Miksi vuokaleipä lässähtää?

Kyselijä

Olen tehnyt pari kertaa vuokaleipää, mutta molemmilla kerroilla leipä on uunista otettaessa painunut jonkin verran keskeltä kasaan. Taikina on kohonnut hyvin, ja mielestäni leipä on kuitenkin kypsää. Leipään laitan hieman ruisjauhoja ja kaurahiutaleita vehnäjauhojen lisäksi. Osaisko joku kertoa, mistä moinen ilmiö johtuu?

5

2946

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäpä..

Mulla on käynyt myös samoin pari kertaa. Viime kerralla annoin leivän jäähtyä vuuassa hetken aikaa ja sitten vasta nostin pois ja leikkasin. Aikasemmilla kerroilla oon ottanu suoraan pois vuuasta heti uunista oton jälkeen. En tosin tiedä vaikuttiko tämä sitten asiaan, ja miten olet itse tehnyt.. syy voi tosin olla joku toinenkin..

• KYselijä

Ehkäpä vika on just siinä. Oon itekin kumonnut leivän heti uunista ottamisen jälkeen. Täytyy antaa ensi kerralla sen jäähtyä.

• Anonyymi

Tein 3 kertaa leipiä, eka kerta ok, toisella kertaa laski keskimmäinen, viimeisellä kerralla notkahti kaikki. Tein kaikki samalla ohjeella, annoin jäähtyä vuoassa ne laski jo jäähtyessä. Lämpötila ja uuni samat. Ennen onnistuneet hyvin.

• Anonyymi

Jäähdytä leipä väärinpäin eli työnnät pohjasta läpi grillitikut ja tikkujen varaan roikkumaan pohja ylöspäin. Painovoima pitää huolen, että leipä lässähtää ylöspäin. Näin Italiassa jäähdytetään kuohkeat joulupullat, Panettonet.

• Anonyymi

On ilmeisesti leipää kohotettu liian kauan ja sitten se lässähtää uunista otettaessa tai jopa uunissa jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe