LIIKENNEYMPYRÄ

TITOu

Ihan nyt tiedoksi sitten kaikille:

Liikenneympyrään tultaessa väistetään siellä olevia. Kun ympyrästä POISTUTAAN, näytetään vilkkua OIKEALLE.


Se on useimmille näköjään hemmetin vaikeaa. Ja sitä on niin tuskastuttava pysähtyä odottomaan jotain siellä ajavaa, kun se sitten viime hetkellä painaakin ulos ilman vilkkua. Ja joskus tyypit pitää vilkkua koko kierroksen tai sitten ne vilkuttaa vasemmalle tai jotain muuta älyvapaata.

51

3272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kökö

      Liikenneympyrään tultaessa väistetään ympyrässä ajavia = (vasemmalta tulevia) vain jos liikennemerkein niin osoitetaan !!! Kiertoliittymässä tulee käyttäytyä kuvaamallasi tavalla.

      • Mika

        http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=75&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&_pageid=71&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395


        Tässäpä ote kyseiseltä sivulta:


        Ajaminen liikenneympyrässä
              
        Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään. Kiertoliittymässä on tulosuunnassa aina merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. Kiertoliittymään tuleva on siten aina väistämisvelvollinen. Kiertoliittymässä voi olla yksi tai useampi ajokaista.


      • Että näin
        Mika kirjoitti:

        http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=75&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&_pageid=71&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395


        Tässäpä ote kyseiseltä sivulta:


        Ajaminen liikenneympyrässä
              
        Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään. Kiertoliittymässä on tulosuunnassa aina merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. Kiertoliittymään tuleva on siten aina väistämisvelvollinen. Kiertoliittymässä voi olla yksi tai useampi ajokaista.

        "Kiertoliittymässä on tulosuunnassa aina merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. "

        Siis vain silloin ympyrään tuleva väistää, kun ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus liikennemerkein osoitetaan. Muutoin väistetään normaalisti oikealta tulevaa.


      • vilkuttelijatar
        Mika kirjoitti:

        http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=75&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&_pageid=71&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395


        Tässäpä ote kyseiseltä sivulta:


        Ajaminen liikenneympyrässä
              
        Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään. Kiertoliittymässä on tulosuunnassa aina merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. Kiertoliittymään tuleva on siten aina väistämisvelvollinen. Kiertoliittymässä voi olla yksi tai useampi ajokaista.

        " • Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu. "

        Tarkottaako tuo että yleensäkään jos vain yksi ajosuunta on sallittu, niin vilkkua ei tartte käyttää, ( T-risteys, moottoritien ramppi, vasen kaista ym.)


      • Occam
        vilkuttelijatar kirjoitti:

        " • Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu. "

        Tarkottaako tuo että yleensäkään jos vain yksi ajosuunta on sallittu, niin vilkkua ei tartte käyttää, ( T-risteys, moottoritien ramppi, vasen kaista ym.)

        TÄmä "ympyrässä ajavaa väistäminen" -keskustelu on aika hauska:

        Yksi sanoo "Liikenneympyrään tultaessa väistetään siellä olevia", johon toinen: "Siis vain silloin ympyrään tuleva väistää, kun ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus liikennemerkein osoitetaan. Muutoin väistetään normaalisti oikealta tulevaa."

        Molemmat ovat oikeassa: kiertoliittymässä (joka on siis puhekielessä liikenneympyrä) ajavia väistetään vain ja ainoastaan silloin, kun väistämisvelvollisuus kolmiolla osoitetaan. Ei muulloin. Selvä kuin pläkki; toisaalta jok'ikisessä kiertoliittymässä on nuo kolmiot laitettu tulijan väistämisvelvollisuutta osoittamaan...

        Tuosta vilkun käytöstä vain silloin, kun vain yksi ajosuunta on mahdollinen (esim kääntyvä kaista): Vilkkua on syytä käyttää aina kun kääntyy. Jos vilkun käytön absoluuttista välttämättömyyttä jokaisessa risteyksessä ja kaistanvaihdoissa ryhtyy erikseen miettimään, se vain tuppaa jäämään tekemättä tai jää liian myöhäiseksi. Vilkun käytön pitää olla automaatio aina auton kääntyessä tai liikkuessa kaistalta toiselle. Ei siitä taida koskaan haittaa olla, kuluta auton jälleenmyyntiarvoa tms.


      • Mika
        Että näin kirjoitti:

        "Kiertoliittymässä on tulosuunnassa aina merkkiyhdistelmä, jossa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin alla on pakollista kiertosuuntaa osoittava liikennemerkki. "

        Siis vain silloin ympyrään tuleva väistää, kun ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus liikennemerkein osoitetaan. Muutoin väistetään normaalisti oikealta tulevaa.

        Heti seuraavassa lauseessa sanotaan selvästi näin:

        "Kiertoliittymään tuleva on siten aina väistämisvelvollinen"


      • missä EI
        Occam kirjoitti:

        TÄmä "ympyrässä ajavaa väistäminen" -keskustelu on aika hauska:

        Yksi sanoo "Liikenneympyrään tultaessa väistetään siellä olevia", johon toinen: "Siis vain silloin ympyrään tuleva väistää, kun ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus liikennemerkein osoitetaan. Muutoin väistetään normaalisti oikealta tulevaa."

        Molemmat ovat oikeassa: kiertoliittymässä (joka on siis puhekielessä liikenneympyrä) ajavia väistetään vain ja ainoastaan silloin, kun väistämisvelvollisuus kolmiolla osoitetaan. Ei muulloin. Selvä kuin pläkki; toisaalta jok'ikisessä kiertoliittymässä on nuo kolmiot laitettu tulijan väistämisvelvollisuutta osoittamaan...

        Tuosta vilkun käytöstä vain silloin, kun vain yksi ajosuunta on mahdollinen (esim kääntyvä kaista): Vilkkua on syytä käyttää aina kun kääntyy. Jos vilkun käytön absoluuttista välttämättömyyttä jokaisessa risteyksessä ja kaistanvaihdoissa ryhtyy erikseen miettimään, se vain tuppaa jäämään tekemättä tai jää liian myöhäiseksi. Vilkun käytön pitää olla automaatio aina auton kääntyessä tai liikkuessa kaistalta toiselle. Ei siitä taida koskaan haittaa olla, kuluta auton jälleenmyyntiarvoa tms.

        olis sitä kärkikolmiota ?

        Näytä ?


      • Occam
        missä EI kirjoitti:

        olis sitä kärkikolmiota ?

        Näytä ?

        Tuo oli juuri pointtini. Kuten edellisessä tekstissäni kirjoitin, "..jok'ikisessä kiertoliittymässä on nuo kolmiot laitettu tulijan väistämisvelvollisuutta osoittamaan..."


      • Herpes
        Mika kirjoitti:

        Heti seuraavassa lauseessa sanotaan selvästi näin:

        "Kiertoliittymään tuleva on siten aina väistämisvelvollinen"

        Niinhän se on, koska väistämisvelvollisuus on aina osoitettu liikennemerkillä, kuten edellisessä lauseessa luki. Ellei olisi merkkiä ei olisi väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä pätee normaalit liikennesäännöt ja liikennemerkit. Ei sitä mitkään erillisäännöt koske. Kolmion takaa tuleva väistää ja käännyttäessä käytetään vilkkua.


      • liikenneympyrä
        missä EI kirjoitti:

        olis sitä kärkikolmiota ?

        Näytä ?

        Ulkonäkö on kuin liikenneympyrä, väistämisvelvollisuus vain miten sattuu. Hieman aiheutti hämmennystä aluksi. Kolmioita ympyrässä ajaville ja ympyrään tuleville sekaisin.


      • ämpäri
        liikenneympyrä kirjoitti:

        Ulkonäkö on kuin liikenneympyrä, väistämisvelvollisuus vain miten sattuu. Hieman aiheutti hämmennystä aluksi. Kolmioita ympyrässä ajaville ja ympyrään tuleville sekaisin.

        Sehän on sitten varsinainen liikenneympyrä, joista on onneksi luovuttu toimimattomuuden vuoksi
        liikennemerkillä 166 varoitetaan liikenneympyrästä, eikä se sisällä määräystä poikkeavasta ajojärjestyksestä. Siinä tarvitaan "kolmiot" muuten ympyrä tukkeentuu, kun aina väistetään ympyrään tulevia.


      • muuallakin
        missä EI kirjoitti:

        olis sitä kärkikolmiota ?

        Näytä ?

        jopa A.Kiven katsastuskonttorin pihalla. Tosin ovat kuulemma jäämässä pois.


      • Iikka S.
        muuallakin kirjoitti:

        jopa A.Kiven katsastuskonttorin pihalla. Tosin ovat kuulemma jäämässä pois.

        mutta, autokoulussa kerrtottiin aikanaan, että ne jäävät historiaan, koska ihmiset eivät osaa erottaa niita kiertoristeyksiäään liikenneympyröistä/kiertoliittymistä.
        Huom. Jälkimmäisissä voi olla useitakin kaistoja, mutta ne on merkittävä. Muutoin on vain yksi, joskus leveäkin kaista pitkille ajoneuvoyhdistelmille.
        Sisääntuloliittymiä voi olla 3,4 tai viisikin.
        ---
        Muutama vuosi sitten Riksussa oli ainaskin kaksi niitä kiertoristeyksiä ja siinä ajavathan väistivät vitusti niitä sinne ajavia. Enoni asuu siellä ja kun kävin kesällä sillä, ihmettelin hommaa.
        Onkohan vielä voimassa. En tiiä. Toinen oli heti juna-aseman kohdalla. Mikkelissä ja Kokkolassa sama homma. Ei väistömerkkejä. Koirat ja koirani haukkuu, mutta piippu palaa makeesti.


      • Pitää olla ennenkuin sieltä poistutaan silloin vilkku ennen poistumista.


    • vilkutta

      Kun näet auton ajavan ympyrässä,miksi alat odottamaan sitä,kiihdytä reippaasti ja liity ympyrään.Ei sinun tarvitse tietää kääntyykö se vai ei.

      • silleen

        Tämä on siis niiden puupäiden filosofia, jotka tökkäävät sivusta eteen ajettaessa liikenneympyrässä. Koristeenahan ne kolmiot siinä sivussa pelkästään ovat...


      • Rellu5L

        Siis kiihdytät liikenneympyrässä, jonka sisäkehän halkaisija on tuskin viittä metriä, ihme mies!


      • Rellu5L kirjoitti:

        Siis kiihdytät liikenneympyrässä, jonka sisäkehän halkaisija on tuskin viittä metriä, ihme mies!

        ..on niin tehoton auto, että ympyrässä voi "kiihdyttää"??

        No, onhan 10km/h->15km/h kiihdyttämistä, vaikkei siltä tuntuisikaan.


      • sekaan vaan!

        Totta on! Turha jäädä tulpaksi. Rekalla tilanne on tietenkin toinen. Vilkkua täytyy tietenkin aina käyttää, mutta useinhan se ei edes näy ympyrään tulevalle, koska se jää auton katveeseen.


      • ympyröitä
        Rellu5L kirjoitti:

        Siis kiihdytät liikenneympyrässä, jonka sisäkehän halkaisija on tuskin viittä metriä, ihme mies!

        Kotikaupungissani on ympyrä jota kaveri ajoi Yamaha DT:llä slaikkarissa ja kesällä, kun oli takanakkina sandcross kumi.


      • titou

        kylkeen vaan. miksi odotan? ehkä samasta syystä kun muutenkin kolmion takana. KOSKA MULLA ON V'ISTÄMISVELVOLLISUUS!


      • diipadaii
        Rellu5L kirjoitti:

        Siis kiihdytät liikenneympyrässä, jonka sisäkehän halkaisija on tuskin viittä metriä, ihme mies!

        Kyllä tuossa on totuuden siementä. Monet nimittäin odottavat turhan kauan ja turhan isoa rakoa ennen kuin uskaltavat mennä sinne ympyrään. Pienillä nopeuksilla ympyrän välityskyky on hyvä jos vain sinne uskalletaan ajaa eikä jäädä odottamaan sitä vilkkua. Olen jopa pysähtynyt testatakseni vilkku päällä autoilijoiden reaktiota. Ei sittenkään tahdota uskaltaa tulla siihen eteen, käsittämätöntä.


    • PERDAANIKARDAANI

      Suomessa on yksi ja ainoa liikenneympyrä HAAGASSA. muut ovat nimeltään KIERTOLIITTYMIÄ. Kiertoliittymiin tultaessa on aina, AINA kolmiot! Ja kun liittymästä poistutaan, VILKKU OIKEALLE!!

      Ja By the way Ei ole salaisuus kenellekkään mihin ollaan menossa.

      • cromoni

        Kajaanissa on ollut jo -70 luvulta hemmetin iso liikenneympyrä jossa on ollut alusta lähtien kolmiot ympyrään meneville.
        ympyrä rakennettiin ajatellen puutavara-autoja jotka menivät paperitehtaalle.


      • A BE CE
        cromoni kirjoitti:

        Kajaanissa on ollut jo -70 luvulta hemmetin iso liikenneympyrä jossa on ollut alusta lähtien kolmiot ympyrään meneville.
        ympyrä rakennettiin ajatellen puutavara-autoja jotka menivät paperitehtaalle.

        http://www.infokartta.fi/kajaani/

        Kun karttaa pyytää näyttämään kohteen nimeltä Pohjolankatu, kartta heittää merkkitäplän tuon liikenneympyrän lähelle.

        Liikenneympyrä oli siinä jo 1969 ajaessani Kajaanissa inssiajoni.


      • !!!!!!!!

        tieliikennelaissa ei puhuta sanaakaan kiertoliittymästä. Sen mukaan kiertoliittymää ei ole olemassa. Liikenneympyrä,laista kuitenkin löytyy. Minkä helvetin takia jotkut ääliöt käyttävät termejä, joita edes lakikirja ei tunne.


      • ajetaan läpi keskialueen
        !!!!!!!! kirjoitti:

        tieliikennelaissa ei puhuta sanaakaan kiertoliittymästä. Sen mukaan kiertoliittymää ei ole olemassa. Liikenneympyrä,laista kuitenkin löytyy. Minkä helvetin takia jotkut ääliöt käyttävät termejä, joita edes lakikirja ei tunne.

        Tulkaa tänne kangasalle katteleen kun joka viikonloppu riittää yrittäjää, ajavat meinaan kännipäissään tai ihan muuten vaan läpi kiertoliittymien keskialueiden. Tätä koheltamista kun riittävän pitkään jatkuu, niin pian siihen keskelle muodostuu kulku ura. Jota pitkin sitten taas päästään ilman turhia kaartelemisia, niin ettei olut tuopista pääse kuohut roiskumaan sivulaseille.
        Juupeli kuinka ei oppi mene perille noihin kloppeihin jotka ajelee ilman mitään muistikuvaa, autokoulussa kun ei oltais ikinä istuttukaan. Järjestelmässä on jotain mätää, taitaa olla sen autokoulun oppilasmaksuista mennyt suoraan opettajan taskuun, ohi verokarhun.


      • sinivilkku
        ajetaan läpi keskialueen kirjoitti:

        Tulkaa tänne kangasalle katteleen kun joka viikonloppu riittää yrittäjää, ajavat meinaan kännipäissään tai ihan muuten vaan läpi kiertoliittymien keskialueiden. Tätä koheltamista kun riittävän pitkään jatkuu, niin pian siihen keskelle muodostuu kulku ura. Jota pitkin sitten taas päästään ilman turhia kaartelemisia, niin ettei olut tuopista pääse kuohut roiskumaan sivulaseille.
        Juupeli kuinka ei oppi mene perille noihin kloppeihin jotka ajelee ilman mitään muistikuvaa, autokoulussa kun ei oltais ikinä istuttukaan. Järjestelmässä on jotain mätää, taitaa olla sen autokoulun oppilasmaksuista mennyt suoraan opettajan taskuun, ohi verokarhun.

        taas näyttäisi, että "keski-ikäisiltä" on unohtunut miten ohjauspyörä toimii.
        Pari viikkoa sitten viimeksi sellainen ajeli ympyrän suoraksi ja lopuksi kieritteli auton katolleen lehmuksen kylkeen. Auto nyt meni lunastukseen, ukolle ei käynyt kuinkaan.....se on se juopon tuuri, eihän niitä paskiaisia edes satu.

        Muutenkin viime aikoina ovat koheltajat olleet pääsääntöisesti päälle nelikymppisiä - naisia ja miehiä, tasapuolisesti.


      • Occam
        !!!!!!!! kirjoitti:

        tieliikennelaissa ei puhuta sanaakaan kiertoliittymästä. Sen mukaan kiertoliittymää ei ole olemassa. Liikenneympyrä,laista kuitenkin löytyy. Minkä helvetin takia jotkut ääliöt käyttävät termejä, joita edes lakikirja ei tunne.

        Piti ihan tarkistaa tuo. Tieliikennelaissa (linkki alla) ei itseasiassa ole mainintaa sen paremmin liikenneympyrästä kuin kiertoliittymästäkään... Siis liikenneympyrän/kiertoliittymän suhteen ei myöskään ole olemassa erillisiä väistämisohjeita. TLL:n näkökulmasta "liikenneympyrään" liittyvä risteys on aivan tavallinen risteys, jossa ympyrään liittyvien väistämisvelvollisuus osoitetaan kolmiolla.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267


      • että näin
        Occam kirjoitti:

        Piti ihan tarkistaa tuo. Tieliikennelaissa (linkki alla) ei itseasiassa ole mainintaa sen paremmin liikenneympyrästä kuin kiertoliittymästäkään... Siis liikenneympyrän/kiertoliittymän suhteen ei myöskään ole olemassa erillisiä väistämisohjeita. TLL:n näkökulmasta "liikenneympyrään" liittyvä risteys on aivan tavallinen risteys, jossa ympyrään liittyvien väistämisvelvollisuus osoitetaan kolmiolla.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        Mutta et tarkistanut tieliikenneasetusta, siellä liikenneympyrä mainitaan.

        Kiertoliittymä on taas jokun tienrakennusbyrokraatin oma peukalonjälki, millä ei ole taaskaan saatu muuta aikaan kuin sekaannusta.


      • Just niin
        että näin kirjoitti:

        Mutta et tarkistanut tieliikenneasetusta, siellä liikenneympyrä mainitaan.

        Kiertoliittymä on taas jokun tienrakennusbyrokraatin oma peukalonjälki, millä ei ole taaskaan saatu muuta aikaan kuin sekaannusta.

        TLA puhuu asiaa !


      • Mika

      • sitä miltä näyttää
        Just niin kirjoitti:

        TLA puhuu asiaa !

        Mikäs sitten on kierto-ohjattu risteys ???


    • ympyässä

      Kajaanissa on ollut liikenneympyrä ainakin jo vuodesta -65.
      Ensiksi ilman kolmiota ympyrään meneville ja nykyään, jo pitkään ollut käytänö, kolmio ympyrään meneville.
      Opetellaan ajamaan.

    • stiletti

      Kaikkiin ympyröihin/kiertoliittymiin pitäisi laittaa kolmiot! Ihan siksi, että kaikki olettaa, että näin on jo tehty.

      • I.Go.R

        Et sitten vanhempaa viestiä löytänyt?!?


    • Ympäripäripäri

      Joulu on tylsää aikaa joo.

    • Lain mukaan...

      Lain mukaan liikenneympyrään tultaessakin on vilkutettava oikealle, koska laki ei salli vilkuttamatta jättämistä siinäkään tilanteessa, että ajokaistalta on vain yksi sallittu kääntymissuunta.

      Käytäntö, sekä Liikenneviraston, Liikenneturvan ja jopa Poliisin ohjeistus asiasta on toinen, eli selkeästi lainvastainen, koska jokaisen edellämainitun mielestä vilkkua ei pidä käyttää ympyrään saavuttaessa. Laki taas ei puhu liikenneympyrässä ajamisesta mitään, joten lain näkökulmasta liikenneympyrän jokainen saapumis/poistumishaara on T-risteys, jossa vilkutetaan aivan normaalisti, vaikka sallittuja ajosuuntia olisikin vain yksi.

      • Käytännön mukaan

        Ei kannata ryhtyä kirjoittamaan keskustelupalstalle, kun testaa jouluolueita. Tekstistä tulee puolenkymmenen talvioluen jälkeen juuri tuollaista, eli ei järjen häivää.


      • Lain mukaan...
        Käytännön mukaan kirjoitti:

        Ei kannata ryhtyä kirjoittamaan keskustelupalstalle, kun testaa jouluolueita. Tekstistä tulee puolenkymmenen talvioluen jälkeen juuri tuollaista, eli ei järjen häivää.

        Hei! En ollut arki-torstai-iltana "jouluolueissa" tai minkään muunkaan päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena.

        Lain mukaan asia menee kuin kirjoitin. Erilaisten tahojen (Liikennevirasto, Liikenneturva, Poliisi) puoliviralliset ohjeistukset eivät ole laki.

        Suomen laissa ei puhuta liikenneympyrässä ajamisesta yhtään mitään, joten lain mukaan liikenneympyrässä ajetaan ja vilkutetaan, kuten missä tahansa risteyksessä.

        Käytäntö taas on se, mitä puolivirallinen ohjeistuskin sanoo, ja poliisikin uskoo liikenneympyrässä ajamisen säännöissä enemmän puoliviralliseen ohjeistukseen, kuin lakiin.


      • Arvuuttaja
        Lain mukaan... kirjoitti:

        Hei! En ollut arki-torstai-iltana "jouluolueissa" tai minkään muunkaan päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena.

        Lain mukaan asia menee kuin kirjoitin. Erilaisten tahojen (Liikennevirasto, Liikenneturva, Poliisi) puoliviralliset ohjeistukset eivät ole laki.

        Suomen laissa ei puhuta liikenneympyrässä ajamisesta yhtään mitään, joten lain mukaan liikenneympyrässä ajetaan ja vilkutetaan, kuten missä tahansa risteyksessä.

        Käytäntö taas on se, mitä puolivirallinen ohjeistuskin sanoo, ja poliisikin uskoo liikenneympyrässä ajamisen säännöissä enemmän puoliviralliseen ohjeistukseen, kuin lakiin.

        Nyt sinulle jokerikysymys liikenneympyrästä: Montako ja minkälaista risteystä liikenneympyrässä on?


      • Käytännön mukaan kirjoitti:

        Ei kannata ryhtyä kirjoittamaan keskustelupalstalle, kun testaa jouluolueita. Tekstistä tulee puolenkymmenen talvioluen jälkeen juuri tuollaista, eli ei järjen häivää.

        Ihan selvää tekstiähän tuo oli. Eli lain mukaan vilkutetaan tullessa (tosin vain ehkä), muttei poistuttaessa (enemmän ehkä). Ympyrää kierrettäessä pitäisi vilkuttaa aina.

        Ohjeistus taas on hyvä, eli vilkutetaan vain poistuttaessa. Kunpa laissakin lukisi noin.


      • Arvuuttaja kirjoitti:

        Nyt sinulle jokerikysymys liikenneympyrästä: Montako ja minkälaista risteystä liikenneympyrässä on?

        Eikös se riipu ympryrästä? Kai nitä risteyksiä yleensä on 3-5 kappaletta ja ne ovat mallia Y tai T.

        Joskus ympyrästä voi jopa ajaa suoraan läpi. Lain mukaan tällöin ei tarvitsisi vilkuttaa ollenkaan. Hieman hankalaa muille.


      • Luulisin ainakin
        The_Rat kirjoitti:

        Eikös se riipu ympryrästä? Kai nitä risteyksiä yleensä on 3-5 kappaletta ja ne ovat mallia Y tai T.

        Joskus ympyrästä voi jopa ajaa suoraan läpi. Lain mukaan tällöin ei tarvitsisi vilkuttaa ollenkaan. Hieman hankalaa muille.

        Liikenneympyrää on pidettävä tulokaistan jatkeena olevana, vasemmalle kaartuvana tienä, jossa on oikealle erkanevia T-risteyksiä. Tällä periaatteella ympyrässä ajaminen ja vilkunkäyttö lienee lähes kaikille ajokortin haltijoille selvää.


      • minäkin pyyhin
        Luulisin ainakin kirjoitti:

        Liikenneympyrää on pidettävä tulokaistan jatkeena olevana, vasemmalle kaartuvana tienä, jossa on oikealle erkanevia T-risteyksiä. Tällä periaatteella ympyrässä ajaminen ja vilkunkäyttö lienee lähes kaikille ajokortin haltijoille selvää.

        Siis kaikille muille paitsi rotalle, sillä idiootilla on kaikkeen omat ohjeistukset joilla normaali ihminen voi pyyhkiä perrsettä.


      • Ponttius Pilatus
        The_Rat kirjoitti:

        Ihan selvää tekstiähän tuo oli. Eli lain mukaan vilkutetaan tullessa (tosin vain ehkä), muttei poistuttaessa (enemmän ehkä). Ympyrää kierrettäessä pitäisi vilkuttaa aina.

        Ohjeistus taas on hyvä, eli vilkutetaan vain poistuttaessa. Kunpa laissakin lukisi noin.

        Älä nyt taas naurata noilla vilkuttamisillasi. Ympyrässä ja missä vaan vilkutetaan ainoastaan kaistaa vaihdettaessa ja risteyksessä käännyttäessä, eli poistuttaessa liittymästä. Liittymään ajettaessa toimitaan merkkien mukaan, eli tullaan kolmion takaa ja väistetään ja kierretään pakollisen kiertosuunnan mukaan. Mikä tässä nyt menee yli ymmärryksesi.

        Kiertoliittymään, nimitä sitä nyt miksi haluat, ei vilkuteta, eli ei anneta väärää infoa liittymään samanaikaisesti tulevalle, että poistuisit ensimmäisestä jos et ole poistumassa.


      • Jormastiinamamma
        Ponttius Pilatus kirjoitti:

        Älä nyt taas naurata noilla vilkuttamisillasi. Ympyrässä ja missä vaan vilkutetaan ainoastaan kaistaa vaihdettaessa ja risteyksessä käännyttäessä, eli poistuttaessa liittymästä. Liittymään ajettaessa toimitaan merkkien mukaan, eli tullaan kolmion takaa ja väistetään ja kierretään pakollisen kiertosuunnan mukaan. Mikä tässä nyt menee yli ymmärryksesi.

        Kiertoliittymään, nimitä sitä nyt miksi haluat, ei vilkuteta, eli ei anneta väärää infoa liittymään samanaikaisesti tulevalle, että poistuisit ensimmäisestä jos et ole poistumassa.

        Mä ajan aina siitä keskeltä vaan läpi mun Pajerolla.


      • qwertry4+1
        The_Rat kirjoitti:

        Ihan selvää tekstiähän tuo oli. Eli lain mukaan vilkutetaan tullessa (tosin vain ehkä), muttei poistuttaessa (enemmän ehkä). Ympyrää kierrettäessä pitäisi vilkuttaa aina.

        Ohjeistus taas on hyvä, eli vilkutetaan vain poistuttaessa. Kunpa laissakin lukisi noin.

        ”TLL
        Suuntamerkki
        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä …
        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä…”

        Lain kun lukee tarkasti, huomaa, ettei vilkkua tarvi käyttää ympyrässä ollenkaan, koska tuo suuntamerkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä…
        Mikä sitten on hyvissä ajoin, olisiko 50 metriä ennen?


      • diipadaii
        Ponttius Pilatus kirjoitti:

        Älä nyt taas naurata noilla vilkuttamisillasi. Ympyrässä ja missä vaan vilkutetaan ainoastaan kaistaa vaihdettaessa ja risteyksessä käännyttäessä, eli poistuttaessa liittymästä. Liittymään ajettaessa toimitaan merkkien mukaan, eli tullaan kolmion takaa ja väistetään ja kierretään pakollisen kiertosuunnan mukaan. Mikä tässä nyt menee yli ymmärryksesi.

        Kiertoliittymään, nimitä sitä nyt miksi haluat, ei vilkuteta, eli ei anneta väärää infoa liittymään samanaikaisesti tulevalle, että poistuisit ensimmäisestä jos et ole poistumassa.

        "Kiertoliittymään, nimitä sitä nyt miksi haluat, ei vilkuteta, eli ei anneta väärää infoa liittymään samanaikaisesti tulevalle, että poistuisit ensimmäisestä jos et ole poistumassa."
        Miksi pitäisi antaa väärää infoa? Jos poistut seuraavasta, vilkutat, jos et, et vilkuta. Mikä tässä mättää?
        Itse ainakin näytän kaikille keskisormea jotka eivät vilkuta poistuessaan.


    • kannattaa muistaa

      Väistetään sinä tapauksessa, että on kolmiot kaikilla. Muuten väistetään oikealta tulevaa.

      • Harvinaisuus?

        Kerropa minulle, missä Suomessa on tuollainen, ilman tulevien kolmioita oleva liikenneympyrä. Täytyy nimittäin käydä heti treenaamassa ajamista sellaisessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe