Kysymyksiä hiihtovaelluksesta

Seraf

Kiinnostaisi kovasti lähteä talvisaikaan vaeltamaan, niinpä mietimme hiihtovaellusta. Itse en ole koskaan ollut hiihtovaelluksella, mutta "tavallisia" vaellusreissuja on takana reilu kymmenen, joista 3 Lapissa. Mukaan olisi lähdössä kolme muuta, joista kahdella on hiihtovaelluskokemusta Kainuussa ja Lapissa (sissijoukoissa armeija-aikana).

Emme vielä tiedä, minne lähdemme, mutta Lappiin mieli tekisi, ajankohtana luultavasti tammikuu. Missä siellä olisi hyviä maastoja aloittelevalle hiihtovaeltajalle (itse en tule vetämään ahkiota)? Voiko Ruotsin armeijan suksilla pärjätä vai kannattaako koko reissua edes harkita ilman jotain nykyaikaisia erikoiretkisuksia?

Kiitos!

7

1574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä sie niillä armeijan suksilla pärjäät, paremmat olis tietysti pitkät umpihanki sukset varsinkin metsämaastossa, eikä tunturissakaan ole vielä hankikantoa. Teitä kun on porukka ratkellä, niin helpottaa etenemistä kun ladunaukaisijaa voi vaihdella välillä.

Hyvät/lämpimät jalkineet on tarpeen tammikuussa,esim. huopavuori saappaat.

• vaeltelija

itse en lähtisi missään tapauksessa niillä suksilla,kannattaa hankkia kunnon kotimaiset sukset.

• Seraf
        vaeltelija kirjoitti:

itse en lähtisi missään tapauksessa niillä suksilla,kannattaa hankkia kunnon kotimaiset sukset.

Suunnilleen samanlaiset sukset on käytössä Suomessakin armeijassa, ja kyllä niillä kuulema pärjäsi.

• Hetta-Pallas?

Katselimme karttoja ja reittitietoja, Hetta-Pallas kiinnostaisi. Olen vaeltanut siellä kahdesti (kesä ja syksy), olisi hienoa nähdä siellä myös talvi.

Onko kukaan kulkenut tuota hiihtoreittiä?

• suksittu

Hetta-Pallasta. Ihan hyvä pätkä, jotkut kurut vaan olivat vähän kivikolla kun siellä menin joulukuussa viime vuonna, eli parempi jos on enemmän lunta. Ja se merkattu reitti, 'tikkutie', menee aika paljon eri reittiä kuin kävelypolku.

Saariselällä on kanssa ihan mukiinmenevät hiihtomaastot. Vähän aikaa alussa joutuu kärsimään ihan poljettua latua, mutta kyllä sitä nopeasti umpiseenkin pääsee.

Ja mitä tulee armeijan suksiin, kyllä niillä pärjää. On moisilla ruovittu oikeaa umpistakin ahkion kanssa.

• ahkiota vailla
        suksittu kirjoitti:

Hetta-Pallasta. Ihan hyvä pätkä, jotkut kurut vaan olivat vähän kivikolla kun siellä menin joulukuussa viime vuonna, eli parempi jos on enemmän lunta. Ja se merkattu reitti, 'tikkutie', menee aika paljon eri reittiä kuin kävelypolku.

Saariselällä on kanssa ihan mukiinmenevät hiihtomaastot. Vähän aikaa alussa joutuu kärsimään ihan poljettua latua, mutta kyllä sitä nopeasti umpiseenkin pääsee.

Ja mitä tulee armeijan suksiin, kyllä niillä pärjää. On moisilla ruovittu oikeaa umpistakin ahkion kanssa.

Minkälaisella ahkiolla olit hiidellyt Pallaksella tai Saariselällä? Itsellänikin on sukset mallia SA, ja olen niihin todella tyytyväinen. Olen yrittänyt etsiä, josko vaellus-keskustelufoorumeista löytyisi käytettyjä ahkioita, mutta vielä ei ole tärpännyt.

• hidas hämäläinen

Lähde hei 10.2.2006.Pudasjärven umpihankihiihtoihin.Siellä tapaat porukkaa jolla on pitkäaikaista kokemusta talviretkeilystä.Ja siellä on hauskaa.Suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5360
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1607
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      232
      1564
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      310
      1116
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe