oon itse vl ja olen kuullut monta versiota eron syistä...kuitenkin uskon siihen versioon jossa esikoislestadiolaisuus erosi henkilö kemioiden takia. Opettajani (esikoinen) sanoi että sen jälkeen kaikki ns. opilliset erot ovat keksitty, että alkuperäisinä syynä oli vain henkilö kemiat vallanahneilla ihmisillä ?
eiköhän olisi aika yhdistyä, ja ottaa ry:n nimen tilalle rukoushuonen niinkuin raamattu meitä opettaa.
esikoislestadiolaisuus vs
42
3097
Vastaukset
- Hynde
Ei eroja ole keksitty vaan ne opilliset erot on huomattavissa ja siten tosiaan olemassa.
Yhdistymisen haaveilioille on keksitty pikkuesikoisuus. Se on syntynyt amerikan maalla esikoisten eriseuran ja vanhoillisten kuppikuntien yhdistämisellä.
Ensinnäkin usko sanoo vastaaan ja järjelläkin ajateltuna vanhoillisuuus ei voi yhdistyä eriseuraan.- Kristendomen
Määrittelehän Hynde "eriseuraisuus"!?
"Eriseuraisuus" on nimittäin nimittäin väärä termi mainitsemassasi yhteydessä!
Kysymyshän silloin joskus, kuten nytkin, oli/on pelkästään hegemoniasta, eli "henkien taistosta", mikä oli "rivien välistä" luettavissa kommentissasikin.
Totuuden nimessä: Esikoisuuden ja Vanhoillisuuden erottaa toisistaan vain seurakuntaoppi.
Kun sanot, Hynde, että: "Ei eroja ole keksitty vaan ne opilliset erot on huomattavissa ja siten tosiaan olemassa.", otaksun sinulla olevan joitakin argumentteja väittämäsi tueksi, joten pistäpä pari ikäänkuin esimerkiksi epäilijöille.
Odotan...! - Hynde
Kristendomen kirjoitti:
Kysymyshän silloin joskus, kuten nytkin, oli/on pelkästään hegemoniasta, eli "henkien taistosta", mikä oli "rivien välistä" luettavissa kommentissasikin.
Totuuden nimessä: Esikoisuuden ja Vanhoillisuuden erottaa toisistaan vain seurakuntaoppi.
Kun sanot, Hynde, että: "Ei eroja ole keksitty vaan ne opilliset erot on huomattavissa ja siten tosiaan olemassa.", otaksun sinulla olevan joitakin argumentteja väittämäsi tueksi, joten pistäpä pari ikäänkuin esimerkiksi epäilijöille.
Odotan...!Eri seurakuntaoppi riittää jo eri oppiin.
Eri seurakuntaoppi -
ei tarvitse kun ottaa väli pois niin saadaan eriseurakuntaoppi, eriseurakunta ja eriseura.
Tarkempaan argumentointiin menee aikaa niin paljon että joskus vuoden kuluttua lisää. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
Eri seurakuntaoppi riittää jo eri oppiin.
Eri seurakuntaoppi -
ei tarvitse kun ottaa väli pois niin saadaan eriseurakuntaoppi, eriseurakunta ja eriseura.
Tarkempaan argumentointiin menee aikaa niin paljon että joskus vuoden kuluttua lisää.Onkohan tuo eriseurajuttu enää lainkaan tarpeellinen?
Minusta se on syntiä, harrastipa sitä kuka tahansa. Ja siitä pitäisi tehdä parannus.
Jos joku todella elää armosta, ei pysty laittamaan toisen uskovan eteen mitään poikkipuita. Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, on kestävä totuus.
Yksi ajatus pitäisi kaikkien ahdasta seurakuntaoppia viljelevien oppia. Vain me sanan tilalle olisi kiireesti laitettava: Myös me, Jumalan armosta. - s.aviruukku
Hynde kirjoitti:
Eri seurakuntaoppi -
Tarkempaan argumentointiin menee aikaa niin paljon että joskus vuoden kuluttua lisää.Mitä tarkoitat seurakuntaopilla ja mitä on eri seurakuntaoppi? Perustelusi on vedenpitävä kuin seula:
Eri seurakuntaoppi -
Vihollinen nauttii yksisilmäisyydestä. Hän on tyytyväinen, kun on saanut kristittyjen sydämet vihaan toisia kristittyjä vastaan. Niin puhtaita seurakuntaoppeja ei olekaan, ettei siihen ole ihmisen sääntöjä livahtanut sekaan. Autuusasioissa ei tule turvata seurakuntaan, vaan Jeesukseen Kristukseen. Mutta hyvä on, jos seurakunta on siinä apuna. Taivaaseen asti eivät maallisen seurakunnan tikapuut riitä.
Taivaallisen seurakunnan haluan ymmärtää kaikesta maallisesta irrotettuna hengellisenä kotina, johon Jeesukseen uskova saa vapaasti kuulua. Sitä ei voi ihminen ottaa pois, minkä Pyhä Henki on antanut. - Hynde
s.aviruukku kirjoitti:
Mitä tarkoitat seurakuntaopilla ja mitä on eri seurakuntaoppi? Perustelusi on vedenpitävä kuin seula:
Eri seurakuntaoppi -
Vihollinen nauttii yksisilmäisyydestä. Hän on tyytyväinen, kun on saanut kristittyjen sydämet vihaan toisia kristittyjä vastaan. Niin puhtaita seurakuntaoppeja ei olekaan, ettei siihen ole ihmisen sääntöjä livahtanut sekaan. Autuusasioissa ei tule turvata seurakuntaan, vaan Jeesukseen Kristukseen. Mutta hyvä on, jos seurakunta on siinä apuna. Taivaaseen asti eivät maallisen seurakunnan tikapuut riitä.
Taivaallisen seurakunnan haluan ymmärtää kaikesta maallisesta irrotettuna hengellisenä kotina, johon Jeesukseen uskova saa vapaasti kuulua. Sitä ei voi ihminen ottaa pois, minkä Pyhä Henki on antanut.esim. meillä on eri seurakuntaoppi.
En allekirjoita tuota soopaa mitä kirjoitat/opetat seurakunnasta. - s.aviruukku
Hynde kirjoitti:
esim. meillä on eri seurakuntaoppi.
En allekirjoita tuota soopaa mitä kirjoitat/opetat seurakunnasta.Ei sinun tarvitsekaan allekirjoittaa. Kysyin vain, mitä tarkoitat seurakuntaopilla, ja eriseurakuntaopilla. Et vastannut mitään.
Mitä sanot ihmsille, jotka tulevat kysymään, mistä menee tie taivaaseen. Sanotko, että meidän seurakunnan muurien sisältä menee tikapuut taivaaseen?
Minä yritän kaikin keinoin murtaa ihmisten tekemiä muureja, jotka estävät ihmisiä tulemasta Kristuksen luo. Katsos Hynde, minä en sanonut, että vanhoillislestadiolaisuudessa ei tule autuaaksi. Sinä sanoit, ettei muualla, tässä tapauksessa esikoislestadiolaisuudessa tule autuaaksi.
Minusta olisi hienoa, jos mahdollisimman moni tulisi Jeesukseen uskovana autuaaksi, aivan viholliselle kiusaksi. Sinä taas tunnut ajattelevan, omassa uskon menettämisen pelossasi kenties, että täytyy pitää oma pesä mahdollisimman puhtaana, ettei sinne eksy mitään vierasta. Taidat ajaa tienvarsien ja kujien likaiset asukkaat pois hääjuhlasta tuolla puhdasopillisuudellasi.
Lue Lasse-sedän viisas vastaus aiempana. - epäilen
että et ole elänyt silloin ? ja sanoppa mitkä ne opilliset erot ovat, ja mistä tiedät että es. on eriseura ?
eikai sun joku sukulainen ollu aikoinaan eroittamassa näitä esiskoisia ja vanhoillisia toisistaan ? - oppi?
Kristendomen kirjoitti:
Odotan...!missä määrin seurakuntaoppi eroittaa toisistaan ?
- olit oikeassa opillisesti
s.aviruukku kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan allekirjoittaa. Kysyin vain, mitä tarkoitat seurakuntaopilla, ja eriseurakuntaopilla. Et vastannut mitään.
Mitä sanot ihmsille, jotka tulevat kysymään, mistä menee tie taivaaseen. Sanotko, että meidän seurakunnan muurien sisältä menee tikapuut taivaaseen?
Minä yritän kaikin keinoin murtaa ihmisten tekemiä muureja, jotka estävät ihmisiä tulemasta Kristuksen luo. Katsos Hynde, minä en sanonut, että vanhoillislestadiolaisuudessa ei tule autuaaksi. Sinä sanoit, ettei muualla, tässä tapauksessa esikoislestadiolaisuudessa tule autuaaksi.
Minusta olisi hienoa, jos mahdollisimman moni tulisi Jeesukseen uskovana autuaaksi, aivan viholliselle kiusaksi. Sinä taas tunnut ajattelevan, omassa uskon menettämisen pelossasi kenties, että täytyy pitää oma pesä mahdollisimman puhtaana, ettei sinne eksy mitään vierasta. Taidat ajaa tienvarsien ja kujien likaiset asukkaat pois hääjuhlasta tuolla puhdasopillisuudellasi.
Lue Lasse-sedän viisas vastaus aiempana.edellisessä kirjoituksessasi mutta ketkä sitten pelastuu ? jehovat ja muslimitko ?
kaikki Jeesukseen uskovat ?
5. Sillä monta tulevat minun nimeeni, sanoen: minä olen Kristus! ja viettelevät monta.
23. Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
24. Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
8. Hän sanoi: katsokaat, ettei teitä petetä; sillä moni tulee minun nimeeni ja sanoo: minä se olen! aika on kyllä läsnä, älkäät kuitenkaan heitä seuratko. - vallan hämmästynyt
"järjelläkin ajateltuna vanhoillisuuus ei voi yhdistyä eriseuraan."
Ja miten niin? Yhdistymisen jälkeen ei ole kumpaakaan eriseuraa vaan yksi samaseura. - s.aviruukku
olit oikeassa opillisesti kirjoitti:
edellisessä kirjoituksessasi mutta ketkä sitten pelastuu ? jehovat ja muslimitko ?
kaikki Jeesukseen uskovat ?
5. Sillä monta tulevat minun nimeeni, sanoen: minä olen Kristus! ja viettelevät monta.
23. Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
24. Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
8. Hän sanoi: katsokaat, ettei teitä petetä; sillä moni tulee minun nimeeni ja sanoo: minä se olen! aika on kyllä läsnä, älkäät kuitenkaan heitä seuratko.Tuossa aiempana on Lasse-sedän vastaus. Sanon siihen päälle aamen. Siinä on vastaus myös sinulle.
Ei tarvitse pelätä eksytystä, jos pysyy lapsenkaltaisena, sillä heidän on taivaan valtakunta. He mahtuvat kulkemaan ahtasta portista Taivaallisen vanhimman syliin. Vaara on olemassa silloin, kun alkaa kasvaa hengessä suureksi. - Hynde
epäilen kirjoitti:
että et ole elänyt silloin ? ja sanoppa mitkä ne opilliset erot ovat, ja mistä tiedät että es. on eriseura ?
eikai sun joku sukulainen ollu aikoinaan eroittamassa näitä esiskoisia ja vanhoillisia toisistaan ?olisinkohan 131v.
eri oppi ja eri seura erottivat toisistaan. - Hynde
s.aviruukku kirjoitti:
Tuossa aiempana on Lasse-sedän vastaus. Sanon siihen päälle aamen. Siinä on vastaus myös sinulle.
Ei tarvitse pelätä eksytystä, jos pysyy lapsenkaltaisena, sillä heidän on taivaan valtakunta. He mahtuvat kulkemaan ahtasta portista Taivaallisen vanhimman syliin. Vaara on olemassa silloin, kun alkaa kasvaa hengessä suureksi.tekopyhät eivät pelastu. Tässä asiassa pitää olla rehellinen että totuudessa rakastaisi.
Uskotttomat vääntävät avaimia oikealle ja vasemmalle päästäen katumattomat portista sisään eikä ole oikea parannusta. - Hynde
Lasse-setä kirjoitti:
Onkohan tuo eriseurajuttu enää lainkaan tarpeellinen?
Minusta se on syntiä, harrastipa sitä kuka tahansa. Ja siitä pitäisi tehdä parannus.
Jos joku todella elää armosta, ei pysty laittamaan toisen uskovan eteen mitään poikkipuita. Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, on kestävä totuus.
Yksi ajatus pitäisi kaikkien ahdasta seurakuntaoppia viljelevien oppia. Vain me sanan tilalle olisi kiireesti laitettava: Myös me, Jumalan armosta.löytyy kyllä raamatusta muodossa "emmekö mekin".
"Myös me" oppia siis puolustellaan viimeisellä tuomiolla näin: Emmekö mekin - Hynde
vallan hämmästynyt kirjoitti:
"järjelläkin ajateltuna vanhoillisuuus ei voi yhdistyä eriseuraan."
Ja miten niin? Yhdistymisen jälkeen ei ole kumpaakaan eriseuraa vaan yksi samaseura.mieti mikä haloo nousisi eikä varmasti kaikki liittyisi vaan olisi enemmän erejä seuroja.
Toki Uudenlainen pikkuesikoisuus olisi mahdollista, mutta sen lisäksi erikseen toimisi edelleen esikoisuus ja vanhoillisuus. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
löytyy kyllä raamatusta muodossa "emmekö mekin".
"Myös me" oppia siis puolustellaan viimeisellä tuomiolla näin: Emmekö mekinLuulen, että sinun avaimesi ovat menneet poikki, niinkuin Lestadius saarnasi paavin avaimista. Kun paavi tuomitsi Lutherin helvettiin, menivät taivaan valtakunnan avaimet poikki, eikä kukaan enää mennyt helvettiin vaikka paavi tuomitsi.
Ei ole ihmisen asia puhua noin suuria asioita, ainakaan jos itse elää armosta eikä ansioista. - yksi vl
Hynde kirjoitti:
tekopyhät eivät pelastu. Tässä asiassa pitää olla rehellinen että totuudessa rakastaisi.
Uskotttomat vääntävät avaimia oikealle ja vasemmalle päästäen katumattomat portista sisään eikä ole oikea parannusta.Hynde
Sinun juttusi täällä palstalla paljastavat että sinä et ole armosta raittiisti uskomassa
Vaan sinä
1)hastat riitaa, ja...
2)esität erittäin lakihenkisiä mielipiteitä
Eli mene itseesi ja tee parannus...ihan vaan ystävän neuvona.... - Hynde
yksi vl kirjoitti:
Hynde
Sinun juttusi täällä palstalla paljastavat että sinä et ole armosta raittiisti uskomassa
Vaan sinä
1)hastat riitaa, ja...
2)esität erittäin lakihenkisiä mielipiteitä
Eli mene itseesi ja tee parannus...ihan vaan ystävän neuvona....eriseuran välille.
ei tämä ole riitaa vaikka se että eriseurana pidetään ei miellytä kaikkia. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
eriseuran välille.
ei tämä ole riitaa vaikka se että eriseurana pidetään ei miellytä kaikkia.Kummallinen tehtävä sinulla???
Tehdä eroa???
Eikö suuren ehtoollisen vertauksessa kehoteta saattamaan ontuvat ja raajarikot, että Herran huone täytettäisi. Se on mielestäni ihan päinvastaista toimintaa, mitä sinä harjoitat.
Olenko tulkinnut oikein tarkoituksesi?
Kerrompa tarinan kahdesta ovimiehestä.
Suomalainen ovimies oli ainakin aiemmin sellainen, ettähänen tehtävänsä oli huolehtia ravintolan asiakkaiden tasokkuudesta. Siis piti olla takki, ravatti, kiiltävät kengät jne kaikin puolin kunnossa, että pääsi sisälle.
Eräässä eteläeuroopan saaressa ovimies tuli kadulle ruokalistan kanssa ja koitti saada ihmisiä tulemaan sisälle. Tyyliin, tulkaa edes kurkistamaan ja maistamaan.
Kumpi tyyli on Jeesuksen kehotuksen mukainen???
Olettaen, ettei ole kyse ravintolasta ,vaan Herran häähuoneesta. - yksi vl
Hynde kirjoitti:
eriseuran välille.
ei tämä ole riitaa vaikka se että eriseurana pidetään ei miellytä kaikkia.hynde, tärkein Pyhän Hengen hedelmä, jonka täytyy näkyä uskovaisesta ulospäin alati, on RAKKAUS ja ilman sitä sinäkin olet vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen
Sinulta puuttuu RAKKAUS! Se käy totuudenkin edellä! - Hynde
yksi vl kirjoitti:
hynde, tärkein Pyhän Hengen hedelmä, jonka täytyy näkyä uskovaisesta ulospäin alati, on RAKKAUS ja ilman sitä sinäkin olet vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen
Sinulta puuttuu RAKKAUS! Se käy totuudenkin edellä!Meidän ei tule rakastaa esikoishenkeä vaan kutsua näitäkin esikoishengen eksyttämiä parannukseen.
Väärän hengen rakastaminen on hengellistä huoruutta.
Siksi on tärkeää rakastaa totuudessa. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
Meidän ei tule rakastaa esikoishenkeä vaan kutsua näitäkin esikoishengen eksyttämiä parannukseen.
Väärän hengen rakastaminen on hengellistä huoruutta.
Siksi on tärkeää rakastaa totuudessa.Voisitko kuvailla mikä se esikoishenki on, jota vastaan taistelet?
- Hynde
Lasse-setä kirjoitti:
Voisitko kuvailla mikä se esikoishenki on, jota vastaan taistelet?
Oikastaan ongelma on se täällä jotkut VLt on mieltyny tuollaiseen.
esikoishenki:
1)Kainin henki. Se perinteinen Jellivaaralaisuus.
2)Sekaseuraisuus. Nykyinen suuntaus esikoisuuden sisällä jossa keskenään eri oppikäsityksiä. Liekö eriseura eriseuran sisällä.
Nämä sekalaiset opinkäsitykset hankaloittavat selittää eroa esikoisuuteen. Toisaalta sekaseuraisuus on itsessään eroittava tuntomerkki.
Tarkoitus ei ole taistella esikoislaisuutta vastaan. Mutta se että väitetään että ollaan samaa pataa niin ei pidä paikkansa. Siksi rohkenen osoittaa vanhoillisten vanhan mielipiteen että pidetään eriseurana. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
esikoishenki:
2)Sekaseuraisuus. Nykyinen suuntaus esikoisuuden sisällä jossa keskenään eri oppikäsityksiä. Liekö eriseura eriseuran sisällä.
Nämä sekalaiset opinkäsitykset hankaloittavat selittää eroa esikoisuuteen. Toisaalta sekaseuraisuus on itsessään eroittava tuntomerkki.
Tarkoitus ei ole taistella esikoislaisuutta vastaan. Mutta se että väitetään että ollaan samaa pataa niin ei pidä paikkansa. Siksi rohkenen osoittaa vanhoillisten vanhan mielipiteen että pidetään eriseurana.Oletko itse käynyt Jellivaarassa ja todennut tuon "hengen" vai luotatko vanhojen kuulopuheisiin. Miten olet vakaumuksesi rakentanut?
- Hynde
Lasse-setä kirjoitti:
Oletko itse käynyt Jellivaarassa ja todennut tuon "hengen" vai luotatko vanhojen kuulopuheisiin. Miten olet vakaumuksesi rakentanut?
Jellivaaralaisuus on ollut ennen melkoisen virallinen nimitys esikoislestadiolaisille. Myös osuva.
Jos vähän lukee vanhoja niin huomaa tuon Jellivaaralaisten vaatimuksen tuon huoneen hallituksen alle. Viimeisen etsikoajan herätyksen hallituksen alle.
Osalle esikoislestadiolaisille on tuo jellivaaralaisuus unohtunut niinkuin aikoinaan amerikan pikkuesikoisille. Heidänkin seurakuntakäsitys laajeni niin että pian suruttomat papitkin kuuluivat seurakuntaan. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
Jellivaaralaisuus on ollut ennen melkoisen virallinen nimitys esikoislestadiolaisille. Myös osuva.
Jos vähän lukee vanhoja niin huomaa tuon Jellivaaralaisten vaatimuksen tuon huoneen hallituksen alle. Viimeisen etsikoajan herätyksen hallituksen alle.
Osalle esikoislestadiolaisille on tuo jellivaaralaisuus unohtunut niinkuin aikoinaan amerikan pikkuesikoisille. Heidänkin seurakuntakäsitys laajeni niin että pian suruttomat papitkin kuuluivat seurakuntaan.Et siis itse tiedä asiasta juuri mitään, sen lisäksi mitä olet toisilta kuullut tai lukenut.
Olisiko aika hankkia oma mielipide? Mielipide, joka olisi totta ilman vanhoja kaunoja?????
Oliko aluseurakunnassa hallitus Jerusalemissa, vai missä? Oliko se huono vai hyvä? Onko nykyinen hallitusmenetelmä ilman Jellivaaraa mielestäsi hyvä ja raamatullinen? - Eliza
Hynde kirjoitti:
esikoishenki:
Tarkoitus ei ole taistella esikoislaisuutta vastaan. Mutta se että väitetään että ollaan samaa pataa niin ei pidä paikkansa. Siksi rohkenen osoittaa vanhoillisten vanhan mielipiteen että pidetään eriseurana.Kainin henki on sitten tätä:"Ei niinkuin Kain, joka pahasta oli, ja tappoi veljensä; ja minkätähden hän tappoi hänen? Sillä hänen työnsä olivat pahat, ja hänen veljensä vanhurskaat."
Miten tämä ilmentää esikoislestadiolaisuutta ???? Mikä siinä liittyy Jällivaaraan ? Vedä nyt samaan syssyyn Lallikin mukaan, saadaan vähän kansallista väriä.
Ennen suuria hajaannuksia 1800-l lopulla jakautumattomassa herätyksessä ilmeni "salavirtoja" kuten Takkinen kuvaa, sekaseuraisuutta kuten sinä nimeät. Tämä on aina tilanne ennen hajaannuksia. Tekeekö se, että näitä eri ajatus- ja uskonkäsityksen kantajia on joukossa, tekeekö se KOKO joukosta epä-vanhurskaan ?
Jos näin on, niin pannaan teillä ja meillä vaan lappu luukulle ja toimitaan kuten Juudas Iskariot. - s.aviruukku
Hynde kirjoitti:
tekopyhät eivät pelastu. Tässä asiassa pitää olla rehellinen että totuudessa rakastaisi.
Uskotttomat vääntävät avaimia oikealle ja vasemmalle päästäen katumattomat portista sisään eikä ole oikea parannusta.Tekopyhät eivät pelastu. Olen samaa mieltä.
Eri mieltä olen siitä, että uskottomat vääntävät avaimia. Avaimia ei oman käsitykseni mukaan voi vääntää henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä.
Se, kuinka paljon avaimia väännetään, on ollut kiistakysymys aivan lestadiolaisen herätys alusta asti. Eri saarnaajat ovat eri lahjoilla, joko korostaneet synnintuntoa, tai uskoa armosta. Sen mukaan joka on ollut heidän näkemyksensä. Mm Lars Levi katsoi, että ihmiset pitää saada hereille kovalla saarnalla, ennekuin heille tulee julistaa evankeliumi. J.Raattamaa taas avasi helpommin tietä taivaaseen evankelisemmalla linjallaan. He keskustelivat asiasta vakavasti keskenään, ja myös Lars Levi totesi, ettei ole hyvä pitää sieluja liiaksi sidottuna. Historiikkia on monessa lähteessä, mm A.Saarisalon kirjassa.
Näen, että sananjulistajien ympärillä häärivät "uskolliset" oman miehen kannattajat ovat pahin sekaannusta aiheuttava ryhmä. Aktiivisia kristityitä, jotka ovat jysähtäneet tiettyyn ajatukseen, eikä heitä siirrä omasta ajtuksesta mikään. - Hynde
s.aviruukku kirjoitti:
Tekopyhät eivät pelastu. Olen samaa mieltä.
Eri mieltä olen siitä, että uskottomat vääntävät avaimia. Avaimia ei oman käsitykseni mukaan voi vääntää henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä.
Se, kuinka paljon avaimia väännetään, on ollut kiistakysymys aivan lestadiolaisen herätys alusta asti. Eri saarnaajat ovat eri lahjoilla, joko korostaneet synnintuntoa, tai uskoa armosta. Sen mukaan joka on ollut heidän näkemyksensä. Mm Lars Levi katsoi, että ihmiset pitää saada hereille kovalla saarnalla, ennekuin heille tulee julistaa evankeliumi. J.Raattamaa taas avasi helpommin tietä taivaaseen evankelisemmalla linjallaan. He keskustelivat asiasta vakavasti keskenään, ja myös Lars Levi totesi, ettei ole hyvä pitää sieluja liiaksi sidottuna. Historiikkia on monessa lähteessä, mm A.Saarisalon kirjassa.
Näen, että sananjulistajien ympärillä häärivät "uskolliset" oman miehen kannattajat ovat pahin sekaannusta aiheuttava ryhmä. Aktiivisia kristityitä, jotka ovat jysähtäneet tiettyyn ajatukseen, eikä heitä siirrä omasta ajtuksesta mikään."Eri mieltä olen siitä, että uskottomat vääntävät avaimia. Avaimia ei oman käsitykseni mukaan voi vääntää henkilö, jolla ei ole Pyhää Henkeä."
Höpö höpö, tästä opinkohdasta olemme sitten samaa mieltä.
Tarkoitin tätä: viittaan Laestadiuksen saarnaan jossa uskottomat papit vääntävät avaimia oikealle ja vasemmalle. Tarkoittaen kun katumaton haluaa parannuksen mutta ei jättää syntiä niin uskoton pappi vääntää avaimia niin että suruttomat luettaisiin kristityiksi.
Tämä ei ole oikea vääntäminen- lisää Laestadius.
ymmärsithän nyt - Hynde
Eliza kirjoitti:
Kainin henki on sitten tätä:"Ei niinkuin Kain, joka pahasta oli, ja tappoi veljensä; ja minkätähden hän tappoi hänen? Sillä hänen työnsä olivat pahat, ja hänen veljensä vanhurskaat."
Miten tämä ilmentää esikoislestadiolaisuutta ???? Mikä siinä liittyy Jällivaaraan ? Vedä nyt samaan syssyyn Lallikin mukaan, saadaan vähän kansallista väriä.
Ennen suuria hajaannuksia 1800-l lopulla jakautumattomassa herätyksessä ilmeni "salavirtoja" kuten Takkinen kuvaa, sekaseuraisuutta kuten sinä nimeät. Tämä on aina tilanne ennen hajaannuksia. Tekeekö se, että näitä eri ajatus- ja uskonkäsityksen kantajia on joukossa, tekeekö se KOKO joukosta epä-vanhurskaan ?
Jos näin on, niin pannaan teillä ja meillä vaan lappu luukulle ja toimitaan kuten Juudas Iskariot.Esau olisi parempi vertaus ja sen mun piti kirjoittaa mutta kain tuli siihe sitte.
Liekö lallin vika että niin erilailla sitten olin laittanut.
Sekaseuraisuutta suvaitaan, mutta voin olla väärässäkin. Minusta näyttää että teillä on sisäinen eriseura, k.hulkon terminologiaa käyttäen "tunnustusrintama" ja siinä on hyvin paljon samaa mikä VLssä 50-60 vaihteessa lähteneissä. Ainakin se opin painotus poikkeaa siitä perinteisestä esikoislestadiolaisesta opista. Jos minun on pidettävä sitä esikoilestadiolaisuutena niin ei voi kun todeta että sekaseuraisuudelta näyttää.
En kehoita leikilläänkään toimia juutaqksen tapaan. - Eliza
Hynde kirjoitti:
Esau olisi parempi vertaus ja sen mun piti kirjoittaa mutta kain tuli siihe sitte.
Liekö lallin vika että niin erilailla sitten olin laittanut.
Sekaseuraisuutta suvaitaan, mutta voin olla väärässäkin. Minusta näyttää että teillä on sisäinen eriseura, k.hulkon terminologiaa käyttäen "tunnustusrintama" ja siinä on hyvin paljon samaa mikä VLssä 50-60 vaihteessa lähteneissä. Ainakin se opin painotus poikkeaa siitä perinteisestä esikoislestadiolaisesta opista. Jos minun on pidettävä sitä esikoilestadiolaisuutena niin ei voi kun todeta että sekaseuraisuudelta näyttää.
En kehoita leikilläänkään toimia juutaqksen tapaan.Siis pappis-/eriseuran/-siiven/ lähdön/erottamisen aikoihin ja varsinkin sitä edeltävänä aikana vl oli heterogeeninen ja sen jälkeen homogeeninen ? Mikäli homogeenisuus on ihanne ja tae autuuttavuudesta, niin se selittää miksi hoitokokouksia ja erottamisia on tarvittu.
Vertauskohde: Mitä yhdenmukaisempi ja jalompi kansa, sen korkeammalle tämän kansan yksilö kohoaa eli tuntee korottuvansa. Siispä kansasta on siivottava kelvottomat ainekset pois, kuten mustalaiset ja juutalaiset. Achtung, achtung ! Näin on todellakin sekä ajateltu että toimittu !
Molemmissa tapauksissahan kyse on tunteesta ! Kun ympärilläni on sama-aineksinen joukko, minä voin tuntea olevani jalo, sama-aineksinen, yhtä yhtäläisten kanssa. Kun juuri nyt tässä hetkessä ja tässä uskossa ja tämän kansan jäsenenä toimin näin, miten siis toimisin ?
Vaadin etnisiä puhdistuksia. Vaadin kerettiläisvainoja, noitienpolttoja. Vaadin mustat ulos valtakunnasta. Mustat, synnin mustaamat omaltatunnoltaan jumalanvaltakunnasta ja mustat väriltään ulos kuninkaanvaltakunnasta. Vaadin hoitokokouksia. Mustaa maalia mustamaalaukseen. Valkoista kalkkia Raattamaan haudan kalkitsemiseen.
Tämä musta-valkoinen ajattelutapa paljastaa että homogeenisuus on autuuden perusta ja kansalaiseksi kokemisen perusta, niin kuninkaan kuin Kuninkaan valtakunnassa.
Esikoislestadiolaisuudessa voi olla toki koska tahansa mikä lukumäärä tahansa, toisinajattelijoita. Ovatko he ja me lähdössä ulos vai siirtymässä keskemmälle joko liikkuen tai näyttääkö optisen harhaisesti siltä että joku paikoillaanpysyjä liikkuu, kun muut liikkuvat ?
Ei kukaan tosi kristitty voi kerskata sillä että ymmärtää opin täydellisesti oikein. - JuusoVL
En yhdy sinun esittämiisi arkumentteihin toisia tuomitsevasta asenteestasi. Tarkistappa kantaasi Jumalan kirkkaassa valossa ja tarkkaile itseäsi siinä valossa!!
- Hynde
JuusoVL kirjoitti:
En yhdy sinun esittämiisi arkumentteihin toisia tuomitsevasta asenteestasi. Tarkistappa kantaasi Jumalan kirkkaassa valossa ja tarkkaile itseäsi siinä valossa!!
Raamatun kanta on mitä yhteistä on kristuksella ja beliarilla - mitä yhteistä on oikealla ja väärällä.
Eriseura ei voi yhdistyä Jumalan valtakuntaan.
Jokaisen tulee tehdä parannus yksittäisenä henkilönä jumalan valtakuntaan.
Tästä on opittu antinpäivän sovintoyrityksestä ettei eriseura voi yhdistyä joukkona ilman parannusta. Usko on henkilöjohtaista, eikä joukkouskoa sillei että viisaitten sopimuksilla yhdistytään.
Väärän opin tuomitsee Jumlan sana. Edelleen, tuhannen kerran, en ole ihmisiä vaan väärää oppia vastaan.
Esitä sitte oma kanta äläkä aina ilmesty ainostaan arvostelemaan toista lakihengeksi niinkun epäreiluun käytökseesi kuuluu.
- Hynde
kysymykseen
alkuseurakunnan hallitus.
en osaa sanoa muuta kun kristus on seurakunnan pää. Koko seurakunta on hallitus jota kristus hallitsee.
ps.
kirjoitan sen verran pikaisesti että viestini on vähän töksähteleviä.- Lasse-setä
Tekstin muoto ei niin tärkeää vaan sisältö.
Haluaisin kanssasi viipyä hetken näissä asioissa. Ihan rakentavassa hengessä.
Jos sinä olet vl ja minä olen jotakin muuta, meillä on siis oma lähtökohta.
Olemme lapsuudesta asti saaneet opetusta, jossa oman seurakunnan asemaa on korotettu ja siinä ei ole mitään pahaa. Pahaksi asia tulee, jos omaa korostetaan toisia painamalla.
Nimittäin tiedän joukkoja myös lestadiolaisuuden monimuotoisuuden ulkopuolella, jotka omistavat Jumalan Valtakunnan osan itselleen. Millä nyt sitten voimme vakuuttua, että nämä kaikki muut ovat väärässä.
Jos minä olen kuullut opetusta, että olen ainoassa oikeassa seurakunnassa ja sinä olet kuullut samaa, mikä ratkaisee sen, että toinen on oikeassa ja toinen väärässä.
Minä suosittaisin sellaista Jumalallista kompromissia, että sanoisimme: Olemme molemmat väärässä.
Jumala pelastaa kenet tahtoo, sulasta armosta. Ei mihinkään joukkoon kuulumisen takia, vaan ainoan Poikansa Jeesuksen Kristuksen takia.
Joka tämän uskoo ihan omalle kohdalleen on autuas taustasta riippumatta. Nimittäin jos joku lestadiolaisuuden haaroista olisi yksin Kristuksen ruumis, se olisi yhtä luuta päästä kantapäähän ilman yhtään joustavaa niveltä. Sellainenhan ei oikea Jumalan valtakunta voi olla.
Siinä puhutaan erilaisista jäsenistä, joilla on jokaisella oma tehtävänsä ja siinä on niveliä ja jänteitä, jotka pitävät ruumista koossa. Ja kaiken päänä on Jeesus Kristus Halleluja. - Hynde
Lasse-setä kirjoitti:
Tekstin muoto ei niin tärkeää vaan sisältö.
Haluaisin kanssasi viipyä hetken näissä asioissa. Ihan rakentavassa hengessä.
Jos sinä olet vl ja minä olen jotakin muuta, meillä on siis oma lähtökohta.
Olemme lapsuudesta asti saaneet opetusta, jossa oman seurakunnan asemaa on korotettu ja siinä ei ole mitään pahaa. Pahaksi asia tulee, jos omaa korostetaan toisia painamalla.
Nimittäin tiedän joukkoja myös lestadiolaisuuden monimuotoisuuden ulkopuolella, jotka omistavat Jumalan Valtakunnan osan itselleen. Millä nyt sitten voimme vakuuttua, että nämä kaikki muut ovat väärässä.
Jos minä olen kuullut opetusta, että olen ainoassa oikeassa seurakunnassa ja sinä olet kuullut samaa, mikä ratkaisee sen, että toinen on oikeassa ja toinen väärässä.
Minä suosittaisin sellaista Jumalallista kompromissia, että sanoisimme: Olemme molemmat väärässä.
Jumala pelastaa kenet tahtoo, sulasta armosta. Ei mihinkään joukkoon kuulumisen takia, vaan ainoan Poikansa Jeesuksen Kristuksen takia.
Joka tämän uskoo ihan omalle kohdalleen on autuas taustasta riippumatta. Nimittäin jos joku lestadiolaisuuden haaroista olisi yksin Kristuksen ruumis, se olisi yhtä luuta päästä kantapäähän ilman yhtään joustavaa niveltä. Sellainenhan ei oikea Jumalan valtakunta voi olla.
Siinä puhutaan erilaisista jäsenistä, joilla on jokaisella oma tehtävänsä ja siinä on niveliä ja jänteitä, jotka pitävät ruumista koossa. Ja kaiken päänä on Jeesus Kristus Halleluja.Kun saa parannuksen armon niin kuuluu välittömästi pyhien yhteiseen seurakuntaan. Joukkoon kuuluminen ei ole erillään sillä kristus on seurakunnan pää. Kun uskot ei käy yhteen niin mitä sitä turhaa toista tunnustaa.
Minä en suostu kompromissiin mutta saat pitää oman käsityksesi kun usko on vapaaehtoista. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
Kun saa parannuksen armon niin kuuluu välittömästi pyhien yhteiseen seurakuntaan. Joukkoon kuuluminen ei ole erillään sillä kristus on seurakunnan pää. Kun uskot ei käy yhteen niin mitä sitä turhaa toista tunnustaa.
Minä en suostu kompromissiin mutta saat pitää oman käsityksesi kun usko on vapaaehtoista.Vastaa kuitenkin, miten olet asian ratkaissut näin? MIkä on se ydin, että voit kieltäytyä siitä? Eihän sinun tarvitse luopua uskostasi, vain siitä poissulkevasta väärästä asenteesta. Nimittäin, jos olet luterilainen niin sinun pitäisi tunnustaa, että seurakunta käsittää kaikenlaisia ihmisiä. Ei ole olemassa pyhien ja synnittömien seurakuntaa, joka voisi erottautua kaikesta synnistä ja tuomita kaikki muut helvettiin. Tästä ajatuksesta saarnaan parannusta Lestadiuksen sanoin: Heitetään muut kattilaan ja itse seisotaan kannen päällä.
Herää ajattelemaan! - Hynde
Lasse-setä kirjoitti:
Vastaa kuitenkin, miten olet asian ratkaissut näin? MIkä on se ydin, että voit kieltäytyä siitä? Eihän sinun tarvitse luopua uskostasi, vain siitä poissulkevasta väärästä asenteesta. Nimittäin, jos olet luterilainen niin sinun pitäisi tunnustaa, että seurakunta käsittää kaikenlaisia ihmisiä. Ei ole olemassa pyhien ja synnittömien seurakuntaa, joka voisi erottautua kaikesta synnistä ja tuomita kaikki muut helvettiin. Tästä ajatuksesta saarnaan parannusta Lestadiuksen sanoin: Heitetään muut kattilaan ja itse seisotaan kannen päällä.
Herää ajattelemaan!Tämä usko on auki kaikille jotka ottavat kutsun vastaan.
Tekopyhät eivät kuulu pyhien yhteiseen seurakuntaan vaikka kuuluisivat ulkoisesti siihen.
Niin miksi luettaisi pyhien yhteiseen seurakuntaan suruttomat?
Onhan ilmeistä ettei seurakunta toimi apostolisen järjestyksen mukaan yleisessä jumalanpalveluksessa vaan se on kutsu kristillisyyteen. Luther kirjoittaa kolmannesta jumalanpalveluksesta jossa toisensa kristityiksi tuntevat kokoontuvat ja apostolisen järjestykse mukaan toimitaan.
Olen herännyt ja valvon, ei taritse uudelleen herätä. - Lasse-setä
Hynde kirjoitti:
Tämä usko on auki kaikille jotka ottavat kutsun vastaan.
Tekopyhät eivät kuulu pyhien yhteiseen seurakuntaan vaikka kuuluisivat ulkoisesti siihen.
Onhan ilmeistä ettei seurakunta toimi apostolisen järjestyksen mukaan yleisessä jumalanpalveluksessa vaan se on kutsu kristillisyyteen. Luther kirjoittaa kolmannesta jumalanpalveluksesta jossa toisensa kristityiksi tuntevat kokoontuvat ja apostolisen järjestykse mukaan toimitaan.
Olen herännyt ja valvon, ei taritse uudelleen herätä.Vuosia sitten hyvä ystäväni maallikkosaarnaaja, taustaa en kerro, oli päässyt keskusteluihin vl-veljien kanssa. He kävivät läpi kaikki pelastuksen kannalta tärkeät asiat ja olivat samaa mieltä, ainakin puheissaan.
Kun sitten tultiin ratkaisevaan kohtaan: Mikä sitten estää pitämästä veljenä Herrassa? He olkiaan kohotellen totesivat, että seurakunta erottaa. Kaikki ILMAN YHTÄÄN PÄTEVÄÄ perustetta.
Eikö ole yhdentekevää vaikka olisi yksi vasemman jalan pikkuvarpaan kynnessä ja toinen solisluussa lähellä päätä, eivätkö molemmat ole samaa ruumista toisistaan tietämättäkkin???? - Lasse-setä
Lasse-setä kirjoitti:
Vuosia sitten hyvä ystäväni maallikkosaarnaaja, taustaa en kerro, oli päässyt keskusteluihin vl-veljien kanssa. He kävivät läpi kaikki pelastuksen kannalta tärkeät asiat ja olivat samaa mieltä, ainakin puheissaan.
Kun sitten tultiin ratkaisevaan kohtaan: Mikä sitten estää pitämästä veljenä Herrassa? He olkiaan kohotellen totesivat, että seurakunta erottaa. Kaikki ILMAN YHTÄÄN PÄTEVÄÄ perustetta.
Eikö ole yhdentekevää vaikka olisi yksi vasemman jalan pikkuvarpaan kynnessä ja toinen solisluussa lähellä päätä, eivätkö molemmat ole samaa ruumista toisistaan tietämättäkkin????Selvennän siis: Minä en ole kerjäämässä mitään hyväksymistä, ei siis öljyn puuttumista tarvitse pelätä. Olisi vain niin somaa, jos kaikki armosta elävät ja uskossa kilvoittelevat voisivat tunnustaa toinen toisensa veljeksi ja sisareksi Herrassa, kun Jeesus Kristus meidät tunnustaa Jumalan kunniaksi kanssaperillisikseen.
Hynde kirjoitti:
Tämä usko on auki kaikille jotka ottavat kutsun vastaan.
Olen herännyt ja valvon, ei taritse uudelleen herätä."...tehkäämme työtä sen päälle, että erimielisyys vähenis, ja yksimielisyys enenis siellä ja täällä. Ja minä uskon, että kaikki elävät kivet sopivat tornin rakennukseen, joka ulottuu taivaaseen asti. Älä ihmettele Pärki, että vanhus näin kirjoittaa, sillä tornin rakentaja on sanonut, että pysykäät koossa, ja pitää olla yksi lammashuone ja yksi paimen. Pysykäämme siis rakkaat veljet ja sisaret Kristuksen laissa että me meitämme keskenämme rakastaisimme...
... Vieläpä muistutan, että kun Takkis-veli viimi kerran vaelsi Suomessa pohjan perällä, niin hän on sanonut, että netki, joilla erimieltä on, niin kristityt net siltä ovat, ehkä tarvitsevat parannusta tehdä erimielisyydestä. Ja minä muistan, että saarnattiinpa Aasian seurakuntain enkeleille parannusta."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108