta. Se on jumalallinen eikä sitä voida parantaa kenenkään pyhyydellä eikä pahentaa kenenkään kelvottomuudella.
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan. Yhteys kirjoitti:
Martti veli jatkaa
Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: - - ja Juudas Iskariot. Juudas Iskariot on pyhien joukossa välttämättömänä esimerkkinä niille, jotka kieltävät sen, että pyhät sakramentit eli Jumalan armo voidaan jakaa pahojen sananpalvelijoiden kautta. Tämä on hyvin vahingollinen harha. Jos näet sakramentin teho riippuisi opettajan kelvollisuudesta, kaikki olisi epävarmaa. Kenenkään kelvollisuudesta ei näet milloinkaan voida olla täysin varmoja.
Sitä vastoin on varmaa, että kaikki riippuu jumalallisesta järjestyksestä ja kutsumisesta, joka vaikuttaa kaiken kaikessa sekä kelvollisten että kelvottomien kautta. Kristus vaikuttaa siis Juudaan kautta aivan samaa kuin Pietarinkin kautta. Kaikki opettajat pitäkööt tätä erittäin tärkeänä ollakseen varmoja virkansa laadusta. Se on jumalallinen eikä sitä voida parantaa kenenkään pyhyydellä eikä pahentaa kenenkään kelvottomuudella.
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan.onnellista, että meillä on seurakunnassa syntiset (= syntisyytensä tuntevat) saarnaajat... Olemme heistä Jumalalle kiitollisia.
- Unhot
pELerin kirjoitti:
onnellista, että meillä on seurakunnassa syntiset (= syntisyytensä tuntevat) saarnaajat... Olemme heistä Jumalalle kiitollisia.
Miusta ettei ainoastaan syntiset julistajat, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta uskolla omistettuna vanhurskaat pyhät ja puhtaat julistajat.
Terveisiä veljeltämme ja edesmenneeltä Herran palvelijalta Martti Lutherilta:
Minä teroitan tätä taas, jotta tästedes oppisimme tietämään, mitä kristillinen pyhyys on ja mitä kaikki muut pyhyydet toisiinsa verrattuina.
Munkit ovat nimittäneet munkkikuntiaan pyhiksi - itseään eivät kuitenkaan ole uskaltaneet sanoa pyhiksi! - mutta ne eivät ole pyhiä, koska, niinkuin me aiemmin olemme maininneet, kristillinen pyhyys ei ole tekojen tuottamaa pyhyyttä, vaan lahjapyhyyttä.
Älköön siis kukaan sanoko itseään pyhäksi asemansa tähden, tekojensa tähden, jos paastoaa, rukoilee, kiduttaa ruumistaan, antaa köyhille almuja, lohduttaa murheellisia ja ahdistettuja jne. Siinä tapauksessahan Luukkaan evankeliumissa (Luuk. 18) mainittu fariseuskin olisi ollut pyhä.
Teot tosin ovat hyviä, ja Jumala niitä meiltä ankarasti vaatii; ne eivät kuitenkaan tee meitä pyhiksi, vaan minä ja sinä olemme pyhiä, seurakunta, kaupunki ja kansa pyhiä, ei oman pyhyyden nojalla, vaan vieraan pyhyyden, ei toimipyhyyden, vaan lahjapyhyyden nojalla, koska siinä on jumalallisia ja pyhiä tosiasioita, nimittäin saarnavirkaan kutsuminen, evankeliumi, kaste jne.
Näiden nojalla se on pyhä. - Yhteys
Unhot kirjoitti:
Miusta ettei ainoastaan syntiset julistajat, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta uskolla omistettuna vanhurskaat pyhät ja puhtaat julistajat.
Terveisiä veljeltämme ja edesmenneeltä Herran palvelijalta Martti Lutherilta:
Minä teroitan tätä taas, jotta tästedes oppisimme tietämään, mitä kristillinen pyhyys on ja mitä kaikki muut pyhyydet toisiinsa verrattuina.
Munkit ovat nimittäneet munkkikuntiaan pyhiksi - itseään eivät kuitenkaan ole uskaltaneet sanoa pyhiksi! - mutta ne eivät ole pyhiä, koska, niinkuin me aiemmin olemme maininneet, kristillinen pyhyys ei ole tekojen tuottamaa pyhyyttä, vaan lahjapyhyyttä.
Älköön siis kukaan sanoko itseään pyhäksi asemansa tähden, tekojensa tähden, jos paastoaa, rukoilee, kiduttaa ruumistaan, antaa köyhille almuja, lohduttaa murheellisia ja ahdistettuja jne. Siinä tapauksessahan Luukkaan evankeliumissa (Luuk. 18) mainittu fariseuskin olisi ollut pyhä.
Teot tosin ovat hyviä, ja Jumala niitä meiltä ankarasti vaatii; ne eivät kuitenkaan tee meitä pyhiksi, vaan minä ja sinä olemme pyhiä, seurakunta, kaupunki ja kansa pyhiä, ei oman pyhyyden nojalla, vaan vieraan pyhyyden, ei toimipyhyyden, vaan lahjapyhyyden nojalla, koska siinä on jumalallisia ja pyhiä tosiasioita, nimittäin saarnavirkaan kutsuminen, evankeliumi, kaste jne.
Näiden nojalla se on pyhä.Huomasitko seurakunta on pyhä , Lestadiuskin puhuu avaimen valta saarnassaan että suruttomalla papilla on taivaan valtakunnan avaimet virantoimituksessa ,kun taas Kristityllä papilla aina.Siis seurakunta on pyhä kunhan se pysyy sanassa ja sakramenteissa.
Ja tässä Martti
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan. - fisu*
Martti Luther kirjoitti:
Sentähden minä sanon:
ja:
Ei kukaan, joka tahtoo pysyä uskossa ja kasteen ja ehtoollisen oikeassa ymmärryksessä, saa kääntää katsettaan pois hänestä.me kaikki joskus poikkeamme Jumalan valosta, mutta onneksi Hän on uskollinen.
Uskova= ei vielä täydellinen - fisu*
pELerin kirjoitti:
onnellista, että meillä on seurakunnassa syntiset (= syntisyytensä tuntevat) saarnaajat... Olemme heistä Jumalalle kiitollisia.
myös armon tuntevat julistajat! Lakihenkisyys kasvattaa uskonnollista hedelmää...
- outo lintu
Yhteys kirjoitti:
Huomasitko seurakunta on pyhä , Lestadiuskin puhuu avaimen valta saarnassaan että suruttomalla papilla on taivaan valtakunnan avaimet virantoimituksessa ,kun taas Kristityllä papilla aina.Siis seurakunta on pyhä kunhan se pysyy sanassa ja sakramenteissa.
Ja tässä Martti
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan.Olen oppinut, että ehtoollisen asettajan tai jakajan uskolla ei ole merkitystä..kuten siteeraat Lutheria...onko näin myös kirkossa julistetussa synninpäästössä ? Eikö sekin ole pätevä huolimatta siitä, mitä pappi itse ajattelee/uskoo?
- *Isoisä
outo lintu kirjoitti:
Olen oppinut, että ehtoollisen asettajan tai jakajan uskolla ei ole merkitystä..kuten siteeraat Lutheria...onko näin myös kirkossa julistetussa synninpäästössä ? Eikö sekin ole pätevä huolimatta siitä, mitä pappi itse ajattelee/uskoo?
Ehtona on AINOSTAAN se, että ihminen ottaa synnionpäästön USKOLLA VASTAAN.
- Yhteys
*Isoisä kirjoitti:
Ehtona on AINOSTAAN se, että ihminen ottaa synnionpäästön USKOLLA VASTAAN.
Kyllä se näin on.
- Larssilainen
outo lintu kirjoitti:
Olen oppinut, että ehtoollisen asettajan tai jakajan uskolla ei ole merkitystä..kuten siteeraat Lutheria...onko näin myös kirkossa julistetussa synninpäästössä ? Eikö sekin ole pätevä huolimatta siitä, mitä pappi itse ajattelee/uskoo?
"Jos näitä taivaanvaltakunnan avaimia pruuvaa uudestisyntymätön ja heräämätön pappi, niin se ei vaikuta kuulijassa muuta kuin entistä lujemman kuolleen uskon"!
Miksi muuten ylösnoussut Kristus ei sanonut näitä sanoja: "joille te synnit anteeksi annatte, niille ne myös (taivaassa )anteeksi annetaan ja joilta te ne pidätätte, niiltä ne myös ovat pidätetyt", Jerusalemin temppelin papistolle tai edes ylimäiselle papille, vaan Hän sanoi nämä painavat sanansa omille uudestisyntyneille opetuslapsilleen ? Valitsemilleen apostoleille ja seuraajilleen,joista Hän seurakuntansa rakensi ja joista Hän oli tehnyt työnsä jatkajat ja todistajat ja joiden keskuuteen Hän ilmestyi pääsiäispäivän iltana ylösnousseena synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan voittajana tuoden voittokunnian ja rauhan sanoman heidän sydämillensä ja puhaltaen Pyhän Hengen heidän päällensä? Tämän jälkeen Hän lausui heille nämä painavat sanansa eli vallan saarnata ja todistaa syntien anteeksi antamisesta. Tämä valta ja virka on siis Pyhän Hengen virka eikä ole sidottu virkapappeuteen, kuten niin monet luulevat ja uskovat!
Mutta, ei kai kukaan kristitty ajattele niin, että hän, todistaessaan ja julistaessaan anovalle ja katuvalle syntien anteeksiantamusta on se, joka synneistä vapahtaa. Kaikki anteeksiantamushan tapahtuu Jumalan sydämellä ja jos ei näin olisi, on meidän todistuksemme turha.
Huomaa tässä, kuinka suuren vallan Jumala on seurakunnassaan KRISTITYILLE tässä antanut, että he Hänen puolestaan voivat saarnata Hänen Poikansa nimessä ja veren voimassa sovintosaarnaa ja syntien anteeksiantamista. Ja Luther sanoo tästä vallasta: "Tätä virkaa ei kristityllä voisi olla, ellei hän tietäisi, missä tilassa sen ihmisen tulee olla, jolle tämä vapauttava saarna ja evankeliumi voidaan julistaa". Jumalan armo on vain nöyrän ja katuvaisen syntisen osa!
Luther sanoo myös: Koska kuulet nämä sanat veljes suusta "sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi", niin usko se yhtä vahvasti, kuin jos itse Jumala taivaasta sen sinulle olisi sanonut.
Viime kädessä syntiemme anteeksisaaminen riippuu siis siitä, sytyttääkö Jumala meissä tämän sovintosaarnan vastaanottavan ja itsellemme omistavan USKON, sillä elävä usko on Jumalan armolahja meissä. "Jos sinä sen uskot, niin sinulla on se; nimittäin syntein anteeksiantamus, elämä ja autuus" ( Luther ). - Yhteys
Larssilainen kirjoitti:
"Jos näitä taivaanvaltakunnan avaimia pruuvaa uudestisyntymätön ja heräämätön pappi, niin se ei vaikuta kuulijassa muuta kuin entistä lujemman kuolleen uskon"!
Miksi muuten ylösnoussut Kristus ei sanonut näitä sanoja: "joille te synnit anteeksi annatte, niille ne myös (taivaassa )anteeksi annetaan ja joilta te ne pidätätte, niiltä ne myös ovat pidätetyt", Jerusalemin temppelin papistolle tai edes ylimäiselle papille, vaan Hän sanoi nämä painavat sanansa omille uudestisyntyneille opetuslapsilleen ? Valitsemilleen apostoleille ja seuraajilleen,joista Hän seurakuntansa rakensi ja joista Hän oli tehnyt työnsä jatkajat ja todistajat ja joiden keskuuteen Hän ilmestyi pääsiäispäivän iltana ylösnousseena synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan voittajana tuoden voittokunnian ja rauhan sanoman heidän sydämillensä ja puhaltaen Pyhän Hengen heidän päällensä? Tämän jälkeen Hän lausui heille nämä painavat sanansa eli vallan saarnata ja todistaa syntien anteeksi antamisesta. Tämä valta ja virka on siis Pyhän Hengen virka eikä ole sidottu virkapappeuteen, kuten niin monet luulevat ja uskovat!
Mutta, ei kai kukaan kristitty ajattele niin, että hän, todistaessaan ja julistaessaan anovalle ja katuvalle syntien anteeksiantamusta on se, joka synneistä vapahtaa. Kaikki anteeksiantamushan tapahtuu Jumalan sydämellä ja jos ei näin olisi, on meidän todistuksemme turha.
Huomaa tässä, kuinka suuren vallan Jumala on seurakunnassaan KRISTITYILLE tässä antanut, että he Hänen puolestaan voivat saarnata Hänen Poikansa nimessä ja veren voimassa sovintosaarnaa ja syntien anteeksiantamista. Ja Luther sanoo tästä vallasta: "Tätä virkaa ei kristityllä voisi olla, ellei hän tietäisi, missä tilassa sen ihmisen tulee olla, jolle tämä vapauttava saarna ja evankeliumi voidaan julistaa". Jumalan armo on vain nöyrän ja katuvaisen syntisen osa!
Luther sanoo myös: Koska kuulet nämä sanat veljes suusta "sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi", niin usko se yhtä vahvasti, kuin jos itse Jumala taivaasta sen sinulle olisi sanonut.
Viime kädessä syntiemme anteeksisaaminen riippuu siis siitä, sytyttääkö Jumala meissä tämän sovintosaarnan vastaanottavan ja itsellemme omistavan USKON, sillä elävä usko on Jumalan armolahja meissä. "Jos sinä sen uskot, niin sinulla on se; nimittäin syntein anteeksiantamus, elämä ja autuus" ( Luther ).Niin totta on L.L Lestadiukslla on myös toinen kanta tässä ,jos katsot aiemmin laittamiani viestejä niin siinä Lars kyllä saarnaa eri tavalla tästä kyseisestä aiheesta.
Lutherilta ei sentään löydy, että VAIN Kristityillä olisi valta se tarkoittaa että vain seurakunnalla on valta eli siis Sanassa ja Sakramenteissa .
Tässä Martti:
Meidän täytyy kuitenkin tunnustaa, että hurskastelijoilla on Raamattu ja Jumalan sana muissa uskonkappaleissa, ja että hän, joka kuulee sen heiltä ja uskoo, (hän) tulee autuaaksi, vaikka he ovatkin epäpyhiä, harhauskoisia ja Kristuksen pilkkaajia. Se on sentään suuri armo, että Jumala antaa sanansa hurskastelijoitten ja jumalattomain ihmisten kautta. Onpa jossain suhteessa vaarallisempaakin, että hän antaa sen pyhien henkilöiden kuin epäpyhien kautta, sentähden että ymmärtämättömät kiinnittävät itsensä heihin ja riippuvat. enemmän ihmisten pyhyydessä kuin Jumalan sanassa. Siten tulee ihmisille suurempi kunnia kuin Jumalalle ja hänen sanalleen, jota vaaraa ei ole, kun Juudas, Kaifas ja Herodes saarnaavat. Mutta ei kenenkään paha elämä sillä ole puolustettu, vaikka Jumala voikin käyttää häntä hyväkseen.
Tällaisen petollisen ja jumalattoman luottamuksen ansiosta, joka on perustettu ihmisiin, on kristikuntaamme muun muassa hiipinyt vahinko: pyhimysten palvonta ja kunnioittaminen. Siitä kristillinen seurakunta, toisin sanoen, todellinen uskovien yhteys, on kärsinyt melkoisen, suuren vahingon ja lankeemuksen. Mitä pyhimysten palvonta ja kunnioitus muuta on kuin pelkkää perkeleellisyyttä? On lähdetty tästä: Tämä mies oli pyhä, näin hän puhui ja näin hän teki, mekin tahdomme seurata häntä, opettaa ja toimia samalla tavalla. Hieronymus, Augustinus, Gregorius sanoivat näin, siis se on oikein, ja minä uskon sen. Franciskus, Benedictus, Dominicus, Bernhard elivät näin ja tekivät sitä ja sitä; minäkin tahdon elää ja tehdä niinkuin he tekivät. Ja vielä: Augustinus on tätä munkkisääntöä noudattamalla tullut autuaaksi. Oi, kuinka köyhää, epävakaista ja kurjaa tuo kaikki! Pelkkiä ihmisten unia! Ei tässä sanallakaan mieliin johdateta Kristusta eikä hänen sanaansa. Pelkkää ihmismitättömyyttä! Minä likaan pyhän Augustinuksen munkkisäännön, jos hän sen suunnitteli sitä varten, että hän sen avulla tulisi autuaaksi. Järki on niin sokea ja mieletön, että omaksuu vaikkapa kuoren ja mielikuvituksen, vaikka autuuden asioissa Jumalan sana yksin on omaksuttava. Jos esimerkiksi Herodes, Pilatus, Kaifas ja Hannas saarnaisivat evankeliumia, on minun se omaksuttava; jos taas ne, joita pidetään pyhinä, nousisivat kuolleista saarnaamaan valheita munkkisäännöistä, viitoista, paljaslaista, juhlamenoista ja muista ihmiskeksinnöistä, minä en saa niitä uskoa. Ei tässä toki ole otettava huomioon henkilöä, vaan se, mitä saarnataan. - Larssilainen
Yhteys kirjoitti:
Niin totta on L.L Lestadiukslla on myös toinen kanta tässä ,jos katsot aiemmin laittamiani viestejä niin siinä Lars kyllä saarnaa eri tavalla tästä kyseisestä aiheesta.
Lutherilta ei sentään löydy, että VAIN Kristityillä olisi valta se tarkoittaa että vain seurakunnalla on valta eli siis Sanassa ja Sakramenteissa .
Tässä Martti:
Meidän täytyy kuitenkin tunnustaa, että hurskastelijoilla on Raamattu ja Jumalan sana muissa uskonkappaleissa, ja että hän, joka kuulee sen heiltä ja uskoo, (hän) tulee autuaaksi, vaikka he ovatkin epäpyhiä, harhauskoisia ja Kristuksen pilkkaajia. Se on sentään suuri armo, että Jumala antaa sanansa hurskastelijoitten ja jumalattomain ihmisten kautta. Onpa jossain suhteessa vaarallisempaakin, että hän antaa sen pyhien henkilöiden kuin epäpyhien kautta, sentähden että ymmärtämättömät kiinnittävät itsensä heihin ja riippuvat. enemmän ihmisten pyhyydessä kuin Jumalan sanassa. Siten tulee ihmisille suurempi kunnia kuin Jumalalle ja hänen sanalleen, jota vaaraa ei ole, kun Juudas, Kaifas ja Herodes saarnaavat. Mutta ei kenenkään paha elämä sillä ole puolustettu, vaikka Jumala voikin käyttää häntä hyväkseen.
Tällaisen petollisen ja jumalattoman luottamuksen ansiosta, joka on perustettu ihmisiin, on kristikuntaamme muun muassa hiipinyt vahinko: pyhimysten palvonta ja kunnioittaminen. Siitä kristillinen seurakunta, toisin sanoen, todellinen uskovien yhteys, on kärsinyt melkoisen, suuren vahingon ja lankeemuksen. Mitä pyhimysten palvonta ja kunnioitus muuta on kuin pelkkää perkeleellisyyttä? On lähdetty tästä: Tämä mies oli pyhä, näin hän puhui ja näin hän teki, mekin tahdomme seurata häntä, opettaa ja toimia samalla tavalla. Hieronymus, Augustinus, Gregorius sanoivat näin, siis se on oikein, ja minä uskon sen. Franciskus, Benedictus, Dominicus, Bernhard elivät näin ja tekivät sitä ja sitä; minäkin tahdon elää ja tehdä niinkuin he tekivät. Ja vielä: Augustinus on tätä munkkisääntöä noudattamalla tullut autuaaksi. Oi, kuinka köyhää, epävakaista ja kurjaa tuo kaikki! Pelkkiä ihmisten unia! Ei tässä sanallakaan mieliin johdateta Kristusta eikä hänen sanaansa. Pelkkää ihmismitättömyyttä! Minä likaan pyhän Augustinuksen munkkisäännön, jos hän sen suunnitteli sitä varten, että hän sen avulla tulisi autuaaksi. Järki on niin sokea ja mieletön, että omaksuu vaikkapa kuoren ja mielikuvituksen, vaikka autuuden asioissa Jumalan sana yksin on omaksuttava. Jos esimerkiksi Herodes, Pilatus, Kaifas ja Hannas saarnaisivat evankeliumia, on minun se omaksuttava; jos taas ne, joita pidetään pyhinä, nousisivat kuolleista saarnaamaan valheita munkkisäännöistä, viitoista, paljaslaista, juhlamenoista ja muista ihmiskeksinnöistä, minä en saa niitä uskoa. Ei tässä toki ole otettava huomioon henkilöä, vaan se, mitä saarnataan.Totta on, että Kristus jätti taivaanvaltakunnan avaimet omalle, kristilliselle seurakunnalleen. Mutta en osaa kuvitella seurakuntaa ilman sen eläviä jäseniä. Lutherkin sanoo tästä Kristuksen seurakunnasta, että "se ei ole kivi eikä kanto,vaan joukko Jumalaan uskovia ihmisiä". jos siis tämä äänellinen saarna sovinnosta ja syntien anteeksi annosta pitää katuvaiselle julistettaman, niin ei se tapahdu minkään muun, kuin seurakunnan jäsenten eli kristittyjen suun kautta. Vai pitääkö meidän odottaman jotakin ylimaallista, taivaallista leimahdusta ja pasuunan kajahdusta ylhäältä taivaasta, uskoaksemme , että syntimme on anteeksi annettu. Jumala puhui kerran suoraan Israelin lapsille Sinain vuorelta, mutta he eivät voineet sitä kestää ja kuunnella. Eikö meiile riitä se, että uskomme sen sovintosaarnan, jonka Jumala on meissä kristityissä säätänyt. Ja Pyhän Hengen todistus on sydämellä, että synntimme on anteeksi annettu ( kuten se vanha munkki Lutheria lohdutti hänen tuskissansa ).
Eri kysymys sitten onkin jo se, missä seisoo oikea Kristuksen seurakunta ja ketkä ovat sen elävät jäsenet. Sillä Jeesus on itse sanonut, etteivät kaikki, jotka huutavat Herra, Herra tule autuaaksi. - Yhteys
Larssilainen kirjoitti:
Totta on, että Kristus jätti taivaanvaltakunnan avaimet omalle, kristilliselle seurakunnalleen. Mutta en osaa kuvitella seurakuntaa ilman sen eläviä jäseniä. Lutherkin sanoo tästä Kristuksen seurakunnasta, että "se ei ole kivi eikä kanto,vaan joukko Jumalaan uskovia ihmisiä". jos siis tämä äänellinen saarna sovinnosta ja syntien anteeksi annosta pitää katuvaiselle julistettaman, niin ei se tapahdu minkään muun, kuin seurakunnan jäsenten eli kristittyjen suun kautta. Vai pitääkö meidän odottaman jotakin ylimaallista, taivaallista leimahdusta ja pasuunan kajahdusta ylhäältä taivaasta, uskoaksemme , että syntimme on anteeksi annettu. Jumala puhui kerran suoraan Israelin lapsille Sinain vuorelta, mutta he eivät voineet sitä kestää ja kuunnella. Eikö meiile riitä se, että uskomme sen sovintosaarnan, jonka Jumala on meissä kristityissä säätänyt. Ja Pyhän Hengen todistus on sydämellä, että synntimme on anteeksi annettu ( kuten se vanha munkki Lutheria lohdutti hänen tuskissansa ).
Eri kysymys sitten onkin jo se, missä seisoo oikea Kristuksen seurakunta ja ketkä ovat sen elävät jäsenet. Sillä Jeesus on itse sanonut, etteivät kaikki, jotka huutavat Herra, Herra tule autuaaksi.Seurakuntahan on kymmene neitseen kaltainen siis mistä tiedät että veli on:
"Totta on, että Kristus jätti taivaanvaltakunnan avaimet omalle, kristilliselle seurakunnalleen. Mutta en osaa kuvitella seurakuntaa ilman sen eläviä jäseniä. "
Eikö ole parempi uskoa mitä saarnaaja/pappi sanoo kunhan hän vain pysyy sanassa,sillä kunhan he vain Kristusta oikein julistavat ,sillä siinä on sovitus ,Elämä ja iankaikkinen taivas.
Ei ole meidän tehtävä täällä miettiä onko pappi uskovainen tai ei kunhan me vain sanan uskomme .
- jalat pesty
Jeesus opetti opetuslapsiaan pesemään toistensa jalkoja... ja sanoi vielä peskää toinen toistenne jalat...
- Hynde
Vanhoille on sanottu, että taivaan valtakunnan avaimet on saarnaviralle annettu erinomattain. Mutta minä sanon: Jos saarnamies ei ole saanut Pyhää henkeä, niin hänellä ei ole kuin kirkon avaimet eikä hän pääse niillä itsekään taivaaseen. Mutta ne saarnamiehet, jotka oven kautta ovat tulleeet seurakuntaan ja ovat pyhän hengen saanneet, niillä on taivaan avaimet ja ne surakunnan kanssa yhdistettynä avaavat ja sulkevat.
Juhani Raattamaa: Aikakautemme wanhinten kirjoituksia 1903
kristityn virka
Sillä sen tähden hän sanoo: " Joille te annatte synnit anteeksi" Näin ei siis kenenkään pidä pääsemän taivaaseen ja iankaikkiseen elämään, ellei hän saa teiltä, s.o teidän virkanne kautta.
Luther 1. pääs jälk suunn. (3. saarna)- Yhteys
kautta , aivan siis saarnaviran: Tässä edellä kirjoittamaani:
Huomasitko seurakunta on pyhä , Lestadiuskin puhuu avaimen valta saarnassaan että suruttomalla papilla on taivaan valtakunnan avaimet virantoimituksessa ,kun taas Kristityllä papilla aina.Siis seurakunta on pyhä kunhan se pysyy sanassa ja sakramenteissa. - Hynde
Yhteys kirjoitti:
Huomasitko seurakunta on pyhä , Lestadiuskin puhuu avaimen valta saarnassaan että suruttomalla papilla on taivaan valtakunnan avaimet virantoimituksessa ,kun taas Kristityllä papilla aina.Siis seurakunta on pyhä kunhan se pysyy sanassa ja sakramenteissa."Jos saarnamies ei ole saanut Pyhää henkeä, niin hänellä ei ole kuin kirkon avaimet eikä hän pääse niillä itsekään taivaaseen."
Johan Raattamaa - Hynde
Yhteys kirjoitti:
Huomasitko seurakunta on pyhä , Lestadiuskin puhuu avaimen valta saarnassaan että suruttomalla papilla on taivaan valtakunnan avaimet virantoimituksessa ,kun taas Kristityllä papilla aina.Siis seurakunta on pyhä kunhan se pysyy sanassa ja sakramenteissa.Saarnavirka; avata ja sulkea syntiä tulee vasta sen jälkeen kun on saanut syntinsä anteeksi.
Kun on tullut osalliseksi tulee osalliseksi.
Lutherlainauksen saarnassa on se selvästi aiemmin ilmoitetu.
Raamatussakin sovinnon saarnan virka tulee parannuksen armon jälkeen.
2. Kor. 5:18
Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. - Yhteys
Hynde kirjoitti:
Saarnavirka; avata ja sulkea syntiä tulee vasta sen jälkeen kun on saanut syntinsä anteeksi.
Kun on tullut osalliseksi tulee osalliseksi.
Lutherlainauksen saarnassa on se selvästi aiemmin ilmoitetu.
Raamatussakin sovinnon saarnan virka tulee parannuksen armon jälkeen.
2. Kor. 5:18
Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.Sitten on Luther ja Lestadius erehtynyt...
Sillä molemmathan sanovat että virka on sanassa ja sakramenteissa ei henkilön pyhyydellä, muuten kaikki olisi epävarmaa, "vaikka sika jakaisi ehtoollista niin siinä on Kristuksen Veri ja Ruumis oli henkilö kristitty tai ei kunhan vastaanotta uskoo. - Hynde
Yhteys kirjoitti:
Sitten on Luther ja Lestadius erehtynyt...
Sillä molemmathan sanovat että virka on sanassa ja sakramenteissa ei henkilön pyhyydellä, muuten kaikki olisi epävarmaa, "vaikka sika jakaisi ehtoollista niin siinä on Kristuksen Veri ja Ruumis oli henkilö kristitty tai ei kunhan vastaanotta uskoo.Nyt ei ollut puhe sakramenteista.
kts. avaus - Hynde
Yhteys kirjoitti:
Huomasitko seurakunta on pyhä , Lestadiuskin puhuu avaimen valta saarnassaan että suruttomalla papilla on taivaan valtakunnan avaimet virantoimituksessa ,kun taas Kristityllä papilla aina.Siis seurakunta on pyhä kunhan se pysyy sanassa ja sakramenteissa.Katsoin saarnan Koistisen sivulta.
Siinä saarnassa sanotaan suurinpiirtein. En kirjoita nyt suoraan.
Suruton pappi vääntää avaimia oikealle ja vasemmalle tarjoten taivasta ja helvettiä eikä se ole oikea vääntäminen.
edelleen
eikö ole uskottavampaa että (alkaa kysymyksellä)
uskovaisilla on aina taivaan valtakunnan avaimet virkapappi kykenee vain virkaaikana liikuttaa avaimia.
Saarna ei todista Laestadiuksen sanoneen että uskottomalla papilla olisi oikeat avaimet päästää sisälle Jumalan valtakuntaan. - Yhteys
Hynde kirjoitti:
Katsoin saarnan Koistisen sivulta.
Siinä saarnassa sanotaan suurinpiirtein. En kirjoita nyt suoraan.
Suruton pappi vääntää avaimia oikealle ja vasemmalle tarjoten taivasta ja helvettiä eikä se ole oikea vääntäminen.
edelleen
eikö ole uskottavampaa että (alkaa kysymyksellä)
uskovaisilla on aina taivaan valtakunnan avaimet virkapappi kykenee vain virkaaikana liikuttaa avaimia.
Saarna ei todista Laestadiuksen sanoneen että uskottomalla papilla olisi oikeat avaimet päästää sisälle Jumalan valtakuntaan.saarnan loppuun??
Näin se jatkuu:
Ihmisten päähän on juurtunut sellainenkin usko, että taivaan valtakunnan avaimet eivät kelpaa muutoin kuin virantoimituksessa. Kun saarnaviralla on kaapu, tämä voi avata tai sulkea taivaan valtakunnan,mutta ilman kaapua häneltä puuttuu voima siihen. Näin ollen vaatteessa on suurempi voima kuin sydämessä, ja ulkoisella virantoimituksella suurempi arvo kuin sydämen kokemuksilla. Onko nyt uskottava, että papilta putovat taivaan valtakunnan avaimet käsistä, kun
hän riisuu kaapunsa ? Eikö ole uskottavampaa ,että hengellinen pappi kantaa taivaan valtakunnan avaimia mukanaan joka paikassa ,kun taas suroton pappi voi käyttää niitä vain virantoimituksessa? - Yhteys
Hynde kirjoitti:
Nyt ei ollut puhe sakramenteista.
kts. avausperiaatteessa, mutta sekin liittyy vanhurskauttamis oppiin. Tässä jatkoa mitä jo edellä laiton , siinä näkyy hyvin että vain Sanalla ja Sakramenteilla on merkitystä ei ihmisen pyhyydellä , Jumala voi vaikuttaa yhtä
hyvin pahojen työmisten kautta kuin Kristityidenkin . Sillä muutenhan emme voisi sanoa että Jumala on kaikki voipa. Mutta tässä Martti:Martti veli jatkaa
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan. - Yhteys
Hynde kirjoitti:
Nyt ei ollut puhe sakramenteista.
kts. avausluet Matteuksen evankeliumia niin siinä huomaat että Herodeksen "papit" johdattivat tietäjät Jeesuksen luo ,eli tästäkin voi ymmärtää että Jumala toimii myös pahojen kautta
Matt. 2:1 Idän tietäjät
Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen* aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä.
Matt. 2:2 He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme."
Matt. 2:3 Kuullessaan tästä kuningas Herodes pelästyi, ja hänen kanssaan koko Jerusalem.
Matt. 2:4 Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat* ja tiedusteli heiltä, missä messiaan* oli määrä syntyä.
Matt. 2:5 "Juudean* Betlehemissä", he vastasivat, "sillä näin on ilmoitettu profeetan kirjassa:
Matt. 2:6 - Sinä, Juudan* Betlehem, et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista, sillä sinusta lähtee hallitsija, joka on kaitseva kansaani Israelia."
Matt. 2:7 Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät luokseen ja otti heiltä juurta jaksain selville, milloin tähti oli tullut näkyviin.
Matt. 2:8 Sitten hän lähetti heidät Betlehemiin. "Menkää sinne", hän sanoi, "ja ottakaa asiasta tarkka selko. Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta minäkin voisin tulla kumartamaan häntä."
Tässä paavalia jossa hän viittaa myös samaan:
Fil. 1:17 Nuo toiset taas julistavat Kristusta juonittelunhalusta, epäpuhtain mielin, ja uskovat näin tuottavansa minulle murhetta täällä vankeudessani.
Fil. 1:18 Mutta ei sillä väliä! Minä iloitsen siitäkin, kunhan Kristusta vain kaikin tavoin julistetaan, oli tarkoitus vilpitön tai ei.
Elämä on Kristus, kuolema voitto
Minulla on vastedeskin aihetta iloita, - fisu*
Hynde kirjoitti:
"Jos saarnamies ei ole saanut Pyhää henkeä, niin hänellä ei ole kuin kirkon avaimet eikä hän pääse niillä itsekään taivaaseen."
Johan RaattamaaTunnistaako siitä, että on saanut Pyhän Hengen, että on surullinen?
Ei kai nyt sentään...
Toki on niin, että olemme kristittyinä surullisia maailman menosta... mutta samanaikaisesti voimme olla riemuissamme monesta asiasta, esim. siitä, että Jumala tulee kääntämään kaikki oikeudenmukaisesti, ja siitä, että meillä on hyvä Isä... - fisu*
Hynde kirjoitti:
"Jos saarnamies ei ole saanut Pyhää henkeä, niin hänellä ei ole kuin kirkon avaimet eikä hän pääse niillä itsekään taivaaseen."
Johan Raattamaasurullinenkaan ei välttämättä pysy sanassa, jos kiinnittää katseensa vain synteihin.
Minusta on jotenkin kevytkenkäistä sanoa, että surullinen tai suruton saarnaaja ei pysy sanassa. - Kent Heinä
fisu* kirjoitti:
surullinenkaan ei välttämättä pysy sanassa, jos kiinnittää katseensa vain synteihin.
Minusta on jotenkin kevytkenkäistä sanoa, että surullinen tai suruton saarnaaja ei pysy sanassa.Lestadiolaiset sanovat kaikkia muita, paitsi itseään suruttomiksi. Eikä se suruton tarkoita surullisen vastakohtaa mitenkään, vaan niitä jotka eivät heidän käsityksensä mukaan pääse taivaaseen.
Kas kun vain he pääsevät taivaaseen, etkö sitä tiennyt? - Hynde
Yhteys kirjoitti:
saarnan loppuun??
Näin se jatkuu:
Ihmisten päähän on juurtunut sellainenkin usko, että taivaan valtakunnan avaimet eivät kelpaa muutoin kuin virantoimituksessa. Kun saarnaviralla on kaapu, tämä voi avata tai sulkea taivaan valtakunnan,mutta ilman kaapua häneltä puuttuu voima siihen. Näin ollen vaatteessa on suurempi voima kuin sydämessä, ja ulkoisella virantoimituksella suurempi arvo kuin sydämen kokemuksilla. Onko nyt uskottava, että papilta putovat taivaan valtakunnan avaimet käsistä, kun
hän riisuu kaapunsa ? Eikö ole uskottavampaa ,että hengellinen pappi kantaa taivaan valtakunnan avaimia mukanaan joka paikassa ,kun taas suroton pappi voi käyttää niitä vain virantoimituksessa?Se on oikeasti suruton pappi liikuttaa.
Eikä niin että suruton pappi käyttää.
Taitaa olla sulla eri käännöskin.
Eikä tuo kohta niin selvä ole. Aiemmion se suruton pappi vänkäs avaimia oikealle ja vasemmalle eikä se ollut oikea vääntäminen.
Joten vältetään tulkinnan varaisuuksia ja uskotaan Raattamaan sanoihin:
Jos saarnamies ei ole saanut Pyhää henkeä, niin hänellä ei ole kuin kirkon avaimet eikä hän pääse niillä itsekään taivaaseen. - Hent Keinä(EL)
Kent Heinä kirjoitti:
Lestadiolaiset sanovat kaikkia muita, paitsi itseään suruttomiksi. Eikä se suruton tarkoita surullisen vastakohtaa mitenkään, vaan niitä jotka eivät heidän käsityksensä mukaan pääse taivaaseen.
Kas kun vain he pääsevät taivaaseen, etkö sitä tiennyt?lestadiolaisista. Eivät he suruton-termillä tarkoita kaikkia muita heidän joukkoonsa kuulumattomia.
Onhan maailman ihmisten joukossa paljonkin uskonnollisesti ajattelevia ja vieläpä vakavsti taivaaseen kaipaavia ihmisiä, joita ei voida sanoa suruttomiksi. Valitettavasti monilla näistä on väärä, petollinen autuuden perustus; itse rakennetty pyhyys ja omavanhurskaus ja elävät siis turhassa taivastoivossa ja kuolleessa uskossa.
Suruton on sellainen ihminen, jolla ei ole minkäänlaista kysymystä autuuden asiasta ja sielunsa tilasta eli ei mitään kysymystä tulevaisesta elämästä. Ei Paavalikaan Roomalaiskirjeessään moiti kansansa jäseniä, juutalaisia suruttomuudesta, mutta hän antaa heille todistuksen, että "heillä on KIIVAUS Jumalan puoleen, mutta ei taidon jälkeen"! Ja soimaa heitä siitä, etteivät he ymmärrä Jumalan vanhurskautta vaan pyytävät OMAA VANHURSKAUTTANSA täyttää!
Oikaisen vielä toisenkin väärän käsityksesi; Lestadiolaisen käsityksen mukaan Taivaan valtakuntaan menee valittuin lukua täyttämään miljoonia ihmisiä, jotka eivät ole kuulleet sanaakaan lestadolaisuudesta; varsinkin suurista "pakana"-kansoista siirtyy jo lapsuuden viattomuuden tilassa jatkuvana virtana miljoonia ihmistaimia kunnian valtakuntaan ajallisen kuoleman kautta, johon paljolta on syynä ihmiskunnan parempiosaisten yletön ahneus ja rakkauden puute lähimmäisiämme kohtaan!
Mutta kirkkohistoriallinen ja myös Raamatun todistus on, että Kristuksen todistajien joukko on aina ollut yksi pieni joukko maailman ihmisten suhteen. Itse Jeesus on sanonut:Monta on kutsuttu, mutta HARVAT ovat valitut! Ja syy tähän ei ole Jumalan ja Hänen sanansa, vaan ihmisten yleinen epäusko! - Lut-Lestant
Yhteys kirjoitti:
periaatteessa, mutta sekin liittyy vanhurskauttamis oppiin. Tässä jatkoa mitä jo edellä laiton , siinä näkyy hyvin että vain Sanalla ja Sakramenteilla on merkitystä ei ihmisen pyhyydellä , Jumala voi vaikuttaa yhtä
hyvin pahojen työmisten kautta kuin Kristityidenkin . Sillä muutenhan emme voisi sanoa että Jumala on kaikki voipa. Mutta tässä Martti:Martti veli jatkaa
Näin seurakunnassa pysyy rauha ja yksimielisyys, joka muuten alinomaa häiriintyy, jos meidän on otettava huomioon opettajien kelvollisuus. Tällöin kukaan ei uskaltaisi toimittaa virkaansa, sillä jokaisen olisi oltava alituisesti epävarma omasta mahdollisuudestaan.< peraatteessa, mutta sekin liittyy vanhurskauttamisoppiin>
On syytä muistaa tarkasti, mitä Luther on ajatellut sakramenteista: " Ei sakramentti vanhurskauta, vaan sakramentin USKO"
Älkäämme siis sekoittako sakramentteja vanhurskauttamiseen tai oppiin vanhurskauttamisesta! - Yhteys
Lut-Lestant kirjoitti:
< peraatteessa, mutta sekin liittyy vanhurskauttamisoppiin>
On syytä muistaa tarkasti, mitä Luther on ajatellut sakramenteista: " Ei sakramentti vanhurskauta, vaan sakramentin USKO"
Älkäämme siis sekoittako sakramentteja vanhurskauttamiseen tai oppiin vanhurskauttamisesta!oikein, hyvä että korjasit. Sitä tarkoitin.
Tässä Martti:
Sanon tämän aivan lyhyesti: uuden lain sakramentit eivät sellaisinaan saa aikaan armoa, jota ne tarkoittavat, vaan ennen jokaista sakramenttia tarvitaan usko. Usko taas on yhtä kuin armo. Armo siis edeltää aina sakramenttia tuon mitä yleisimmän sanonnan mukaisesti: ei sakramentti, vaan usko sakramenttiin vanhurskauttaa. Pyhä Augustinuskin sanoo: ei siksi, että (sakramentti) toimitetaan, vaan siksi, että uskotaan.
Jos kerran meidät vanhurskautetaan uskon nojalla, siitä seuraa, etteivät myöskään sakramentit tehoa, ellei ole uskoa Kristukseen. O
Siksi täytyy myös uskon kuulua sakramentin nauttimiseen, sillä ilman sitä ei sakramentista ole mitään hyötyä, koska se on asetettu uskon tähden.
Niitä ei näet ole lausuttu ja julistettu kiville ja pölkyille, vaan niille, jotka ne kuulevat. Juuri näille hän sanoo: »Ottakaa ja syökää» —. Ja koska hän tarjoaa ja lupaa syntien anteeksiantamuksen, ei sitä voida vastaanottaa muulla tavalla kuin uskolla. Tällaista uskoa hän itse vaatii siinä sanassa, jonka hän sanoo: »Teidän edestänne annettu ja teidän edestänne vuodatettu», aivan kuin sanoisi: »Minä annan tämän ja käsken teitä syömään ja juo maan siinä tarkoituksessa, että te sen omananne pitäisitte ja nauttisitte.» Ja kuka ikinä pitää tämän itselleen sanottuna ja sen todeksi uskoo, sillä se on; sillä taas, joka sitä ei usko, ei ole mitään, koskapa sitä turhaan itselleen tarjotuttaa eikä tahdo tätä autuaallista hyvää nauttia. Aarre kyllä on vapaa ja jokaisen oven eteen, jopa pöytään pantu, mutta kuuluu asiaan, että sinä sen myös
vastaanotat ja vakaasti sen pidät semmoisena, miksi sanat sen esittävät.
- Yhteys
niin tai näin ,mutta raamattu ei varsinaisesti kyseistä asiaa kiellä, että vain pyhän hengen saanut voisi aitoa evankeliumia julistaa, sillä vai miten selität nämä raamatun paikat mitä edellä laitoin ja Lutherilta löytyy varsin selvästi useitakin paikkoja tästä asiasta , onko siis Luther erehtynyt???
Mielestäni Pyhä Henki on sanassa ja sakramenteissa eli siis Seurakunnalla oli julistaja kuka hyvänsä mikäli hän pysyy raamatun sanassa.- Yhteys
Piti mennä edelliselle toi mun edellinen viesti.
- Valaistunut
Poikansa Jeesuksen oveksi taivaan valtakuntaan. Ilman Jeesusta ei voi mennä, koska se joka tulee lammastarhaan muualta kuin oven kautta on ryöväri.
- sirius*
JUMALA ANTAA SYNNIT ANTEEKSI, JEESUKSEN VEREN KAUTTA.
- hyväkeskustelu
MiettiI tätä......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277