S-vetolaite falskaa?

-Pete-

Veneessä on Volvo 120S vetolaite ja nyt syksyllä öljyjä vaihtaessani huomasin sekaan päässeen hieman vettä. Kovin paljoa sitä ei liene sinne päässyt, kun paksua tuntui olevan vanha öljy, mutta riittävästi värjäämään öljy vaaleaksi.

Jos on samoja kokemuksia, niin olisi mukava kuulla mistä vika löytyi. Vielä en alkanut vetolaitetta irrottamaan, mutta mahdolliset vuotokohdat lienevät potkuriakselin stefat, öljyproppu tai akselin tiivisteet vetolaitteen sisällä?

11

4274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiä

      Sorry, eipä ole tuohon asiaan neuvoja vaan lisäkysymyksiä s-vetolaitteista.

      Nyt kun vene nousi niin, veneen pohja oli aika hyvä, ei näkin näkkiä, mutta s-vetolaite oli aivan näkkien peitossa. Mites se pitäisi käsitellä ettei niitä ensi vuonna tulisi?

      • -Pete-

        myrkkyvärillä olen maalannut vetolaitteenkin ja puhtaana on pysynyt. Pronssipotkurissa pientä näkin alkua, kun en ole sitä viitsinyt sutata maalilla :)


      • SpK
        -Pete- kirjoitti:

        myrkkyvärillä olen maalannut vetolaitteenkin ja puhtaana on pysynyt. Pronssipotkurissa pientä näkin alkua, kun en ole sitä viitsinyt sutata maalilla :)

        Normaalit myrkyt ovat kuparipitoisia ja vetolaitteessa toimii kuten sinkki - paitsi että vetolaite, akseli ja potkuri saa kunnian toimia sinkin korvikkeena... Ei kannata. Vetolaitteelle saa omaa myrkkyä Spraypullossa. On aika tyyristä ja ei niin tehokasta kuin "oikeat" myrkyt, mutta eipähän syövytä vetolaitetta.

        Josko se stefakin on mennyt sen takia, että vetolaitteessa käytetty väärää maalia -> akseli syöpynyt -> syönyt stefan rikki ??


      • SpK kirjoitti:

        Normaalit myrkyt ovat kuparipitoisia ja vetolaitteessa toimii kuten sinkki - paitsi että vetolaite, akseli ja potkuri saa kunnian toimia sinkin korvikkeena... Ei kannata. Vetolaitteelle saa omaa myrkkyä Spraypullossa. On aika tyyristä ja ei niin tehokasta kuin "oikeat" myrkyt, mutta eipähän syövytä vetolaitetta.

        Josko se stefakin on mennyt sen takia, että vetolaitteessa käytetty väärää maalia -> akseli syöpynyt -> syönyt stefan rikki ??

        Minä olen jo muutamana vuonna käyttänyt Hempelin Alusafea, joka lienee tarkoitettu tällaiseen paikkaan. On tainnut mennä samoilla maaleilla jo pari kolme kesää. Potkurin (kiinteä kaksilapainen) olen maalannut joka kevät. Hyvin on toiminut.


    • vika

      Törmäsin samaan ongelmaan 120S:llä nyt talvihuoltojen aikana, ja vaihdoin kerralla kaikki: eli stefan, 2 kpl o-rengasta ja öljypropun tiivisteen. Toivottavasti auttaa.
      Stefan hintaa en muista tarkkaa, sillä ostin samalla Pencentrasta myös muuta ( sinkin jne ), mutta muistin mukaan se oli noin 60e.

    • R K-S

      Akselin pinnan tulee olla virheetön siitä stefan kohdalta. Tarkista laakerit, ettei ole klappia akselissa.

    • hyöty

      s-veto laitteessa niin erikoisen hyvä että sellainen kannattaa asentaa suoran vedon sijaan?
      Tuntuu näitä keskusteluja seuranneena että niissä on aika paljon juuri tätä vuoto ongelmaa.

    • JH.

      Jos vuotoa on tullut sen jälkeen kun kauluskumi on vaihdettu tai vetolaite on muuten ollut keskeltä poikki, on tämä sauma yksi vähän reilumman vuodon mahdollinen paikka.
      Ainakin 110S:ssa on tämän huulletun liitoksen tiivisteenä öljytilan ja jäähdytysvesikanavan välillä O-rengas, joka ei riitä. O-renkaan avuksi on huullokseen laitettava tiivistetahnaa (Hermetite, Permatex tms.), siis keskellä olevaan liitokseen vaan ei kumikaulukseen.
      Sen lisäksi on liitos vedettävä kunnolla kiinni, mieluimmin momenttiavaimen kanssa.

    • pu909

      Potkuriakselin stefat vuotaa melko varmuudella.Akseli on useimmiten myös hiottava stefan kohdalta,ettei vika mahdollisesti uusiudu.Vetolaitteen olen maalannut normaalilla myrkyllä enkä ole vielä huomannut muutosta 6vuoden jälkeen.Onhan vetolaitteessa suuri sinkki jota ei parane maalilla peittää.

      • -Pete-

        Nyt on potkuriakseli irrotettu ja ulommainen stefa oli ainakin tullut tiensä päähän. Jousi oli vielä ehjä, mutta kumi täynnä halkeamia. Uudet tiivisteet tulossa ja toivotaan, että vika korjaantuu niillä.

        Laakerit näyttivät olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta stefojen kohdalla oli akselissa pienet "urat", toinen leveämpi ja toinen kapeampi. Tietääkö kukaan pitäisikö siinä sellaiset olla? Jälki on on kuin ne olisivat siihen tarkoituksella tehdyt eikä stefojen kumitkaan nyt luulisi kovaan akseliin tuolla lailla purevan.

        Vinkkinä muillekin: tiivistesarjoja vetolaitteeseen yms. saa ainakin Turussa pääasiassa jenkkiautoihin keskittyneestä US Parts nimisestä firmasta (www.usparts.fi). Samasta liikkeestä hain kesällä myös uudet stefat Volvon 2002 dieselin vesipumppuun. Heidän sivuillaan on linkki Orbitrade-nimisen firman sivuille, joista löytyy tuoteluettelot ja osanumerot. Hinnat todennäköisesti Volvon edustajia edullisemmat. Ainakin potkuriakselin tiivistesarjoja saa 3 kpl samalla rahalla kuin Volvolta yhden.


      • Samat murheet
        -Pete- kirjoitti:

        Nyt on potkuriakseli irrotettu ja ulommainen stefa oli ainakin tullut tiensä päähän. Jousi oli vielä ehjä, mutta kumi täynnä halkeamia. Uudet tiivisteet tulossa ja toivotaan, että vika korjaantuu niillä.

        Laakerit näyttivät olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta stefojen kohdalla oli akselissa pienet "urat", toinen leveämpi ja toinen kapeampi. Tietääkö kukaan pitäisikö siinä sellaiset olla? Jälki on on kuin ne olisivat siihen tarkoituksella tehdyt eikä stefojen kumitkaan nyt luulisi kovaan akseliin tuolla lailla purevan.

        Vinkkinä muillekin: tiivistesarjoja vetolaitteeseen yms. saa ainakin Turussa pääasiassa jenkkiautoihin keskittyneestä US Parts nimisestä firmasta (www.usparts.fi). Samasta liikkeestä hain kesällä myös uudet stefat Volvon 2002 dieselin vesipumppuun. Heidän sivuillaan on linkki Orbitrade-nimisen firman sivuille, joista löytyy tuoteluettelot ja osanumerot. Hinnat todennäköisesti Volvon edustajia edullisemmat. Ainakin potkuriakselin tiivistesarjoja saa 3 kpl samalla rahalla kuin Volvolta yhden.

        S120:n alapää on tuossa osina stefojen vaihtamista varten. Millä konstilla sait ne vanhat pois? Ja mitenkä uudet saisi nätisti paikoilleen rikkomatta niitä?

        Myös makeavesipumpun korjaaminen on ohjelmassa. Korjaussarja maksaa V-P:llä n. 800 €! Löytyikö tuolta mainitsemastasi tuon pumpun stefakin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5390
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      234
      1576
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      314
      1127
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      306
      1058
    Aihe