ihana koirani

koiran äiskä

Minulla oli ihana dobberi, lutusempaa koiraa ei voi hakea. Hän eli yhdeksän vanhaksi, mutta sairastui syöpään ja oli lopetettava.
Vaikka koiran kuolemasta on kaksi vuotta, muistelemme häntä usein.
Hän ymmärsi noin 70 sanaa, oli tosi fiksu, oppivainen, tottelevainen ja lapsiystävällinen.
Usein tuntui kuin koira olisi lukenut ajatukseni, ei tarvinnut kuin ajatella lenkille lähtöä, niin koira valpastui ja juoksi eteiseen hihnansa luo, oli valmiina lähtöön.
Kasvatin koirani pennusta asti hellällä kädellä, mutta johdonmukaisesti. Uskon, että dobberipennun hermorakenne ei kestä kovaa kasvatusta, eikä missään nimessä lyömistä.

3

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PoliceGirl82

Tuo mainitsemasi hellä kasvatus tahtoo niin usein unohtua, kun kuvitellaan että käsissä on räjähdysaltis tappokone. Ajatellaan, että dobberin kolutus on hyvin hankalaa ja että koirasta on otettava "luulot pois". Tämä tas johtaa väistämättä ongelmatilanteisiin. Uskotaan, että koira pitää selättää useasti pentuna ja aikuisenakin jottei se ala isotella.

Itselleni ei tulisi mieleenkään alkaa selättää aikuista dobermannia. Ihmisen on kyettävä hallitsemaan koira HENKISESTI, eli oltava riittävän voimakas ja lujatahtoinen luonne. Fyysisesti ei suurta koiraa pystykään hallitsemaan millään, se on fakta. Jos kouluttamatonta dobermannia lähtee selättämään, niin siinä vain purettaa itsensä.

Minulle on tulossa pieni pentu joulun paikkeilla. Se pentu kasvatetaan hellyydellä ja kunnioitukella, mutta tiukoin rajoin ja suurin odotuksin. Toisaalta jos ne odotukset eivät täytykään niin se ei haittaa.

Huono dobermanni on joka tapauksessa parempi kuin hyvä koira.

• mimmi

Mulla oli uros dobberi 9 vuotta. Koskaan ei tullut sitä tilannetta, että koira olisi kokeillut kumpi on pomo. Meillä oli selvää alusta asti, että minä määrään.

Koskaan ei myöskään tarvinnut erikseen ottaa luuloja pois väkivalloin. Tietysti joskus joutui niskavilloista pöläyttää, mutta yleensä riitti äänen korotus.

Koirakin osaa kunnioittaa oikeudenmukaista pomoa, niskuroinnista seuraa rangaistus ja tottelemisesta kehu. Eikä surkeampaa näkyä ole, kuin piloille alistettu koira (nämä yleensä niitä arvaamattomia). Vaikka minä olin pomo, me oltiin silti parhaat kaverit toisillemme.

• eklu58

Olen kyllä n. kertaa joutunut kertomaan mun toopelle kuka on pomo ja niskasta ensin otettu kiinni ja jos ei ole mennyt perille niin seljälleen sitten. Silti katson meidän koulutuksen olevan ns. hellää, tällä seljättämisellä otetaan vain ne pahimmat ylilyönnit hallintaan.

Voimakas ja lujaluonteinen koira olettaa isäntänsäkin samanlaiseksi eikä todellakaan pidä kurinpalautusta pahana. Siis silloin kun palautus oli tarpeen, ei koskaan turhaan. Joo mä tiedän että nyt saan kimppuuni monta ihmistä mutta ekaa toopea tässä kasvatetaan ja nyt menee jo paljon paremmin kun ollaan kumpikin yhtä kovia. Toope oli kova heti alusta asti ja olen tässä itseäni kovettanut hiljakseen että pääsen samalle tasolle.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe