Dartmestarin maalitauluna

No, eilen se tuli tehtyä, nimittäin ottaa rokote flunssaa vastaan!
Lääkärin vastaanotto oli täynnä kuin Turusen pyssy.
Sain jonotusnumeron 145, menossa oli nr 75. Istumapaikkoja ei tietenkään ollut, vaan eläkeläiset tungeskelivat kuin parhaimmilla coktail-kutsuilla.
Iloista puheenporinaa kuului ja naurun remakka täydensi kun joku huuliveikko kommentoi tätä toimitusta mikä meitä odotti.
Joku kysyi eräältä jo rokotteen saaneelta kuinka monta hoitajaa siellä on pistämässä, kai joku liukuhihnasysteemi on toiminnassa.
Mies vastasi että on vaan yksi joka pistää ja se on paikallinen dartmestari, toinen hoitaja lataa ruiskeita ja Ove heittää ne varmalla kädellä eläkeläisiin!

Aika kului kuin siivellä, vaikka yleensä odottavan aika on pitkä, mutta tässä eläkeläisporukassa olisi voinut odottaa vaikka toisen mokoman dartmestarin maalitauluksi joutumista!

12

694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otettu

Minun kokemukseni rokotuksesta oli että kävin yksityisessä lääkäriasemalla, ja maksoi 20 e.
      Kaikkine päivineen aikaa meni 10 min. Hienoa ettei sulla mennyt pinna ja seuraa oli. Yksi hyvä asia ainakin sulle tapahtui rokotuksessa. voi hyvin.

• Silja

Meen tiistaina.

• Helena04 ejk.

tuo maalitauluna oleminen on edessä. Vähän harmitti, ettei saanut siihen aikaa. Minkälaiset "kokkarit" meillä sitten lieneekään, toivottavasti yhtä iloiset kuin teilläpäin. Hymyillen liikkeelle, niin kyllä se siitä.

• (Frede)riikka

Monet ottavat rokotuksen ja kokevat sen tehokkaaksi suojaksi influenssaa vastaan. Toisten mielestä rokotuksesta ei ole ollut apua ja jättävät sen ottamatta.

Tässä kunnassa annetaan maksuton influenssarokotus riskiryhmille Kansanterveyslaitoksen suosituksen mukaisesti. Lisäksi rokotetaan omaishoidon tukea saavat henkilöt.

Muut saavat rokotteen hankkimalla lääkärin reseptillä apteekista rokotteen.

Työelämässä ollessani otin rokotteen, mutta sairastuin siitä huolimatta - ehkä kuitenkin lievemmin. Nyt olen ajatellut jättää väliin.

Millaisia kokemuksia influenssarokotuksesta? Onko se antanut suojan virusta vastaan vai ei?

• viime syksynä ja en tiedä oliko sen ansiota, etten sairastunut flunssaan.
        Miesystäväni sanoo ettei rokote anna 100 % suojaa mutta jos sairastuu, sairastuu lievemmin.

• Hintriika

Se ei varjele tavalliselta flunssalta, ainoastaan siltä vaarallisemmalta taudilta eli influensalta. Olen ottanut rokotuksen kai kolmena vuotena. Mahdottomuus sanoa, mikä sen osuus terveenä pysymiseen on. En ole sairastanut tavallista flunssaakaan (en muulloinkaan).
        Haittaa rokotuksesta ei ainakaan ole ollut, eikä vara venettä kaada. Iän ja muiden sairauksien myötä influenssa voi jälkitauteineen olla todella vakava asia.

• Hintriika kirjoitti:

Se ei varjele tavalliselta flunssalta, ainoastaan siltä vaarallisemmalta taudilta eli influensalta. Olen ottanut rokotuksen kai kolmena vuotena. Mahdottomuus sanoa, mikä sen osuus terveenä pysymiseen on. En ole sairastanut tavallista flunssaakaan (en muulloinkaan).
        Haittaa rokotuksesta ei ainakaan ole ollut, eikä vara venettä kaada. Iän ja muiden sairauksien myötä influenssa voi jälkitauteineen olla todella vakava asia.

Itse käytän tavallisesta nuhasta juuri sanontaa nuha - muuten se vakavampi juttu on minulle tosi flunssaa.

• (Frede)riikka
        Hintriika kirjoitti:

taidankin tepastella maanantaina terveyskeskukseen hakemaan reseptiä rokotteelle:)) Luulen, että monelle ihmiselle flunssa=influessa. Siitä sitten syntyy käsitys, ettei rokotteesta ole apua.

Tietävätköhän muuten kaikki, että myös 65-vuotta täyttäneet saavat ilmaisen rokotuksen?

Hyvää tietoa annoit!

• lokari¤
        MdK-MdK kirjoitti:

viime syksynä ja en tiedä oliko sen ansiota, etten sairastunut flunssaan.
        Miesystäväni sanoo ettei rokote anna 100 % suojaa mutta jos sairastuu, sairastuu lievemmin.

otin rokotuksen 2 keretaa ja molemilla kerroilla olin paljon sairaampi kun en olis ottanut. Siis en ota yhtään rokotetta enään , ja terveenä olen ollut.
        Onkohan sekin päässä vai onko tosiaan joillekin apua rokottamisesta?
        Terv: lokari¤

• ullastiina52

Onko tietoa, kuinka myöhään voi vielä ajatella rokotuksesta tulevia oireita=kuumetta,kurkkukipua,rokotuksen jälkeen? Onko kaksi viikkoa vielä mahdollisuus vai onko iskenyt tavallinen flunssa?

• Pähkäiltyäni otanko piikin, enkö ota, no otanko....päätin ottaa ainakin jotain, nimittäin selvää.

Eilisellä kauppareissulla pistäydyin sopivasti matkan varrella sijainneeseen terveyskeskukseen 'neuvonpitoon'.

Ensin infopisteeseen, siitä opastettiin etiäpäin. Samalle ilmoittautumisluukulle, jossa muutenkin asioidaan lääkärille tullessa. Odotustiloissa ei ketään muita, parin minuutin jälkeen olinkin resepti kädessä menossa kadun toisella puolella sijaitsevaan apteekkiin.

Takaisin melkein saman tien, porukkaa olikin tällä välin ilmestynyt kummasti lisää. Jonotusnumero oli vain parin päässä, (mietin mitähän ne toiset...)
      Ainakin terveydenhoitajalle on sitten jono, mietiskelin, vielä mitä. Siinä ei ole ketään ennen sinua, kerrottiin.

Olisihan se ollut aivan unelmaa koko reissu, jos jostain tyhjästä olisivat jääneet ilmestymättä sopimatonta vempelettä palauttava rouva ja toinen 'numeroton'.
      Hetki odotusta...ja toinen terkka ilmestyi 'jostain kaukaa'. Uusia elämyksiä...uudessa ympäristössä.:)

Tarkka terkka, aika tuore...kuvittelin.
      Piikkiä en edes huomannut, komento istuskelemaan vielä vartiksi vähän harmitti, mutta uskoin etten joutuisi pullikoijien rekisteriin, kuten 'uhkailtiin'.
      Hissukseen siitä liukenin...kuulostellen olemattomia reaktioita.

Kerta oli influenssapiikillä ensimmäinen, kaikensuuntaisia kokemuksia kuultuna, 'uskalikkona' totean, ei pipannut eikä edes maksanut paljon.

*Mistähän ne kamalat arvauskeskusjutut tulevat?
      Tipitii!*

• Helena04 ejk.

TiaLiinu, onnittelen! Ja taas olet myös kokemusta rikkaampi. Näissä asioissa olen vanha tekijä riskiryhmään kuuluvana.

Eli kävin siellä siis minäkin. Ei pipannut. Eikä maksanut. Aamuvarhaisella (mielestäni) tupa täynnä ihmisiä. Lähes kauhistuin. En kuitenkaan kääntynyt kannoiltani, vaan katsastin käytävän toisen pään solua - ja siellähän pääsin toimenpiteeseen kolmantena. Ja tiedämme, kuinka nopea tuo toimenpide on. (Viksu on aina viksu ;DD - kuinka kauan vaan!)

Mutta terkkareista yleensä, niin mielestäni - ainakin meilläpäin - nykyisin jo hyvin toimivat. Mutta kokemuksesta: itse pitää tivata yhä enemmän toimenpiteisiin päästäkseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe